Får jag vara fräck och tigga lite förslag/inspiration i den här tråden? Jag äter ofta och gärna lakto-ovo-vegetariskt, men är ingen stjärna på veganska rätter. Nu ska det bli kräftskiva här på lördag (nej jag vet, skaldjur är varken lakto eller ovo eller vegetariska men... ja, en fest i augusti blir liksom gärna en kräftskiva hur man än gör). Upplägget är i alla fall att de som VILL äta kräftor eller andra skaldjur tar med sig sådana, och de som inte vill tar med sig något annat till själva "huvudrätten". Eftersom det kommer två som äter veganskt så tar de med sig kronärtskockor, t.ex.
Jag serverar då bröd, ost och chips och oliver och lite smått och gott - MEN, jag skulle dels vilja ha någon lite tillfixad "plockmat"/tilltugg vid ankomst och dels någon dessert/något till kaffe och te senare på kvällen. Och då vill jag gärna att det ska vara a) gott och b) något som funkar för alla, dvs vegananpassat.
Har funderat på bruschetta först, alt. någon kantarell-/svampsnitt, och gino som dessert men jag har noll koll på hur stor skillnad det är mellan vegansk vit choklad och vanlig? Uppför den sig så att den skulle gå att ha till en gino? Och smakar den ok? Eller har någon spontana andra förslag som skulle passa bra så tas det tacksamt emot!
Kanske även något mer till "huvudrätten", jag hade annars gjort en västerbottenpaj men vegansk västerbotten tror jag inte riktigt på.
Någon varm sallad med betor, bönor och kikärtor kanske, och så kan man lägga på någon bit typ fetaost till den om man känner för det? Eller med rödbetshummus? Jag har själv inte något behov av att sätta i mig tjogvis med kräftor, så något annat som fyller ut kostcirkeln åt det veganska hållet är ju bra.