Vad gör vi? Kids edition - del 4

Jag hör dig. Vi har fortfarande svårt hemma, sonen understimulerad och dottern testar gränser. Det är konstant trots, syskonbråk och gnäll. Så vi måste ut genom dörren och göra saker så nu har vi 5 veckor framför oss där vi inte bara måste vara kreativa och hitta på något varje dag, utan ha en plan för precis hela dagarna. Vissa stunder känns det lite svindlande 😅

Pratade med mamma igår om 2,5-åringens minst sagt utmanande beteende just nu, och hon trodde att det kunde hjälpa att dela upp oss lite. Kanske blir det bättre om hon får mer egentid, och om inte så slipper vi i varje fall syskonbråken just då. Så vi ska försöka planera upp att göra saker ihop, men även dela upp barnen samt ha båda barnen själv så den andre får återhämtning.

Det är ett tufft jobb. Jag hejar på er!
Jag känner igen mig i en hel del grejer! Även om våran minsta är så liten att vi ännu slipper syskonbråken.

Att lyckas planera upp all tid är fascinerande svårt :o
Nu har vi varit lediga 5 dagar och hunnit med badutflykt, besök hos farfar, skansen, besök på olika, för oss, nya lekparker, som tur var har vi börjat prata lite mera med grannarna, så barnen har lekt en del på innergården, idag tänkte vi gå upp på Hammarbybacken och fika högst upp.
Babyn sover som tur var gott på utflykter, här på Skansen, stora barnet fick åkband och körde nog 10 pass i bilarna och minst lika många på de andra attraktionerna 😂

Vecka 1 av 5 snart klar 😁
 

Bifogade filer

  • IMG_4087.jpeg
    IMG_4087.jpeg
    420,6 KB · Visningar: 52
Livet med en blivande treåring är ganska intensivt men kräver mest flexibilitet :meh: :angel:
E: "Jag inte ha fika". J: okej. E: jag ha fika säger jag!
Eller vid tv-tittande:
E: jag inte titta Greta Gris mer. Jag se tre små grisar. Jag byter film på tvn och får en ledsen tjej med orden "jag inte se små grisar, jag se Greta Gris". Byter tillbaka och möts av en arg dotter "jag inte se Greta Gris, jag se Basse"!.
 
Livet med en blivande treåring är ganska intensivt men kräver mest flexibilitet :meh: :angel:
E: "Jag inte ha fika". J: okej. E: jag ha fika säger jag!
Eller vid tv-tittande:
E: jag inte titta Greta Gris mer. Jag se tre små grisar. Jag byter film på tvn och får en ledsen tjej med orden "jag inte se små grisar, jag se Greta Gris". Byter tillbaka och möts av en arg dotter "jag inte se Greta Gris, jag se Basse"!.
Är din blivande treåring släkt med min blivande treåring? :cautious::D
 
Sitter med en skrikande bebis i knät. Han är så trött, så trött men somnar inte. Jag är helt slut i armarna efter att ha burit runt honom och vyssat en lång stund.

La ner honom i sängen nu, jag orkar inte.. varken fysiskt eller psykiskt. Han är mycket lättare att natta när pappa är med. Men pappa jobbar och kommer inte hem innan ett i natt.
 
Sitter med en skrikande bebis i knät. Han är så trött, så trött men somnar inte. Jag är helt slut i armarna efter att ha burit runt honom och vyssat en lång stund.

La ner honom i sängen nu, jag orkar inte.. varken fysiskt eller psykiskt. Han är mycket lättare att natta när pappa är med. Men pappa jobbar och kommer inte hem innan ett i natt.
Vagn eller sele?
 
Jag känner igen mig i en hel del grejer! Även om våran minsta är så liten att vi ännu slipper syskonbråken.

Att lyckas planera upp all tid är fascinerande svårt :o
Nu har vi varit lediga 5 dagar och hunnit med badutflykt, besök hos farfar, skansen, besök på olika, för oss, nya lekparker, som tur var har vi börjat prata lite mera med grannarna, så barnen har lekt en del på innergården, idag tänkte vi gå upp på Hammarbybacken och fika högst upp.
Babyn sover som tur var gott på utflykter, här på Skansen, stora barnet fick åkband och körde nog 10 pass i bilarna och minst lika många på de andra attraktionerna 😂

Vecka 1 av 5 snart klar 😁

Snyggt jobbat! 🥰

Vi har varit på Kulturhuset Rum för barn i veckan, tycker alltid det är sjukt mysigt där. På Notholmen här i närheten av oss och tittat på kaninerna, haft pick-nick och lekt i slottsträdgården. Sydpoolen och badat. Bandängens lekplats för första gången för oss, otroligt härlig plats! Dit kommer vi fortsätta åka. Rålis parklek idag.

Sen har vi Skansen, Junibacken, Leos lekland, Siggesta gård och fler badhus på listan. Har läst att Farsta är bra för småbarn, och Gustavsbergsbadet. Hade även tänkt att ta båten till Fjärderholmarna någon dag. Sen älskar ju jag Naturhistoriska, men dottern tycker att det är lite läskigt just nu så vi får vänta ut det. Men där kan man ju absolut spendera en heldag, om inte fler.

Så ja, lite tips från oss till er i Stockholm! Nu kanske det låter som att vi är världens mest ambitiösa familj när det kommer till att göra planer men det är som sagt ren självbevarelsedrift 😅 Vi har också på agendan att besöka alla badplatser i kommunen, men vädret tillåter ju inte just nu..
 
Livet med en blivande treåring är ganska intensivt men kräver mest flexibilitet :meh: :angel:
E: "Jag inte ha fika". J: okej. E: jag ha fika säger jag!
Eller vid tv-tittande:
E: jag inte titta Greta Gris mer. Jag se tre små grisar. Jag byter film på tvn och får en ledsen tjej med orden "jag inte se små grisar, jag se Greta Gris". Byter tillbaka och möts av en arg dotter "jag inte se Greta Gris, jag se Basse"!.

Känner igen 🙃 Det slår över snabbt åt alla håll. Jag sa till dottern idag att hon får sluta bråka nu för vi ska byta blöja och fick tillbaks ”JAG VILL BRÅKA!!!”

IMG_6919.gif
 
@Dorinda och @Midsommarblomster
Då kommer jag här och motviktar lite 😅. Vi har förvisso en vagnvägrande liten pyttebebis men vår sommar kommer vara väldigt chill. Vi har några utflykter inplanerade (vi satsar på ett par slott per sommar till exempel) men i övrigt gör vi mindre grejer bara. Hänger i lekparker och på närmaste stranden, tar med UV-tält och stormkök till närmaste naturreservat och har en utedag, åker till mormor och morfar och tittar på hästar etc. Vi satsar på mindre utflykter i närområdet 😊.

Vi älskar att gå på museer och Skansen och uställningar men helst inte när det är jättevarmt och jättemycket folk (och definitivt inte med en liten svettig bebis i sele). Sen har vi ju ungar som sover länge på mornarna och som vill äta i evigheter så våra dagar känns korta snarare än långa 😂🙈.
 
Snyggt jobbat! 🥰

Vi har varit på Kulturhuset Rum för barn i veckan, tycker alltid det är sjukt mysigt där. På Notholmen här i närheten av oss och tittat på kaninerna, haft pick-nick och lekt i slottsträdgården. Sydpoolen och badat. Bandängens lekplats för första gången för oss, otroligt härlig plats! Dit kommer vi fortsätta åka. Rålis parklek idag.

Sen har vi Skansen, Junibacken, Leos lekland, Siggesta gård och fler badhus på listan. Har läst att Farsta är bra för småbarn, och Gustavsbergsbadet. Hade även tänkt att ta båten till Fjärderholmarna någon dag. Sen älskar ju jag Naturhistoriska, men dottern tycker att det är lite läskigt just nu så vi får vänta ut det. Men där kan man ju absolut spendera en heldag, om inte fler.

Så ja, lite tips från oss till er i Stockholm! Nu kanske det låter som att vi är världens mest ambitiösa familj när det kommer till att göra planer men det är som sagt ren självbevarelsedrift 😅 Vi har också på agendan att besöka alla badplatser i kommunen, men vädret tillåter ju inte just nu..
Bra tips 🤩
Rum för barn var länge sedan! Jag är ju lite på samma nivå, aktiviteter behövas ju av ren självbevarelsedrift 😁
 
@Dorinda och @Midsommarblomster
Då kommer jag här och motviktar lite 😅. Vi har förvisso en vagnvägrande liten pyttebebis men vår sommar kommer vara väldigt chill. Vi har några utflykter inplanerade (vi satsar på ett par slott per sommar till exempel) men i övrigt gör vi mindre grejer bara. Hänger i lekparker och på närmaste stranden, tar med UV-tält och stormkök till närmaste naturreservat och har en utedag, åker till mormor och morfar och tittar på hästar etc. Vi satsar på mindre utflykter i närområdet 😊.

Vi älskar att gå på museer och Skansen och uställningar men helst inte när det är jättevarmt och jättemycket folk (och definitivt inte med en liten svettig bebis i sele). Sen har vi ju ungar som sover länge på mornarna och som vill äta i evigheter så våra dagar känns korta snarare än långa 😂🙈.
Jag trängs sällan med andra! På Skansen igår körde han nog bilarna 5 gånger i rad, ensam. Så trångt kan jag inte påstå att det var.

Skulle tro att det är barn som gillar olika saker och vi föräldrar som snällt anpassar oss efter vad som ger mest harmonisk familj?
 
Snyggt jobbat! 🥰

Vi har varit på Kulturhuset Rum för barn i veckan, tycker alltid det är sjukt mysigt där. På Notholmen här i närheten av oss och tittat på kaninerna, haft pick-nick och lekt i slottsträdgården. Sydpoolen och badat. Bandängens lekplats för första gången för oss, otroligt härlig plats! Dit kommer vi fortsätta åka. Rålis parklek idag.

Sen har vi Skansen, Junibacken, Leos lekland, Siggesta gård och fler badhus på listan. Har läst att Farsta är bra för småbarn, och Gustavsbergsbadet. Hade även tänkt att ta båten till Fjärderholmarna någon dag. Sen älskar ju jag Naturhistoriska, men dottern tycker att det är lite läskigt just nu så vi får vänta ut det. Men där kan man ju absolut spendera en heldag, om inte fler.

Så ja, lite tips från oss till er i Stockholm! Nu kanske det låter som att vi är världens mest ambitiösa familj när det kommer till att göra planer men det är som sagt ren självbevarelsedrift 😅 Vi har också på agendan att besöka alla badplatser i kommunen, men vädret tillåter ju inte just nu..
Från vilken ålder tycker du Naturhistoriska passar? Vi funderar på att åka dit med våra (6 resp snart 4 år), äldsta är allmänt känslig sen han var bebis (känslig som i försiktig, behöver mycket stöd på nya saker osv).
 
@Dorinda och @Midsommarblomster
Då kommer jag här och motviktar lite 😅. Vi har förvisso en vagnvägrande liten pyttebebis men vår sommar kommer vara väldigt chill. Vi har några utflykter inplanerade (vi satsar på ett par slott per sommar till exempel) men i övrigt gör vi mindre grejer bara. Hänger i lekparker och på närmaste stranden, tar med UV-tält och stormkök till närmaste naturreservat och har en utedag, åker till mormor och morfar och tittar på hästar etc. Vi satsar på mindre utflykter i närområdet 😊.

Vi älskar att gå på museer och Skansen och uställningar men helst inte när det är jättevarmt och jättemycket folk (och definitivt inte med en liten svettig bebis i sele). Sen har vi ju ungar som sover länge på mornarna och som vill äta i evigheter så våra dagar känns korta snarare än långa 😂🙈.

Förra sommaren kunde vi nästan inte göra någonting alls, vi var mest på tomten och i parkerna kring huset. Sonen ville ju inte heller vagn och jag tyckte det var skitjobbigt med sele och amning i värmen. Minns att jag då längtade lite till den här sommaren när vi kunde börja göra saker tillsammans. Bebisbubblan är ju speciell! Alla är ju olika med det men jag tyckte det var helt hopplöst att få nåt gjort alls 😅

Barnen dock hade ju varit nöjda med mindre även den här sommaren, ska sägas. De behöver komma ut och göra saker, men att vi varierar oss så mycket och kommer utanför kommunen är mycket för vår egen skull.
 
@Dorinda Det var inte kritik så jag förstår inte det skarpa svaret? :confused:

Jag är väldigt inaktiv här generellt och när jag får ett sånt svar som ditt så blir jag påmind om varför jag inte har pallar skriva. Orka liksom.
 
Förra sommaren kunde vi nästan inte göra någonting alls, vi var mest på tomten och i parkerna kring huset. Sonen ville ju inte heller vagn och jag tyckte det var skitjobbigt med sele och amning i värmen. Minns att jag då längtade lite till den här sommaren när vi kunde börja göra saker tillsammans. Bebisbubblan är ju speciell! Alla är ju olika med det men jag tyckte det var helt hopplöst att få nåt gjort alls 😅
Jamen samma här! Vi pratar väldigt mycket om Nästa Sommar - när vi faktiskt kommer kunna göra saker 😅. Men vi kommer dela upp oss mycket i sommar, så dottern får göra roliga saker som inte är så bebis i sele-vänliga. Med dottern var det annorlunda, dels var hon lite större på sommaren, dels var hon okej med vagn och framförallt: vi hade inte en tvååring också att ta hänsyn till då. Så hennes bebissommar var vi superaktiva.

Men! I väntan på nästa sommar så planerar vi lite roliga saker lite längre fram. Utlandsresor i höst (flyg bokat nu) och i vinter, Universeum i september och lite sånt. Ser fram emot det 😊.
 
Från vilken ålder tycker du Naturhistoriska passar? Vi funderar på att åka dit med våra (6 resp snart 4 år), äldsta är allmänt känslig sen han var bebis (känslig som i försiktig, behöver mycket stöd på nya saker osv).

Det är nog perfekt ålder. Jag var där en del när jag var föräldraledig med dottern och då var hon ju under året. Det var bra golv att krypa på, och lära sig gå, samt stort och roligt med ljud och färger. Så jag tycker Naturhistoriska är perfekt även för bebisar och mindre småbarn.

Men ska man börja uppskatta utställningarna lite så är nog dina barn i jättebra ålder. Det är ju (egentligen) ingenting där som är läskigt, eller har för avsikt att vara. Men dottern är inne i en fas då allt är läskigt, så uppstoppade stora djur och lite dov belysning och ljudeffekter på sina hörn gick inte hem hos henne. Så det beror nog lite på vad man är känslig för. Det finns mycket ”snälla” delar av utställningarna, så är vissa montrar lite utmanande så kan man alltid hitta nåt annat. Det är ju herrans stort.
 
Jag bor numer på en gård på landet, utanför en småstad. Jag älskar det till 95 %, men som uppvuxen i storstad kan jag nu som småbarnsförälder sakna utbudet av aktiviteter. Men vi får jobba med vad vi har.

Här hade vi en, på det hela taget, bra första lediga dag. Något otippat blev dagens happening vedklyvning :p H och jag skulle passa på att gå och leka i en stor vattenpöl medan lillebror sov. På vägen gick vi förbi pappan som stod med vedklyven. H stannade och blev helt fascinerad av transportbandet som skickade vidare vedträna upp så att de ramlade ner i vedbodens öppnade tak. Och lyckan sen när han fick hjälpa till att lägga på vedträn som "ramlat ut". Det slutade med att vi jobbade där i 1,5 h, bitvis i spöregn. H tog inga pauser, förutom två gånger när han slog sig, men då blev han arg för att vi stängde av maskinen och gick och tryckte igång den igen. När jag övergav mina uppgifter för att komma och trösta honom fick jag skäll och blev tillbakaskickad till min post. När pappan tog 10 sekunders paus skrek H "Mer! MEEEER!". Kommer bli en prima dräng (eller kanske snarare arbetsledare...) av den där :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 767
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 489
Senast: Nordthor
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 037
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 419
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp