Absolut, jag förstod att det var ett av flera exempel. Jag menar bara att det är en sådan sak där andra tycks anse att det hur som helst är rimligt att en häst som beter sig så står i ett kollektivstall, hanteras av olika människor o. s. v. Jag anser att den inte bör göra det, att det inte är en lämplig miljö för hästen, oavsett om beteendet beror på att den inte trivs eller något annat (eller en kombination av faktorer)
Självklart har inte hästar "motiv" bakom sitt agerande på det sättet. Det är väl just det där att "det är upp till oss att bemöta dem tålmodigt", som jag funderat kring. Hur tålmodig "ska" man vara, var går gränsen, vad är rimligt o. s. v. Är det rimligt, normalt, vanligt förekommande, att hästar beter sig så eller så och fortfarande anses vettiga att ha i ett stall där de hanteras av "vem som helst". Är det vettigt att dela hage med en häst som X, Y, Z.
Jag har en stor portion tålamod med hästar (och djur generellt), men jag ser inte riktigt att det är hållbart att utsättas för risker som långt övergår "det normala", gång på gång. Där har jag, efter incidenten då jag blev påsprungen, tänkt om kring hur lätt hänt det är att något allvarligt faktiskt händer. Det har fått mig att tänka om kring hur "lite stökig" häst jag faktiskt är villig att hantera, och att den gränsen är en bra bit tidigare än vad jag tänkt förut. Det handlar inte om att inte ha empati för hästen, eller att tro att den gör något med ont uppsåt eller liknande. Men även med mängder av empati för hästen, är jag inte intresserad av att riskera min egen hälsa för att hantera den.