Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Sv: Domaren dömde träningen, inte tävlingen!

Bra reflektion tycker jag känner att dressyrsporten behöver en uppryckning lite här o där. Har erfarit ungefär desamma många gånger.

Jag tycker kanske att det var lite dumt att rida för en domare, som du förmodligen visste att du skulle rida för på tävling, med en häst som du vet har sina "brister".
Samtidigt förstår jag dig, för har domaren skrivit synd att det inte höll hela vägen måste det ju betyda att hon tyckte att det gick bättre i början och gett dig bättre poäng där.
Jag har inte varit med om samma men jag har med min korsning med okänd härstamning tävlat i en klass med i princip enbart välstammade halvblod. Hästarna gick jättebra men RYTTARNA.. många red inte ens de bara satt där som hösäckar, då kan man undra vem som rider hästen hemma.. Jag var ändå nöjd med oss trots att vi hamnade precis utanför placering. Den enda andra hästen utan stam gick bärsärkargång och hamnade sist.

Jag vet en tjej som blev nerdömd pga att hon har en skäck, en gång sa domaren tom det till henne: skäckar rider man inte dressyr på.

Hon blev ju såklart ledsen och detta slutade till slut med att hon slutade rida dressyr.

:mad: Sånt blir man ju bara SÅ less på!!!! :devil:

Min systers första egna häst var en varmblodstravare som hon tävlade dressyr på ett par gånger. En domare var väldigt uppmuntrande och tyckte det var en jättetrevlig häst medan nästa domare sågade dem TOTALT och sa rakt ut att travare inte hade på ridbanan att göra... OK. Han kanske aldrig hade kommit till OS, men varför skulle de inte få tävla lätta klasser i dressyr om de klarade av det - bara för att han råkade vara av fel ras... suck...

Senast ändrad av en moderator:

kl

Fast ibland blir det lite komiskt när man rider i klass med tre domare och får jämna 65% och 67% av två (för mig okända domare) medans man får 55% av en domare som "följt" min resa upp i klasserna.Haha.

Jag har då tolkat det som att jag trots allt ridit på runt 65%,man måste vara positiv!

Sen kan det nog vara extra klurigt i de lite högre klasserna när hästen gör alla "krumelurer" bra men kanske inte är riktigt i rätt form för svårigheten på klassen eller har problem med framåtbjudning eller rakriktning (eller en slarvig ryttare som inte rider vägarna ordentligt)!

OT:För ca 10 år sedan när jag skrev åt en domare så slutade med att jag sa till att antingen så skriver inte jag mer eller så tar vi inte in denne någon mer gång till tävling på vår klubb.Denne snackade så mkt skit om alla ekipage som inte hade full koll (även om poängen var ganske ok och kommentarerna jag skulle skriva ned var rumsrena).Det gav en bitter och trist eftersmak.

Jag blev något nerdömd i helgen eftersom jag rider fullblod och inte ett maffigt halvblod som jag sågar ner i form. Life is a bitch, särskilt dressyr :grin:

(Och jag är bara glad att det inte är dressyr som är våran huvudgren)

Håller lite med där, sett att speciellt fullblod (araber osv) är mindre omtyckta raser blande domare. Men ett Fullblod kan ju gå minst lika bra som ett halvblod. Bara det att ett Fullblod kanske gått på banan innan och kanske inte är redo att tävla?

:idea:

Jag har en jätte lydig och trevlig fullblodsvalack som jag tävlat lite dressyr med (upp till LA) Dock inte nu längre. Varför? Jo sista tävlingen vi var på fick jag som kommentar: "Trevligt ridet på trevlig häst, tyvärr kan du inte få högre poäng då hästen inte har bättre gångarter"...:confused: Ja hästen är rätt markbunden och ser inte speciellt "flashig" ut, denna kommentar fick mig att sluta tävla ialla fall.
(jag tränar nu akademisk dressyr och har jätte roligt med min häst, vi "piffar och puffar" och övar galopp piruetter;) )

Inte bara till dig, utan egentligen rent allmänt: Är det inte så att man ibland överskattar både sin och hästens förmåga? Dvs man rider en för svår klass?

Sedan tycker jag att man inte behöver rida på 80% i LB för att få rida LA och att man kanske ska klättra vidare när man placerar sig på bra % i en klass några ggr. Men ju högre upp i klasserna man kommer så krävs det ju att hästen har en rätt bra rörelsemekanik för att få bra poäng (och fler och fler har råd att köpa hästar med bra gångarter).

Ska väl tillägga att tävlingen med den tråkiga kommentaren var en LB:1, på lokal nivå....

Bara det att ett Fullblod kanske gått på banan innan och kanske inte är redo att tävla?

:idea:

Precis, och då blir också betygen därefter och har inte alls något att göra med domarens ev. "rastycke".
Som ryttare måste man vara medveten om vad man sitter på, somliga raser har sämre förutsättningar o kräver en mycket större ryttarinsats innan det kan bli bra. Det är inte domarnas fel...

Jag var på en kurs igår som heter "så dömer dressyrdomaren" med Britt Hammar det var intressant att lyssna på hur dom tänker.Vi tittade ju igenom alla ekipage på storbildskärm efteråt . Det var en travare med som red LC programmet och den fick ju då stora avdrag för galopprogrammet eftersom det var 4-takt och hetsigt men bra poäng på skritt och travprogrammet som var helt okey.

Jag tävlar inte dressyr och det bestämde jag mig för att aldrig göra när jag skrev domarprotokoll.
Att sitta och skriva domarprotokoll åt denna domare var fasansfullt. Den första som kom in för att rida programmet (ett LB program på 60m bana) var ett barn som startade utom tävlan på sin B-ponny. Domaren började prata skit om ekipaget innan de ens hade gjort halt och satt sedan och rackade ner på henne hela programmet (hon fick usla siffror och mycket elaka kommentarer). Jag tvivlar på att hon någonsin mer ville starta ett dressyrprogram.
Nästa häst in var en travare och ni kan väl räkna ut hur det talades om den redan när han fick höra namnet (innan han sett hästen). Tredje hästen var en arab och innan ryttaren gjort halt vid inridningen (som för övrigt var rak och fin) så kläckte han ur sig att
finns det inga riktiga hästar här
Det kom sedan in lite olika halvblod varav vissa red ok, vissa uselt och någon riktigt bra. Slutligen så skulle en tjej starta som han började höja till skyarna innan hon ens visat sig. Tjejen red väl ok men volterna var definitivt inte rundare än vad tidigare presterat (vilket hon fick beröm för) snarare tvärt om. Visst hästen gick fint men inte så bra att det förklarade att hon genomgående fick 8or och 9or (övriga startande fick vanligen 6or och 7or).
Denna domare dömde inte ett smack efter vad han såg på banan utan bara utifrån sina egna förutfattade meningar om specifika ekipage och hur olika raser är.
Efter denna skräckupplevelse som skedde någonstans –00 till –02 så har jag fortfarande inte tappat mina kraftiga aversioner mot dressyrsporten. Tyvärr verkar det som om vissa domare kategoriskt dömmer på det här sättet och det gör att många tappar intresset för en i grunden trevlig sport.
Det skulle behövas en rejäl genomgång av hur dressyrdomarna egentligen dömmer. En bedömmningssport blir alltid mer eller mindre godtycklig men det måste finnas en grund av sanning. Att bemöta alla som fått dåliga poäng med att de har ridit dåligt är ingen lösning på problemet utan då ökar man bara ytterligare på en känsla av att inte ha rätt att höra till och uttrycka sin besvikelse.

å jag förstår inte hur man när man skriver åt en domare , hinner se allt de här :confused: Har man inte näsan nere i protokollet den mesta av tiden?

Jag funderade på samma sak: hur hinner sekreteraren ifråga SE allt det där??

Shaggy: dömer du alla domares prestation vid C utifrån den domare du råkat ut för?

Visst, dressyrdomare är också människor men ibland undrar man om vissa verkligen ska hålla på med det dom gör?

Som den domaren som dömde vårt KM. Hen tyckte vi skulle ha uttagning innan så inte vem som helst skulle få starta.
Är inte det upp till klubben själva att bestämma. Vi har jobbat stenhårt för att väcka ett dressyrintresse hos ridskoleeleverna.
Att då säga -nää,du får inte starta KM du är inte tillräckligt duktig. Hur gynnar det intresset hos tjejerna/killarna.

En annan (utbytes) tävling sa hon att -jag dömmer alltid jättehårt på formen även i LC, för annars skämmer man bort barnen med höga poäng, för det får de inte på en lokaltävling.

Nu kan jag säga att 90% av våra tjejer som red aldrig kommer komma ut på lokalnivå. Det var dessutom deras första tävling. Men bra, knäck dom så de aldrig vågar pröva igen (vilket flera av dem aldrig gjorde heller)

*kl*

Det här med att man blir neddömd pga ras/utseende på häst måste vara en myt, jag har aldrig varit med om det och har ridit för en hel del olika domare från olika delar av landet.

Hästen jag har tävlat mest med är en grov korsning utan flashiga gångarter och med väldigt medioker galopp. Har lyckats knipa en hel del vinster och placeringar upp tom LA:6. Har vissa gånger ridit på 54%, andra gånger på 70% och har alltid blivit bedömd efter hur jag har ridit.

Eftersom jag har ridit på en "tung" häst, som inte har varken bra gång eller extremt lätt för sig så har jag fått träna, träna, träna, träna och på tävling måste jag rida extremt noggrannt samt inte få en enda miss för att ha en chans i LA-klasserna, men det har funkat. De gånger jag har gjort en halvdan uppvisning så blir procenten därefter, det har inte att göra med att hästen är en kraftig korsningsponny bland stora halvblod...

Det verkar ha blivit någon slags ursäkt att domarna dömer ner en för att man har ett varmblod/skäck/fullblod/liten häst? Kanske man helt enkelt måste rida bättre och ta till sig av domar-kritiken?

å jag förstår inte hur man när man skriver åt en domare , hinner se allt de här :confused: Har man inte näsan nere i protokollet den mesta av tiden?

Så lång tid tar det inte att skriva en siffra. Jag tror det skrevs kommentarer på max 3 punkter på varje protokoll. Dessutom har jag aldrig skrivit att jag såg hela programmen utan att jag hörde hans inställning till häst och ryttare innan de kom in på banan. Givetvis hann jag se vissa peroners volter och när han då höjer en ryttare till skyarna så vill jag givetvis se hur denna väldigt bra person rider om inte annat så för att lära mig mer själv.

Senast ändrad:

Så lång tid tar det inte att skriva en siffra. Jag tror det skrevs kommentarer på max 3 punkter på varje protokoll. Dessutom har jag aldrig skrivit att jag såg hela programmen utan att jag hörde hans inställning till häst och ryttare innan de kom in på banan. Givetvis hann jag se vissa peroners volter och när han då höjer en ryttare till skyarna så vill jag givetvis se hur denna väldigt bra person rider om inte annat så för att lära mig mer själv.

Då kan det inte varit så dåligt då eftersom alla betyg under 6 skall motiveras i text... Jag menar eftersom du bara skrev på 3 punkter max på varje protokoll.

Som den domaren som dömde vårt KM. Hen tyckte vi skulle ha uttagning innan så inte vem som helst skulle få starta.
Är inte det upp till klubben själva att bestämma. Vi har jobbat stenhårt för att väcka ett dressyrintresse hos ridskoleeleverna.
Att då säga -nää,du får inte starta KM du är inte tillräckligt duktig. Hur gynnar det intresset hos tjejerna/killarna.

En annan (utbytes) tävling sa hon att -jag dömmer alltid jättehårt på formen även i LC, för annars skämmer man bort barnen med höga poäng, för det får de inte på en lokaltävling.

Nu kan jag säga att 90% av våra tjejer som red aldrig kommer komma ut på lokalnivå. Det var dessutom deras första tävling. Men bra, knäck dom så de aldrig vågar pröva igen (vilket flera av dem aldrig gjorde heller)

Jag håller inte med dig. oavsett om det är klubbtävling eller ej, ska domaren döma efter de kriteria som ges enligt programmets bedömnings delar, och den poängskala som existerar. Att sitta och skriva upp folk bara för att det är en klubbtävling gynnar INTE några ryttare. Snarare är det ju så att de får en helt falsk bild av hur de rider och presterar.
jag kan faktiskt med anledning av just detta, förstå till viss del, att den domaren du berättar om, sa som hon sa. Jag har skrivit på många klubb och lokal och regional tävlingar, där ekipagen som rider klubbtävling inte kommer upp i ens 40%. Det är självklart jättefrustrerande att döma såna ekipage, om man som domare vill göra rätt och döma enligt den skala som finns, just för att poängen blir så väldigt låga. Men det är det enda rätta!
det är tränaren/instruktörens uppgift att ge eleven en rättvis bild av deras förutsättningar på en tävling, så att de vet i förväg, och då kan göra bedömningen om de skall starta eller ej.

Jag tycker visst att man ska försöka får alla barn intresserade - och börja från klubbnivå. Jag tror nog att man knäcker fler barn om man är för snäll på klubbnivå och sedan släpper iväg/väljer själva att rida på ex lokal nivå. Hur kul är det att få bra % på klubbnivå och bli sågade vid fotknölarna vid riktig tävling.

Kanske är det så att man tävlar för tidigt? (oavsett om man är barn eller vuxen).

*KL*

Jag förstår inte varför domaren ska dela ut poäng som ekipaget inte gjort sig förtjänt av. Varför vill man ha poäng på ynkepynk för att man har försökt men ändå inte lyckats fullt ut?

Varför ska travhästar, skäckar och fullblod (som tidigare sagts kanske inte va klar för start) ha poäng de inte utfört rörelser till?
Varför vill dessa ryttare ha såna låtsas poäng som de anser att alla stora halvblod får?

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 721
Senast: Sesca
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 078
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 598
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 397
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar