Vad blir det för (vegetarisk) mat? Del III

Det är olika hur jag gör, beror på hur förutseende jag är. 😅
Men blir betydligt billigare att fixa själv, så brukar försöka göra det.

Jo, det är billigare att köpa dem, fast känns som det går åt mycket el till kokningen...?

Tidigare kokade jag ganska mycket själv i perioder för det blev billigare, men på sistone har det blivit mer på tetra. Har en matbudget jag håller mig till och får jobba för att komma upp i den (f d extrem-snåljåp :p ) så för dens skull känns det mer ok nu.
För känns dumt o slösa el...? Jag vet inte? 🤷‍♀️
 
Jo, det är billigare att köpa dem, fast känns som det går åt mycket el till kokningen...?

Tidigare kokade jag ganska mycket själv i perioder för det blev billigare, men på sistone har det blivit mer på tetra. Har en matbudget jag håller mig till och får jobba för att komma upp i den (f d extrem-snåljåp :p ) så för dens skull känns det mer ok nu.
För känns dumt o slösa el...? Jag vet inte? 🤷‍♀️
Fast samtidigt har ju tetrabönorna blivit kokade någon annan stans och dragit el där. Och det blir mer förpackning med tetrabönor än torra. Så jag vet inte, jag går på kostnaden. 🙂
 
Fast samtidigt har ju tetrabönorna blivit kokade någon annan stans och dragit el där. Och det blir mer förpackning med tetrabönor än torra. Så jag vet inte, jag går på kostnaden. 🙂

Jo, fast jag tänker att då kokar de så stora kvantiteter att det drar mindre per portion liksom?
Äsch jag vet inte, haha. De e väl en såndär tankegrej hos mig.... sväljer kameler, men silar mygg typ :p
 
Jo, fast jag tänker att då kokar de så stora kvantiteter att det drar mindre per portion liksom?
Äsch jag vet inte, haha. De e väl en såndär tankegrej hos mig.... sväljer kameler, men silar mygg typ :p
Fast frakten blir inte alls lika effektiv med färdigkokta, då fraktas ju massa vatten runt. Bäst på alla sätt är antagligen att köpa torra men jag orkar tyvärr inte koka själv längre. Tänker att bönor är billigt ändå.
 
Gjorde mexikanska entomatadas, efter Zeinas recept :)! Tortillabröd doppade i hemmagjord tomatsås, fyllda med en kidneybönsröra och fetaost, toppad med resten av tomatsåsen och fetaost och så gratinerad. Så himla gott!

8B50092F-446B-40F8-8308-E1C1DEB19B1B.jpeg
 
Jag behöver påläggstips. Är trött på quorns rökta skivor, och peas of heaven's skivor också. Trött på tartex och tångkaviar. I bakhuvudet nånstans har jag ett minne av att typ urtekram eller något annat sånt märke hade en krämig curryröra på liten glasburk, och kanske en med tomat? De hade jag velat ha nu men hittar dem inte nånstans:( Behöver vara glutenfritt, och har tyvärr inte tid att göra något själv. Äter mackor för att det ska gå snabbt! Hjälp?
 
Jag behöver påläggstips. Är trött på quorns rökta skivor, och peas of heaven's skivor också. Trött på tartex och tångkaviar. I bakhuvudet nånstans har jag ett minne av att typ urtekram eller något annat sånt märke hade en krämig curryröra på liten glasburk, och kanske en med tomat? De hade jag velat ha nu men hittar dem inte nånstans:( Behöver vara glutenfritt, och har tyvärr inte tid att göra något själv. Äter mackor för att det ska gå snabbt! Hjälp?
Jag gillar Pastejkökets veganska, ser ut att vara glutenfri nu när jag gick igenom ingredienserna.
Är du vegan? Annars är min favorit Pärsons vegosalami men den innehåller äggvita (men inget gluten som jag kan se).
 
Jag behöver påläggstips. Är trött på quorns rökta skivor, och peas of heaven's skivor också. Trött på tartex och tångkaviar. I bakhuvudet nånstans har jag ett minne av att typ urtekram eller något annat sånt märke hade en krämig curryröra på liten glasburk, och kanske en med tomat? De hade jag velat ha nu men hittar dem inte nånstans:( Behöver vara glutenfritt, och har tyvärr inte tid att göra något själv. Äter mackor för att det ska gå snabbt! Hjälp?
Garant (finns på Hemköp och Willys) har burkar med olika röror. Finns i kylen. Jag har testat baba ganoush (min egen är bättre), hummus (helt ok!) och rökt paprika och kikärtsröra (supergod!!!). Hummus finns i flera märken, har för mig att Lidls är helt ok. Toppad med tomat tycker jag den är extra god.

Annars avokado i skivor med t ex svartpeppar. Kan varvas med skivad tomat.

Skivad falafel. Kan has i kylskåpet och ev värmas.

Olivpesto och diverse andra sorters pesto.

Jag tycker att den alspånsrökta tofun bör funka som pålägg om man skär den tunt och har med tomat.

TILLÄGG: längtar man till England är det aldrig fel med baked beans on toast. Heinz ekologiska är i alla fall glutenfria (majsstärkelse används). Övriga vet jag inte.
 
Jag behöver påläggstips. Är trött på quorns rökta skivor, och peas of heaven's skivor också. Trött på tartex och tångkaviar. I bakhuvudet nånstans har jag ett minne av att typ urtekram eller något annat sånt märke hade en krämig curryröra på liten glasburk, och kanske en med tomat? De hade jag velat ha nu men hittar dem inte nånstans:( Behöver vara glutenfritt, och har tyvärr inte tid att göra något själv. Äter mackor för att det ska gå snabbt! Hjälp?

Hummus? Eller bara mixade kryddade bönor?
Avokado?
Banan!
Auberginesill
Jordnötssmör
Marmelad
 
Jag behöver påläggstips. Är trött på quorns rökta skivor, och peas of heaven's skivor också. Trött på tartex och tångkaviar. I bakhuvudet nånstans har jag ett minne av att typ urtekram eller något annat sånt märke hade en krämig curryröra på liten glasburk, och kanske en med tomat? De hade jag velat ha nu men hittar dem inte nånstans:( Behöver vara glutenfritt, och har tyvärr inte tid att göra något själv. Äter mackor för att det ska gå snabbt! Hjälp?
Finns bredbar tofu som är god. Minns inte märket, men i en svart förpackning.
 
Jag gillar Pastejkökets veganska, ser ut att vara glutenfri nu när jag gick igenom ingredienserna.
Är du vegan? Annars är min favorit Pärsons vegosalami men den innehåller äggvita (men inget gluten som jag kan se).
Vegan som ibland på grund av celiakin äter lakto-ovo. Men ska testa pastejkökets! Tack!
Garant (finns på Hemköp och Willys) har burkar med olika röror. Finns i kylen. Jag har testat baba ganoush (min egen är bättre), hummus (helt ok!) och rökt paprika och kikärtsröra (supergod!!!). Hummus finns i flera märken, har för mig att Lidls är helt ok. Toppad med tomat tycker jag den är extra god.

Annars avokado i skivor med t ex svartpeppar. Kan varvas med skivad tomat.

Skivad falafel. Kan has i kylskåpet och ev värmas.

Olivpesto och diverse andra sorters pesto.

Jag tycker att den alspånsrökta tofun bör funka som pålägg om man skär den tunt och har med tomat.

TILLÄGG: längtar man till England är det aldrig fel med baked beans on toast. Heinz ekologiska är i alla fall glutenfria (majsstärkelse används). Övriga vet jag inte.

Hummus? Eller bara mixade kryddade bönor?
Avokado?
Banan!
Auberginesill
Jordnötssmör
Marmelad
Ååh falafel, finns tyvärr inte glutenfri. Sakar! Hummus och röror var superbra tips, ska leta runt lite vad de har här i butiken! Pesto har jag aldrig testat på macka, men pesto är ju alltid gott :D Gillar tyvärr inte jordnötssmör men ska plocka på mig lite marmelad. Tyvärr inte så glad i söta pålägg men tunt lager på mycket naturli kan nog fungera. Och banan och avokado kanske jag vågar prova... även om jag är skeptisk till frukt på mackan.

Och alltså denna beryktade alspånsrökta tofu som inte finns nånstans här:rage::rage: Är så sugen! Får tjata en vända till på butiken...

Finns bredbar tofu som är god. Minns inte märket, men i en svart förpackning.
Låter gott! antar att den brukar finnas bland ostar i butik?
 

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 196
Senast: gullviva
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 146
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 092
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 966
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp