Vad får domaren egentligen säga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad får domaren egentligen säga?

Jag tycker att det är ett väldigt konstigt resonemang att man åker ut på tävling för att misslyckas. Då kunde man ju ha stannat hemma redan från början.

Vaddå åker ut på en tävling för att misslyckas ? :confused:

De är klart att man måste få åka ut och tävla utan att domaren ska skälla ut en, hur dåligt de än går.. Ibland måste man ju bli lite peppad och göra något annorlunda så man får lust att träna mer.. Och om man aldrig tävlar så får man ingen tävlingsrutin, de spelar ingen roll hur bra de går hemma för om man inte har tävlat innan så kommer de ändå inte gå bra på banan,.. De flesta som blir placerade på tävlingar är ju de som har tävlat mycket och har mycket tävlingserfarenhet..

Och de spelar väl ingen roll om man rider LC eller LB de är ju ungefär samma rörelser och ju fler starter man gör desto bättre, tycker jag ..

De märkte jag när jag skulle börja tävla MSV, när man red hemma och på träning gick byterna jättebra och även seriebyterna, men på min första start så funkade knappt något byte och jag räknade in fel och blev jättenervös.. men efter några starter så blev man ju säkrare och då går de mycket bättre.:D

Så jag tycker att alla även de som kanske inte riktigt känner sig redo, ge er ut och tävla och få erfarenhet de är lika viktigt som den vanliga träningen.

jag har ingen anning om vad lagen säger., men så tycker jag inte att det ska FÅ låta!

Det var en som tävlade i typ Ld dressyr med en lektionsponny, (b-ponny), när hon var på tävling, och hon hade ridit klart programmet sa domaren; Du är alldeles för stor för din häst ! Och det tyckte jag var taskigt, men efter att ha hört din historia, är det inte ett dugg taskigt! Så kan man bara inte säga! :eek:

Senast ändrad av en moderator:

Fast domaren/överdomaren ska väl påpeka om de är ett icke propp. ekipage?

Jag ser att det är en gammal tråd men tycker att det är viktigt att en domare ger konstruktiv kritik. Det gäller att lyfta fram både det som är både bra och dåligt. Min dressyrtränare (tillika domare) berättade sist hon hade träning för oss om en tävling hon hade varit på, en tjej som då ridit i en annan klass, det var en lokal LC eller LB hade fått bara 1or och 2or rakt igenom programet och längst ner som enda kommentar så stod det "sälj hästen" .. tjejen vart ju jätte ledsen och det förstår man ju. Tycker det är fruktansvärt dåligt! På den nivån handlar det ju ändå mer att uppmuntra och lyfta fram de bra sakerna så att ungdomarna tycker det är roligt och vill ut på flera tävlingar.

Nej, fruktansvärt dåligt tycker jag när jag fick höra det. Men jag tror att domaren skulle anmälas pga. detta med, för så skriver man inte..

Hej!
Fy vad arg ja blir!:mad:
Skicka in ett klagomål till överdomaren! Domarna ska vara bestämda men rättvisa och som du säger purscha juniorerna framåt. För vilka kommer annars att rida i framtiden? Jävla domare rent ut sagt:mad:

Läste du öht vad jag skrev???

Visst att en ung och ängslig häst kan bli skrämd och uppjagad på sin första tävling, MEN enligt trådskaparen så är det inte alls ovanligt att hästen bara rusar. Även hemma alltså. Gör den det så är den inte tillräckligt lyhörd och för dåligt grundriden, mao ej tävlingsbar än.

Men gjort är gjort :P

Hej

Har inte orkat läsa igenom alla inlägg men LC är en utbildningsklass och det är INTE meningen att en häst ska gå i LA form i den klassen för då är det definitivt dags att gå vidare. I de lägre dressyrklasserna ska man inte prioritera formen på hästen eftersom det är meningen att man ska utbildas där.

Jag har en häst som är totalt genomrädd för dressyrstaket och första klassen varje tävling är hon helt nipprig och bara vägra gå nära allt det farliga. Men det är bara att fortsätta för man lär sig inte hemma på träningarna utan det blir bättre för varje start.

En dressyrdomare ska INTE komma med dumma kommentarer till ritten utan allt ska skrivas ner på protokollet och om det inte gått bra har hon ju under sex på alla punkter och ska då få kommentarer på vad som var fel.

Men utan träning blir man inte bättre!

Var på tävling idag, och min kompis var också där och red. Det var första tävlingen för oss i dressyr, och red LC:1 och LB:1. LBn var väl mest för att få mer rutin liksom, vi var över huvud taget inte ute efter att vinna.
Men det ska inte handla om mig nu, utan om kompisen och domaren. Kompisens häst har en förmåga att inte vilja gå stadigt på tygeln, och rusar gärna ibland. Ryttaren kämpade genom hela programmet att få volter och allt vad det var på rätt plats och i rätt gångart. Och både jag och hennes tränare tyckte det såg bra ut, stundtals var det BRA form på hästen osv.
Så när hon ridit upp och gjort sluthalten så börjar somaren prata med henne. Efteråt får jag veta att hon bland annat sagt rent ut att X red förjävligt. Hela programmet var elt enkelt skit. Min kompis blev ju såklart väldigt ledsen, och sa att "jag ska aldrig mer tävla." Ni vet hur man blir.
Jag bara undrar, hur mycket får en domare egentligen vräka ur sig? Det var ju inte direkt konkreta träningstips hon kom med, utan ren utskällning. JAG, och fler med mig, tyckte att hon uppförde sig dåligt. Jag menar, värna om juniorerna, ge de självförtroende att vilja fortsätta tävla och utvecklas. Eller tänker jag fel? :confused: Ska vi inte tillåtas misslyckas på en klubbtävling bara för att det var fina halvblod där som fick åttor och nior..?

Människor är människor och kommer förbli människor, du, jag och alla andra. Det är bara att träna och träna och träna och komma igen. Se till att lyssna med ett konstruktivt öra när du möter opedagogiska domare. Vad är det du ska ändra? Vad var det som var dåligt? Leta efter information på hur du rättar till det. Så ska du se att det går bra, även när du är nervös och domaren har en dålig dag. ;)

Jag kom att tänka på min allra första dressyrtävling som inte var för alltför länge sedan. Domaren där skrev att hästen kändes "matt" och det var en mycket snäll beskrivning med tanke på att hon knappt gick framåt, lat som hon är. Så vissa domare är väldigt bra på att ge kritik, kanske berodde på att hälften av ryttarna var ridskoleelever och det var deras första dressyrtävling också. Nå, nästa gång ska det bli lite fart i pållan också... ;)

Jag kom att tänka på min allra första dressyrtävling som inte var för alltför länge sedan. Domaren där skrev att hästen kändes "matt" och det var en mycket snäll beskrivning med tanke på att hon knappt gick framåt, lat som hon är. Så vissa domare är väldigt bra på att ge kritik, kanske berodde på att hälften av ryttarna var ridskoleelever och det var deras första dressyrtävling också. Nå, nästa gång ska det bli lite fart i pållan också... ;)

Det är en konst att kunna ge kritik och i lagom mängd, så att det passar den som ska ha det. Lycka till på nästa tävling! :)

Vilken dum dommare :/ Jag hade blivit JÄTTE LEDSEN..
Trösta henne från mig :)

Jag ser att det är en gammal tråd men tycker att det är viktigt att en domare ger konstruktiv kritik. Det gäller att lyfta fram både det som är både bra och dåligt. Min dressyrtränare (tillika domare) berättade sist hon hade träning för oss om en tävling hon hade varit på, en tjej som då ridit i en annan klass, det var en lokal LC eller LB hade fått bara 1or och 2or rakt igenom programet och längst ner som enda kommentar så stod det "sälj hästen" .. tjejen vart ju jätte ledsen och det förstår man ju. Tycker det är fruktansvärt dåligt! På den nivån handlar det ju ändå mer att uppmuntra och lyfta fram de bra sakerna så att ungdomarna tycker det är roligt och vill ut på flera tävlingar.

Nej, fruktansvärt dåligt tycker jag när jag fick höra det. Men jag tror att domaren skulle anmälas pga. detta med, för så skriver man inte..
vilken domare!
faaan va taskigt sagt!

Knappis*

Det finns bra exemel på dommare också :bow: Hade gjort en katastrofritt på ponnyn (la: p1) och han var spänd som en fiolsträng genom hela ritten pga. riktig blåst som smällde i väggarna på ridhuset. Fick kommentaren "Synd på missarna. Gav ett väldigt spänt uttryck och framåtbjudning saknades. Mellanåt ser jag dock en mycket fin häst med bra grund - potential för högre poäng"

Jag gick från gråtandes till lite gladare iaf :bump:

Så nog kan det fungera både hemma och på tävlingsplats, men ändå bli ett program där det t ex blir rena slakten av galoppen. De där hästarna som inte kan prestera när de blir spända/stressade och bara blir blockade när de är stressade kan bete sig som om de reds in igår ibland. Och samma häst som både hemma och på framridningen utan problem byter i språnget 'kan' nu inte ens fatta galopp för det är total syntax error i hjärnkontoret. (En del av dem blir bra tävlingshästar när de lär sig hålla nerverna under kontroll, andra blir aldrig bra, och fortsätter uppvisa mkt ojämna resultat. Jag hade en sån ponny ett tag, den gick som tåget både hemma och på träning, på tävling var det ungefär vinna eller försvinna. En bra dag var hon oslagbar i LA, en dålig dag slaktade hon en LC. Oavsett ryttare. Kunde få 'hangups' på helt skumma saker, t ex att helt plötsligt få en fix ide om att bokstaven B var livsfarlig, mitt i programmet.. :crazy: )

Dock tror jag likt många andra att ryttarnerver är största anledningen att det som fungerar hemma kollapsar på tävling, men det är inte alltid enda anledningen.

Håller med dig fullständigt.
Sedan tror jag att en del aldrig haft sådana hästar själva och därmed inte riktigt kan sätta sig in i hur det är att ha en ponny eller häst som är ganska oberäknelig från gång till gång.

Min son har nu haft två stabila och trevliga ponnys på raken och de går lätta dressyrklasser som en klocka. Han har aldrig behövt undra hur det ska gå inne på dressyrbanan utan kunnat koncentrera sig helt och fullt på sin ridning.

Dotterns ponny var däremot ungefär som du beskriver din vallack. Träningarna gick fint, men på tävlingarna kunde det gå hur som helst. Allt från placering till att ponnyn hoppade till två meter in ´på banan vid flera tillfällen.
Lätt att prata om att anpassa ridningen till tillfället, men så lätt är det inte och definitivt inte om man fortfarande är liten och tävlar lätta klasser. Skulle hon fått en utskällning av domaren vid någon av de dåliga tillfällena så skulle hon blivit knäckt.

Ska lätta klasser bara vara förbehållna de som har stabila ponnys? Ska inte den som VILL få delta utan att behöva bli förödmjukad av domaren? Det räcker väl med att man får kassa poäng för de är ju åtminstone sakliga i bästa fall...

det är det värsta en dommare kan bli en felsöknings maskin tycker jag och på tävling gör man ju så gott man kan :) och dommare ska alltid uppmuntra tycker jag igf. om inte det är någon som sitter och sliter i häste/ponnyn eller sågar m.m.

*kl*
Det här har nu blivit en gammal evighetstråd som väcks till liv då och då. Jag stänger denna då jag tror att ursprungsfrågan har diskuterats igenom (för länge sedan).

/B_A_L, moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 453
Senast: Hippocampus
·
Tävling Jag har lusläst alla trådar om vuxna ryttare på ponnyer nu, men jag hittar inte svaret jag söker. Jag hoppas någon kan hjälpa mig såhär...
Svar
4
· Visningar
4 328
Senast: Springsteen
·
Dressyr Ska man skratta eller gråta? :confused: Jag tävlade två dressyrklasser i våras. Min häst jag haft något år hade börjat uppföra sig...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 239
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI