Sv: Vad får domaren egentligen säga?
Jag tycker faktiskt INTE att det är konstigt att man inte vet hur hästen kommer att reagera. Det är STOR skillnad på tävling jmf med träning, åka till olika ridhus etc. Och just sin EGEN nervositet och hur hästen reagerar på den är väldigt svårt att veta.
Min valack, som har en massa nerv, är väldigt tittig och ytterst lätt att bli spänd, både pga 'yttre saker' och ofelbart om matte är spänd var exakt hur cool som helst i sin debut, trots en massa saker han inte var van vid. Sin andra tävling var han också tvärcool, men mitt i programmet tappade han HELT koncepterna när en trailerramp fälldes precis bredvid banan just i vår galoppfattning, så han drog iväg. Bara för att slå på en TVÄRNIT vid åsynen av en FJORDING utanför banan. Jag fick TRYCKA honom förbi den.
OBSERVERA att samma herre var på maskeradhoppning några veckor innan och inte brydde sig ett jota om alla 'utspökade' ekipage - inklusive nämnda fjording utspökad till punkare. De är helt enkelt inte logiska alla gånger hästarna.
Sen så är det ju otroligt beroende på dagsform och/eller andra saker som vi människor inte alltid har pejl på hur de beter sig. Vissa hästar hatar ju t ex kategoriskt vissa tävlingsplatser, utan synbar anledning. Och just 'nervhästarna' kan ena gången gå som en klocka, för att nästa gång bryta samman fullständigt. Och det finns ingen anledning man kan 'ta på' utan tycks vara dagsformen.
Sen ang när tävla och att det SKA fungera på träning etc. Förr var jag så att om inte hästen gick stadigt minst en klass 'över' vad jag ville tävla så startade jag inte, och satt och filade på att få det så nära perfektion som möjligt på träning, innan jag ens funderade på att starta. Men de reagerar lika mkt på omgivningen, nerver etc då som mer gröna - OM de reagerar på det. Så jag har faktiskt ändrat mig, och drar mig inte för att plocka ut unga/gröna hästar på lämpliga tävlingar även om det inte sitter på träning än. För MILJÖTRÄNINGEN ska inte underskattas - alls.
Målet för 03
rna (om K blir frisk då, LB definitivt) är att de ska ut på klubbtävlingar i vår. Sen om vi inte kan galoppera på bana, so what, vi kan rida RM I, det är bara skritt och trav i den. Och om vi så fullständigt SLAKTAR det hela och de skenar runt med huvudet i vädret och tycker exakt allt är läskigt, så det GÖR INGENTING, det finns ingen prestige utan är bara ren miljöträning. Hellre ta ut dem så på små opretentiösa 'happenings' och se det som miljöträning, än att fila förlänge hemma.
Jag skulle vilja se samma stuk som i England, där gröna unghästar etc gärna får komma till tävlingsplatserna, visas runt där, ridas 'fram', och vad gäller hoppning kan få komma in på banan bara för att 'titta på hindren'. Alltså utan att delta, de är med för att se hur allt 'runtomkring' är och vänja sig vid miljön.
Nu vet jag inte omd et gäller alla klubbar, men många av de 'större' klubbarna här tillåter inte icke-anmälda ekipage på framridningen t ex, vilket stryper den möjligheten. Hemmaklubben (pytteliten) tillåter unghästar på framridningen i mån av plats, men ffa har de en hel massa 'blåbärsklasser', så nämnda unghästar kan få göra ett skritt- och travdressyrprogram, ta sig runt en bana med 'nedgrävda bommar' etc. En helt utmärkt start tycker jag. Det finns ingen prestige, ingen tidspress och de 'små' kan under odramatiska former få vänja sig vid light tävlingsmiljö!