Vad gör vi? Kids edition - del 4

Låter klokt att ta upp det igen tycker jag! Antar att man vänjer sig vid det men det låter så läskigt ❤️.

Jag pratade med BVC igår och de säger att det sannolikt inte är någon fara, men ändras mönstret ska man söka vård. En rutin för att kunna utesluta andra skäl till att han svimmar, och eftersom det hänt flera gånger på kort tid så skulle jag boka en uppföljning med hans läkare. Så det var planen. Men sedan svimmade han igen igår eftermiddag, och nu hörde förskolan precis av sig och berättade att det hände idag igen. Så nu sitter jag i telefonkö hos 1177 för att rådgöra kring om vi borde åka in akut idag. Jag är ganska säker på att hans svimningar är affekt, de ter sig väldigt tydligt så. Däremot är jag lite orolig för att något annat stör honom i kroppen som gör honom så skör och känslig. Han har även gnytt hela nätterna senaste veckan. Det är visserligen inte helt avvikande från hur det brukar vara, han knorrar och gnäller och har sig. Men det har varit värre nu. Min lilla snöflinga :heart
 
IMG_4424.jpeg

Stora barnen kom precis hem från skolan! Lilla som går i förskoleklass har fått läxa så han var såå taggad. Snälla storebror hjälper glatt till 💕

Känns som en svår läxa där barnen ska skriva sitt hela namn, vad namnet betyder, varför de fick de namnet, fanns de andra förslag på vad du skulle heta och kallas du något
 
Jag pratade med BVC igår och de säger att det sannolikt inte är någon fara, men ändras mönstret ska man söka vård. En rutin för att kunna utesluta andra skäl till att han svimmar, och eftersom det hänt flera gånger på kort tid så skulle jag boka en uppföljning med hans läkare. Så det var planen. Men sedan svimmade han igen igår eftermiddag, och nu hörde förskolan precis av sig och berättade att det hände idag igen. Så nu sitter jag i telefonkö hos 1177 för att rådgöra kring om vi borde åka in akut idag. Jag är ganska säker på att hans svimningar är affekt, de ter sig väldigt tydligt så. Däremot är jag lite orolig för att något annat stör honom i kroppen som gör honom så skör och känslig. Han har även gnytt hela nätterna senaste veckan. Det är visserligen inte helt avvikande från hur det brukar vara, han knorrar och gnäller och har sig. Men det har varit värre nu. Min lilla snöflinga :heart

Det blir en sväng till akuten.
 
Jag tänkte det när jag läste att det ska nog mycket till för att 1177 ska avråda från att uppsöka vård i en sån situation. Lycka till och hoppas att ni får lugnande besked :heart

Vi var i väntrummet nästan två timmar innan vi vände. Det gick två nummer på den tiden, och mitt var fortfarande fyra nummer bort, Då skulle man få träffa en sköterska för en första bedömning, och sen hamna i ett nytt väntrum i väntan på läkare utifrån en prioriterad ordning på fyra kategorier. Jag förstod på beskrivningen av dem att vi hamnat i den sista kategorin och sannolikt fått stanna hela natten. Så vi åkte hem. Jag tror framförallt han behöver få vila, inte spendera en natt på akuten. Så nu somnade han precis. Vi får ta resten som det kommer, men på måndag finns sannolikt tillgång till allmänläkaren på VC, och under helgen så får vi väl åka in igen om det skulle hända något mer.
 
Vi var i väntrummet nästan två timmar innan vi vände. Det gick två nummer på den tiden, och mitt var fortfarande fyra nummer bort, Då skulle man få träffa en sköterska för en första bedömning, och sen hamna i ett nytt väntrum i väntan på läkare utifrån en prioriterad ordning på fyra kategorier. Jag förstod på beskrivningen av dem att vi hamnat i den sista kategorin och sannolikt fått stanna hela natten. Så vi åkte hem. Jag tror framförallt han behöver få vila, inte spendera en natt på akuten. Så nu somnade han precis. Vi får ta resten som det kommer, men på måndag finns sannolikt tillgång till allmänläkaren på VC, och under helgen så får vi väl åka in igen om det skulle hända något mer.
Men gud så stressigt med så lång kö! Vi har haft supertur när vi åkt in akut och alltid kommit på den första bedömningen med en gång, det gör ju stor skillnad!
 
Vi var i väntrummet nästan två timmar innan vi vände. Det gick två nummer på den tiden, och mitt var fortfarande fyra nummer bort, Då skulle man få träffa en sköterska för en första bedömning, och sen hamna i ett nytt väntrum i väntan på läkare utifrån en prioriterad ordning på fyra kategorier. Jag förstod på beskrivningen av dem att vi hamnat i den sista kategorin och sannolikt fått stanna hela natten. Så vi åkte hem. Jag tror framförallt han behöver få vila, inte spendera en natt på akuten. Så nu somnade han precis. Vi får ta resten som det kommer, men på måndag finns sannolikt tillgång till allmänläkaren på VC, och under helgen så får vi väl åka in igen om det skulle hända något mer.

Trist att man inte blir förvånad.. Samtidigt på något konstigt sätt också lite lugnande att inte läkarna slänger sig över barnet och diagnos är ställd på 20 min (det har jag upplevt). De resurserna finns liksom också…

Måste också förtydliga att jag i mitt förra inlägg inte menade att det lät bo allvarligt. Utan mer att 1177 aldrig vÅgar säga att man ska stanna hemma om det är minsta tvekan.

Hoppas att ni får en lugn och fin helg :heart
 
Men gud så stressigt med så lång kö! Vi har haft supertur när vi åkt in akut och alltid kommit på den första bedömningen med en gång, det gör ju stor skillnad!

Ja, verkligen! Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig men det var längre kö än så i varje fall. Jag hade med mig två bananer men det var allt 😄 Sonen är ju också en bestämd pojke som absolut inte sitter still. Så det var ett träningspass att hålla honom sysselsatt och försöka få honom att inte terrorisera de andra stackars sjuka barnen som låg där på bänkarna och hostade. Tillslut blev han övertrött och odräglig, och försökte jag hålla honom i famnen gallskrek han och spände ut sig som en banan. Nej, såhär akut var det ju faktiskt inte kände jag då. Så vi tog vårt pick och pack och överlät akuten till de som verkligen behöver hjälp just idag.
 
Treåringens emotionella intelligens (och kommunikationsförmåga) växer. ❤️😁
Borstade tänderna på henne när hon klippte till mig. Jag visade att aj - jag blev ledsen. Lilla E skrattade jättemycket...
Jag fortsatte se ledsen ut. "Tilåt" kom det efter en stund, dvs förlåt på treårska.
Jag visade att jag var glad igen.
"...jag är lite blyg" sa lilla E.
"Var det jobbigt att säga förlåt?" frågade jag. "Mmm"
"Var det därför du skrattade, så att jag skulle bli glad igen?"
"Mmm..."

Blir orimligt stolt när hon både kan säga förlåt och erkänna att det känns jobbigt ❤️
 
Trist att man inte blir förvånad.. Samtidigt på något konstigt sätt också lite lugnande att inte läkarna slänger sig över barnet och diagnos är ställd på 20 min (det har jag upplevt). De resurserna finns liksom också…

Måste också förtydliga att jag i mitt förra inlägg inte menade att det lät bo allvarligt. Utan mer att 1177 aldrig vÅgar säga att man ska stanna hemma om det är minsta tvekan.

Hoppas att ni får en lugn och fin helg :heart

Nej inget utav det är ju direkt optimalt. Det stod också skyltar att om läget är akut behöver man inte ta lapp utan kan gå direkt fram till inskrivningen. Så det är ju bra i varje fall att det sannolikt inte är så lång kö för alla. En mamma med en dotter som verkade ha ansträngd andning tröttnade tillslut på att vänta och gick igenom, de verkade få hjälp direkt.

Jag förstod det! Det är ju ofta så när man ringer dit, de svarar med marginaler.
 
Treåringens emotionella intelligens (och kommunikationsförmåga) växer. ❤️😁
Borstade tänderna på henne när hon klippte till mig. Jag visade att aj - jag blev ledsen. Lilla E skrattade jättemycket...
Jag fortsatte se ledsen ut. "Tilåt" kom det efter en stund, dvs förlåt på treårska.
Jag visade att jag var glad igen.
"...jag är lite blyg" sa lilla E.
"Var det jobbigt att säga förlåt?" frågade jag. "Mmm"
"Var det därför du skrattade, så att jag skulle bli glad igen?"
"Mmm..."

Blir orimligt stolt när hon både kan säga förlåt och erkänna att det känns jobbigt ❤️
Vad fint du mötte upp henne också 🥰
 
Ja, verkligen! Jag vet inte riktigt vad jag förväntade mig men det var längre kö än så i varje fall. Jag hade med mig två bananer men det var allt 😄 Sonen är ju också en bestämd pojke som absolut inte sitter still. Så det var ett träningspass att hålla honom sysselsatt och försöka få honom att inte terrorisera de andra stackars sjuka barnen som låg där på bänkarna och hostade. Tillslut blev han övertrött och odräglig, och försökte jag hålla honom i famnen gallskrek han och spände ut sig som en banan. Nej, såhär akut var det ju faktiskt inte kände jag då. Så vi tog vårt pick och pack och överlät akuten till de som verkligen behöver hjälp just idag.
Nacka närakut brukar ha kortare väntetider. Fick det som tips och numera åker vi nästan alltid dit först. Så får man remiss till SÖS om det behövs, men det mesta kan de ju lösa där.
 
Nacka närakut brukar ha kortare väntetider. Fick det som tips och numera åker vi nästan alltid dit först. Så får man remiss till SÖS om det behövs, men det mesta kan de ju lösa där.

Ja, min tanke var faktiskt närakuten. Jag tror vi har Haninge som närmsta. Så när 1177 sa Sachsska så tänkte jag inte på att det är AKUTEN akuten och väntetiderna som kommer med det. Så bra tips! Skulle det vara något i helgen så åker vi nog dit.
 
@Midsommarblomster Vi har också bra erfarenhet av närakuterna, mycket kortare väntetid! Och så tar vi alltid med samma sak när vi ska till VC eller akuten: mat/smörgås till barnet, vatten, frukt, powerbank till telefonen. Även när det går relativt fort kan man ju bli där ett tag.

Hoppas ni slipper åka in!
 
Senast ändrad:
@Midsommarblomster Vi har också bra erfarenhet av närakuterna, mycket kortare väntetid! Och så tar vi alltid med samma sak när vi ska till VC eller akuten: mat/smörgås till barnet, vatten, frukt, powerbank till telefonen. Även när det går relativt fort kan man ju bli där ett tag.

Hoppas ni slipper åka in!
Ja matsäck är ett måste när man åker till akuten! Helt sjukt att det, i alla fall på barnakuten i örebro (inte varit där på ett år i och för sig, kanske ändrat nu), inte finns en automat med typ sandwich/chips/godis eller liknande! Bara en kaffeautomat… pressbyrån är en bit bort men den har vanliga öppettider och man kan ju inte gärna lämna barnet för att handla heller. Så, alltid mellis med till akuten!
 
Höstens första gympa med lilla E avklarad. Vi har gått ett år nu med henne (och typ 3 år med storebror som nu är för gammal). Kul att se utvecklingen som hänt sen gympan slutade i maj. Hon kan ta instruktioner på ett helt nytt sätt och är mycket starkare i kroppen, alternativt har hon helt enkelt kommit på att hon har muskler hon kan använda 😁

Storebror satt på läktaren med padda och tidningar och var nöjd så. Sen lek på skolgården, obligatoriskt inköp av lördagsgodis och nu har vi landat hemma igen. Helt slut 😅
 

Liknande trådar

Gravid - 1år På tal om badhus. Vi ska på babysim i mitten på september. Hur sjutton gör man? Jag måste ju byta om och duscha, var gör jag av barnet...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 742
  • Låst
Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
115 317
Senast: Nordthor
·
Övr. Barn Svåraste just nu är att tillgodose barnens önskemål efter förskolan samtidigt som jag får mat på bordet och en hyfsad tid för läggdags...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 026
Senast: Krålus
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 406
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp