E
esa
En vän till mig bor vid en inte alltför trafikerad 70-väg. Stallet ligger på ena sida vägen och hagarna på andra sidan. Det är ca 15 hästar som ska över vägen minst två gånger per dag. Det skulle ta alltför lång tid att leda alla dessa över vägen så han brukar spänna över två linor (väl synliga) över vägen och själv stå mitt i vägen när hästarna går över (det tar ca 20sek). Detta fungerar utmärkt med de hänsynsfulla bilister som kör lagligt men de som kör för fort (ofta uppåt 100-120km/h) har ingen större lust att stanna och därför har hästarna varit nära att bli påkörda ett antal gånger.
Jag under vad som gäller om en bilist kör på en/flera hästar eller bara linorna över vägen?? Gäller lagen som handlar om att man inte får bryta en kolonn?? Då det är ca 15 hästar borde de väl utgöra just en sådan? Dessutom kör de ju alldeles för fort; går det att bevisa om en häst skulle bli påkörd eller står ord mot ord då? Även grannar runt omkring har uppmärksammat att vissa (alltid samma förare) kör alldeles för fort. Kan man använda sig av grannarna för att bevisa det??
Jag under vad som gäller om en bilist kör på en/flera hästar eller bara linorna över vägen?? Gäller lagen som handlar om att man inte får bryta en kolonn?? Då det är ca 15 hästar borde de väl utgöra just en sådan? Dessutom kör de ju alldeles för fort; går det att bevisa om en häst skulle bli påkörd eller står ord mot ord då? Även grannar runt omkring har uppmärksammat att vissa (alltid samma förare) kör alldeles för fort. Kan man använda sig av grannarna för att bevisa det??