Vad får domaren egentligen säga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad får domaren egentligen säga?

Ofta när det är så låga klasser som LC:1 så är det antingen ryttaren eller hästen som är väldigt orutinerad, och då ska man inte skälla på den stackars ryttaren. man kan komma med kritik på ett konstruktivt sätt och skriva det då i protokollet, men jag tycker att domare alltid ska skriva nåt positivt ialla fall, för det är inte roligt att känna sig HELT värdelös! tävla ska ju vara något kul och då ska inte nån trycka ner en så där i stövlarna, så man aldrig vill visa sig på en tävlingsplats igen, eller ialla fall undvika att åka på dom tävlingarna som just den domaren dömmer!

Väldigt dålig domare anser jag. De ska ge konstruktiv kritik, inget annat. Skälla ut någon direkt efter ritt...låter helt knäppt. Klart man skulle bli ledsen. Det är ju inte precis vad man väntar sig av en "formell" person.

NEJ... ja tycker inte att dom ska få säga så om hon nu måste säga d så va d bara o säga d på ett SNÄLLT sät:mad: !!!!!!Vart var ni å tävla???:confused:

Nej jag tycker inte att domaren får säga sånt, det är omoget och oproffsigt.

MEN jag tycker inte man ska starta med en häst som inte ens kan gå någorlunda lugnt och stadigt genom ett program.
Visst att den behöver rutin och att hästen kan bli skrämd och hoppa till, Men så som du skriver så låter det som att den tar tyglarna och far iväg hemma också. Då tycker jag man ska träna mer innan man ger sig iväg och tävlar....

:bow: :bow: :bow: Till din kompis som kämpar.

Hälsa henne att hon ska fortsätta kämpa på :bump:

En domare ska ALDRIG säga så.

Jag har tävlat på orutinerade hästar och fått låga poäng men då bara fått tips på vad jag kan förbättra och så SKA det vara.

Centaur skrev:
Nej jag tycker inte att domaren får säga sånt, det är omoget och oproffsigt.

MEN jag tycker inte man ska starta med en häst som inte ens kan gå någorlunda lugnt och stadigt genom ett program.
Visst att den behöver rutin och att hästen kan bli skrämd och hoppa till, Men så som du skriver så låter det som att den tar tyglarna och far iväg hemma också. Då tycker jag man ska träna mer innan man ger sig iväg och tävlar....

Man måste väl räkna med att en unghäst kan spåra ur eller? Ska man inte kunna starta utan att den ska gå "perfekt", ja då blir det inte lätt och då kan man aldrig lära hästen att vänja sig heller.

Läste du öht vad jag skrev???

Visst att en ung och ängslig häst kan bli skrämd och uppjagad på sin första tävling, MEN enligt trådskaparen så är det inte alls ovanligt att hästen bara rusar. Även hemma alltså. Gör den det så är den inte tillräckligt lyhörd och för dåligt grundriden, mao ej tävlingsbar än.

Centaur skrev:
Läste du öht vad jag skrev???

Visst att en ung och ängslig häst kan bli skrämd och uppjagad på sin första tävling, MEN enligt trådskaparen så är det inte alls ovanligt att hästen bara rusar. Även hemma alltså. Gör den det så är den inte tillräckligt lyhörd och för dåligt grundriden, mao ej tävlingsbar än.
Nä, det är sant men man måste ju ändå få skaffa rutin. Det kanske inte är så att den rusar iväg etc. hemma. Det vet väl ägaren själv bäst, men hon är iof inte här(?)..

Citat: "Kompisens häst har en förmåga att inte vilja gå stadigt på tygeln, och rusar gärna ibland. "

Jag tycker inte det låter som ett tävlingsspecifikt problem, gör du?

Lånar knapp

Visst, jag tycker också att ryttaren tog sig lite vatten över huvudet att rida en LB på första tävlingen. Hon kunde nöjt sig med LC och istället tränat mer hemma inför högre klass. Men jag, som såg hela ritten, med mina som vanligt kritiska ögon (har en förmåga att hitta negativa sidor hos ridfolk..), tyckte ritten såg helt okej ut! Varför skällde då domaren inte ut mig också som hade en alldeles för trög häst med öppen form och som stundvis gick helt över tygeln?
Hade domaren kommit med konstruktiv kritik och kanske sagt att det här gick faktiskt inte så bra, men åk hem och träna på ditt och datt så går det nog bättre nästa gång, då hade det varit ett helt annat läge. Men nu var det ren skit hon öste, har pratat med kompisen efteråt och hon hävdar samma sak nu, bortom alla tävlingsnerver.

Jag har tävlat lite dressyr på min fd medryttarponny.... dt har inte alltid gått så bra men då har dt snällt men bestämt stått i programmet... Dommaren borde inte få PRATA med ryttarna... man bestämmer själv vad man vill tävla elr inte... men naturligtvis så kanske man inte ska tävla BÅDE lc o lb på sin första tävling... dt hade kanske rekt med lc :confused:

Så om jag läser mellan raderna så har din kompis ett varmblod och du menar att det var därför domaren skällde ut henne?

Kan man inte anmäla sånt här till ridsport förbundet? Så att dom i allafall varnar tränaren att skärpa sig?

suisyola skrev:
e de bara som inte brytt mig om en dommare sagt det till mig????

Nix, Jag hade nog sagt "So? Mitt problem eller?" Men så är man ju 20+ och lite för kaxig ibland också...

Pratade med en trevlig Överdomare i helgen som ville införa enbart possitiva betyg dvs. ta bort 1-5 på betygskalan typ...

Jag hejar för fler amatörer på tävlingsbanorna! Man ska inte behöva ha en perfekt liten dressyrponny (eller häst) för att få komma ut och rida en LB!!! Jag känner att på lokal tävling skall man INTE behöva skämmas för att komma med en någon oriden hästen så länge den inte är farlig för sig själv och sin omgivning, den kan ju knappast ha skenat runt banan för då tror jag att hon skulle blivit utesluten eller vad tror resten av er?

IrishDraft skrev:
Nix, Jag hade nog sagt "So? Mitt problem eller?" Men så är man ju 20+ och lite för kaxig ibland också...

Pratade med en trevlig Överdomare i helgen som ville införa enbart possitiva betyg dvs. ta bort 1-5 på betygskalan typ...

Jag hejar för fler amatörer på tävlingsbanorna! Man ska inte behöva ha en perfekt liten dressyrponny (eller häst) för att få komma ut och rida en LB!!! Jag känner att på lokal tävling skall man INTE behöva skämmas för att komma med en någon oriden hästen så länge den inte är farlig för sig själv och sin omgivning, den kan ju knappast ha skenat runt banan för då tror jag att hon skulle blivit utesluten eller vad tror resten av er?
:bow: :bow: :bow:

Jag kan tycka så här att det kanske inte var så jätte smart att
starta både en LC klass och en LB klass. Det hade varit bättre om din kompis bara hade startat en klass som LC eftersom den är lättare. Jag tävlar själv LC:2 OCH LB:1 och vet att domarna är lite "hårdare" i LB:1.
Och visst, ibland pratar faktiskt domaren med en efter en ritt, det har hänt mig. Oftast ger dom då förslag på vad man ska träna på och förbättra.
Men själv tycker jag att det är oproffsigt att en domare skäller ut en, istället för att ge förslag mm. Mycket dåligt av domaren!

apocalypsen skrev:
I mina ögon ser det helt enkelt ut som att din kompis har gått ut och tävlat innan hon och hästen var klar för det och då får man kritik som inte är så trevlig. Hon får helt enkelt ta åt sig av det som var befogat, gå hem och träna och få rätt på formen.
Bara för att ni är juniorer betyder ju inte det att man slänger ut bedömningskriterierna genom fönstret och domaren kan omöjligt veta om det är första gången ni är ute mm
Jag tycker att det är ett väldigt konstigt resonemang att man åker ut på tävling för att misslyckas. Då kunde man ju ha stannat hemma redan från början.

För att få tävlingsrutin måste man ut och tävla.
Du vet aldrig hur du reagerar på tävlingsplatsen, du vet aldrig hur din häst reagerar på tävlingsplatsen och på dina nerver...

En häst kan gå fantastiskt fint på träningarna och sedan kan det gå käpprätt åt pipan på tävlingen när tävlingsnerverna dallrar. Det går inte att träna på hemma.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 453
Senast: Hippocampus
·
Tävling Jag har lusläst alla trådar om vuxna ryttare på ponnyer nu, men jag hittar inte svaret jag söker. Jag hoppas någon kan hjälpa mig såhär...
Svar
4
· Visningar
4 328
Senast: Springsteen
·
Dressyr Ska man skratta eller gråta? :confused: Jag tävlade två dressyrklasser i våras. Min häst jag haft något år hade börjat uppföra sig...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 239
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V