Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

gino som dessert men jag har noll koll på hur stor skillnad det är mellan vegansk vit choklad och vanlig? Uppför den sig så att den skulle gå att ha till en gino? Och smakar den ok? Eller har någon spontana andra förslag som skulle passa bra så tas det tacksamt emot!
Jag gör gino ofta och jag har aldrig gjort med icke vegansk choklad så kan inte jämföra men jag tycker den blir bra. Numera kör jag oftast på hyfsat mörk (70%) choklad för jag är inte så förtjust i vit. Men det är oavsett vit eller mörk choklad mitt säkra kort.

Annars chokladmousse med bär? Eller pannacotta?
 
Jag har varit uberpräktig och gjort en portion lunchmat till i morgon, grönsakslandsurprispasta blir det med riven västerbottenost (den hade fått en mögelfläck och behövde rivas och frysas, skar bort fläcken först såklart). Vi får se imorgon om det blev gott eller ej.
 
Mums!
Är det panko-friterad halloumi?

Nä, jag äter inte halloumi! Det är dessa morotsburgare :love:
3177_m.jpg
 
Får jag vara fräck och tigga lite förslag/inspiration i den här tråden? Jag äter ofta och gärna lakto-ovo-vegetariskt, men är ingen stjärna på veganska rätter. Nu ska det bli kräftskiva här på lördag (nej jag vet, skaldjur är varken lakto eller ovo eller vegetariska men... ja, en fest i augusti blir liksom gärna en kräftskiva hur man än gör). Upplägget är i alla fall att de som VILL äta kräftor eller andra skaldjur tar med sig sådana, och de som inte vill tar med sig något annat till själva "huvudrätten". Eftersom det kommer två som äter veganskt så tar de med sig kronärtskockor, t.ex.

Jag serverar då bröd, ost och chips och oliver och lite smått och gott - MEN, jag skulle dels vilja ha någon lite tillfixad "plockmat"/tilltugg vid ankomst och dels någon dessert/något till kaffe och te senare på kvällen. Och då vill jag gärna att det ska vara a) gott och b) något som funkar för alla, dvs vegananpassat.

Har funderat på bruschetta först, alt. någon kantarell-/svampsnitt, och gino som dessert men jag har noll koll på hur stor skillnad det är mellan vegansk vit choklad och vanlig? Uppför den sig så att den skulle gå att ha till en gino? Och smakar den ok? Eller har någon spontana andra förslag som skulle passa bra så tas det tacksamt emot!

Kanske även något mer till "huvudrätten", jag hade annars gjort en västerbottenpaj men vegansk västerbotten tror jag inte riktigt på. :D Någon varm sallad med betor, bönor och kikärtor kanske, och så kan man lägga på någon bit typ fetaost till den om man känner för det? Eller med rödbetshummus? Jag har själv inte något behov av att sätta i mig tjogvis med kräftor, så något annat som fyller ut kostcirkeln åt det veganska hållet är ju bra.
rödbetssallad med quinoa och en sytlig dressing.

Rosta rödbetor i ugnen, koka quinoan. Blanda samma citrusjuice med rivet skal, äppelcidervinäger (gärna åt balsamicohållet), agavesirap, salt, peppar, senap (kan använda thaini istället eller också) och olivolja. vispa så det blir en emulsion / tjocknar.

Blanda ihop maskrosblad/ruccola/ricchetta (röd besk sallat kanske stavas annorlunda?) med rödbetor och quinoa, samt granatäpplekärnor. Servera med smulad fetaost för de som äter det, samt en vegansk variant kan vara att smula och salta tofu istället.

Även Tabbuleh är en god sallad, jag gör på tomat, persilja och quinoa istället pga gluteninolerans.
 
Det är ju supergott med chips med röra av något slag, och den versionen låter hyggligt lätt att översätta till vegansk. Ska kolla kontot, tack! :)
Jag älskar jävligt gotts veganska skagenröra. Han har för övrigt jättemycket bra recept på veganska rätter. Finns både på insta och webben.

Min kompis som är vegan gör ofta en vegansk smörgåstårta. Den är så god och passar jättebra på sommaren när det är varmt! Den är inte komplicerad men har tyvärr inget recept. Kan säkert fråga dock.

Både skagenröra och smörgåstårta passar bra med temat kräftor/skaldjur.

Till efterrätt föreslår jag marängswiss eller olika varianter med frukt och bär. Kolasås vet jag finns vegansk, säkert även chokladsås.
Finns väldigt mycket vegansk glass och visp.
 
Jag gillar verkligen vegansk "skagenröra" (med tofu och tångrom). Har aldrig gillat (knappt ens klarat av att smaka) skaldjur, så tångrom har verkligen spiceat upp mitt liv :D

ps först skrev jag romtong, sedan rångtom, innan min hjärna slutligen lyckades koppla ihop det. Men det är gott i alla fall!
 
Jag gillar verkligen vegansk "skagenröra" (med tofu och tångrom). Har aldrig gillat (knappt ens klarat av att smaka) skaldjur, så tångrom har verkligen spiceat upp mitt liv :D

ps först skrev jag romtong, sedan rångtom, innan min hjärna slutligen lyckades koppla ihop det. Men det är gott i alla fall!
Hahaha förlåt men ditt PS är fantastiskt! Gillar också tångkaviar ☺️
 
Jag skrev ett önskemål till Frebaco om en ny produkt. Ingen aning om de hade tänkt ändå, eller om jag gjorde skillnad? Nu hittade jag den i alla fall på Coop. :up:
Så det blev kornris med grönkål och mozzarellaost. Lyckades koka en gnutta för kort så inte mer än ok idag. Men det blir bättre nästa gång, speciellt om jag har sås till eller i alla fall en tärnad tomat.
251342.jpg
 
Omelett med kantareller måste vara världens mest underskattade rätt! Så glad jag fick plockat några gula och kunde lyxa till middagen igår! Även färsk gräslök som topping. Just nu är det så underbart med alla färska grönsaker!

Ikväll blir det ugnsgratinerad zucchini med mjuk getost och honung samt färska kryddor!
 
Jag skrev ett önskemål till Frebaco om en ny produkt. Ingen aning om de hade tänkt ändå, eller om jag gjorde skillnad? Nu hittade jag den i alla fall på Coop. :up:
Så det blev kornris med grönkål och mozzarellaost. Lyckades koka en gnutta för kort så inte mer än ok idag. Men det blir bättre nästa gång, speciellt om jag har sås till eller i alla fall en tärnad tomat.
251342.jpg
Är den godare än havreriset? (Tycker havreriset blir för grötigt).
 
Är den godare än havreriset? (Tycker havreriset blir för grötigt).
Du måste ge mig lite tid för att utvärdera det. Måste äta upp de lätt underkokta portionerna jag har kvar innan jag kan testa hur det blir med lite mer koktid. Påminn mig om jag inte har svarat om typ 14 dagar eller så... :)

Läste om gröt att den behöver kokas kraftigare/röras mer om man använder kornflingor jämfört med havregryn pga. de "håller ihop sig mer" i kokningen, så det kunde tala för att det passar dina önskemål. (Har dock ingen egen erfarenhet av det så vågar inte säga något om det är sant eller inte.)
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 437
Senast: Exile
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 512
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 882
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 298
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp