Oj fast jo, kör man bil så kräver det definitivt att man har väldig koll på situationer runt omkring sig hela tiden, det finns oändligt mycket som kan hända som man måste ha koll på. Trafiken är otroligt farlig av många anledningar. Men som sagt, jag tror mycket väl du har koll men du tänker inte på att du har den.
När det gäller hästar så gör jag en grundkoll på omgivningen som jag gör oavsett vilken häst jag hanterar då alla hästar trots allt är hästar. Jag noterar saker och ting även om jag inte agerar på dom, tex om jag tar in hästarna en väldigt blåsig dag så noterar jag snabbt omgivningen om det ligger lösa föremål eller plast på gårdsplanen som kan riskera flyga iväg eller prassla osv. Det är liksom ingen ansträngning, det sitter i ryggmärgen att notera omgivningen. Då blir jag inte överrumplad om det är så att någon häst reagerar, då agerar jag och parerar automatiskt som jag inte hade kunnat göra utan att ha haft en koll på omgivningen, för hästar gör sällan någonting utan anledning.
Det är ett måste för att undvika olyckor, olyckorna händer när man blir för avslappnad och "trygg" och glömmer bort att det faktiskt är hästar som vi hanterar. Det är lätt att glömma bort hur stora och snabba och starka dom faktiskt är.