Vad får domaren egentligen säga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad får domaren egentligen säga?

Vad spelar hästrasen för roll i den här diskussionen? Har domaren mer rätt att skälla ut om det vore en vbl-travare?

Det här handlar om domarens uppträdande. Och det var olämpligt, om det gått till så som trådskaparen beskrivit. Så ska inte en domare göra.

På en klubbtävling ska alla ekipage få vara välkomna, alla åldrar, utbildningsnivåer och hästraser. Det är träning, en bra chans för klubbryttarna att testa att tävla. Om man som domare inte kan hantera ekipage på lägre utbildningsnivå, bör denne inte döma klubbtävlingar.

Elittänkande kommer snart nog!

Norrland

Jag anser att alla har rättigheten att tävla på klubnivå som detta rörde sig om, klarar ryttaren att kontrollera alla gångarter som finns i programmet är den kapabel att ställa upp. (Nu menar jag upp till LB nivåns början dvs inga skänkelvikningar etc)

Klubbmästerskap är till för klubbens medlemmar och är oftast en tävling som man "puschar" ridskole ekipage att vara med inte ngn elit tävling!

Man behöver rutin för att förbättra sig och varför skall tävlingar enb finnas till för duktiga ryttare när det enbart gäller klubb nivå?

Dessa ryttare med mindre "rutin och kunskap" får ofta lägre poäng men kämpar vidare, De ska berömmas för allt positivt och påpekas de negativa/det som behöver förbättras.

mvh
Elin Å

Öh nej, men det låter som att _Runaway_ tror att det är därför kompisen fick så hård kritik.... :smirk:

Håller faktiskt med "apocalypsen" på flera punkter. Visserligen var det varken särskilt pedagogiskt eller proffesionellt av domaren att skälla ut ryttaren och använda svordomar (tror absolut inte att det hade gått obemärkt förbi om det rört sig om en större tävling med fler domare på plats) men dressyrdomare är ju människor de med och uppenbarligen måste något i din kompis ritt ha fått honom/henne att se rött (annars borde det har räckt med vassa kommentarer på protokollet kan man tycka). Du säger att hästen har en tendens att rusa iväg? Var det händelsevis så att din kompis drog hästen mycket i munnen för att få ner tempot och försöka genomföra programmet? Vissa domare reagerar väldigt starkt på det (vilket visserligen är helt korrekt tycker jag).

Nu rör de det ju sig om en klubbtävling i det här fallet och då gäller ju lite andra förutsättningar än för "officiella" tävlingar, men håller med "apocalypsen" om att det inte borde kommit som någon större överraskning för din kompis att det inte skulle gå jättebra och möjligen bör man nog behärska de mest grundläggande bitarna som ingår i ett dressyrprogram innan man ger sig ut och tävlar (iaf om det ska bli en positiv upplevelse för både ryttare och häst). Hästen behöver inte gå i perfekt form eller perfekt i något övrigt avseende heller, men att kunna hålla hästen i avsedd gångart och att kunna styra utan överdrivet våld tycker jag nog faller under den kategorin...

Är sedan mycket medveten om att man inte vet hur en häst reagerar i en tävlingssituation för än man är i en sådan (även om det här verkade gälla även på hemmaplan) och har själv hamnat allt från först till sist i resultatlistorna i både lägre samt lite högre klasser genom åren, och det tror jag gäller de allra flesta som tävlar dressyr lite mer regelbundet. Har dock aldrig varit med om (eller ens sett) en domare "skälla ut" en ryttare efter en uppvisning, känns därför som att det måste ha handlat om något mer än bara en dålig ritt...?

Men - för att vara lite konstruktiv- hoppas din kompis kan ta det här som en sporre att träna mer målmedvetet (och regelbundet för en bra tränare, det är det som gör hela skillnaden) och komma tillbaka och göra en bättre uppvisning nästa KM! :) Är det sedan ett vbl det rör sig om (om det nu är det?!?) måste man naturligtvis ta hänsyn till de begränsningar som finns (och det är ingen nedlåtande kommentar om travare utan bara en fråga om ändamål och avel, tror i gengäld inte att mitt halvblod hade kunnat hävda sig särskilt väl på en travbana) men 60% (eller mer) i LC-LB är absolut inten omöjlighet (finns de som tävlar LA med sina vbl också för den delen)!

(Men visst, domaren borde nog ha nöjt sig med det som står till buds för hans/hennes kommentarer, dvs. protokollet...)

det är ju helt absurt!!!! jag kan inte fatta hur vissa beter sig, de borde inte få döma. om man gör sitt bästa ar det jättebra! hon skulle väl ha satt upp och se hur bra hon klarade av hästen:devil: :devil: ! nej, jag kan inte uttrycka hur hemskt jag tycker att det är, tävla ska ju vara kul, och din kompis kommer nog inte tycka att det är det på ett tag..

Kom och tänka på det att, vi vet ju inte hur ryttaren red på sin häst heller. Om den nu gick över tygeln kanske hon försökte Såga den ner, som vissa verkar tro att man gör.. Och självklart är inte det acceptalbelt! Då tycker jag att det är rätt av domaren att säga till. Man ser allt för många ryttare, och då framförallt i de lägre klasserna, som faktiskt rider "fördjävligt". Det är grundridningen det brister i. Det gäller självklart inte bara i de lägre klasserna. Sverige ligger efter i grundridningen även på internationell nivå. Jag har tävlat både ponny interationellt och nu även som junior internationellt. Sitsen, formen och lösgjordeheten måste bli bättre!

Finns ALDRIG någon anledning att skälla ut någon som ridit ett program och det inte gott bra :mad: (om inte det är så att ryttaren ballat ur totalt och bankat skiten ur sin häst el dyl vilket inte verkar vara fallet), även om ryttare och/eller häst inte är mogna för uppgiften, man kan kommunisera och ge tips och råd utan att använda fula ord eller höja rösten...:smirk: inte pedagogiskt någonstans, sedan inte sagt att man får vara elak vid sitt djur med vilje....

sen gällde det ett KM (??) med LC och LB, är det någon gång man ska ut och "misslyckas" så är det väl på sådana tävlingar eller? När det gäller dessa programmen så tycker jag personligen att man lätt kan åka ut och rida dom om man bara kan få sin häst att på någolunda vis göra rätt sak vid rätt plats, var formen sen är, det är något man får jobba vidare med hemma och såsmåningom på tävling. Alla är nybörjare någongång och ibland går det inte som man tänkt sig, rutin kommer inte med ett brev på posten.... finns inga genvägar....:cool:

Och till sist då, om det handlade om rasfråga så borde domaren gå om sin utbildning och lära sig döma neutralt, oberoende av ras och ryttare...

Hoppsan, nu får du svar på inlägg 33 :D :o Har inte kollat tråden på ett tag. NEJ det är inget varmblod, utan en korsningsponny.

Haha okej. :p Har hon tävlat nåt mer eller?

En grej som kan vara bra är ju att få någon att filma, så kan man själv se hur det såg ut, och ifall bedömningen var rättvis eller ej. :idea:

Hon tävlade igen för en vecka sen. Då endast LC:2, och det gick lite bättre!

roligt att hon vågade sig på det igen, peppa henne att fortsätta tävla och glömma bitchen till domare! :bump:

Vad bra! det gäller nog att inse sina begränsingar lite, och inte gapa över för mkt såhär i början. :)

Jo precis, hon känner sig lite bättre till mods nu. Denna domaren gav dessutom positivt och negativt. Inteb bara dålig kritik utan berömde det man gjorde bra, och det gillar vi båda!

De låter helt sjukt, tror absolut inte att dommaren får säga så! Vill dommaren säga nått om ridningen finns de ju en liten ruta längst ner för almänna komentarer, å där kan ju isf dommaren skriva va h*n nu tyckte, men inte att ryttaren red förjävlit.
Sen vet ju inte dommaren hur hästen går i vanliga fall å så, men h*n ska ju fortfarande inte säga att de såg förjävlit ut å sånt.
Riktig dålig stil från dommaren!!:mad:

_Runaway_ skrev:
Var på tävling idag, och min kompis var också där och red. Det var första tävlingen för oss i dressyr, och red LC:1 och LB:1. LBn var väl mest för att få mer rutin liksom, vi var över huvud taget inte ute efter att vinna.
Men det ska inte handla om mig nu, utan om kompisen och domaren. Kompisens häst har en förmåga att inte vilja gå stadigt på tygeln, och rusar gärna ibland. Ryttaren kämpade genom hela programmet att få volter och allt vad det var på rätt plats och i rätt gångart. Och både jag och hennes tränare tyckte det såg bra ut, stundtals var det BRA form på hästen osv.
Så när hon ridit upp och gjort sluthalten så börjar somaren prata med henne. Efteråt får jag veta att hon bland annat sagt rent ut att X red förjävligt. Hela programmet var elt enkelt skit. Min kompis blev ju såklart väldigt ledsen, och sa att "jag ska aldrig mer tävla." Ni vet hur man blir.
Jag bara undrar, hur mycket får en domare egentligen vräka ur sig? Det var ju inte direkt konkreta träningstips hon kom med, utan ren utskällning. JAG, och fler med mig, tyckte att hon uppförde sig dåligt. Jag menar, värna om juniorerna, ge de självförtroende att vilja fortsätta tävla och utvecklas. Eller tänker jag fel? :confused: Ska vi inte tillåtas misslyckas på en klubbtävling bara för att det var fina halvblod där som fick åttor och nior..?

Det finns inga ryttare som inte har olika uppfattningar om ridning en del tkr de och andra tkr så, men jag tkr inte man ska gå fram och vräka ut sig dumma saker för det, sedan är det skillnad om man piskar hästen då kan man få en diskf. men jag tkr faktiskt är man inte mogen för en tävling att kunna kontrollera hästen ska man ju inte börja tävla riktigt ännu, då ska man kanske träna först, men nu ve inte jag hur din kompis red, och det var bara en liten klub tävling så jag tkr inte heller attt man ska säga sånna saker !!!:mad:

När det är så pass låga klasser kan man väl inte ha krav på att hästen ska gå på tyglen genom hela programmet? Det är väl det som är hela vitsen med att kunna ut och tävla "lätta" klasser. Hur f*n ska man annars kunna lära sig något? Både häst och ryttare behöver rutin, och man måste ju börja någonstans.

Själv red jag min allra första dressyrtävling på min hopponny för någon vecka sen. Här hemma gick han hela programmet som en klocka. Stadig form och tryck från bakbenen. På tävlingen red jag fram honom och han gick kanon. När vi sedan red in på banan blev han så spänd att det knappt gick att rida på honom. Man fick som sagt göra så gott man kunde. Fick ändå rätt bra poäng på skritt och galopp där han spände av lite. Men på traven blev det 5or. Längst ner i protokollet skrev dommren; Vacker ponny som var spänd för dagen. Bra ridet och lycka till i framtiden.
Det kallar jag en uppmuntrande och trevlig dommare. Det är sånt man blir peppad av.

Den dommaren som skällde ut din kompis kan ju inte vara särskilt populär i fortsättningen. Sånt sprider sej väldigt fort, särskilt om namnet komer ut, sen vet nästan alla det i din krets ;)

Jo tack, det är många som vet vem hon är.. Och hon är inte så omtyckt ;)

men shiit:eek: !! så får hon absolut INTE säga!!
sånna människor ska inte få vara dommare!
trots att man har brister, ska domaren vara positiv och ge konstruktiv kritik. Säg till din kompis att kämpa på !! :)

Jag har på en programridning varit med om att domaren bar sig åt ungefär så. Utbildad domare som dömmer nationellt annars. Vi var där med en då 5 årig ungponny och dottern skulle rida en LC, mest för att ponnyn skulle få se dressyrstaket och sånt innen hon ska tävlas "på riktigt".

Domaren står vid framridningen och kommenterar högljutt denna gräsliga ponny som knappt är ridbar och med denna dåliga ryttare på ryggen och det är skandal att de tror att de har där att göra osv. Dottern hade då precis suttit upp på ponnyn och den var spänd som tusan. Som tur är hörde dottern inte allt gubbjäveln kräkte ur sig.

Sen red hon på godkänd % och fick kommentarer om hur bra ponnyn svarade på ryttarens hjälper. Tror inte ens han kände igen henne från framridningen faktiskt.

Gubbjävel :mad:

Jag har oxå varit med om många konstiga kommentarer..
Även om tjejen var mkt känslig och överdrev ska hon inte bli ledsen o avskräckt..Var o tävlade i våras på lokal tävling o min häst fick SPELET!! O då menar jag att allt var ute efter o äta honom..:p
Men efter ritten så kom domaren fram o pratade o log o sa att han nog var lite spänd..Hihi tänkte jag..LITE var ju väldigt snällt. Men detta var ändå en lokal tävling med många fina ekipage...o vissa hästar fick spel precis som min..men jag menar att alla har rätt att ge sig ut att tävla o en klubbtävling är ju faktiskt mkt för träningssak.
På min klubb kommer det många olika kategorier men ingen(!!!!) ska behöva känna sig dum eller kränkt...även om domaren inte skällt rakt ut..känskan ska vara BRA!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 453
Senast: Hippocampus
·
Tävling Jag har lusläst alla trådar om vuxna ryttare på ponnyer nu, men jag hittar inte svaret jag söker. Jag hoppas någon kan hjälpa mig såhär...
Svar
4
· Visningar
4 328
Senast: Springsteen
·
Dressyr Ska man skratta eller gråta? :confused: Jag tävlade två dressyrklasser i våras. Min häst jag haft något år hade börjat uppföra sig...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 239
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V