Sv: Vad får domaren egentligen säga?
Jag står fortfarande fast vid min åsikt. Visst kan hästarna bli mer spända på vissa tävlingsplatser osv. men då får man väl rida utifrån det. Sen om hästen blir så spänd så att den "skenar runt med huvudet i vädret" eller inte kan fatta galopp för att den är så spänd då tvivlar jag starkt på att den går bra hemma, alternativt att ryttaren inte har på en tävling att göra om den inte kan hantera sin häst i spänd tillstånd så pass att man inte ens kan fatta galopp.
Sen det här med att unghästar skulle behöva få komma ut och "titta av sig". För det första så är det fullt nog på dressyrtävlingar i iallafall Sthlms-området. Om det förutom de startande ekipagen skulle komma helt andra och rida på framridningen skulle jag bli skitirriterad och fler med mig. Sen vad är det som säger att en ostartad unghäst skulle vara mer tittig än en ostartad äldre häst? Rent generellt är det oftast faktiskt tvärtom.
SJälvklart skulle det gälla 'oavsett ålder', tog bara unghästar som exempel för en kategori.
Ang att hästen 'omöjligtvis' kan gå bra hemma om den får totalt bryt på tävlingsplats så..
Min nervvraksvalack har massor med nerv, som oftast är under kontroll, men som sviker ibland, och då brakar det ihop ganska komplett. Det gör det hemma med, men det är låångt till 'sammanbrott' där, närmare i nya situationer som han upplever som läskiga. Han är generellt sett STENCOOL på nya platser, men ändå 'känsligare för störning'.
Och som sagt, sin andra dressyrtävling (liten klubbtävling) gick han jättetrevligt första halvan i programmet, sen fäller de en transportramp precis utanför staketet (utomhustävling) just när vi ska fatta galopp. Han får spunk på det (skulle inte brytt sig hemma, inte brytt sig innan(, kastar sig iväg i fel galopp, tar mig en halv långsida att komma tillbaka i en trav som är 'fattningsbart' ut, fattar om galoppen, vi det här laget har dock nerverna svikit herrn och han är spänd, får syn på en fjording (som han INTE brytt sig om innan) och nånstans där var det totalt sammanbrott.
Det som hjälper när han blir sådär spänd och det står TILT i pannan på honom är att bara sitta still, andas och vänta ut honom, lägga ner i form och gärna rida på en volt. Det innebär dock ofelbart en utblåsning för fel väg upprepade ggr att göra det mitt i ett program. Varvid jag gjorde det bästa (enl min bedömning) av situationen, och 'åkte' genom travdelen i lägre form än förskrivet, jobbade på att lugna honom, vi fick till andra galoppen bra, men han bytte i avbrottet och lösgjordheten var som bortblåst.
Kompisarnas kommentar var 'Vad fan hände? Han såg ju SUPERfin ut första halvan, aldrigs ett honom så lugn och avslappnad, och sen där i hörnet så bara rasade det ihop?'. protokollet talar sitt tydliga språk, fin poängrad fram till det olycksaliga hörnet, sen rasar poängen, och tar sig hyfsat mot slutet men vi kommer inte tillbaka till 'samma nivå'. Klassen efter går han lugnt och avslappnat igenom, dvs som hemma.
Hade han spunkat för någonting i början av programet hade vi tvärslaktat det rakt av, trots att det fungerar fint hemma, fint på träning, fint på den tävlingsplatsen annars osv.
Det hjälper inte byta ryttare på honom när han blir sådär heller, han är rätt speciell, och jag minns när han fick ett totalt sammanbrott över ett specifikt hinder på en hoppträning. Det bodde enligt honom hästätande monster i hindret. Min tränare satt upp, men lyckades inte ens få hästen i närheten av hindret. Träningen efter hoppade han det som ingenting, trots att det få var en fix ide hos MATTE med..
Däremot ska man ju kunna ha kontroll, ekipage som skenar ut från banan medelst hopp över dressyrstaketet och försvinner i fjärran var/är inte redo. Men att hästen studsar och spänner sig istället för att fatta galopp, men är kvar på banan och iaf går dit ryttaren vill är inte okontrollerbar för att den är spänd, däremot ganska 'oridbar' eller vad man ska kalla det.
Så nog kan det fungera både hemma och på tävlingsplats, men ändå bli ett program där det t ex blir rena slakten av galoppen. De där hästarna som inte kan prestera när de blir spända/stressade och bara blir blockade när de är stressade kan bete sig som om de reds in igår ibland. Och samma häst som både hemma och på framridningen utan problem byter i språnget 'kan' nu inte ens fatta galopp för det är total syntax error i hjärnkontoret. (En del av dem blir bra tävlingshästar när de lär sig hålla nerverna under kontroll, andra blir aldrig bra, och fortsätter uppvisa mkt ojämna resultat. Jag hade en sån ponny ett tag, den gick som tåget både hemma och på träning, på tävling var det ungefär vinna eller försvinna. En bra dag var hon oslagbar i LA, en dålig dag slaktade hon en LC. Oavsett ryttare. Kunde få 'hangups' på helt skumma saker, t ex att helt plötsligt få en fix ide om att bokstaven B var livsfarlig, mitt i programmet..
)
Dock tror jag likt många andra att ryttarnerver är största anledningen att det som fungerar hemma kollapsar på tävling, men det är inte alltid enda anledningen.