Vad gör vi? Kids edition - del 4

tredje dagen som fyrbarnsföräldrar. Vi kanske får ordning på livet med en skock ungar vi också. Jag ammar barn och kollar på de där två 😁
IMG_1945.jpeg
 
Herregud vilken dag. Den här semestern har verkligen innefattat precis allting hittills. Förra veckan stängde maken in sig i tvättstugan samtidigt som jag tog med sonen upp till sovrummet och la mig ner och grät. Han trodde vi lekte tittut, så han drog i mina händer. Jag har försökt stoppa in i diskmaskinen samtidigt som sonen klättrade upp på sina bokhyllor som släppte från väggen och brakade och dottern smörjde in hunden med lotion. Dottern har varit utåtagerande och sonen klättrar på allt. Man hinner knappt blinka. Samtidigt har vi sprungit barfota i vattenpölar, gjort pannkakor med sylt och grädde, plockat smultron, pratat om allt mellan himmel och jord. Gosat, dansat, läst böcker. Idag har jag varit själv med barnen och det föll på helt fel dag. Hundens mage har kraschat och dottern vägrar pottan. Det har varit gråt, gnäll, knuffar och torkande. Jag har försökt hämta upp energin och gått och köpt glass, gjort vattenballonger, fyllt plaskpoolen, gått till lekparken men det känns som vad jag än gör så eskalerar bara situationen. Jag stängde in oss vid lunch och bestämde att nu sover vi, och halvvägs genom världens sämsta läggning bröt jag ihop helt. ”Är du lite hungrig?” frågade dottern. Sen somnade vi i 2 h.

Småbarn. Det är verkligen extra allt. Allt från nybadade små barn i pyjamas med popcorn på som luktar granatäpple, som dansar och skrattar så de kiknar, som berättar de mest bedårande sakerna och håller sin nalle nära. Och så allt annat. Jag har verkligen gjort mitt bästa idag men det gör ont att se sina sämsta sidor komma fram. Det bristande tålamodet, den stränga rösten. Den där mamman som man inte vill vara men som ändå tar vid när batteriet tar slut.

I morgon är en ny dag.
 
Herregud vilken dag. Den här semestern har verkligen innefattat precis allting hittills. Förra veckan stängde maken in sig i tvättstugan samtidigt som jag tog med sonen upp till sovrummet och la mig ner och grät. Han trodde vi lekte tittut, så han drog i mina händer. Jag har försökt stoppa in i diskmaskinen samtidigt som sonen klättrade upp på sina bokhyllor som släppte från väggen och brakade och dottern smörjde in hunden med lotion. Dottern har varit utåtagerande och sonen klättrar på allt. Man hinner knappt blinka. Samtidigt har vi sprungit barfota i vattenpölar, gjort pannkakor med sylt och grädde, plockat smultron, pratat om allt mellan himmel och jord. Gosat, dansat, läst böcker. Idag har jag varit själv med barnen och det föll på helt fel dag. Hundens mage har kraschat och dottern vägrar pottan. Det har varit gråt, gnäll, knuffar och torkande. Jag har försökt hämta upp energin och gått och köpt glass, gjort vattenballonger, fyllt plaskpoolen, gått till lekparken men det känns som vad jag än gör så eskalerar bara situationen. Jag stängde in oss vid lunch och bestämde att nu sover vi, och halvvägs genom världens sämsta läggning bröt jag ihop helt. ”Är du lite hungrig?” frågade dottern. Sen somnade vi i 2 h.

Småbarn. Det är verkligen extra allt. Allt från nybadade små barn i pyjamas med popcorn på som luktar granatäpple, som dansar och skrattar så de kiknar, som berättar de mest bedårande sakerna och håller sin nalle nära. Och så allt annat. Jag har verkligen gjort mitt bästa idag men det gör ont att se sina sämsta sidor komma fram. Det bristande tålamodet, den stränga rösten. Den där mamman som man inte vill vara men som ändå tar vid när batteriet tar slut.

I morgon är en ny dag.
Usch så tufft, jag vet precis hur det känns men jag tycker alltid du beskriver det så fint också, man får tillåta sig att bryta ihop och komma igen ❤️
 
Vi har haft en toppendag, åkte till närmaste staden och barnen lekte länge på nån slags vågig bänk vid torget som blev en båt som åkte omkring till olika städer och skulle förtöjas mycket noga. Sen fikade vi på en mysig uteservering, lekte på en lekplats och åkte hem för lunch. Därefter har barnen återupptagit cyklingen (med stödhjul) efter flera månader då de inte velat efter att ha ramlat. Idag cyklade de runt på gården varv på varv med oss springande efter och det var så roligt att se!
På kvällen har jag och min sambo kunnat sitta på altanen och dricka kaffe och pratat om vad vi ska göra med vår hopplösa trädgård medan barnen sprungit barfota med vattenpistoler och kiknat av skratt. Så härligt när man får till en riktigt bra dag emellanåt 😅❤️
 
Vi har varit på Astrid Lindgrens värld idag med barnens kusin och föräldrar. Vilken dag 🤩 Vi har inte varit där på 2-3 år och tidigare besök har varit tätt förknippade med stress, irritation och gräl med exet. Idag var inget sånt, bara bus, lek, skratt och mys. Vi är helt slut men jag är så lycklig över mina fina barn och hur fint det är att upptäcka världen med dom.

Även om lilla E gärna hade kunnat få vara lite mindre självständig för mina nerver, detta barn marscherade kavat runt själv i alla teatermiljöer och det krävdes tre vuxna för att hålla rätt på henne 🙈😁 En gång hittade mitt syskon henne i lilla Idas säng där hon bäddat ner sig för att sova middag. Att det var typ 30 barn runtomkring som förde liv var inget som bekom henne 😍😁
Polish_20240712_215934683.jpg
 
Idag kommer mina fyra äldsta hem igen efter 5 dagars semester med farfar, hans särbo och hennes familj.
Vad jag har saknat dom, men vad jag inte har saknat deras bråkande.
5åringen har varit hemma med mig och jag hade tänkt att det skulle bli lugnt och skönt, det var det inte. Han har pratat konstant, för minst 5 barn. I vanliga fall kan han leka längre själv men inte nu, han har varit otålig och inte kommit till ro. Nästa år vill han också åka med farfar, får se om han är redo.

Barnen måste i stort sätt bara packa om sina väskor för på måndag åker vi till Sverige. Funderar lite på packningen, vi åker tåg/färja så vill packa så lätt som möjligt. Hur ser vädret ut just nu i södra Östergötland och runt Jönköping/Gränna?
 
Idag kommer mina fyra äldsta hem igen efter 5 dagars semester med farfar, hans särbo och hennes familj.
Vad jag har saknat dom, men vad jag inte har saknat deras bråkande.
5åringen har varit hemma med mig och jag hade tänkt att det skulle bli lugnt och skönt, det var det inte. Han har pratat konstant, för minst 5 barn. I vanliga fall kan han leka längre själv men inte nu, han har varit otålig och inte kommit till ro. Nästa år vill han också åka med farfar, får se om han är redo.

Barnen måste i stort sätt bara packa om sina väskor för på måndag åker vi till Sverige. Funderar lite på packningen, vi åker tåg/färja så vill packa så lätt som möjligt. Hur ser vädret ut just nu i södra Östergötland och runt Jönköping/Gränna?
Ostadigt, skulle jag säga. Prognosen nu verkar vara runt 20° och regn till och från..
 
Den här veckan var första utan förskola, så har varit ensam med kidsen medan pappan jobbat. Det har gått så mycket bättre än väntat! Framförallt för att vi kunnat vara ute mycket. Storebror vill aldrig gå in. Allt ska göras utomhus, leka, äta, sitta på pottan... Lite slitigt rent fysiskt för mig som får bära mycket på lillebror som annars stoppar allt som naturen har att erbjuda i munnen, men det får det vara värt.

Jag har också konstaterat att livet med storebror sen några veckor tillbaka är så mycket lättare mot vad det varit. Han är ju fortfarande 2,5 år och superdramatisk, men just nu är det inte längre konflikter om exakt allt exakt hela tiden. Han skriker inte längre "dum mamma" så fort han ser mig, jag blir inte slagen/riven på daglig basis och det ligger inte nödvändigtvis en ilsken storebrorsformad vrålande pöl på golvet när man säger nej till något. Vi njuter, väl medvetna om att inget varar.
 
Jag laddar inför två semesterveckor i princip ensam med en väldigt dramatisk 4,5-åring och en väldigt envis 2,5-åring 😅 Inte mycket avlastning i sikte så ribban får läggas lågt. Tänker mig typ åka och bada, lekparker och sånt. Inget för avancerat, inget för stort ställe eftersom yngsta gärna drar iväg. Men det är nog bra att byta miljö en del för att minska syskonbråken…
 
Jag laddar inför två semesterveckor i princip ensam med en väldigt dramatisk 4,5-åring och en väldigt envis 2,5-åring 😅 Inte mycket avlastning i sikte så ribban får läggas lågt. Tänker mig typ åka och bada, lekparker och sånt. Inget för avancerat, inget för stort ställe eftersom yngsta gärna drar iväg. Men det är nog bra att byta miljö en del för att minska syskonbråken…

Här finns mängder med blåbär just nu, vi plockade lite och gjorde blåbärspaj förra veckan 😊 Cykelturer är populärt här också, om ni har en cykelvagn.
 
Idag blev det bakning av kanelbullar och allmän lugn dag inne med allt vad det innebär med att ta bort blöjan på 2,5 åringen. Hon har skött det hela med bravur, glatt humör efter varje olycka och lyckan att få välja nya trosor under dagen. Det där lilla :love: Imorgon ska vi ta och laga dessert på triangiakök om vi kan hitta hallon och blåbär för skogen står på morgonens utflykt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 742
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 319
Senast: Nordthor
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 026
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 406
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp