Vad blir det för vegetarisk mat? Del IV

Testade veganska nuggets från Max som nu för tiden finns i frysdisken även på ICA. Smakar inte exakt som på Max, men är nog på grund av att jag stekte istället för att fritera. Ändå väldigt goda och rejält frasiga.
 

Bifogade filer

  • 6E953A68-819C-41CF-8E2D-832C35E5E336.jpeg
    6E953A68-819C-41CF-8E2D-832C35E5E336.jpeg
    298,9 KB · Visningar: 23
Jag funderar på att äta ost :nailbiting:. Hade en vän här och ost är kvar, har dessutom varit sugen på det ganska länge (och osttråden här gjorde det inte bättre 😅). Alternativet är ju liksom att slänga? Haha vet inte om jag vill att ni ska skriva ÄT eller GÖR DET INTE 😅
 
Jag funderar på att äta ost :nailbiting:. Hade en vän här och ost är kvar, har dessutom varit sugen på det ganska länge (och osttråden här gjorde det inte bättre 😅). Alternativet är ju liksom att slänga? Haha vet inte om jag vill att ni ska skriva ÄT eller GÖR DET INTE 😅
Beror på varför du är vegetarian?
 
Vegan av etiska skäl och miljö/klimat skäl. Eller ätit 100 % växtbaserat i typ 7-8 år (?) men har icke veganska skidor, tänker skaffa hund osv så är nog körd som vegan...
Nu tycker jag du tänker väldigt svartvitt. Du är inte "körd" som vegan. Du gör övervägda etiska beslut utifrån dina värderingar. Du kan värdera vissa saker som "veganer" värderar utan att för den delen göra fel när du inte köper "hela paketet".

Har du möjlighet att ge osten till någon där den kommer till nytta? Annars om enda alternativet är att slänga så ät den om du inte har något emot att själv få näring från en djurprodukt och du gillar smaken. Men var beredd på att magen kan krångla lite om du inte ätit mejerier på länge :)

Tillägg: Blev också nyfiken på varför skidor inte är veganska!
 
Nu tycker jag du tänker väldigt svartvitt. Du är inte "körd" som vegan. Du gör övervägda etiska beslut utifrån dina värderingar. Du kan värdera vissa saker som "veganer" värderar utan att för den delen göra fel när du inte köper "hela paketet".

Nej och jag tänker att det finns många olika definitioner av vad hela paketet är. Jag känner massor med veganer som har hund, vissa som rider, några köper hellre läderprodukter på second hand istället för att köpa nyproduktion som är mindre hållbart, och så vidare.
 
Jaha men är du vegan kan du väl köpa lite lyxiga veganska ostar vid tillfälle? Finns ju faktiskt riktigt goda nu för tiden.
Jo, köper nån vegansk ost ibland men de är ju inte wow direkt och näringsmässigt värdelösa (förutom cashewost då). Innan jag blev vegan åt jag länge helt veganskt förutom ost ibland. Nu var det ju mest slänga eller äta.
 
Nu tycker jag du tänker väldigt svartvitt. Du är inte "körd" som vegan. Du gör övervägda etiska beslut utifrån dina värderingar. Du kan värdera vissa saker som "veganer" värderar utan att för den delen göra fel när du inte köper "hela paketet".
Jag vet att folk stör sig på att man kallar sig vegan om man inte lever perfekt veganskt, så tänker att får väl säga att jag äter växtbaserat då.
Har du möjlighet att ge osten till någon där den kommer till nytta? Annars om enda alternativet är att slänga så ät den om du inte har något emot att själv få näring från en djurprodukt och du gillar smaken. Men var beredd på att magen kan krångla lite om du inte ätit mejerier på länge :)
Nja, jo skulle såklart kunna ringa nån och fråga om de vill ha en liten bit ost. Vet inte om jag gillar smaken nu, älskade ost förr och är lite nyfiken på hur jag skulle uppleva det nu. Inte så sugen på magkrångel dock :nailbiting:. Tänkte att ost är väl laktosfritt? Det är väl den tåligheten man vänjer sig av med? Och jag brukar *peppar peppar* ha världens stabilaste mage.
Tillägg: Blev också nyfiken på varför skidor inte är veganska!
Hudarna under är mohair i.
 
Jo, köper nån vegansk ost ibland men de är ju inte wow direkt och näringsmässigt värdelösa (förutom cashewost då). Innan jag blev vegan åt jag länge helt veganskt förutom ost ibland. Nu var det ju mest slänga eller äta.
Jag tycker det finns några som är wow 🙈 Men tycker det är helt upp till dig i övrigt ☺️
 
Jag vet att folk stör sig på att man kallar sig vegan om man inte lever perfekt veganskt, så tänker att får väl säga att jag äter växtbaserat då.

Nja, jo skulle såklart kunna ringa nån och fråga om de vill ha en liten bit ost. Vet inte om jag gillar smaken nu, älskade ost förr och är lite nyfiken på hur jag skulle uppleva det nu. Inte så sugen på magkrångel dock :nailbiting:. Tänkte att ost är väl laktosfritt? Det är väl den tåligheten man vänjer sig av med? Och jag brukar *peppar peppar* ha världens stabilaste mage.

Hudarna under är mohair i.
Jag brukar säga att jag äter veganskt om det är relevant, ingen som stört sig hittills på att jag har en burk honung hemma eller att jag har katt och häst eller läderskor. Men det beror kanske på vilka människor en har runt sig. Men det är kanske skillnaden mellan "jag är vegan" och "finns det något veganskt?" som gör det.

Jag reagerar på ost (och mycket annat icke-veganskt) om det inte är pyttesmå mängder. Men så är min mage känslig också. Men det verkar som att du vill äta osten och egentligen inte har några problem med det varken etiskt eller smakmässigt?
 
Jag brukar säga att jag äter veganskt om det är relevant, ingen som stört sig hittills på att jag har en burk honung hemma eller att jag har katt och häst eller läderskor. Men det beror kanske på vilka människor en har runt sig. Men det är kanske skillnaden mellan "jag är vegan" och "finns det något veganskt?" som gör det.
Min uppfattning kommer nog mest från facebookgrupper (dock inte riktat mot mig då). Sen IRL ibland blandkostare (som är negativa till veganer) som försöker hitta fel jag gör.
Jag reagerar på ost (och mycket annat icke-veganskt) om det inte är pyttesmå mängder. Men så är min mage känslig också. Men det verkar som att du vill äta osten och egentligen inte har några problem med det varken etiskt eller smakmässigt?
Jo jag har problem med det, annars hade jag väl inte ens skrivit nåt här? Jag vet inte ens om jag skulle få i mig den. Ibland kan jag dock tänka att det vore skönt att äta typ 98 % veganskt men med lite laktovegetariska undantag. Dels på restaurang, jag har ibland fått säga nej till att följa med för att stället inte fixar nåt veganskt (inte alltid jag kan styra restaurangval om det är ett sällskap som redan bestämt och frågar om jag vill med). Dels vore det ibland enklare att bjuda på laktovegetariskt, av flera skäl (jag befinner mig ju i en omgivning där jag inte ens känner nån vegetarian och många jagar).
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 437
Senast: Exile
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 512
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 884
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 298
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp