Vad får domaren egentligen säga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad får domaren egentligen säga?

Jag tycker det låter lite konstigt att domaren pratade med ryttaren efter ritten, inne på banan. :crazy: För vad jag förstod var det ingen programridnng? Jag tycker att de kan hålla just sådana kommentarer för sig själva eller skriva ned dem vettigt på ett papper. Tycker bättre om ryttare som formulerar saker så att ryttaren inte ska behöva känna sig helt värdelös. Hörde om en som fått kommentaren älg på mosse på sitt protokoll. Tyckte jag var ganska kul :D

Hej!

Tråkigt att höra hur din komps blivit bemött på tävlingen. Jag är själv dressyrdomare/dressyrryttare och vill bara påpeka att domarens ordval både är oproffsigt och oacceptabelt. Ryttaren betalar startavgift för att få sin ritt objektivt bedömd, inte för att lyssna på någon surpuppas personliga åsikter!
Rapportera till arrangerande klubb och ridsportförbundet.

Kör hårt och fortsätt tävla! Kramiz :bow:

men herregud.. det var en klubbtävling det handlade om, inte SM..

Domare bör inte bete sig på det där viset, det räcker med att säga: "Bra kämpat, men tyvärr är ni nog inte redo för att tävla ännu, hem och jobba med formen, lycka till!"

Jag tycker det låter lite konstigt att domaren pratade med ryttaren efter ritten, inne på banan. :crazy: För vad jag förstod var det ingen programridnng? Jag tycker att de kan hålla just sådana kommentarer för sig själva eller skriva ned dem vettigt på ett papper. Tycker bättre om ryttare som formulerar saker så att ryttaren inte ska behöva känna sig helt värdelös. Hörde om en som fått kommentaren älg på mosse på sitt protokoll. Tyckte jag var ganska kul :D

Älg i mosse?! Hm... hur ska man tolka en sådan kommentar? :D

'kl'

Det är självklart fel av domaren att säga dumma kommentarer om det nu inte var så att personen om red gjorde mycket dumt i programet (dvs drog för mkt tyglarna, sågade osv.)
Jag säger inte att det är rätt att säga något sådant öppet,men man kan ju ändå förstå det...

Sen så ÄR det inte svårt att få bra poäng på en klubbtävling.
Jag har ridit program på flera olika ställen på min fjording som inte öht gått i form och som gått i fel galopp i ena varvet och ändå fått 50%.
Klubbtävling är ju som sagt för "nybörjare" eller folk som vill få mer rutin, så de bedömer heller inte lika högt som de gör på vanlig tävling.

LC är fö inte svårt att få bra poäng på i lokal heller eftersom det är lättaste klassen. Min häst var jättesänd och lite trött i en LC2 och gick inte mycket i form utan väldigt stelt ochjagfick ändå relativt bra resultat med tanke på hur ritten gick.

blabla.vart jagvill komma är att LCär en väldigt lätt klass med enbart skritt trav glopp och några lätta volter, vilket inte ska vara några problem att rida på godkänd nivå om man har enhäst som är välriden.

Hur mycket poäng fick din kompis?
Det verkar ju som att domaren inte gillade ritten så det skulle vara intressant att veta hur hn bedömde ritten..

Älg på mosse? Haha, vilken skön kommentar:D

Domare bör inte bete sig på det där viset, det räcker med att säga: "Bra kämpat, men tyvärr är ni nog inte redo för att tävla ännu, hem och jobba med formen, lycka till!"

Men om domaren inte tyckt att ryttaren har kämpat alls då utan bara åkt häst, eller verkligen ridit som en potta skit och tex suttit och toksågat hästen i munnen, ska den ändå säga/skriva så ändå tycker du?

håller med Apocalypsen, det är inte ryttaren själv som skriver vad domaren har sagt till henne, det kan säkert plusats på lite både här och var känns det som, i rena besvikelsen. :smirk:

Håller fullständigt med!

Bara för att man åker ut på tävling utan att ha målet att vinna så kan det ju lika gärna vara för att hästen ska vänja sig i tid vid tävling och allt runt omkring banan..
Man måste inte alltid vilja vara bäst utan bara göra bättre ifrån sig.

Fullständigt oacceptabelt enligt min mening att en domare ens tänker tanken att säga något nedvärderande.

Synpunkter är kritik man vill använda sig av inte elakhet!!:bow:

Men om domaren inte tyckt att ryttaren har kämpat alls då utan bara åkt häst, eller verkligen ridit som en potta skit och tex suttit och toksågat hästen i munnen, ska den ändå säga/skriva så ändå tycker du?

håller med Apocalypsen, det är inte ryttaren själv som skriver vad domaren har sagt till henne, det kan säkert plusats på lite både här och var känns det som, i rena besvikelsen. :smirk:

Då kan man skriva:
"anledningen till de låga poängen är att du sågar hästen i munnen. Bli stadigare i handen så kommer formen att komma så småningom."

Man behöver inte såra folk...

*lånar knapp*

Men när vågar man sig ut o tävla då??

Fungerar det hemma och på träning tycker jag att man ska våga sig ut.

Man vet ju dock inte hur hästen reagerar på tävlingen. Min första dressyr start var det ösregn och åska. Bixtarna slog ner hej vilt omrking oss. (utomhustävling)

Domaren kände för att kommentera min spända häst på säkert 10 olika ställen i ganska vassa kommentarer.

Okey att kommentera det tycker jag men man bör ge kritik på ett pedagogiskt och konstruktivt sätt.

Jag känner mig inte så sugen på att ut o tävla mer dressyr, varför betala pengar för att få VASSA komentarer. Konstuktiv kritik är välkommet.

Bara en liknelse. Om en lärare säger till en elev i skolan: "gud vad fult du skriver, så kan du inte skriva fattar du väl, det är ju ingen som kan läsa det" Tror ni elever blir taggad att skriva mer?............svar nej.

En domare fungerar väl samtidigt som en slags vägledare och pedagog, med uppgiften att ge uppbyggande kritik, och hjälpa ekipagen vidare i utvecklingen.
Ett sånt beteende som här beskrivits låter i mina öron ytterst opedagogiskt och oproffessionellt. Som nån slags pedagogik från det gamla östblocket, där läraren/pedagogen alltid var "den stora stjärnan" med tillåtelse att bete sig och häva ur sig vad som helst, medan eleven alltid tacksamt skulle ta emot vad "mästaren" än behagade slänga ur sig... Inget som man skulle vilja uppleva i Sverige idag :eek:

Ingenting med huvudinlägget att göra egentligen, men när man ska våga sig ut och tävla? Som du säger, om det fungerar på träning klart man ska våga sig ut. Men kommentaren att man inte vet hur hästen reagerar på tävling, håller inte. Då tycker jag att att man känner sin häst för dåligt om man inte kan veta på ett ungefär hur hästen kommer att reagera. Man vet väl om den har tendens att bli spänd eller inte? Om man vet det kanske man ska försöka åka iväg till andra ställen och träna tills den börjar slappna av innan man åker iväg och tävlar då man även har sin egen nervositet att hantera.

En domare fungerar väl samtidigt som en slags vägledare och pedagog, med uppgiften att ge uppbyggande kritik, och hjälpa ekipagen vidare i utvecklingen.
Ett sånt beteende som här beskrivits låter i mina öron ytterst opedagogiskt och oproffessionellt. Som nån slags pedagogik från det gamla östblocket, där läraren/pedagogen alltid var "den stora stjärnan" med tillåtelse att bete sig och häva ur sig vad som helst, medan eleven alltid tacksamt skulle ta emot vad "mästaren" än behagade slänga ur sig... Inget som man skulle vilja uppleva i Sverige idag :eek:

En domare fungerar som en "avcheckare", dvs som en möjlighet för ryttaren att få höra var ekipaget befinner sig idag. Domaren skall inte fungera som en slags bisittande tränare, det kan bli väldigt fel om detta är en av domarens uppgifter. Domarens uppgift är att ge feedback på vad han/ hon sett, positivt som negativt. Gärna på ett pedagogiskt sätt och det är där skon ibland klämmer..vad som anses vara pedagogiskt är subjektivt, ibland kan ett "skämt" från domarens sida ( exempel som ovan, älg på mosse) uppfattas som en ren förolämpning medans någon annan som får samma "skämt" levererat garvar och tycker det är kul. Därför bör domaren vara så saklig som möjligt och hålla en jämn nivå på sina uttalanden.

Jag tycker faktiskt INTE att det är konstigt att man inte vet hur hästen kommer att reagera. Det är STOR skillnad på tävling jmf med träning, åka till olika ridhus etc. Och just sin EGEN nervositet och hur hästen reagerar på den är väldigt svårt att veta.

Min valack, som har en massa nerv, är väldigt tittig och ytterst lätt att bli spänd, både pga 'yttre saker' och ofelbart om matte är spänd var exakt hur cool som helst i sin debut, trots en massa saker han inte var van vid. Sin andra tävling var han också tvärcool, men mitt i programmet tappade han HELT koncepterna när en trailerramp fälldes precis bredvid banan just i vår galoppfattning, så han drog iväg. Bara för att slå på en TVÄRNIT vid åsynen av en FJORDING utanför banan. Jag fick TRYCKA honom förbi den.

OBSERVERA att samma herre var på maskeradhoppning några veckor innan och inte brydde sig ett jota om alla 'utspökade' ekipage - inklusive nämnda fjording utspökad till punkare. De är helt enkelt inte logiska alla gånger hästarna.

Sen så är det ju otroligt beroende på dagsform och/eller andra saker som vi människor inte alltid har pejl på hur de beter sig. Vissa hästar hatar ju t ex kategoriskt vissa tävlingsplatser, utan synbar anledning. Och just 'nervhästarna' kan ena gången gå som en klocka, för att nästa gång bryta samman fullständigt. Och det finns ingen anledning man kan 'ta på' utan tycks vara dagsformen.

Sen ang när tävla och att det SKA fungera på träning etc. Förr var jag så att om inte hästen gick stadigt minst en klass 'över' vad jag ville tävla så startade jag inte, och satt och filade på att få det så nära perfektion som möjligt på träning, innan jag ens funderade på att starta. Men de reagerar lika mkt på omgivningen, nerver etc då som mer gröna - OM de reagerar på det. Så jag har faktiskt ändrat mig, och drar mig inte för att plocka ut unga/gröna hästar på lämpliga tävlingar även om det inte sitter på träning än. För MILJÖTRÄNINGEN ska inte underskattas - alls.

Målet för 03:orna (om K blir frisk då, LB definitivt) är att de ska ut på klubbtävlingar i vår. Sen om vi inte kan galoppera på bana, so what, vi kan rida RM I, det är bara skritt och trav i den. Och om vi så fullständigt SLAKTAR det hela och de skenar runt med huvudet i vädret och tycker exakt allt är läskigt, så det GÖR INGENTING, det finns ingen prestige utan är bara ren miljöträning. Hellre ta ut dem så på små opretentiösa 'happenings' och se det som miljöträning, än att fila förlänge hemma.

Jag skulle vilja se samma stuk som i England, där gröna unghästar etc gärna får komma till tävlingsplatserna, visas runt där, ridas 'fram', och vad gäller hoppning kan få komma in på banan bara för att 'titta på hindren'. Alltså utan att delta, de är med för att se hur allt 'runtomkring' är och vänja sig vid miljön.

Nu vet jag inte omd et gäller alla klubbar, men många av de 'större' klubbarna här tillåter inte icke-anmälda ekipage på framridningen t ex, vilket stryper den möjligheten. Hemmaklubben (pytteliten) tillåter unghästar på framridningen i mån av plats, men ffa har de en hel massa 'blåbärsklasser', så nämnda unghästar kan få göra ett skritt- och travdressyrprogram, ta sig runt en bana med 'nedgrävda bommar' etc. En helt utmärkt start tycker jag. Det finns ingen prestige, ingen tidspress och de 'små' kan under odramatiska former få vänja sig vid light tävlingsmiljö!

inget hindrar dig att anmäla dig till en klubbtävling, vara på framridningen, gå in och lulla runt på banan och gå ut igen.

inget hindrar dig att anmäla dig till en klubbtävling, vara på framridningen, gå in och lulla runt på banan och gå ut igen.

Precis!
För dem som är osäkra på hur hästen reagerar eller inte är redo, så fnns alltid klubb o träningstävlingar.
Där är det mer lek än tävling, om man jömför med vanliga tävlingar, och det är ingen fara om hästen skenar runt banan, eftersom det är just förberedande för tävling!

Det är precis samma sak som med hoppning. Inte 17 ger man sig ut och tävlar lokal 90 om man inte är säker på att hästen klarar höjden/breden på hindren!??!

En domare fungerar som en "avcheckare", dvs som en möjlighet för ryttaren att få höra var ekipaget befinner sig idag. Domaren skall inte fungera som en slags bisittande tränare, det kan bli väldigt fel om detta är en av domarens uppgifter. Domarens uppgift är att ge feedback på vad han/ hon sett, positivt som negativt. Gärna på ett pedagogiskt sätt och det är där skon ibland klämmer..vad som anses vara pedagogiskt är subjektivt, ibland kan ett "skämt" från domarens sida ( exempel som ovan, älg på mosse) uppfattas som en ren förolämpning medans någon annan som får samma "skämt" levererat garvar och tycker det är kul. Därför bör domaren vara så saklig som möjligt och hålla en jämn nivå på sina uttalanden.

Vad som är pedagogiskt och inte pedagogiskt ska inte kunna vara så subjektivt om man befinner sig på en ngt sånär professionell nivå. Både positiv och negativ kritik måste en ryttare kunna ta förstås, men hur det säjs är ju det väsentliga. Att en domare kan uttrycka sig sakligt är väl det minsta man kan begära, annars är domaren på fel plats, vilket verkar vara fallet med just den här domaren ifråga. :mad:

Vad som är pedagogiskt och inte pedagogiskt ska inte kunna vara så subjektivt om man befinner sig på en ngt sånär professionell nivå. Både positiv och negativ kritik måste en ryttare kunna ta förstås, men hur det säjs är ju det väsentliga. Att en domare kan uttrycka sig sakligt är väl det minsta man kan begära, annars är domaren på fel plats, vilket verkar vara fallet med just den här domaren ifråga. :mad:

Har jag sagt något annat? :confused:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 453
Senast: Hippocampus
·
Tävling Jag har lusläst alla trådar om vuxna ryttare på ponnyer nu, men jag hittar inte svaret jag söker. Jag hoppas någon kan hjälpa mig såhär...
Svar
4
· Visningar
4 328
Senast: Springsteen
·
Dressyr Ska man skratta eller gråta? :confused: Jag tävlade två dressyrklasser i våras. Min häst jag haft något år hade börjat uppföra sig...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 239
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar