Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Min uppfattning kommer nog mest från facebookgrupper (dock inte riktat mot mig då). Sen IRL ibland blandkostare (som är negativa till veganer) som försöker hitta fel jag gör.

Jo jag har problem med det, annars hade jag väl inte ens skrivit nåt här? Jag vet inte ens om jag skulle få i mig den. Ibland kan jag dock tänka att det vore skönt att äta typ 98 % veganskt men med lite laktovegetariska undantag. Dels på restaurang, jag har ibland fått säga nej till att följa med för att stället inte fixar nåt veganskt (inte alltid jag kan styra restaurangval om det är ett sällskap som redan bestämt och frågar om jag vill med). Dels vore det ibland enklare att bjuda på laktovegetariskt, av flera skäl (jag befinner mig ju i en omgivning där jag inte ens känner nån vegetarian och många jagar).
Om du inte är etiskt okej med det så säger jag ät inte. Allt får bitter eftersmak om en går emot sina egna värderingar, i min erfarenhet.

Jag känner annars igen mig i din situation. Att det hade varit skönt att inte vara den som sticker ut alltid med sina matval.
 
Om du inte är etiskt okej med det så säger jag ät inte. Allt får bitter eftersmak om en går emot sina egna värderingar, i min erfarenhet.

Jag känner annars igen mig i din situation. Att det hade varit skönt att inte vara den som sticker ut alltid med sina matval.
Skulle vilja utveckla mer men hoppar det då det börjar bli för ot, och jag vill inte att min lilla ostfundering bryts ut till en egen tråd 😅
 
20220729_174903.jpg
 
Igår åt jag Bärtas burgare för första gången. Är mycket skeptisk till burgare, gillade det inte som barn och när jag testat sojaburgare har jag inte gillat. Men denna var riktigt god! Åt den bara stekt med kokt färskpotatis till. Den här tråden ändrar min smak, jag avskyr ju burgare och jag avskyr kokt potatis 😅
 
Lagade en rätt tråkigt stroganoff igår. Den brukar bli god men hade glömt köpa creme fraiche och det blev inte lika bra med oatlys imat, och efter att jag översaltat pastasåsen dagen innan var jag väldigt försiktig med salt igår.
Hade i alla fall i riven morot och gröna linser, och istället för korv hade jag stekt svensk grillost som var på erbjudande.
 
Får jag vara fräck och tigga lite förslag/inspiration i den här tråden? Jag äter ofta och gärna lakto-ovo-vegetariskt, men är ingen stjärna på veganska rätter. Nu ska det bli kräftskiva här på lördag (nej jag vet, skaldjur är varken lakto eller ovo eller vegetariska men... ja, en fest i augusti blir liksom gärna en kräftskiva hur man än gör). Upplägget är i alla fall att de som VILL äta kräftor eller andra skaldjur tar med sig sådana, och de som inte vill tar med sig något annat till själva "huvudrätten". Eftersom det kommer två som äter veganskt så tar de med sig kronärtskockor, t.ex.

Jag serverar då bröd, ost och chips och oliver och lite smått och gott - MEN, jag skulle dels vilja ha någon lite tillfixad "plockmat"/tilltugg vid ankomst och dels någon dessert/något till kaffe och te senare på kvällen. Och då vill jag gärna att det ska vara a) gott och b) något som funkar för alla, dvs vegananpassat.

Har funderat på bruschetta först, alt. någon kantarell-/svampsnitt, och gino som dessert men jag har noll koll på hur stor skillnad det är mellan vegansk vit choklad och vanlig? Uppför den sig så att den skulle gå att ha till en gino? Och smakar den ok? Eller har någon spontana andra förslag som skulle passa bra så tas det tacksamt emot!

Kanske även något mer till "huvudrätten", jag hade annars gjort en västerbottenpaj men vegansk västerbotten tror jag inte riktigt på. :D Någon varm sallad med betor, bönor och kikärtor kanske, och så kan man lägga på någon bit typ fetaost till den om man känner för det? Eller med rödbetshummus? Jag har själv inte något behov av att sätta i mig tjogvis med kräftor, så något annat som fyller ut kostcirkeln åt det veganska hållet är ju bra.
 
Får jag vara fräck och tigga lite förslag/inspiration i den här tråden? Jag äter ofta och gärna lakto-ovo-vegetariskt, men är ingen stjärna på veganska rätter. Nu ska det bli kräftskiva här på lördag (nej jag vet, skaldjur är varken lakto eller ovo eller vegetariska men... ja, en fest i augusti blir liksom gärna en kräftskiva hur man än gör). Upplägget är i alla fall att de som VILL äta kräftor eller andra skaldjur tar med sig sådana, och de som inte vill tar med sig något annat till själva "huvudrätten". Eftersom det kommer två som äter veganskt så tar de med sig kronärtskockor, t.ex.

Jag serverar då bröd, ost och chips och oliver och lite smått och gott - MEN, jag skulle dels vilja ha någon lite tillfixad "plockmat"/tilltugg vid ankomst och dels någon dessert/något till kaffe och te senare på kvällen. Och då vill jag gärna att det ska vara a) gott och b) något som funkar för alla, dvs vegananpassat.

Har funderat på bruschetta först, alt. någon kantarell-/svampsnitt, och gino som dessert men jag har noll koll på hur stor skillnad det är mellan vegansk vit choklad och vanlig? Uppför den sig så att den skulle gå att ha till en gino? Och smakar den ok? Eller har någon spontana andra förslag som skulle passa bra så tas det tacksamt emot!

Kanske även något mer till "huvudrätten", jag hade annars gjort en västerbottenpaj men vegansk västerbotten tror jag inte riktigt på. :D Någon varm sallad med betor, bönor och kikärtor kanske, och så kan man lägga på någon bit typ fetaost till den om man känner för det? Eller med rödbetshummus? Jag har själv inte något behov av att sätta i mig tjogvis med kräftor, så något annat som fyller ut kostcirkeln åt det veganska hållet är ju bra.
I mitt instaflöde ser jag fullt av chips med hackad dill, stenbitsrom och gräddfil/CF. Borde gå att göra veganskt. Kolla kontot salt och tahini, utan att lova för mycket så tror jag att hon har gjort det .

Tänkt som plockat alltså
 
I mitt instaflöde ser jag fullt av chips med hackad dill, stenbitsrom och gräddfil/CF. Borde gå att göra veganskt. Kolla kontot salt och tahini, utan att lova för mycket så tror jag att hon har gjort det .

Tänkt som plockat alltså

Det är ju supergott med chips med röra av något slag, och den versionen låter hyggligt lätt att översätta till vegansk. Ska kolla kontot, tack! :)
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 437
Senast: Exile
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 512
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 882
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 298
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp