Hästen blir värre och värre för vart inlägg du skriver. Om det du skriver stämmer är jag förvånad om någon vill hantera den alls
Nej, det är vad jag skrivit hela tiden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hästen blir värre och värre för vart inlägg du skriver. Om det du skriver stämmer är jag förvånad om någon vill hantera den alls
Det var ju ett väldigt långt ickesvar på det jag skrev men okej.Jag har väl egentligen inte energi till att fortsätta den här cirkeldiskussionen, men jag gör ett försök med ett svar till i alla fall.
Som jag nämnt ett flertal gånger har vi stått i det här stallet i ca 10 år. Det har aldrig tidigare varit några problem med hantering av någon häst. Därav min fundering - är det här vad som, i de flesta stall, anses "normalt"? Har vi haft sådan tur att alla hästar som stått i stallet tidigare, har varit extremt väluppfostrade och lättsamma? Eller, finns det någon generell slags "gräns" för hur mycket "trassel" som brukar anses acceptabelt kring en häst?
Det är den sortens funderingar jag haft. På något sätt tycks det dock ha blivit en "trådsanning" att jag är mycket oerfaren runt hästar, och att den här hästen i själva verket bara är "lite på tårna" och egentligen inte alls något problem för någon annan än mig. Vilket är långt från hur det faktiskt ligger till, och givetvis påverkar hur svaren blir.
Jag är inte bekväm med att rada upp allt som hänt runt och med någon annans häst, därför gör jag inte det. Jag är inte heller bekväm med att skriva vad övriga stallkamrater tycker om någon annans häst, och har därför hållit mig till mina tankar och mina erfarenheter som rör hästen.
Det är ju du som flera gånger tagit upp att du i någon annan tråd läst om häst som sparkar mot folk och hur de som svarat reagerar på det. Och hur folk reagerar här.
Och ja, för mig är medvetet sparka mot folk oacceptabelt. Bli rädd är acceptabelt även om det innebär att hästen sparkar av rädslan.
Jag anser inte den häst du beskriver som särskilt konstigt, särdeles farligt eller unik. Däremot är sådana hästar obehagliga och en ökad risk.
Menar du på fullt allvar att du inte tror hästen blev skrämd utan att den plötsligt fullt medvetet skickade av ryttaren, vände helt om och galopperade hem? Eller sitter du bara och provar provocera?
Det var ju ett väldigt långt ickesvar på det jag skrev men okej.
Kort sagt så utifrån vad du skrivit i tråden om hästen så är svaret att nej, den hästen verkar inte vara ett så stort problem utöver att den är lite brötig och man får ha en extra koll på den så den inte "går på" än vad det nu ens innebär. Det låter utifrån vad du skriver som att problemet mest ligger hos dig och att du inte vill anstränga dig och inte är villig att lägga någon extra energi på den.
Jag har stått i massor av stall med hästar som låter som den du skriver om. Snälla men brötiga hästar där man tydligt får visa ibland att liksom hallå, jag finns här, gå inte på mig tack. Det är inget konstigt riktigt. Kan säga att den enda gången jag känt en osäkerhet i hagen är när det var ett brunstigt sto som backade på mig och min häst och som bara blev arg när jag bad den flytta på sig.Okej, då är jag helt enkelt oerhört glad och tacksam för att vi inte haft sådana hästar i något stall jag vistats i tidigare. Och än mer glad att snart ha eget stall, om det är ett beteende som generellt ses som fullt normalt och oproblematiskt.
Jag tänker faktiskt inte ens bemöta sådant som att jag "inte vill anstränga mig" och "inte är villig att lägga någon extra energi på den". Eftersom du inte känner mig, hästens ägare, eller hästen, så vet du heller inte vad jag gjort eller inte gjort tidigare, och hur mycket "extra energi" jag lagt på den jämfört med övriga hästar i stallet. Det blir bara trams.
Då är vi oeniga även på den punkten.Nej, det är vad jag skrivit hela tiden.
Jag har stått i massor av stall med hästar som låter som den du skriver om. Snälla men lite brötiga hästar där man tydligt får visa ibland att liksom hallå, jag finns här, gå inte på mig tack. Det är inget konstigt riktigt. Kan säga att den enda gången jag känt en osäkerhet i hagen är när det var ett brunstigt sto som backade på mig och min häst och som bara blev arg när jag bad den flytta på sig.
Därför frågade jag dig om hästen var arg och ev aggressiv men du vill ju inte svara på det så jag förutsätter av det du skriver att det inte är en arg och farlig häst utan en lite på och brötigare variant som kräver att man aktivt ber om lite utrymme för att få undan den.
Det här skrev du i torsdags. Du såg alltså hästen som "lite stökig" innan. Den småstegrar och sparkar när den härjar omkring i hagen. Nu försöker du måla upp en bild av en väldigt farlig häst.Jag har tidigare sett den här hästen som "lite stökig", men inte mer än så. Nu känner jag mer att om den kan springa över mig på det sättet, vad säger att den inte landar på mig nästa gång den småstegrar vid utsläpp, eller faktiskt sparkar mig och inte "bara mot mig" när den härjar omkring i hagen?
Jag kan nästan lova dig att du hade märkt av om hästen var aggressiv och farlig. Som jag skrev, många hästar är i vägen ibland när man tar in andra och som man aktivt får be om att gå undan. Det är sådant som man får ta ibland när man står med andra. Det är dock en otrolig skillnad om man ber hästen flytta och den går till attack. Då är hästen farlig och inte bara jobbig och ja, då kan man börja diskutera huruvida hästen ska vara i ett kollektivstall eller inte.Fast, alltså - jag har skrivit flertalet gånger om sådant som hästen gör. Sedan anser jag inte att det är upp till mig att stämpla den som "aggressiv" eller "arg". Det har hänt ett antal gånger att den rest sig mot den som leder, det kan jag säga eftersom det är konkret fakta. Jag kan däremot inte säga om den gjort så för att den "är arg", eller av någon annan anledning. Jag kan säga att den inte är en uppskattad hagkompis på grund av hur den beter sig mot andra hästars ägare, men jag kan inte säga om den beter sig så därför att den är arg, om den har separationsångest, om den anser att det är "dens flock" som ingen människa ska störa, om den tror att den kan leka med människor på sådant sätt o. s. v. Förstår du skillnaden?
Jag frågade ju dig ganska tydligt med vad du menar med det du skriver hästen gör. För ingenting du skrev av det jag citerade indikerar på att det är en ovanligt farlig eller orimligt jobbig häst att ha i kollektivstall.Jag har också försökt att vara tydlig ett flertal gånger med att det inte handlar om en häst som man "bara" behöver vara lite extra tydlig med eller liknande. Det tror jag dock inte riktigt går fram, eftersom trådsanningen säger att jag är oerhört okunnig och snudd på livrädd för hästar som inte är halvdöda, så jag förstår att det kanske ändå tolkas som så.
Jag kan nästan lova dig att du hade märkt av om hästen var aggressiv och farlig. Som jag skrev, många hästar är i vägen ibland när man tar in andra och som man aktivt får be om att gå undan. Det är sådant som man får ta ibland när man står med andra. Det är dock en otrolig skillnad om man ber hästen flytta och den går till attack. Då är hästen farlig och inte bara jobbig.
Och du har ju inget intresse i att förstå den här hästen heller så jag förstår inte riktigt vad du vill ha ut av tråden, det låter inte som en farlig häst i mina ögon.
Jag frågade ju dig ganska tydligt med vad du menar med det du skriver hästen gör. För ingenting du skrev av det jag citerade indikerar på att det är en ovanligt farlig eller orimligt jobbig häst att ha i kollektivstall.
Men det går ju inte att förstå då du ju inte förklarar vad hästen gör.Givetvis är det inte ett problem om man relativt enkelt kan be hästen att flytta på sig, och den gör det utan att något eskalerar. Jag ser inte varför någon skulle välja bort en sådan häst som hagkompis, om det var så enkelt att lösa "problemet"?
Jag lägger skriver det jag frågade dig igen då, men du verkar ju inte vilja svara på sådana frågor.Jag kanske har missat någon fråga från dig, vad är det du inte förstår av vad jag skrivit om hästens beteende?
Men det går ju inte att förstå då du ju inte förklarar vad hästen gör.
Men är hästen rent aggressiv?
går den till attack i hagen?
Vad menas med "gå på"?
Är den bara brötig så att man aktivt måste be den hålla avstånd?
Blir den arg när man ber den hålla avstånd?
Vad är det som gör den så extremt farlig som jag fått uppfattningen av att du tycker att den är?
Det här med att det inte är upp till dig att anse om hästen är farlig eller inte, det är ju vad tråden går ut på? Du skriver att den är farlig, såpass farlig att du känner ett ansvar gentemot ägarna att agera på något sätt.
Kan ju bero på att du skrivit såhär ex:"Så extremt farlig" har jag så vitt jag vet aldrig påstått, däremot att den inte har ett temperament som jag anser lämpligt i ett kollektivstall. Det är lite svårt för mig att svara på vad som gör hästen så som du "fått uppfattningen av att jag tycker", om det inte är så jag tycker.
Du har ju sagt att du anser det inte är en fråga om någon blir allvarligt skadad utan när någon blir allvarligt skadad av den"Så extremt farlig" har jag så vitt jag vet aldrig påstått,
Fast TS frågade om jag uppfattade det rätt var vad gränsen var för hur besvärlig en häst får vara i ett kollektivstall, och då blir ditt svar lite tokigt.Jag börjar fundera på vad TS mål med den här tråden var.
Typ skvaller? Och förväntat medhållande svar?
"Åh guuud han låter jättefarlig vilken tuuuur att du inte gjorde dig illa, jag hoppas dom ber den hästen att flytta, och fyyyy för såna ägare"
Men problemet är att bukefalos består av en blandning av människor som har gemensamt att de flesta har lång hästerfarenhet, har sett och hört mycket, är vana vid att läsa häst, och inte är intresserade av "socialt spel" i stallet.
Det korta faktasvaret på i princip alla TS frågor är "lär dig läsa häst så förstår du vad som händer". Man kan se om en häst är arg, rädd, eller har ont. Men det verkar inte uppskattas, faktasvar alltså.
Jag börjar fundera på vad TS mål med den här tråden var.
Typ skvaller? Och förväntat medhållande svar?
"Åh guuud han låter jättefarlig vilken tuuuur att du inte gjorde dig illa, jag hoppas dom ber den hästen att flytta, och fyyyy för såna ägare"
Men problemet är att bukefalos består av en blandning av människor som har gemensamt att de flesta har lång hästerfarenhet, har sett och hört mycket, är vana vid att läsa häst, och inte är intresserade av "socialt spel" i stallet.
Det korta faktasvaret på i princip alla TS frågor är "lär dig läsa häst så förstår du vad som händer". Man kan se om en häst är arg, rädd, eller har ont. Men det verkar inte uppskattas, faktasvar alltså.
Ingen aning varför den hästen reagerade som den gjorde,Det är inte min häst och således inte direkt mitt problem att fundera kring, men jag vill trots det gärna förstå vad som ligger bakom att hästar springer på eller över en människa, när det inte handlar om en fullständigt panikslagen häst i okontrollerad sken, alltså.