Sv: vad bör man tjäna?
KL
För att svara på frågeställningen på din rubrik så bör man tjäna pengar så man klarar sitt eget uppehälle först och främst.
Mycket kan man försaka för att ha häst (godis, hyra filmer, massa nya kläder, resor..).
Men personligen skulle jag aldrig försaka att kunna äta riktig mat som jag ville (alltså inte bara nudlar och makaroner och ketchup).
Jag skulle heller aldrig känna mig tvingad att gå runt med trasiga kläder (att de är gamla må vara hänt) för att hästen ska kunna få ett täcke den månaden.
Ta en titt på pengaflödet.
Vad kommer in?
I mitt fall ex. min och sambons heltidslöner.
Vad ska ut som inte går att ändra
I vårat fall hyra, el, omkostnader för katter och andra djur, bredband, telefon, omkostnader för bilen..
Vad blir kvar?
Man kan få skära ned på mycket onödigt, jag vet att i mitt fall skulle veckotidningar, smink och inredningsprylar försvinna först om jag var tvungen att spara in.
Efter alla nödvändiga räkningar är betalda så tycker jag man ska ha till bra och riktig mat, ett litet kläd/nöjeskonto (NÅGON gång måste man ju få gå på bio exempelvis) och färdmedel.
Har du pengar kvar att spendera efter det, se efter hur mycket och ta reda på vad det skulle kosta att ha häst just där du bor och lägg på en tusenlapp på dina beräkningar för säkerhets skull.
Jag har haft kallblod för 1500 i månaden (inte medräknat bensin, då det var ett stall långt ute i skogen vart det dyrt..).
Och ett fullblod i samma stall för 1800 ungefär.
Skulle jag stalla upp i närheten på stora ridcentret skulle jag klara mig bra på 2500 i månaden inte medräknat utrustning, försäkring, bete och bensin, för stor häst.
Då med allting inräknat i stallhyran -alltså foder, strö, el, vatten, paddock, ridhusavgift (träningsmöjligheter alltså) utsläpp alla dagar i veckan, insläpp om man önskar samt täckning.