vad bör man tjäna?

Sv: vad bör man tjäna?

:bow:

buffert är A & O... + som du säger, man kan inte jobba ihjäl sig för att ha råd att ha häst, och inte inte orka/hinna med hästen!

sen kan man inte heller räkna med betalande medryttare (som vissa verkar ha med i kalkylen innan hästköp)...

mina pengar på mina 2 hästar kostar.
spån +hö gratis
skoning(sommaren bara) 150kr styck
försäkring 300i månaden
stallhyra gratis
el och vatten tänker jag inte räkna det får dem av mig
sen kommer det tex, när min häst blev sjuk en månad 1500kr;)

vad bör man tjäna för att ha råd med egen häst?
Antingen ensam eller ihop med partner?
Skulle man klara sig på 2-3 tusen alltså endast till hästen?

Det beror väldigt mycket på stallhyran, foderpriser, hur mycket hästen äter, försäkring etc.
Jag klarar min häst på en strax under 2000/mån, iallafall om man slår ut kostnaden över året - sommartid är det ju billigare.
Billig försäkring, lättfödd barfotahäst (sommartid skodd fram)

Vintertid:
Stallplats inkl halm 750
Hö, 2 kr/kg 650
Kraftfoder 200
Försäkring 150
Hovslagare 100
summa 1850

Sommartid:
Bete 750
Försäkring 150
Hovslagare 300
summa 1300

ok då är det rätt så kört då!

men jag har hört att det ligger runt 3000 i mån? hos många hästägare

jag har endast tänkt att rida allround inte tävla sen måste jag völ ha en stor häst pga min längd (1,76+ 55kg)
och det behöver inte vara någon extrem häst med värsta stammtavlan osv

Behöver inte alls ha en stor häst. Jag är 1,76/67 kg och jag har en arab på 1,55 som är lättfödd o billig att utfodra. Jag har nu 2 st hästar men hade jag bara honom, nog klarade jag mig lätt på 3 000/månaden. Det beror på hur billig stallplats du kan hitta och vad som ingår.

Knepet är att det kan gå i vågor med pengarna.....Nu har jag precis reggat våra månadsräkningar inför månadskiftet, och upptäckte att 3900 var hästrelaterat :eek:. Hovis 1400, veterinär (vacc. + tandraspning) 850, ny utrustning 950, försäkring 350, medlemskap i SAHF 350. Det kan bli så ibland....

Så dina 3 000 bör innehålla några hundringar som du kan lägga på ett konto varje månad inför "värstaperioder" om du förstår vad jag menar.

Om jag vore du skulle jag börja med att kolla upp vad stallplatser kostar där du bor.

Ska man ha en häst så är det ju svårt att ha den själv hemma så jag antar att du får räkna med uppstallning hos någon annan.

Jag skulle räkna med 2.000:- för hästens uppehälle, alltså kostnad för stall, foder, strö o.s.v
Sen är det ju så olika vad för häst man har vad det kostar i försäkring, skoning/verkning o.s.v.

Men själv hade jag nog räknat med ca 4.500:- i månaden i genomsnitt. Det går pengar till bensin, kanske till klubbmedlemskap, transporthyra, veterinär, vaccin, avmaskning o.s.v.

men jag hade nog räknat med 4.500:- och så hade jag lagt undan de pengar som eventuellt blir över. Att ha om hästen blir skadad/sjuk.

/M

Det kan räcka om du har billig stallplats och hittar bra priser på hö och strö. Men då får du inte ha för höga ambitioner på träning och tävling eftersom det kostar en del.

min häst har aldrig kostat mig över 3000 i månaden (inte ens när jag köpte senaste sadeln för 2500kr, dock begagnad med i kanonfint skick).
det handlar mycket om planering och kontakter, men även tillfällen.
fodret bokar man innan eller under skörden och hämtar direkt, ska du hämta efterhand eller fram på vårkanten blir det dyrare.
min häst behöver inte heller speciellt mycket kraftfoder, han är pigg nog ändå, så där spar jag in en rejäl slant på en ren tillfällighet.
hovslagaren kostar mig 500kr varannan månad, billigt eftersom det är många hästar på en gång i samma stall.
stallhyra betalar jag ingen, hjälper till mer istället.
sommarbete har jag gratis hos min farfar (och givetvis passar jag på att köpa de lite dyrare sakerna då när hästen inte kostar mig ett öre utöver skorna).
jag har även tappskokompetens och har alltid skor från tidigare skoperiod liggandes hemma för att kunna slå på om han drar av sig.

det beror helt på vart man bor, vilka kontakter man har och vad man vill göra med sin häst.
när jag ska börja träna och tävla kommer månadskostnaden stiga rejält, men det är ju självvalt.

Lägger till:
som några andra nämner, är en buffert viktig att ha när man har häst.
jag har åtskilliga tusen liggandes på banken för att ha pengar om något oförutsett händer.
det behöver ju inte ens vara en händelse som rör själva hästen. kanske sadeln går sönder, stallet brinner ner så man måste hitta ny stallplats fort (kanske bara dyra boxar en bit bort som är lediga..), hästen river staketet och man måste betala ett nytt..

Senast ändrad:

Om vi säger sådär...Jag äger en arabhäst och dessa utgifter har jag för honom på en månad ungefär: stallhyra 1500kr(vilket är billigt, har en bit att åka dock och det blir i regel 1200kr i bensinpengar i månaden till stallet),försäkring 500kr, hö utöver det som är inklusive stallhyran 400kr,kraftfoder ca 150kr,skoning under vintertid var sjätte vecka 1200kr sedan kanske man behöver en ny grimma eller träns eller varför inte ett nytt vintertäcke då det hästen hade gått sönder i hagen och är hjälplöst trasigt.Hästen kanske skadar sig och då rinner det iväg fort....
På 2000-3000tusen i månaden kommer man inte så långt tyvärr...

vill inte ge dig falska förhoppningar men vi klarar fem hästar på 3500 kr i månaden ungefär då har vi dem hemma på gården som vi hyr. det är vad vi hade fått lägga på våra hästar om vi inte hade haft sponsorer Nu kommer vi ner 1500 till pga sponsorena. vi kommer undan väldigt biligt men får ochså slita hund för det.:angel:

*kl*
Ja, som du ser så varierar ju alla parametrar ordentligt.
Det enda rätta sättet att få fram vad det skulle kosta för dig är att höra dig för i stallen runt om dig. Vad tar var och en? Vad ingår i den summan? Kan du få det billigare om du tex hjälper till mera? Eller kan du köpa billigare foder själv? osv.

För mig så har hästen inte kostat så mycket så hade det varit jag med din ekonomi så hade jag haft gott om pengar över.

Kl
Min häst kostar mig per månad:
Stallhyra 1200 kr (inkl allt utom havre)
Försäkring 150 kr
Verkning 150 kr (hon går barfota än så länge)
Havre: 50 kr
= 1550 i fasta kostnader.

Så det är inte så mycket. Men sen tillkommer en kolla masken kit per år, en vaccination per år ca 1000 kr, utrustning, kurser, ev. veterinärräkningar vid sjukdom, hyra av transport till kurser...

Jag tror man måste beräkna beroende på vad man har för häst, var man bor osv... T.ex. är uppstallning kring de stora "hästbygderna" och runt Stockholm - väldigt mycket dyrare än på andra platser runt om i landet.
Jag har turen att ha eget stall och jag lyckas dra runt en stor häst, en b-ponny och en a-ponny på en lön (plus själva gården, mig själv och 3 barn). Det är inte lätt, men det går. Allt handlar väl om prioritering? Ponnyerna kostar ju inte så mycket i drift. Ca 200:-/månad i försäkring, 100:-/månad för hovslagare och kanske 300:-/månad för hö och halm. Dvs ca 600:-/månad för bägge ponnyerna. Då har jag inte räknat in vitaminer och mineraler och sådant. Jag har precis bytt från fullblod till kallblod när det gäller min stora häst och det har fört med sig en ganska rejäl säkning av "driftskostnader".
Kraftfoder: 100:-/månad
Hö:400:-/månad
Halm: 300:-/månad (och betänk att hö och halm är dyrare nu, efter 2 urkassa somrar...)
Hovis: 400:-/månad
Försäkring: 260:-/månad
Div fodertillskott: 120:-/månad
Det ger 1580:-/månad. Sedan måste man ju räkna med diverse andra inköp i form av utrustning osv osv... Fullblodet kostade dock en 1000-lapp till i månaden att hålla. Eftersom jag har eget stall, så har jag möjlighet att hyra ut en box också och det ger ju ett välkommet tillskott för att klara upp det hela. Men som sagt - med lite planering och prioritering - så brukar det lösa sig. Lycka till!

Är lite sent ute :crazy:
Ser att sista person i denna disk. är i januari :D
Men jag vill bara säga
kolla upp stallplats!
Detta kan skilja sig extremt! Sen är vissa stall kollektiva andra inte, det skiljer sig också. Har man tid att ta ut hästen fodra 4ggr om dagen och ta in hästen själv.. Då blir det nog billig! Speciellt om du även hjälper andra ;)
Men det viktigaste är att ALLTID ha en buffert för oförutsedda händelser!
Priset kan skilja sig massor, beroende på vart du väljer att stalla hästen, även vart i Sverige du bor.
:bump:

Jag är i hästköpartagen. Vi räknar kallt med minst 3000 i månaden. Eget stall.

Då räknar vi på stor häst som skogsmullerids.

kl

3000 skulle inte räcka för mig.

Stallhyra 2150:- inkl foder, strö o ridhus
Hovslagare 350 :-
Försäkring 220:-
Träningar 1200:-

Sen tillkommer bensin, kostnad för utrustning, tävlingskostnader mm.

Jag bor i en Göteborgsförort och jag betalar ca detta i månaden.

stallplats.......1.250 kr (kallhyra, kollektivstall utan manege)
silage...........5-600 kr
kraftfoder........350 kr (tillskotten ej inräknade)
skor................450 kr
försäkring.........200 kr (end vet-vård, inget liv)
halm................100 kr

summa..........2.900 kr

Tillkommer: kolla masken, 280 kr varje vår plus ev avmaskningar, det kostar ett par hundra till varje år, vi säger 300 för enkelhetens skull eftersom det beror på preparat osv. Vaccination ca 500 per år. Tandkoll, har ej koll på vad det kostar just nu, men det kostar. Massör, oesteopat eller ET är att föredra, mina kollas ca en g¨ång i halvåret, 500 per gång, det gör 1000 kr till om året.
summa ca 200 kr extra per månad redan där. Och då har hästen ännu inte ens fått en ny grimma, inget manegekort, trailerhyra eller om man har egen, försäkring, besiktning, däck bland annat. Resvägen till och från stallet kostar. Det brukar bli åtminstonde ett eller två nya täcken per år och så får man byta utrustning därimellan, nya bett/träns, byta sadel vid behov.

Min häst halkade i hagen och fick en senskada i höstas, det kostade runt 5.000 kr efter att försäkringen hade dragit sin del innan han var friskförklarad.

Men shit - hö för 200 kronor i månaden ? Det klarar jag inte ens att hålla min herr Shetlandsponny på. Det är ju typ 20 kilo (vi betalar 2 kr kilot)

För 3000 klarajag lätt mina hästar

så är ser det ut för mig med två:

Hö: 300kr/bal räcker 1½ vecka=900kr
Halm: 150/bal räcke i en månad=150kr
Kraftfoder och mineral ojla osv=400kr
försäkring betalar bara den ena hästen=800kr
Hovslagare:skor var 8de vecka=500kr i månaden

Summa:2750

Detta är ju fasta kostader för två hästar och är då inte ens uppe i 3000 vilket gör att det finns pengar att lägga undan för övriga saker som utrustning, gödsel hantering staket osv om jag hade en limit på 3000.

Sen har jag även haft min häst in akorderad inklusive halm och foder för 1200kr Köpte kraft foder för 300 försäkringen då 200 (edast vet) skor/månad 250kr

Summa:1900

För de resterande 1100 på 3000kr budjeten klarar man ju sig finfint. Både att spara till eventuell veinärvård vilket i mitt fall har betytt 2800 i självrisk då det är det ända jag betalar enligt min fösrsäkring+ avaskning utrusting träning osv.

Orkade inte läsa igenom hela tråden så det finns nog risk för återupprepning..;)

Jag tror det beror mkt på vart du bor.. Oftast är det dyrare i de större städerna..

Jag har min pålle uppstallad på ridskolan i våran kommun och jag betalar 2000 kr/ månad för det. Men då ingår mat, strömedel,viss skötsel dvs in- och utsläpp och utfodring alla mål. Dessutom ingår ridhushyra. :banana:
Men sen kommer ju annat in oxå. Så som försäkringar, skoning, vaccinering, avmaskning och tandraspning som exempel. Visst mkt av detta gör man bara ngr enstaka gånger per år men det får ju ändå räknas in i budgeten..
Jag tror att du kan klara dig på 2000-3000 kr i månaden. Om du hittar rätt stall, foderleverantörer mm :)
Sen spelar det ingen roll vad det är för sorts häst du köper. Alla hästar kostar pengar att ha även om inköpspriset av hästen är billigt..

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 316
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 183
Senast: Thaliaste
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama