vad bör man tjäna?

Sv: vad bör man tjäna?

Både din hökostnad och din spånkostnad låter väldigt låga. En spånbal kostar väl minst 65 kr/st. Det går väl ca 1 bal i veckan åtminstone. Löst spån är billigare förstås. Men ändå?

Hö brukar kosta minst 1,50 kr/kg. Hur många kg per dag får din häst?

jag har eget stall o därför ingen stallhyra med detta blir det att kosta för stora hästen per månad:

hösilage: 60€
kraft: 40€
el o vatten: ca 35€ (varierar)
hovslagare: 60€ + 20€ (skor)
torv: ca 30€ (köper in två ggr per år)

det blir alltså: 245€ = ungefär 2500kr (sedan har jag även två shettisar så slut summan blir nog minst 3000kr)

försäkring o oförutsedda vet. kostnader hjälper mamma med...

sen tillkommer ju utrustning, avmaskning, i bland ger jag örter då han e hosthäst och det är alltid det är nåt smått som behövs fixas i stall eller hage eller liknande...

har även egen transport o bara besiktningen på den gick på 23€ så det summorna far lätt iväg med häst tyvärr.. det är ingen billig hobby... de flesta månader så e pengarna slut när sista veckan innan lön kommer, men så länge djuren har mat o jag har besin i bilen så jag kan komma på jobb så brukar det andra lösa sig...

Senast ändrad:

Nej, dus (spån) medräknat, 6st säckar a 125l/mån, 10:-/säck. Har henne på bädd som håller åtgången nere.
/Jenny

så löser vi mycket hos oss.. jag betalar stall hyra och han betalar lägenhets hyra :D

*kärlek*

Senast ändrad:

Hon får 9-10kg per dag, för mkt ur energi och protein synpunkt (höga värden). Men hon ska ju känna sig mätt oxå, havre får hon endast för mineralerna och vitaminernas skull. Vägrar äta annars.
Köper mitt hö direkt balat från åkern och tar analys själv, betalar 1:-kg. Sedan kostar ju analysen en del, men det har jag slagit ut på hö kostnaden.
Det är lite grisen i säcken att köpa oanalyserat, men jag har haft tur med värdena. Väldigt jämna år efter år. Värdena är dock lite för bra, men fram till nu har de varit till växande unghästar. Men 5-åringen växer nog inte så mkt längre. :smirk:
Dus (spån) hämtar jag på det lokala sågverket, skyfflar i säckar och betalar 10:-stycket.
Det går ca: 1-1½ säck per vecka beroende på väderlek. När vi hämtade i 160l säckar räckte helt klart en per vecka.
Mockar bädd och tar endast ut bajset, då det är dus så packar det sig bra och håller sig fräscht!

Hade spånbal förut, köpte på pall för 45:-balen.

/Jenny

Jag betalar i sällsynta fall runt 2000 kronor i månaden för min häst (svårfödd varmblodstravare, ingen skogsmulle utan tränas för trav). Då är hon till och med inackorderad för 1100 - fri tillgång på hö, in/utsläpp, fodringar, täckesbyten och med jämna mellanrum även skoning samt strö.
Någon månad har hon inte kostat mig mer än en säck Krafft Grund.

Så har man kontakter och tur, visst kan man hysa en fullstor häst trots lägre inkomst, men jag rekommenderar starkt att i sådana fall lägga upp en budget om det skulle hända något som gör att en eller fler månadskostnader skjuter i höjden.

Både din hökostnad och din spånkostnad låter väldigt låga. En spånbal kostar väl minst 65 kr/st. Det går väl ca 1 bal i veckan åtminstone. Löst spån är billigare förstås. Men ändå?

Hö brukar kosta minst 1,50 kr/kg. Hur många kg per dag får din häst?

Vi hämtar spån från det lokala sågverket och där får vi ta i princip hur mycket spån som helst för en pytteliten summa : ]

Min häst får ca 7 kg hö per dag och det kostar ca 1,50 kr/kg. Så du har rätt. Det blir väl 100 kr mer, alltså 300 kr för höet per månad.

beror på om du menar i bara stallhyra?
i så fall kan det räcka..men tänk även på att andra utgifter tillkommer som ex hovslagarkostnader,vetbesök,träningar,utrustning,oförberedda utgifter och framförallt foder om det inte ingår i hyran, försäkring osv...

jag lägger ut ungf 3500-4000 kr i månaden, ink stallhyra på 1700,bensinkostnader,träningar,utrustning.
hovslagare varannan månad och vet normalt en gång per år, då han raspas och vaccineras.

Jag klarar mig för tillfället på ca 300 eftersom jag jobbar av hyran och har medryttare. Men det beror ju helt på vad stallhyran kostar, om det ingår foder och strö, vad hovslagaren tar osv...

Oj vad intressant har aldrig räknat på vad det kostar men jag ska det nu ;) Vi har ju fördelen att bo på egen gård. Spån och havre är gratis för oss, eller halm om vi skulle välja det. Bortkforsling av gödsel är oxå gratis.
Hö 12kg/dag 18:- per dygn och 540:-/mån
Försäkring 490:-/mån
Mineraler/betfor 100:-/mån max. (det räcker länge en säck)
Hovslagare 450:-/mån
Sen tillkommer ju div. utrustning emellanåt och ev. vetrinär vård (akut och vaccinationer).

1580:- är de fasta utgifterna per månad om jag inte glömt något men det tror jag inte. Det är på 2 hästar så hos oss är det 790:- häst.

Ja nu vet jag att det finns en tråd ang. vilket yrke man har, men vad bör man tjäna för att ha råd med egen häst?
Antingen ensam eller ihop med partner?
Skulle man klara sig på 2-3 tusen alltså endast till hästen?

:angel:

Vad min häst kostar i månaden:

Stallhyra: 1800 kronor
Hovslagare: Mellan 300-500 kronor

Övrigt:

Avmaskning: 120 kr / gång (ett par ggr om året)
Försäkring: 4300 kr om året
Andra utgifter (vaccinationer etc) kan ju uppkomma men jag har inte dessa i huvudet.

Så ja, man skulle kunna klara det på 3000 kr om man kan spara lite till övrigt. Fast det beror väl lite på var man bor. Jag jobbar dessutom på ridskolan vilket gör att jag få sänkt hyra. Men då får man hoppas att inget oförutsett händer. Jag själv har mina föräldrar som buffert, om något händer med hästen kan de gå in och betala, men än så länge har det inte behövts (peppar peppar).

Lycka till!

gör en kalkyl vad du TROR att det skulle kosta, sen dubblar du den å får den mer realistiska kostnaden...

jag köpte häst för drygt 3 år sen, har skrivit in alla kostnader (från bett till morot, vet, hyra av släp osv) i excel, snittar på 4500kr/månad.jag varken tävlar eller tränar (enstaka gånger). (hittar ingen sadel + skador, men snart så :p)

Törs inte räkna på vad de små änglarna kostar per månad. Tex lilla hjärtats försäkring ligger på 1700 kr i månaden och foder är beräknat till ca 1000 kr per häst och månad.

Har eget stall som med all säkerhet gått på några kronor innan det var klart, så helt gratis är inte den biten heller.

priset skiljer jättemkt på vart i landet man bor,
men såhär kostar våran c-ponny som minst/månaden.

2400 - (box, silage, halm, havre, betfor, spån + de flesta fodringarna)
500 - Hovslagare
250 - försäkring
65 - kraft
5 - mineraler
= 3220

Sen tillkommer träningar, bensin, tävlingar, kiropraktor, veterinär,
träckprov + avmaskning, tandläkare, utrustning till sig + häst mm.

Usch, det är dyrt att ha häst :mad:

1700 i månaden i försäkring - vad i all fridens namn har du för försäkring?

jag är halvfodervärd (betalar försäkring, skoningar, vaccination m.m.) o hästen kostar per månad ca 800 kr.

hade jag betalt stallhyra (där det ingår strö, hö o allt foder) skulle han kosta mig 3300 kr/mån (stallhyra på 1500 kr/mån).

och då har jag inte räknat med träningar, paddockavgift m.m...

...så det beror helt på om man kan få bra pris på saker o ting om man ska komma undan billigt.

Stallhyran har stor betydelse.
Mina utgifter per månad:
Stallhyra: 300 kr (spån, in -utsläpp ingår. Får hjälp med allt om jag ber om det, men oftast är det jag som sköter allt i hela stallet. har ridbana precis utanför stalldörren och stora fina hagar.)

Grovfoder: Har hittills betalat 500 kr för tre månader. Analysen betalde jag själv.
Kraftfoder: Minimalt, köper en säck musli om året ungefär och ger för att få i honom loppfröna (som kostar 400 för två månader ungefär)

Hovslagare: Precis bytt, och inte fått räkningen än, men det ligger nog på 800 kr var 8:de vecka.
Vaccin: 400 kr/år för influensa
Försäkring: cirka 1000 kr om året.

Allt som allt blir det kanske max en tusenlapp i månaden. Jag är skogmullare rakt igenom och tränar nästan aldrig för tränare (avskyr volter, tränarna tycks älska dem). Det mesta hänger på stallhyran och hur lättfödd hästen är.

Det är svårt att avgöra vad som är en bra ekonomi för att ha häst anser jag. Där emot är en bra början att inte behöva vända på slantarna INNAN man blir hästägare. Då är medryttare ett bra alternativ till att börja med.

Jag hade häst under studietiden både på gymnasiumet och universitetet - arbetade extra - men i längden fungerade inte det eftersom det inte blev så mycket tid över till hästen (som jag faktiskt jobbade extra för ..)

Men efter det, så valde jag att skaffa hästnärjag hade fast arbete, bra boende och ekonomin att kunna välja om/hur/när jag vill träna. Att vända på minsta lilla krona är aldrig bra, framförallt inte om någon större utgift dyker upp. Jag känner mig tryggast med en buffert som man kan "ta av" vid sådana tillfällen. Har alltid velat klara mig själv, så mina föräldrar skulle jag aldrig kräva pengar av.

Här kommer mina priser..

hö 250 kr månaden
kraft 200 kr månaden
spån/halm 100 kr månaden
stall 500 kr månaden
skor 500 kr månaden
förs 140 kr månaden
summa: 1190 kr månaden

Mina hästar har både box och lösdrift så när dom är ute har dom halm och ligga på som vi bara strör ibland inne har dom spån som vi köper billigt. nu har jag 2 hästar att betala dock så är det bara verkning på den ena (unghäst) så henne betalar jag 150 kr/mån i skoning.

utöver detta kommer ju utrustning.. (allt går ngt sönder när man är som fattigast )vacinationer, avmaskingar, broddar & bensin

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 402
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 316
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 183
Senast: Thaliaste
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 233
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama