Vad gäller??

E

esa

En vän till mig bor vid en inte alltför trafikerad 70-väg. Stallet ligger på ena sida vägen och hagarna på andra sidan. Det är ca 15 hästar som ska över vägen minst två gånger per dag. Det skulle ta alltför lång tid att leda alla dessa över vägen så han brukar spänna över två linor (väl synliga) över vägen och själv stå mitt i vägen när hästarna går över (det tar ca 20sek). Detta fungerar utmärkt med de hänsynsfulla bilister som kör lagligt men de som kör för fort (ofta uppåt 100-120km/h) har ingen större lust att stanna och därför har hästarna varit nära att bli påkörda ett antal gånger.

Jag under vad som gäller om en bilist kör på en/flera hästar eller bara linorna över vägen?? Gäller lagen som handlar om att man inte får bryta en kolonn?? Då det är ca 15 hästar borde de väl utgöra just en sådan? Dessutom kör de ju alldeles för fort; går det att bevisa om en häst skulle bli påkörd eller står ord mot ord då? Även grannar runt omkring har uppmärksammat att vissa (alltid samma förare) kör alldeles för fort. Kan man använda sig av grannarna för att bevisa det??

Sv: Vad gäller??

Jag vet inte vilka regler som gäller, men om jag var han skulle jag ställa ut varningstrianglar eller liknande ett par 100 meter åt varje håll så att bilar hinner bromsa.

Jo han har väl funderat på det också men det skulle bli ett väldigt springande fram och tillbaka :) Kan tillägga att det är en raksträcka så bilarna hinner ju se vad som pågår om de bara tittar framåt på vägen (vilket inte alla verkar göra)..

Han får väl kontakta kommunen och be att de tillåter skyltning av hästövergång.

Man får inte själv sätta ut sådana skyltar utan tillstånd. Då kan man få böter.

Skyltar finns från båda håll.. Visserligen "varning för korsande ridväg" men det borde väl gälla "lösa" hästar också??

Äger du marken på bägge sidor av vägen så får du spärra av för förflyttning MEN det krävs att det står en människa åt varje håll med en röd flagga i näven.
Om hästar räknas som boskap i lagens mening så gäller det för hästar också.

Ti_Ti

Han äger marken på båda sidor så du menar då att man kan "spärra" av vägen bara det står två pers med röd flagga? Hur gör man när det är mörkt ute? Räcker det med reflex?

esa skrev:
Han äger marken på båda sidor så du menar då att man kan "spärra" av vägen bara det står två pers med röd flagga? Hur gör man när det är mörkt ute? Räcker det med reflex?
Röd signal-lampa skall det vara.

D.v.s. en lampa med rött sken.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 908
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 118
Senast: Rie
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 708
Kropp & Själ Jag hade en ganska jobbig upplevelse med en av mina vänner igår kväll, som jag känner att jag skulle behöva bolla lite med er. Vännen...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka