vad bör man tjäna?

Sv: vad bör man tjäna?

Jag kommer aldrig under 3000kr/månad om man slår ut allt.

Fasta utgifter:

Stallhyra (inkl halm, havre, hö): 1800kr/mån, 700kr/mån under betesmånaderna
Försäkring: 600kr/mån
Foder: 300kr/mån
Hovslagare: 900kr var 7:e vecka

Rörliga utgifter:

Transport
Veterinär
Tandläkare
Träning/tävling
Utrustning
mm

I snitt blir det nog ca 4000kr/månad

Jag lägger ut ca 4000kr i månaden på min häst. om man räknar med stallplats, foder, försäkring, hovslagare, vet, bensin till och fån stallet och sen har jag lån på hästen med. + viss utrustning man måste köpa vissa månader så som täcken och annat som ofta går sönder....

Beror så helt mycket på vad för sorts häst du vill ha och vad du skall göra med den. Det enda som är viktigt är att hästen får vad den behöver. Väljer du t.ex. ett kallblod, så är det inte lika dyrt i foderkostnader som ett halvblod eller ett fullblod. Förmodligen behöver det inte hovvård fullt så ofta som halvblod/fullblod heller. Köper du en lite billigare "skogsmullehäst" så innebär ju det också en lägre försäkringspremie än om du skall köpa och försäkra en häst i 100.000kr-klassen. Det finns många stallägare som kan tänka sig lite lägre stallhyra mot visst arbete. Så det gäller att bestämma sig för vad man vill och hur mycket. Sedan får man hitta lösningar och vara säker på att man orkar driva det i hamn! Att ha häst är inte bara kostbart - det tar mycket tid och energi också!

Det är så svårt att säga det beror ju helt på vart man bor och vad saker där kostar. Som nu när jag bor i Göteborg betalar jag 3000:- för att ha min häst stående här, men när jag bodde ute på landet och hyrde in mig hos en bonde så betalade jag 300
:crazy:

Se dig om vad det kostar kring dig, ring runt och fråga vad som ingår osv. Sedan är det ju mycket som tillkommer försäkring/hovlagare..Sedan om din häst behöver specialfoder, vad ingår i priset för just den stallplatsen.

När jag bodde på landet så kunde jag köpa allt mycket billigare än nu, och min häst då kostade mig ungefär 1000 max i månaden.
Nu i storstan så kostar min häst ungefär 4000..

Har du möjlighet till egen uppstallning så blir det ju ännu billigare.
Så jag försöker svammla fram att beroende på vart du skall ställa din häst så tycker jag att 2 -3 räcker gott. Men ett annat råd är att först spara ihop till en buffert så du har någonting att ta av om någonting går sönder osv så att hela din budget inte spricker om nått sker.;)

KL

För att svara på frågeställningen på din rubrik så bör man tjäna pengar så man klarar sitt eget uppehälle först och främst.
Mycket kan man försaka för att ha häst (godis, hyra filmer, massa nya kläder, resor..).

Men personligen skulle jag aldrig försaka att kunna äta riktig mat som jag ville (alltså inte bara nudlar och makaroner och ketchup).
Jag skulle heller aldrig känna mig tvingad att gå runt med trasiga kläder (att de är gamla må vara hänt) för att hästen ska kunna få ett täcke den månaden.

Ta en titt på pengaflödet.

Vad kommer in?
I mitt fall ex. min och sambons heltidslöner.

Vad ska ut som inte går att ändra
I vårat fall hyra, el, omkostnader för katter och andra djur, bredband, telefon, omkostnader för bilen..

Vad blir kvar?
Man kan få skära ned på mycket onödigt, jag vet att i mitt fall skulle veckotidningar, smink och inredningsprylar försvinna först om jag var tvungen att spara in.
Efter alla nödvändiga räkningar är betalda så tycker jag man ska ha till bra och riktig mat, ett litet kläd/nöjeskonto (NÅGON gång måste man ju få gå på bio exempelvis) och färdmedel.

Har du pengar kvar att spendera efter det, se efter hur mycket och ta reda på vad det skulle kosta att ha häst just där du bor och lägg på en tusenlapp på dina beräkningar för säkerhets skull.

Jag har haft kallblod för 1500 i månaden (inte medräknat bensin, då det var ett stall långt ute i skogen vart det dyrt..).
Och ett fullblod i samma stall för 1800 ungefär.

Skulle jag stalla upp i närheten på stora ridcentret skulle jag klara mig bra på 2500 i månaden inte medräknat utrustning, försäkring, bete och bensin, för stor häst.
Då med allting inräknat i stallhyran -alltså foder, strö, el, vatten, paddock, ridhusavgift (träningsmöjligheter alltså) utsläpp alla dagar i veckan, insläpp om man önskar samt täckning.

Men shit - hö för 200 kronor i månaden ? Det klarar jag inte ens att hålla min herr Shetlandsponny på. Det är ju typ 20 kilo (vi betalar 2 kr kilot)

Om det är 2kr per kilo är det ju 100kg i månaden;) Inte så jättemycket iochför sig. Men det finns ju de som betalar 1kr kilot också. Där jag bor kan man lätt köpa hö för 1,5/kg iallafall.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 316
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 183
Senast: Thaliaste
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama