Vad gör vi? Kids edition - del 4

Våran 3 åring har varit på en så lång resa i bil. Då var vi två vuxna och rätt svettiga när vi kom hem igen. Dessutom var det för flera dagar och väldigt barnanpassat dit vi åkte.

Aldrig i livet att jag hade gjort det själv och inte för en natt! Klokt att tacka nej 😃
Ja jag kan också bidra med perspektiv, jag och barnen ska till Skånes djurpark i slutet av juli. Det är en resa på 4,5 h hemifrån oss. Jag delar upp den på tre etapper med två övernattningar på vägen ner 🙈 Jag skulle vara helt slut och barnen totalt understimulerade om vi gjorde resan i ett svep.
 
Du har fått många bra svar redan och jag sållar mig bara i kören, det lät jobbigt det där. Jag och maken är olika, han vill gärna göra mycket saker (överlag men inget undantag med småbarn) och jag är försiktigare. Men jag har också varit ruskigt nära väggen det senaste året, och jag lyckas inte heller vara en bra förälder när jag blir för pressad. Att göra någonting för barnens skull är helt meningslöst om de åker med en förälder som blir slutkörd och arg. Särskilt när de är små. För även för deras skull håller jag mig numer i min safe zone.

Vi åkte ju till Thailand i januari, och det var optimistiskt planerat redan från början att ens ta oss dit. Men sen gick ju flygplanet sönder, vi slussades via London och 3 h sömn på ett hotell där, vidare till Frankfurt, flyg över dagen till Bangkok så barnen sov inte på 10 h flyg. Vagnar att släpa i handbagaget. Väskorna borta med sonens Forlax, badkläder, ingen solkräm. Vidare till Krabi efter en natt. Jag tror det var mer traumatiskt än vad jag har orkat erkänna för mig själv fören nu. Jag har minnen av hur jag bara försökte bära en sprattande, skrikande bebis som drog mig i håret och ansiktet och axeln på väg ur led i flera dygn. Efter det har jag valt att stanna hemma vid minsta känsla av att jag inte kommer orka.
Åh herregud vilken mardröm, jag blir utmattad bara av att läsa det.
 
Åh herregud vilken mardröm, jag blir utmattad bara av att läsa det.

Det var förjävligt. Följdes av att sonen var förstoppad en vecka eftersom väskorna med Forlax kom först efter fyra dygn, och efter det blev han rejält magsjuk en vecka 🙃 Vi fick tillbaks 24 tkr från flygbolaget som kompensation för flygresan, och ytterligare några tusenlappar på försäkringen för väskorna. Sen var inte allt dåligt, vi fick fina stunder där nere också. Dottern badade hela dagarna. Men jag slet ut mig själv och det tog dit att återhämta mig från. Nu var ju det där en långresa som dessutom gick snett, men jag har som sagt passat mig rätt noggrant för att ta mig vatten över huvudet sen dess. Folk får tycka vad de vill om min försiktighet, men jag har ansvar för att se till att jag håller ihop för barnens skull.
 
@zassoo Jag håller med allihop och tycker att du har gjort helt helt rätt. Jag har helt slutat lyssna på vad äldre släktingar tycker vi ska göra för övrigt, de har så mycket åsikter :p.

@Midsommarblomster Låter fullkomligt fruktansvärt! En bra påminner om varför man alltid alltid alltid ska ha mediciner i handbagaget och i flera väskor. Stackars barn er och stackars er lilla son! ❤️
 
@zassoo Jag håller med allihop och tycker att du har gjort helt helt rätt. Jag har helt slutat lyssna på vad äldre släktingar tycker vi ska göra för övrigt, de har så mycket åsikter :p.

@Midsommarblomster Låter fullkomligt fruktansvärt! En bra påminner om varför man alltid alltid alltid ska ha mediciner i handbagaget och i flera väskor. Stackars barn er och stackars er lilla son! ❤️

Jag kan bara instämma. Jag var bara glad över att vi packat tillräckligt med ersättning och välling för någon vecka i handbagaget. Han åt ingenting annat just då så det hade blivit jobbigt om det tagit slut. Av samma anledning så otur att just han blev magsjuk också, som inte ens åt något. Men han kan ju ha fått i sig badvatten, duschvatten eller vad som helst.

Ja nej, det var ingen bra resa för honom. Bättre lycka nästa gång.
 
Vi har badat idag, jag, barnen och mina föräldrar. Mannen var tyvärr tvungen att jobba i det fina vädret!
Superhärlig dag, börjar dock bli lite småstressad över att börja jobba igen. Varit hemma nästan 2,5 år. Börjar jobba om mindre än tre veckor. Önskar jag kunde vara FL mycket längre, älskar att vara hemma med barnen!
 
Så ljuvligt att solen och värmen äntligen kom. Både igår och idag har vi badat i några timmar. Vi kör inte heldagar vid vattnet utan bryter alltid upp när orken och energin börjar tryta hos merparten eftersom jag åker själv med tre barn. Så nu tillbringar vi en stund inomhus framför film. Kanske går vi ut igen, kanske gör vi det inte. Men vi njuter för fullt av att äntligen slippa regnet :love:
 
Vi har varit ute i skärgården några dagar med båten. Underbara dagar, och är så fascinerad hur barn bara finner sig i allt. Sovit i tält för första gången, nya regler kring vatten (har iofs pool hemma med inte samma sak riktigt), hittar på egna lekar med pinnar och kottar osv. Ljuvligt! 😍
20240720_085424.jpg
 
Det var förjävligt. Följdes av att sonen var förstoppad en vecka eftersom väskorna med Forlax kom först efter fyra dygn, och efter det blev han rejält magsjuk en vecka 🙃 Vi fick tillbaks 24 tkr från flygbolaget som kompensation för flygresan, och ytterligare några tusenlappar på försäkringen för väskorna. Sen var inte allt dåligt, vi fick fina stunder där nere också. Dottern badade hela dagarna. Men jag slet ut mig själv och det tog dit att återhämta mig från. Nu var ju det där en långresa som dessutom gick snett, men jag har som sagt passat mig rätt noggrant för att ta mig vatten över huvudet sen dess. Folk får tycka vad de vill om min försiktighet, men jag har ansvar för att se till att jag håller ihop för barnens skull.
Vilken upplevelse! Men det låter verkligen genom jobbigt. Så klokt att du lyssnar mer på dig själv nu och tar det lugnare ❤️
Så bra att ni hade lillkillens mat i handbagaget!

Vi är sugna på en längre resa i januari, velar mellan Afrika, Italien eller Spanien. Efter den story känns något av de närmare alternativen klart mer lockande!
 
@zassoo Jag håller med allihop och tycker att du har gjort helt helt rätt. Jag har helt slutat lyssna på vad äldre släktingar tycker vi ska göra för övrigt, de har så mycket åsikter :p.

Jag är nog en sån där som hittar på mycket, tycker oftast att både jag och barnen är mer harmoniska när vi är iväg (eller ännu hellre, på väg) någonstans. Intressant nog har ju äldre släktingar då istället kommenterat att jag borde lära barnen att vara hemma och ha tråkigt 😜 och emellanåt tvivlar jag också själv och undrar varför jag tycker att det är så svårt. Så ja, enkelt är det inte att göra rätt som förälder 😅
 
Vilken upplevelse! Men det låter verkligen genom jobbigt. Så klokt att du lyssnar mer på dig själv nu och tar det lugnare ❤️
Så bra att ni hade lillkillens mat i handbagaget!

Vi är sugna på en längre resa i januari, velar mellan Afrika, Italien eller Spanien. Efter den story känns något av de närmare alternativen klart mer lockande!

Jag tror att det var mycket otur som sammanföll för oss den resan, med strulet med flyget och sonens känsliga mage. Vi hade kunnat ha en fantastiskt långresa, eller en strulig resa i Europa. Det känns så svårt att veta i förväg. Jag tänker att en längre flygresa inte per definition behöver betyda att det blir jobbigare utan det är så mycket som spelar in.

Mitt bästa tips är väl egentligen att planera med marginal. Om nåt strular eller skiter sig, hur löser det sig då och har ni (och barnen) energi kvar att hantera det? Sen kan man planera i princip vilken resa som helst om man har de bitarna på plats.
 
Bad idag igen, idag åkte vi till Sannabadet i Fjugesta, jag, mamma och pappa med barnen. Inte helt enkelt med två tvååringar, det går nästan åt tre vuxna på en badplats, då sjuåringen är aktiv i större poolerna och tvillingarna har dåligt med konsekvenstänk och helt olika intressen!
 
Jag tror att det var mycket otur som sammanföll för oss den resan, med strulet med flyget och sonens känsliga mage. Vi hade kunnat ha en fantastiskt långresa, eller en strulig resa i Europa. Det känns så svårt att veta i förväg. Jag tänker att en längre flygresa inte per definition behöver betyda att det blir jobbigare utan det är så mycket som spelar in.

Mitt bästa tips är väl egentligen att planera med marginal. Om nåt strular eller skiter sig, hur löser det sig då och har ni (och barnen) energi kvar att hantera det? Sen kan man planera i princip vilken resa som helst om man har de bitarna på plats.
Absolut!
Men risken för flygstol minskar massor om man slipper byten. Och vägrar barnen sova på flyget går det att roa dem i 3h, svårare i 13 timmar. Tror det enklare projektet är mera lagom för oss!
 
Bad idag igen, idag åkte vi till Sannabadet i Fjugesta, jag, mamma och pappa med barnen. Inte helt enkelt med två tvååringar, det går nästan åt tre vuxna på en badplats, då sjuåringen är aktiv i större poolerna och tvillingarna har dåligt med konsekvenstänk och helt olika intressen!
Förstår verkligen dilemmat! Jag har lite liknande med mina fast jag bara har två, men jag är å andra sidan bara en. Sexåringen kan simma hyfsat och gillar att hoppa på det djupa, och lilla är ju knappt 3, inte jättevattenvan men klarar sig hyfsat med puffar och mig bredvid. Men det är svårt att klara att tillfredsställa bådas badbehov...

Nu har dessutom pumpen till vår pool gått sönder och eftersom jag inte har den minsta lust att köpa ny och vattnet snabbt blev grönt så ska den tömmas. Vill vi bada från och med nu måste vi alltså åka hemifrån 🫤
 
Sitter här med så delade känslor. Funderar på om jag är feg/bekväm när det gäller vad jag gör med barnen när jag är ensam med dem. Om jag målar upp problem som är större än vad de är, om jag bara borde sluta fåna mig. För det är så jag fått för mig att andra ser på mig.

Vi har blivit inbjudna till en släktings sommarhus. Det tar ca 3,5 timmar med bil och det är max en natt där som gäller så 3,5 timmar hem igen dagen efter. Det tycker jag känns tufft som ensam vuxen. Släktingen föreslog då tåg, vilket tar 2,5 timme enkel väg från närmaste stad. Det är dock 3,5 mil till staden och vi har dessutom 3 km till bussen. Här får jag för mig att jag bara borde rycka upp mig, packa väskorna och tänka ”hur svårt kan det vara”. Men jag tänker samtidigt att jag MÅSTE ju inte utsätta mig för det när jag redan efter dagens utflykt med lekplats, restaurangbesök och glass känner mig så trött och överstimulerad.

Pendlar alltså mellan att känna mig sämst för att jag inte vågar åka iväg eller hitta på nån större grej med barnen, och att tänka att det viktigaste är väl att jag gör det som känns bäst för mig. Barnen är 2,5 och 4,5 och av den intensiva typen, de har mycket energi och har en del konflikter sinsemellan.

Vet att det inte finns något rätt svar här för alla är olika. Men ibland känner jag mig lite ”svag” liksom, som tycker att det sliter så mycket med barnen att jag begränsar mig. Eller är det inte att begränsa sig, utan att lyssna på sina behov och gränser? Just i fallet med släktingens sommarhus så känns det inte så viktigt för mig att åka dit, vi har bara pratat länge om att vi skulle hälsa på någon gång.
Jag åker till barnens mormor själv ibland (ungefär lika lång resa, effektiv körtid) men stannar minst två nätter, annars känns redan ovärd både tids och kostnadsmässigt.
Jag hade mer varit på gränsen till för snål :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 700
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
114 924
Senast: Nordthor
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
2 969
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 372
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp