Vad får domaren egentligen säga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad får domaren egentligen säga?

Jag står fortfarande fast vid min åsikt. Visst kan hästarna bli mer spända på vissa tävlingsplatser osv. men då får man väl rida utifrån det. Sen om hästen blir så spänd så att den "skenar runt med huvudet i vädret" eller inte kan fatta galopp för att den är så spänd då tvivlar jag starkt på att den går bra hemma, alternativt att ryttaren inte har på en tävling att göra om den inte kan hantera sin häst i spänd tillstånd så pass att man inte ens kan fatta galopp..

Har man inte haft en sån häst själv kan jag mycket väl förstå att man tvivlar,men det kan ändå vara så. Jag har själv varit med om både att inte komma närmre kortsidan än 7-8 m och att bli utesluten eftersom vi inte kommit längre än till X när min pålle bestämt sig för att domare och domarbord är livsfarliga detta ett par veckor EFTER det att vi blivit placerade med 67% på en annan tävlingsplats där domaren inte syntes.

Sen det här med att unghästar skulle behöva få komma ut och "titta av sig". För det första så är det fullt nog på dressyrtävlingar i iallafall Sthlms-området. Om det förutom de startande ekipagen skulle komma helt andra och rida på framridningen skulle jag bli skitirriterad och fler med mig. Sen vad är det som säger att en ostartad unghäst skulle vara mer tittig än en ostartad äldre häst? Rent generellt är det oftast faktiskt tvärtom.

Här håller jag med dig, inga fler hästar än tävlande ekipage på framridningsbanan, det brukar var trångt nog (fast på en klubbtävling med gott omplats och få starter är det en annan sak). MEN då vill jag också få komma ut med min tittiga häst utan kommentarer om att vi inte har där att göra. Självklart ska vi ha de poäng vi förtjänar (dvs inte så många) men åsikter om att vi inte hör dit betackar jag mig för så länge vi håller oss till de lättaste klasserna. Ska väl tillägga att han uppför sig väl på framridningen (då har han ju kompisar omkring sig ju) så någon fara för övriga är vi inte.

Visst kan man träna på tittiga saker hemma (och det gör jag emellanåt) och träna på att åka iväg till andra ställen (det gör vi också och det är sällan problem) men tävlingsituationen kan man aldrig simulera och iallfall jag har svårt att se hur jag skulle ha möjlighet att åka runt till massa olika ridhus och släpa fram en massa skrämmande saker, det är sällan man är ensam och övriga som rider brukar ju inte ens vilja ha ett par bommar utplacerade.

Senast ändrad:

Hade någon sagt så åt mig då hade jag sagt tillbaka till domaren. :devil:
Så ska man f*n inte säga till någon :(

Ingenting med huvudinlägget att göra egentligen, men när man ska våga sig ut och tävla? Som du säger, om det fungerar på träning klart man ska våga sig ut. Men kommentaren att man inte vet hur hästen reagerar på tävling, håller inte. Då tycker jag att att man känner sin häst för dåligt om man inte kan veta på ett ungefär hur hästen kommer att reagera. Man vet väl om den har tendens att bli spänd eller inte? Om man vet det kanske man ska försöka åka iväg till andra ställen och träna tills den börjar slappna av innan man åker iväg och tävlar då man även har sin egen nervositet att hantera.

Ang. spända hästar kan det ju faktist vara så att hästarna beter sig olika från dag till dag eller tävling till tävling. Beträffande mig själv så är en av mina hästar lagda åt det spända hållet som gärna ser spöken osv men jag anser att jag ändå kan ut och rida de enkla programmen just för träning skull. Det kan ju faktist fungera väldigt bra på träning både i det egna ridhuset/ridbanan och på andra ställen man tränat. Men ofta kan det vara så att hästen är väldigt spänd tills den är ordenligt lösgjord fysiskt och mentalt. Min egen rids regelbundet i ridhuset hemma men hörnena är fortfarande livsfarliga i början innan han är lösgjord. På tävling är det oftast svårare att få hästen ordentligt lösgjord snabbt. Situationen blir ju alltid lite annorlunda på just tävling då tex framridning m.m skiljer sig i hur det ser ut hemma och sen ska man ju rida in själv innanför dom "livsfarliga" vita staketen. Jag tror att vissa hästar aldrig lär sig att slappna av helt och hållet utan att ryttaren verkligen måste lära sig rida bort den här spänningen och då kan det behövas både en och två och tjugo tävlingar för att träna detta. Alla som rider dressyr vet ju förmodligen att resultatet kan skilja sig enormt från tävling till tävling speciellt i början av "karriären". I början när vi tävlade låg % runt 50 när vi red på spänning, nu när vi börjat lära oss att rida avslappnat kommer % upp mellan 65-70. Sammanfattningsvis: det kan behövas träning på tävling innan man lär sig att hantera sin spända häst.

Mvh JL

Denna domare har ju ingen känsla alls för hur man beter sig gentemot förstagångsryttare. Det spelar ingen roll om hästen brakar genom staketet eller stegrar sig under programridningen, domaren ska enbart bedöma de programspecifika punkter i protokollet. Sedan kan han/hon lägga till övriga synpunkter under allmänt utlåtande.

Nästa gång du eller din kompis råkar ut för en sådan här person, försök att inte ta åt er. De är inte allsmäktiga som de själva och många andra tror. Sätt upp en hand i fejset på dem och säg "Talk to the hand cause the face ain't listening to this crap!" Hur bra som helst, fungerar varje gång och folk brukar bli tysta och fatta att de gått för långt. Sedan tycker jag absolut att en anmälan till Ridsportförbundet bör göras, sedan blir det nog annat ljud i skällan hos denna "Asså-gud-va-ja-e-trött-på-amatörer-" domaren... ;)

Tja, nu är det snart ett år sedan som detta inträffade. Vi får väl hoppas att det senaste året hr utvecklat ekipaget och att de slipper snajdiga kommentarer av domaren.

Jag tycker faktiskt INTE att det är konstigt att man inte vet hur hästen kommer att reagera. Det är STOR skillnad på tävling jmf med träning, åka till olika ridhus etc. Och just sin EGEN nervositet och hur hästen reagerar på den är väldigt svårt att veta.

Min valack, som har en massa nerv, är väldigt tittig och ytterst lätt att bli spänd, både pga 'yttre saker' och ofelbart om matte är spänd var exakt hur cool som helst i sin debut, trots en massa saker han inte var van vid. Sin andra tävling var han också tvärcool, men mitt i programmet tappade han HELT koncepterna när en trailerramp fälldes precis bredvid banan just i vår galoppfattning, så han drog iväg. Bara för att slå på en TVÄRNIT vid åsynen av en FJORDING utanför banan. Jag fick TRYCKA honom förbi den.

OBSERVERA att samma herre var på maskeradhoppning några veckor innan och inte brydde sig ett jota om alla 'utspökade' ekipage - inklusive nämnda fjording utspökad till punkare. De är helt enkelt inte logiska alla gånger hästarna.

Sen så är det ju otroligt beroende på dagsform och/eller andra saker som vi människor inte alltid har pejl på hur de beter sig. Vissa hästar hatar ju t ex kategoriskt vissa tävlingsplatser, utan synbar anledning. Och just 'nervhästarna' kan ena gången gå som en klocka, för att nästa gång bryta samman fullständigt. Och det finns ingen anledning man kan 'ta på' utan tycks vara dagsformen.

Sen ang när tävla och att det SKA fungera på träning etc. Förr var jag så att om inte hästen gick stadigt minst en klass 'över' vad jag ville tävla så startade jag inte, och satt och filade på att få det så nära perfektion som möjligt på träning, innan jag ens funderade på att starta. Men de reagerar lika mkt på omgivningen, nerver etc då som mer gröna - OM de reagerar på det. Så jag har faktiskt ändrat mig, och drar mig inte för att plocka ut unga/gröna hästar på lämpliga tävlingar även om det inte sitter på träning än. För MILJÖTRÄNINGEN ska inte underskattas - alls.

Håller helt med dig! Har bara startat LB ett fåtal ggr med min 16-åring för att han blir så spänd på tävlingsplats. Hemma (när lejonen sover..) går han låångt över den nivån. Att det går uselt på tävlingsplatsen har inte alltid att göra med om hästen är välriden eller ej - en del individer kan man helt enkelt inte alltid förutsäga.

Tävlingar på klubbnivå får det se ut hur det vill

Tävlingar på lokalnivå LC-LB bör man få hästen i rätt gångart på nogorlunda rätt ställe samt göra de som står i programmet utan större problem.
LA Hästen ska kunna gå mestadels i form och kunna regleras ordentligt på gas och broms, samt kunna utföra rörelserna.

Regionalnivå: Hästen ska gå i en form som klassen kväver, stadigt. osv...

På alla nivåer är det tillåtet att misslyckas utan att en dommare trycker ner en. Domaren ska dömma ritten inte kläcka ur sig oupkollad fakta om ekipaget i fråga som trådskaparens exempel. Är man inte redo för nivån ska man inte ge sig ut på den heller. Vad jag uppfattar det som så var ekipaget redo för den här nivån.

Oavsett om ryttaren nu rider förjävligt eller inte så är det oacceptabelt - som domare eller "vanlig" hederlig människa.

Sedan kan man bara lämna det bakom sig, ge sig själv en sporre och bevisa motsattsen. :angel:

--------------------------------
även om man har lite svårt att tro att domaren utryckte sig så måste jag ju har förtroende i vad trådskaparen har skrivit är sant.

Nu vet man ju inte exakt vad den domaren sa - vissa personer kan när de är ledsna/arga/upprörda förvärra det som domaren faktiskt egentligen sagt - MEN!

Jag vet att det finns vissa domare som inte är direkt snälla i sina kommentarer (milt uttryckt) och när det gäller barn och ungdomar så ska man INTE gå åt så hårt. Det är inte konstigt att det är färre som tävlar dressyr än hoppning, när så många skräms bort efter sin första start.

Tävlingar på klubbnivå får det se ut hur det vill

Tävlingar på lokalnivå LC-LB bör man få hästen i rätt gångart på nogorlunda rätt ställe samt göra de som står i programmet utan större problem.
LA Hästen ska kunna gå mestadels i form och kunna regleras ordentligt på gas och broms, samt kunna utföra rörelserna.

Regionalnivå: Hästen ska gå i en form som klassen kväver, stadigt. osv...

På alla nivåer är det tillåtet att misslyckas utan att en dommare trycker ner en. Domaren ska dömma ritten inte kläcka ur sig oupkollad fakta om ekipaget i fråga som trådskaparens exempel. Är man inte redo för nivån ska man inte ge sig ut på den heller. Vad jag uppfattar det som så var ekipaget redo för den här nivån.

Oavsett om ryttaren nu rider förjävligt eller inte så är det oacceptabelt - som domare eller "vanlig" hederlig människa.

Sedan kan man bara lämna det bakom sig, ge sig själv en sporre och bevisa motsattsen. :angel:

--------------------------------
även om man har lite svårt att tro att domaren utryckte sig så måste jag ju har förtroende i vad trådskaparen har skrivit är sant.

Bara lite nyfiken..var har du hittat definitionerna på Lokal klass, regional klass etc? Det du skrivit med fet stil? Är det din uppfattning eller har du en källhänvisning?

lite snabbt utav min uppfattning

Ok. Vill bara påpeka att det inte skall spela någon roll om klassen är lokal, regional eller nationell, domaren skall döma på samma sätt, enligt samma standard. Formen skall vara för klassen lämplig, inte för nivån lämplig.(alltså lok, reg eller nat.)

En dommare får absolut inte säga nått sådant!!! De ska säga vad som ekipaget ska träna mer på och måste förbättra... Jag tycker att ni ska prata med klubben som hade klubbtävlingen, man får inte bete sig på det sättet!!! På en klubbtävling tävlar jättemånga som aldrig tävlat förut, det får dommaren räkna med....Nu vart jag sur....

kl

En gång när jag precis hade börjat tävla dressyr på min häst, så pratade domaren med mig, efter avslutad ritt...

Ponnyn, var stadig i traven, men i galoppen hade han väldigt svårt, och när det blev jobbigt på volterna, så kunde han ibland kicka, och även snett igenom, då han ville byta, och när jag "höll kvar" honom blev han sur och kickade...

Iaf, när jag då har gjort halt så går domaren fram till staketet och sa:
Tycker att du hackar med sporrarna alldeles för mycket, din häst kickar ju, och tycker det är obehagligt... Och han har ju skavsår från sporrarna också. ( jag såg inga skavsår?:confused:? )

Jag blev lite chockad över vad hon sa och fick inte fram nått vettigt.

Jag svarade: Jo, men han har väldigt svårt för galoppen, och när det blir jobbigt så kickar han, inte för mina sporrar, utan att han helt enkelt är dum/tycker det är jobbigt och vill inte arbeta.
Domaren: Jo, men jag tycker att du ska plocka av sporrarna om du inte kan rida ordentligt med dom...

Jag blev väldigt chockad faktiskt, har aldrig hänt tidigare att domaren pratat med mig, och även lite ledsen, även om det kanske inte var jättehårda ord, men ändå...

Men det kanske bara var första intrycket hon fick antagligen... Synd att hon dömde ner mig utan att veta ren fakta...:cool:

Var på tävling idag, och min kompis var också där och red. Det var första tävlingen för oss i dressyr, och red LC:1 och LB:1. LBn var väl mest för att få mer rutin liksom, vi var över huvud taget inte ute efter att vinna.
Men det ska inte handla om mig nu, utan om kompisen och domaren. Kompisens häst har en förmåga att inte vilja gå stadigt på tygeln, och rusar gärna ibland. Ryttaren kämpade genom hela programmet att få volter och allt vad det var på rätt plats och i rätt gångart. Och både jag och hennes tränare tyckte det såg bra ut, stundtals var det BRA form på hästen osv.
Så när hon ridit upp och gjort sluthalten så börjar somaren prata med henne. Efteråt får jag veta att hon bland annat sagt rent ut att X red förjävligt. Hela programmet var elt enkelt skit. Min kompis blev ju såklart väldigt ledsen, och sa att "jag ska aldrig mer tävla." Ni vet hur man blir.
Jag bara undrar, hur mycket får en domare egentligen vräka ur sig? Det var ju inte direkt konkreta träningstips hon kom med, utan ren utskällning. JAG, och fler med mig, tyckte att hon uppförde sig dåligt. Jag menar, värna om juniorerna, ge de självförtroende att vilja fortsätta tävla och utvecklas. Eller tänker jag fel? :confused: Ska vi inte tillåtas misslyckas på en klubbtävling bara för att det var fina halvblod där som fick åttor och nior..?

Tyvärr är inte alla dommare så pedagogiska i sin bedömmning, självklart ska vi värna om juniorerna och puffa dem vidare inte trampa ner dem i stövelskaften:mad:

Jag tävlade i torsdags och red inte på framåt ordentligt, (nu var detta en tränings tävling på klubbnivå) och fick orden "mesig ritt" skrivna i min bedömning!!!! okej jag är några år över 20 och kan ta det MEN jag hoppas verkligen att dom små sötnosarna som var med på sina shettisar för första gången fick mer konstruktiv kritik och mer uppmuntran;)

Tack o lov är det få dommare som man stöter på av den här kalibern:p

Be din vän skaka av sig den elaka dommarens ord o köra på :bump:

Hejsan, håller med. Om det går jättebra hemma på träning så är det ändå inte säkert att det funkar på tävling, nerver osv. Någon gång måste man ju börja komma ut på tävling, och vem säger när man är mogen för det?? Det finns ngt som heter "träna på att tävla" vilket många unga ryttare verkligen behöver.

Vad vill du ha sagt med det här!? Dessutom är det inget stenhårt krav på att hästen ska gå i form i alla gångarter i LC programmet.
LB är ett unghäst program för 4 åriga unghästar och innandess tävlar man väl inte eller!!!

Hur kan du sitta och säga att hon säkert uppfattat det hela på fel sätt och att hon säkert inte var redo att tävla, hur såg det ut på din första tävling??

På min första tävling hade jag oxå svårt att få ner min häst i form men inte betydde det att inte vi var redo för det!!!

och det var inte det inlägget handlade om, utan frågan var "vad får en domare säga igentligen"

Vare sig hon uppfattade det fel eller inte så är det inte OK!

När blev Lätt B ett unghästprogram för 4åringar? :confused:

Och, jo, även i LC ska hästen vara eftergiven. Formen, gångarter, sits o inverkan samt korrektheten i vägarna bedöms och påverkas av hur eftergiven och lösgjord hästen är.

KL
Sedan gäller det ju för domaren att uttrycka konstruktiv kritik. Även om uppvisningen var rent dålig och betygen följaktligen väldigt låga så kan kritiken ges på ett positivt sätt. Dock är det egentligen inte domarens uppgift att "puffa på" och uppmuntra, det ska tränare/föräldrar göra. Domarens uppgift är att spegla det som sker inne på banan "här och nu".

men herregud :( vad ledsen jag hade blivit. så kan det ju inte gå till!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 453
Senast: Hippocampus
·
Tävling Jag har lusläst alla trådar om vuxna ryttare på ponnyer nu, men jag hittar inte svaret jag söker. Jag hoppas någon kan hjälpa mig såhär...
Svar
4
· Visningar
4 328
Senast: Springsteen
·
Dressyr Ska man skratta eller gråta? :confused: Jag tävlade två dressyrklasser i våras. Min häst jag haft något år hade börjat uppföra sig...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 239
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI