Vad betala för uppstallning/bete vid seminering

Veronika

Trådstartare
Vad har ni betalat för detta på eran station, vad tycker ni är rimligt att betala?
Skriv gärna om det var sto med föl eller enbart sto o per dygn o om det var box eller bete :bow:

Sv: Vad betala för uppstallning/bete vid seminering

Jag betalade 90 kr + moms/dygn för sto med föl i box på natten och hage dag.

Veronika skrev:
Vad har ni betalat för detta på eran station, vad tycker ni är rimligt att betala?
Skriv gärna om det var sto med föl eller enbart sto o per dygn o om det var box eller bete :bow:

Jag tar 75:-/dygn + moms för ston med/utan föl vid sidan stora hästar och 55:-/dygn + moms för ponny med/utanföl vid sidan när jag har bet.ston.
Om de går på bete tar jag 45:-7dygn + moms (oavsett häst el. ponny) de dagar stoet teasas (2 ggr/dygn) eller betäcks. Ska hon gå kvar tills konst. dräktighet, gör jag upp med stoägaren vad jag tar i ersättning.

mvh
Carina

Jag gav 100:- + moms för uppstallning och 50:- + för bete för mitt sto utan föl vid sidan.

Jag ska nog höja till nästa år. :smirk:
Själv betalade jag 50kr / dygn, bete sto och föl, rejält brunstig när hon kom så ingen teasing där inte, bara raka puckar.

Själv har jag tagit
40kr/dygn bete oavsett föl eller inte.
30kr/dygn för rena welshston
20kr/dygn om hästen har eget foder med sig.
0kr/ dygn för 3e stoet som en stoägare har med sig.

Man kanske ska ta 100kr istället då det ibland har krävts 4 person för att kunna betäcka stora ston med små hingstar. :idea:

110 kr inkl. moms för sto med föl (uppstallning). Ganska normalt tror jag, åtminstone för halvbloden?

Oki, då har det nog blivit något fel på min räkning för där står 100 kr + moms/dygn på bete för endast sto :crazy: Verkar VÄLDIGT dyrt, ska ringa imorgon o kolla upp det...

Om stoet får välja går hon nog hellre på bete, än står uppstallad. :idea:

Vi har ju alla ston på ordentligt bete, i STORA hagar. Ibland kan det ta en evighet att få in dom (särskilt om de har självständiga föl)till undersökning.
Då brukar jag fundera på varför stoägarna anser att det ska vara billigare med fint bete, där hästarna får vara hästar, och dessutom få bättre brunster/dräktighetsresultat, än när de står i box 14 timmar/dygn, och de andra 10 timmarna står i en paddock och äter halvljummet hösilage?

Jag betalade 100kr+moms för det ena stoet, samma pris för bete och uppstallning där, 120+moms för uppstallning (fanns inget bete) för det andra stoet, de var på olika semistationer, båda har föl vid sidan.

Hej,

Du är för billig!
Jag tar 50:-/ponnysto
70:- för större ston över 148. Det är tydligen väldigt billigt!

Men visst var ditt ena sto på samma station som mitt?!
Konstigt att vi fick betala olika för betet :confused:

Den stationen jag använde tog 60 kr + moms/dygn vid uppstallning och tror det var 40 kr + moms/dygn (osäker) på bete. Om man ville ha kvar stoet efter hon var färdig seminerad tills det var dags att kolla så fick de gå på bete - vilket min oxå gjorde.

Bete eller inte beror väl på hur länge man har sin häst på stationen.
Min häst+föl stod 4 dagar på stationen. Då vill jag inte riskera att släppa ihop med andra hästar.
Som sagt är jag livrädd att släppa mitt sto med nya hästar då hon blivit sparkad vid ett hopsläpp och pga detta är utdömd för ridning. Det är ju anledningen till att jag idag avlar.
Så därför har jag min på box och liten hage om det inte gäller en längre tids vistelse.

Jag betalade 60.- för både sto med föl, då är dom uppstallade...

Görel skrev:
Men visst var ditt ena sto på samma station som mitt?!
Konstigt att vi fick betala olika för betet :confused:

Jepp de var på samma ställe, men mitt sto var ju bara där medans hon betäcktes=de måste ta in henne för ul/semin osv varje dag, tror de tar ett pris för det "betet", nästan lika mkt jobb som att ha dem uppstallade, sen de sto som blir kvar på "bara bete" då blir det ett annat pris.

Då fattar jag!

Tycke att det var lite orättvist annars ;)

Har ett sto hos hingsten nu, sent jag vet, de tar 100:- +moms /dag. Box/hage på dagen. Känns ok prismässigt, som en "vanlig" stallhyra för mig som inte har eget... Det är ju ändå lite jobb med in-/utsläpp, mockning fodring osv.

Min mamma och hennes man tar emot ston och dom tar inget för bete och då ingår även stödutfodring om betet är dåligt.

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 793
Senast: corzette
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 500
Senast: ildiko
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 786
Senast: _Taggis_
·
Avel Skulle vi inte kunna ha en tråd där vi länkar alla sidor vi vet där man kan hitta tävlingsresultat/bedömningsresultat/tidigare avkommor...
2
Svar
20
· Visningar
5 296
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka