Vad får domaren egentligen säga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad får domaren egentligen säga?

Tja, du sa ju att vad som anses vara pedagogiskt är subjektivt, och det kan jag inte riktigt hålla med om... Det finns ju normer för vad som är pedagogiskt riktigt och vad som inte är det. Fast vi menar väl samma sak kanske...;)

inget hindrar dig att anmäla dig till en klubbtävling, vara på framridningen, gå in och lulla runt på banan och gå ut igen.

Nej, men då kan jag lika gärna lulla programmet igenom, speciellt om det är ett 'skritt och travprogramm', men lika gärna en LC:1 eller LC:2. Men det är ju då vissa anser att 'varför är den hästen där när den inte ens kan galoppera' t ex (om vi ponerar att galoppfattningarna inte alls fungerade för hästen har så mkt att kika på).

Dvs jag ser ingen skillnaden mellan anmäla, rida fram, in och lulla, tacka för sig och rida ut jmf med att anmäla, rida fram, in och rida igenom programmet men strunta i poängen etc och se det som miljöträning, tacka för sig och rida ut.

(Och självklart så 'tvingar' man inte hästen genom ett program om miljön etc skulle visa sig blir för mycket för den. Men lulla oplanerat eller lulla LC-vägarna, vad är skillnaden?)

Dvs vi är helt överens, låt klubb och liknande vara träningsdelen.

Tja, du sa ju att vad som anses vara pedagogiskt är subjektivt, och det kan jag inte riktigt hålla med om... Det finns ju normer för vad som är pedagogiskt riktigt och vad som inte är det. Fast vi menar väl samma sak kanske...;)

Jag håller fast vid att pedagogik är något subjektivt pga av att alla människor är olika. Pedagogik som funkar på en person funkar inte på en annan osv. Därför anser jag att jag som domare skall inrikta mig på att vara saklig mer än pedagogisk. Men i grund och botten tror jag vi är ganska överens om hur en domare skall vara, saklig och rättvis. Vi kanske skall utesluta ordet pedagogik då vi inte är överens om vad det innebär. :D

Jag står fortfarande fast vid min åsikt. Visst kan hästarna bli mer spända på vissa tävlingsplatser osv. men då får man väl rida utifrån det. Sen om hästen blir så spänd så att den "skenar runt med huvudet i vädret" eller inte kan fatta galopp för att den är så spänd då tvivlar jag starkt på att den går bra hemma, alternativt att ryttaren inte har på en tävling att göra om den inte kan hantera sin häst i spänd tillstånd så pass att man inte ens kan fatta galopp.

Sen det här med att unghästar skulle behöva få komma ut och "titta av sig". För det första så är det fullt nog på dressyrtävlingar i iallafall Sthlms-området. Om det förutom de startande ekipagen skulle komma helt andra och rida på framridningen skulle jag bli skitirriterad och fler med mig. Sen vad är det som säger att en ostartad unghäst skulle vara mer tittig än en ostartad äldre häst? Rent generellt är det oftast faktiskt tvärtom.

det är inte hästen som blir nervös. det är ju ryttaren som slutar att rida o ofta åxå att andas när starsignalen ljudit.

har man en tittig häst, oavsett ålder, så får man ju åka iväg och rida eller träna på andra anläggningar.

att hästen blir så spänd att det inte går att rida är inte något jag tror på. är hästen utbildad för ändamålet och ryttaren väl förberädd.... som det står i TR att man ska vara så fungerar saker.

å tack vet jag TR, där det står att framridningsbanan endast är för startande ekipage.

Kommer man ut på lokal eller regional tävling ska man ha koll på hästen, så långt kan jag sträcka mig. Men hur ska man kunna få tävlingsrutin för såväl ryttare som häst om man inte får komma till en klubbtävling innan allt sitter som det ska? För många ryttare är klubbtävlingarna de enda tävlingar man nånsin kommer till, och skulle man aldrig få vara med och knoppa hästen, putsa utrustningen tills den lyser och sova riktigt urdåligt pga nervositet så skulle ju en viktig bit av hästlivet vara borta. Tävling på lägre nivå ÄR träning, för med protokollet med sig hem har man konkreta saker att jobba med och blir sporrad att rangordna sina svagheter och faktiskt på nästa tävling få ett kvitto på att man blivit bättre! Kanske inte på allt men på det där speciella momentet man har tränat och tränat hundratals gånger! Det är inte bara slutresultatet som räknas utan också de små framstegen på vägen dit.
I det specifika fallet - vad har klubben för regler och traditioner? Jag kan tänka mig att det finns klubbar där ribban ligger väldigt högt, men också att man på andra ställen tar det lite lättare och låter glädje och gemenskap komma före tävlingsframgångar.

Tråkigt att din kompis fick massvis med "missriktad" kritik. Hon får helt enkelt ta åt sig av det som hon tycker är rimligt- hem o träna och hitta formen. Sträcka på sig och komma igen.

Sedan vill jag bara säga att det är inte så farligt att misslyckas. Och man kan visst åka ut och tävla dressyr även fast man inte är färdig. Hästen tar ingen skada av att vara där inne (så som den kan göra om man hopptävlar och den inte är färdig.) Man blir bara en erfarenhet rikare samt att man förhoppningsvis får konstruktiv kritik att öva på hemma tills nästa gång.

Till viss del kan jag hålla med dig att ekipaget ska vara förberädda för uppgiften. Men man kan omöjligt veta hur hästen kommer att reagera i alla situationer innan man har provat.

Jag brukar åka till olika platser, då jag tävlar hoppning ganska mkt med samma häst. Vissa tävlingsplatser är läskigare än andra och man vet ju inte det förän man har varit där. Eller ska man åka till alla tävlingsplatser innan själva tävlingsdagen??

Just den tävlingsplatsen jag beskrev har jag varit på flertalet gånger förut, då det är hemmeklubben. Jag själv tror att han var så tokspänd för att det åskade mkt kraftigt just när jag red. Jag tycker att ryttaren får ha överseende med vissa reaktioner som hästen får.

Man kan inte veta allt och förbereda för allt. Om man alltid vet hur hästen kommer att reagera i alla situationer är det bara att grattulera då man borde vara synsk!

Vill även tillägga...

att det på många många håll är en fruktansvärt dålig stämning, med (främst) tjejer som konkurrerar, intrigerar och som rent allmänt fnyser åt dem som inte har kommit så långt eller som inte har en "tillräckligt" fin häst o s v. Mycket tråkigt! Detta smittar av sig, eller är oftast ursprunget från "lärarna" och troligtvis även domarna. (Nu kommer jag att svära) :devil: puckon!

Det där håller jag inte med om, jag tycker det brukar vara mycket god stämning på de tävlingar jag brukar vara på.

Men visst kan jag se ner på folk, men det är folk babbalar vitt och brett utan ödmjukhet och framställer själva vilka stjänor de är och de ska minnsann bara rida Msv A i år och kommer aldrig runt över 50%, inte ens i en LA skulle de få en palcering i, men prata om hur duktiga de själva de tycker de är, DE skulle de kunna få 200% i.
MEN det här har ju inget domarna att göra!!!!!

Jag är mycket väl medveten om att i 9 fall av 10 är det ryttarens nervositet som ställer till det. Jag håller med dig, det du påpekat har jag redan skrivit.

Visst kan man få en något oväntad reaktion från hästen för dagen, men som jag skrev; om man känner sin häst, har kontroll över den och sin egen ridning då får man rida utifrån hur hästen känns för dagen. Om din häst känns ovanligt spänd på framridningen, ger du bara upp då, rider som vanligt och hoppas på det bästa? Jag hoppas då att folk lösgör sin häst på framridningen och rider för att återfå hästens uppmärksamhet.

Om din häst känns ovanligt spänd på framridningen, ger du bara upp då, rider som vanligt och hoppas på det bästa? Jag hoppas då att folk lösgör sin häst på framridningen och rider för att återfå hästens uppmärksamhet.

Om man känner att hästen är spänd anser jag iaf att det bästa är att rida på som vanligt. Börjar man rida på ett sätt som man inte brukar eller börjar tänka på att hästen är spänd blir den oftast ännu mer spänd. Låtsas man att det regnar och fortsätter som vanligt så brukar hästen landa förr eller senare.

Konstigt tycker jag att man ska begära att en häst på en lokal tävling ska vara helt avslappnad och uppmärksamm på sin ryttare, Jag har sett Briar flyga i luften mer en en gång, inne på banan dessutom. Spänd som en fjäder.

Är det inte orimligt att en ryttare på lokal nivå ska klara av det som Sveriges bästa ryttare inte klarar alltid????

Begära och begära, du får ju poäng efter prestation, Briar fick knappast så lysande poäng efter han har flygit i luften :smirk:

Så JA för att får bra poäng anser jag att hästen ska kunna ridas avspänt.

Precis som Choklad skriver, man kan inte begära någonting egentligen på lokal och regional nivå eftersom man inte behöver kvala till de tävlingarna, vilken jöns som helst får ju anmäla sig. Men då får man också vara beredd på att få kritik därefter.

Sen pratar inte jag om att hästen ska vara HELT avslappnad. Oftast går hästarna bäst om de är lite på tårna tycker jag, men det var folk som nämnde att hästen var så spänd att den inte ville fatta galopp, eller hästar som springer med huvudet rakt upp och springer iväg.

Sen var skrev jag att man skulle rida på ett annat sätt när hästen är spänd? Man får rida hästen utifrån hur den känns för dagen, precis som man gör hemma (hoppas jag).

Egentligen är diskussionen om huruvida ryttare eller häst blir nervösa, deras prestationer inne på banan osv. helt onödig. Allt handlar om vad domaren får vräka ur sig och inte. Som i mitt tidigare inlägg hävdar jag fortfarande att ryttare har rätt till en objektiv bedömning av sin ritt oavsett om man gör en kanonritt eller misslyckas totalt. Visst kan man som domare tänka vissa saker ibland, men dom får man hålla för sig själv och försöka formulera nåt konstruktivt på protokollet (speciellt när det handlar om lätt klass som i det här aktuella fallet). Klara man inte det ska man absolut inte hålla på med bedömning av ridport. Hästar är DJUR, inte maskiner, och alla vi bakom tyglarna är inte mer än människor...
Så länge inte hästarna far illa (och det gör dom inte av en misslyckad ritt i dressyr) ska vi domare hålla våra munnar stängda för olämpligheter!
Thank you! :devil:

Sorry Titti D, jag svarade på fel inlägg. Det skulle till trådskaparen. :crazy:

*kl*

Jag tror det beror på ganska mycket vem man är som person..
Jag klarar inte av att om jag tränar och tränar och sen ska tävla dressyr och det går dåligt och jag skulle få super negativ kritik så lägger jag ned allt. Sen är de ju inte deras fel om jag slutar rida men samtidigt så vill man ju bli uppmuntrad. Det är klart att domaren inte ska va rädd för att berätta det negativa men ibland kanske de borde tänka på hur de uttycker sig.

Jag står fortfarande fast vid min åsikt. Visst kan hästarna bli mer spända på vissa tävlingsplatser osv. men då får man väl rida utifrån det. Sen om hästen blir så spänd så att den "skenar runt med huvudet i vädret" eller inte kan fatta galopp för att den är så spänd då tvivlar jag starkt på att den går bra hemma, alternativt att ryttaren inte har på en tävling att göra om den inte kan hantera sin häst i spänd tillstånd så pass att man inte ens kan fatta galopp.

Sen det här med att unghästar skulle behöva få komma ut och "titta av sig". För det första så är det fullt nog på dressyrtävlingar i iallafall Sthlms-området. Om det förutom de startande ekipagen skulle komma helt andra och rida på framridningen skulle jag bli skitirriterad och fler med mig. Sen vad är det som säger att en ostartad unghäst skulle vara mer tittig än en ostartad äldre häst? Rent generellt är det oftast faktiskt tvärtom.

SJälvklart skulle det gälla 'oavsett ålder', tog bara unghästar som exempel för en kategori.

Ang att hästen 'omöjligtvis' kan gå bra hemma om den får totalt bryt på tävlingsplats så..

Min nervvraksvalack har massor med nerv, som oftast är under kontroll, men som sviker ibland, och då brakar det ihop ganska komplett. Det gör det hemma med, men det är låångt till 'sammanbrott' där, närmare i nya situationer som han upplever som läskiga. Han är generellt sett STENCOOL på nya platser, men ändå 'känsligare för störning'.

Och som sagt, sin andra dressyrtävling (liten klubbtävling) gick han jättetrevligt första halvan i programmet, sen fäller de en transportramp precis utanför staketet (utomhustävling) just när vi ska fatta galopp. Han får spunk på det (skulle inte brytt sig hemma, inte brytt sig innan(, kastar sig iväg i fel galopp, tar mig en halv långsida att komma tillbaka i en trav som är 'fattningsbart' ut, fattar om galoppen, vi det här laget har dock nerverna svikit herrn och han är spänd, får syn på en fjording (som han INTE brytt sig om innan) och nånstans där var det totalt sammanbrott.

Det som hjälper när han blir sådär spänd och det står TILT i pannan på honom är att bara sitta still, andas och vänta ut honom, lägga ner i form och gärna rida på en volt. Det innebär dock ofelbart en utblåsning för fel väg upprepade ggr att göra det mitt i ett program. Varvid jag gjorde det bästa (enl min bedömning) av situationen, och 'åkte' genom travdelen i lägre form än förskrivet, jobbade på att lugna honom, vi fick till andra galoppen bra, men han bytte i avbrottet och lösgjordheten var som bortblåst.

Kompisarnas kommentar var 'Vad fan hände? Han såg ju SUPERfin ut första halvan, aldrigs ett honom så lugn och avslappnad, och sen där i hörnet så bara rasade det ihop?'. protokollet talar sitt tydliga språk, fin poängrad fram till det olycksaliga hörnet, sen rasar poängen, och tar sig hyfsat mot slutet men vi kommer inte tillbaka till 'samma nivå'. Klassen efter går han lugnt och avslappnat igenom, dvs som hemma.

Hade han spunkat för någonting i början av programet hade vi tvärslaktat det rakt av, trots att det fungerar fint hemma, fint på träning, fint på den tävlingsplatsen annars osv.

Det hjälper inte byta ryttare på honom när han blir sådär heller, han är rätt speciell, och jag minns när han fick ett totalt sammanbrott över ett specifikt hinder på en hoppträning. Det bodde enligt honom hästätande monster i hindret. Min tränare satt upp, men lyckades inte ens få hästen i närheten av hindret. Träningen efter hoppade han det som ingenting, trots att det få var en fix ide hos MATTE med..

Däremot ska man ju kunna ha kontroll, ekipage som skenar ut från banan medelst hopp över dressyrstaketet och försvinner i fjärran var/är inte redo. Men att hästen studsar och spänner sig istället för att fatta galopp, men är kvar på banan och iaf går dit ryttaren vill är inte okontrollerbar för att den är spänd, däremot ganska 'oridbar' eller vad man ska kalla det.

Så nog kan det fungera både hemma och på tävlingsplats, men ändå bli ett program där det t ex blir rena slakten av galoppen. De där hästarna som inte kan prestera när de blir spända/stressade och bara blir blockade när de är stressade kan bete sig som om de reds in igår ibland. Och samma häst som både hemma och på framridningen utan problem byter i språnget 'kan' nu inte ens fatta galopp för det är total syntax error i hjärnkontoret. (En del av dem blir bra tävlingshästar när de lär sig hålla nerverna under kontroll, andra blir aldrig bra, och fortsätter uppvisa mkt ojämna resultat. Jag hade en sån ponny ett tag, den gick som tåget både hemma och på träning, på tävling var det ungefär vinna eller försvinna. En bra dag var hon oslagbar i LA, en dålig dag slaktade hon en LC. Oavsett ryttare. Kunde få 'hangups' på helt skumma saker, t ex att helt plötsligt få en fix ide om att bokstaven B var livsfarlig, mitt i programmet.. :crazy: )

Dock tror jag likt många andra att ryttarnerver är största anledningen att det som fungerar hemma kollapsar på tävling, men det är inte alltid enda anledningen.

Egentligen är diskussionen om huruvida ryttare eller häst blir nervösa, deras prestationer inne på banan osv. helt onödig. Allt handlar om vad domaren får vräka ur sig och inte. Som i mitt tidigare inlägg hävdar jag fortfarande att ryttare har rätt till en objektiv bedömning av sin ritt oavsett om man gör en kanonritt eller misslyckas totalt. Visst kan man som domare tänka vissa saker ibland, men dom får man hålla för sig själv och försöka formulera nåt konstruktivt på protokollet (speciellt när det handlar om lätt klass som i det här aktuella fallet). Klara man inte det ska man absolut inte hålla på med bedömning av ridport. Hästar är DJUR, inte maskiner, och alla vi bakom tyglarna är inte mer än människor...
Så länge inte hästarna far illa (och det gör dom inte av en misslyckad ritt i dressyr) ska vi domare hålla våra munnar stängda för olämpligheter!
Thank you! :devil:

Ingen fara att du svarade på fel inlägg. Håller fullständigt med om det du skrev, väl talat Masec 97!!:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 453
Senast: Hippocampus
·
Tävling Jag har lusläst alla trådar om vuxna ryttare på ponnyer nu, men jag hittar inte svaret jag söker. Jag hoppas någon kan hjälpa mig såhär...
Svar
4
· Visningar
4 328
Senast: Springsteen
·
Dressyr Ska man skratta eller gråta? :confused: Jag tävlade två dressyrklasser i våras. Min häst jag haft något år hade börjat uppföra sig...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 239
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI