Vad behöver vi för tillvägagångssätt..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vad behöver vi för tillvägagångssätt..

Att ur vårt "svenska" avelsmaterial (hbl), som till antalet är ungefär lika många som Tysklands minsta avelsförbund, föda upp värdsklasshästar som kan mäta sig med de allra bästa kräver både kunnande, känsla och en ganska stor portion tur. Att ha ett klart och tydligt avelsmål och hur finansiering-utbildning-marknadsföring kan göras på bästa sätt är inget som kan lämnas åt slumpen. Som jag ser det måste avel på denna nivå bedrivas strikt företagsmässigt.

En konkurrensfördel gentemot Europa kan vara att trycka på de möjligheter unghästen fått till rörelse/lek under uppväxt på stora ytor i varierad terräng. Som ni alla vet ett utmärkt sätt att få en stark/hållbar tävlingshäst. Högt ställda krav på foder och så småningom utbildning är också väsentligt för en framtida köpare. För att "tillverka" en mästerskapshäst måste alla bitar passa in och läggas i rätt ordning.

Att flera uppfödare kan anställa/hyra in en skicklig unghästutbildare gemensamt vore en väg för de som inte rider själva. Hyra in sig i ett ridhus för gemensam löshoppning och miljöträning där man då även kan filma/fotografera. Har ofta skickat kunder till andra uppfödare om jag inte haft ngt till salu själv. Utan att förvänta mig provision på en ev försäljning men däremot vill jag få kunder till mig på samma sätt.

Prissättning är en annan del där det måste avspeglas vilken kvalité hästen har. Alla kan inte bära sina egna kostnader det måste man också inse. Med en medveten avel kan dock totalresultatet bli bra.

En konkurrensfördel gentemot Europa kan vara att trycka på de möjligheter unghästen fått till rörelse/lek under uppväxt på stora ytor i varierad terräng. Som ni alla vet ett utmärkt sätt att få en stark/hållbar tävlingshäst. Högt ställda krav på foder och så småningom utbildning är också väsentligt för en framtida köpare. För att "tillverka" en mästerskapshäst måste alla bitar passa in och läggas i rätt ordning.
Fast det där är så typiskt svenskt! Jag har aldrig stött på en köpare från utlandet som ens har frågat om foderstat eller utevistelse. Och då har jag sålt en hel drös med hästar genom årens lopp!

Jag tror att den svenska avundsjukan är ett jätteproblem!
Jag vet inte om det är pga avundsjukan som svenska uppfödare och handlare inte kan samarbeta, men det är pga att vi inte kan samarbeta som det inte blir tillräckligt bra.

Irland är ett jättebra exempel på människor som kan kränga häst. Det var ett tag sedan de var ledande inom hoppaveln, men de exporterar fortfarande ungefär 80% av alla sina sporthästar utomlands. De går över hela världen och det är en konstant ström av utländska köpare till handlarna på Irland. Varför? Jag är helt övertygad om att det är för att man inte är rädd för att sälja hästarna till handlare först och främst, och sen för att alla samarbetar med alla. Har man en kund på en viss typ av häst så ringer man till en annan handlare/uppfödare och säljer den hästen mot provision. Jag har flera gånger haft kunder på häst i Sverige, men inte haft hästen och knappt ens fått ett tack från handlaren jag förmedlat kunden till. Det är en slags snålhet och girighet här som jag inte märkt av på Irland. Mer samarbete när det gäller försäljning. Och man måste vara snabbare!! Utländska köpare vill ha NU och inte om 10 veckor. Svenska säljare är vana att sälja till svenskar som tar tid på sig att köpa häst. Vi måste vara rappare i försäljningen. Vill de ha en video så gör man en video på en gång och skickar iväg, för annars hittar de en likvärdig häst någon annanstans. Man måste vara enkel att ha med att göra och varken ta för lång tid på sig eller vara krånglig med långa kontrakt och diskussioner om dolda fel.

Någonting mer som gör att Irland får mängder av köpare till sig är för att Irland är känt för någonting speciellt. Deras hästar är kända för att vara framåt och hoppglada med bra temperament. Hållbara hästar som är schyssta i alla lägen. Deras medelmåttor som är schyssta säljer för lika mycket som våra topphästar gör!!

Vad är den svenska hästen känd för? Vad har vi i Sverige som utmärker oss? Enligt mig är vi mest Tysklands underdog som försöker vara likadana som dem. Är det inte bättre att vi skapar oss någonting eget istället för att vara copycats?

..

Vad är den svenska hästen känd för? Vad har vi i Sverige som utmärker oss? Enligt mig är vi mest Tysklands underdog som försöker vara likadana som dem. Är det inte bättre att vi skapar oss någonting eget istället för att vara copycats?

:bow::bow: precis min tanke.

En annan sak som jag skrev i en anna tråd (sambesi-tråden) är att om en utlänsk potentiell köpare skulle läsa en del av våra trådar så skulle de ju inte komma hit och köpa varmblodiga ridhästar. Inte nog med att de är omoderna i typen, de har dessutom dålig ridbarhet, är inte vidare talangfulla, har dålig hållbarhet och dessutom så är de nästan ohanterbara för sitt usla temperament.
Jag är nog både blind och döv eller så har jag varit placerad i en rosa bubbla, de flesta SWB passar inte alls in i den bilden. Visst, alla är inte GP-ämnen, men fullt dugliga och oftast betydligt mycket mer talangfulla än sin ägare.
/U

Min tanke var ju att vi som säljare ska trycka på detta med kvalité i allt från foder till uppfödningsförhållande - inte förvänta oss att köparen undrar och frågar om detta. De fördelar detta kan innebära borde vara av intresse !!!

Håller med...
Framförallt kan det visa att trots att våra hästar växer saktare här i norr så lever de på ett sätt som ger hållbarhet.

raderat..............

Min tanke var ju att vi som säljare ska trycka på detta med kvalité i allt från foder till uppfödningsförhållande
Det jag menade var att utländska köpare inte bryr sig. De tar för givet att alla ger sina hästar bra foder och en så bra uppväxt som vi kan ge. Och alla har inte synen att tex daglig utevistelse är någonting som är gynnande för hästarna. När jag har haft hästfolk från andra länder i Sverige har de alla förfarats över hur man kan låta hästarna stå i små hagar med lera över kotorna när det duggregnar!! De tycker synd om våra svenska hästar och tycker inte alls att det är bra med hästar som går ute i de förhållanden som en svensk höst eller vår utgör.

Olika länder har olika syn på vad som är bra för hästen.

Dessutom har samma människor förfarats ännu mer när jag säger att många svenska hästar bara får vila mellan 4-6 veckor på ett år uppdelade i en längre period på sommaren och ett par veckor på vintern. De fattar inte varför vi rider hästarna så mycket utan att de får vila! De blir dessutom helt chockade när jag säger att en del svenskar anser att vila är att skritta ut hästen på lång tygel. Är man van att hästen "ställs av" 3-4 månader om året, får man ju en helt annan syn på vad som är hållbarhet och hur ofta man behöver behandla hästarna.

Senast ändrad:

En annan sak som jag skrev i en anna tråd (sambesi-tråden) är att om en utlänsk potentiell köpare skulle läsa en del av våra trådar så skulle de ju inte komma hit och köpa varmblodiga ridhästar.
Klarar vi inte ens om att snacka för det vi säljer så är nog hoppet ganska så kört! Du har helt rätt.

Dock tycker jag att det finns massor med hästägare som anser att de har mycket bättre hästar än vad de egentligen har. Men sen är det som du säger, de flesta hästarna har mycket mer talang än vad deras ägare har.

Ja och hur gör vi nu då?
Vi är uppfödare allihop "dom flesta", Vi är avundsjuka på varandra, han/hon har finare sto än jag osv osv...Kan vi göra mer för våran avel? Vissa vill bara avla på prestation andra vill bara avla på stammen, även om mitt sto har hoppat 160cm inte sagt att avkomman gör det, även om jag har världen bästa stammade avelssto är det inte sagt att avkomman hoppar 110cm.... Kan vi utveckla våran avel ytterliggare så den verkligen blir konkurrenskraftig utomlands? VI KANSKE ÄR VÄRLDSBÄST REDAN MEN DET HAR KÖPARNA INTE FATTAT...eller?

Nu när OS är slut så tror jag att det kan vara läge för en avstämning av svensk avel och sport.

Vi skulle behöva träffa tex hingsthållarna och summera både den inhemska aveln och sporten ( tex. OS) Hur gick det? Vart befinner sig svensk avel och sport nu? Vart ska vi? Hur går vi vidare för att nå dit vi ska?

Kanske är det även så att vi som uppfödare även skulle stämma möte med oss själva och refleketra över våra egna avelsston. Vi måste lära oss att ta tempen på oss själva och vår egen avelsverksamhet! Hur ser mitt eget avelsmål ut tex? Använder jag mig själv av ett avelsmatreal som matchar det egna målet? osv. Har jag kunskapen och resurserna för att avla? Om inte vad saknas och vad behöver jag förbättra?

Sedan så tror jag precis som sunlight skrev här ovan, att vi måste börja se lite mer företagsmässigt/ekonomiskt på det här med avel. Sätter man på sig glasögonen för ekonomisk granskning så framträder ofta saker och ting lite klarare. Mycket av regler och förordningar kommer i ett annat ljus när man granskar ekonomiskt tex.

Som clownen skriver måste naturligtvis avelsmål och avelsmaterial stämma överens. Var för ngt år sedan (kan vara längre tillbaka-tiden går fort) på en avelsclinic på Flyinge med syfte just att diskutera hur vi får fram de högpresterande tävlingshästar som "alla" vill ha.

Det visade sig då att många ville avla trevliga, snälla ridhästar. Absolut inget fel med det-olika avelsmål behövs ! Det är ju bara ca 10% av Sveriges alla ryttare som löser tävlingslicens dvs flertalet är hobby/ridskoleryttare och hästar med framförallt passande temp. måste finnas för dessa.

Dock - för oss som har ambitionerna att föda upp tävlingshästar måste hela tiden utvecklingen föra framåt, varje generation ska vara lite bättre än den förra. Hur långt man kommer i sin uppfödarkarriär beror ju alltså mycket på vilket stomaterial man startat med. Inte ens världklasshingstar kan göra underverk på ett mediokert sto.

Kanske lite "ur spår" från trådens egentliga start om hur vi kan synas och höras mer internationellt men vi måste ju ha ngt att sälja/visa upp som håller måttet.

Hur långt man kommer i sin uppfödarkarriär beror ju alltså mycket på vilket stomaterial man startat med. Inte ens världklasshingstar kan göra underverk på ett mediokert sto.
Visst är det så!

Kanske lite "ur spår" från trådens egentliga start om hur vi kan synas och höras mer internationellt men vi måste ju ha ngt att sälja/visa upp som håller måttet.
Jag tycker inte alls att du spårar ur utan tvärtom det är ju precis det här konkurrenskraft handlar om.

Ibland så kan jag även tycka att dagens ryttare ( ej elitryttarna) har dålig koll på avelns olika hingstar och ston etc.

Man vet inte vilka ston och hingstar som är gångbara inom aveln utan känner ev. till dem hingstar som tävlar och därigenom syns. För mig så innebär det att vi uppfödare måste bli bättre på marknadsföring.

Frågan är också hur man skulle kunna få fler ryttare att engagera sig för den inhemska aveln? Visst dem engagrar sig i Swedehorse och Falsterbo osv. Men jag vill att fler ryttare rider svenskproducerat! Det får vi endast genom att avla fram ännu bättre sporthästar. Bättre hästar får vi genom en noggrannare sortering i avelmatrealet och ett starkare samarbete mellan alla olika aktörer.

Jag skulle även vilja sträcka mig till att vi i avelsplanen hade en sk RBT. dvs ett ryttarbaserat tillägg, där våra främsta ryttare ger sina teorier på hur den svenska sporthästen bör vara beskaffad interiört, exteriört, funktionellt, för att möta den internationella konkurrensen om låt oss säga 10år. Jag vill ha ett en tydligare profilering av framtridens sporthästar.

Fick vi till ett sånt samarbete med ryttarna så skulle det också stärka den internationella konkurrenskraften.

Till nästa os så vill jag ha tre lag med svenska ryttare som rider på svenskproducerade hästar :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Det du säger är inte fel men i praktiken så handlar det om hästhandel, många tränare har procent på hästaffärer och ser till att eleven köper häst "på rätt ställe som har en väldigt trevlig individ", om inte ryttarna kan härstamningar så borde alla stoägare kunna stammen utan och innan på sitt eget sto vilket är mindre vanligt.

Det du säger är inte fel men i praktiken så handlar det om hästhandel, många tränare har procent på hästaffärer och ser till att eleven köper häst "på rätt ställe som har en väldigt trevlig individ", om inte ryttarna kan härstamningar så borde alla stoägare kunna stammen utan och innan på sitt eget sto vilket är mindre vanligt.
Instämmer till fullo!

Har du med alla dina år av erfarenhet några tankar om hur vi skulle kunna göra SWB mer konkurrenskraftigt?

Jag vill också se svenskfödda hästar till VM och OS och skulle känna mig stolt och glad för den uppfödaren,utbildare och ryttare.
Precis som när Susanna Kallur ska springa 100m häck eller Stefan Holm ska hoppa över ribban....Eller som Helena Lundbäck-Mynta blir "Bara" fyra i VM vi alla var så stålta och glada över deras prestation..och Roffe-Ninja OS Silver!!! What a moment..

Men kan vi alla avla på Cor de la-Quidam-Capitol-Jalisco-Baloubet-Pilot och några enstaka fler i längden...?? Ingen vill vara först med att exprimentera och denna "hobby" "sport" är så ofantligt dyr så vi alla vill satsa på "säkra kort" och att avkomman hela tiden ska förbättras, som ska vara det slutgiltiga målet, men med mina funderingar tror jag inte att nästa avkomma kommer att var bättre än sin fader eller moder och kanske inte nästa generation heller men kanske nästa stupar,eller blir medioker eller vinner OS..?

Någon måste ju vara först och vågar man det idag..? Ta den Bästa snabbaste uthålligaste Araben, Angloaraben med den bästa vinnar skalle,typ på varmblodet "travare fransk" Kanske ridbarheten och tempramentet från PRE,n "Andalusier" blir det en katastrof eller kan det på lång sikt bli en Sport individ med stark uthållighet, spänst, vinnarskalle och ridbarhet som vinner OS..???

Ja nu är det ett ypperligt tillfälle för en avstämning efter OS...Vad gick bra, hur blev uppladdningen inför OS, Vad föll laget på, vad kan förbättras..En stor eloge till förbundskapten som ändå tog oss till en individuell silver medalj!

Ingen vill vara först med att exprimentera och denna "hobby" "sport" är så ofantligt dyr så vi alla vill satsa på "säkra kort" och att avkomman hela tiden ska förbättras, som ska vara det slutgiltiga målet, men med mina funderingar tror jag inte att nästa avkomma kommer att var bättre än sin fader eller moder och kanske inte nästa generation heller men kanske nästa stupar,eller blir medioker eller vinner OS..?
Men om inte avkommorna blir bättre än sina föräldrar så har man nog "avlat fel" om man nu hart som avelsmål att avla för sporten tex.

Någon måste ju vara först och vågar man det idag..? Ta den Bästa snabbaste uthålligaste Araben, Angloaraben med den bästa vinnar skalle,typ på varmblodet "travare fransk" Kanske ridbarheten och tempramentet från PRE,n "Andalusier" blir det en katastrof eller kan det på lång sikt bli en Sport individ med stark uthållighet, spänst, vinnarskalle och ridbarhet som vinner OS..???
Den aveln har inte jag råd att bedriva :crazy: Det finns ingenting som är så dyrt som att hålla på med "experimentavel". Om jag ska fortsätta hålla på med avel så måste jag bedriva en avel som är ekonomiskt försvarsbar. Jag har inte råd att hålla på att experimentera.

Senast ändrad av en moderator:

Men jag tror globox teori...
Tror på att om man tar det bästa från varje ras så kanske man hittar något nytt...
Kan bli mycket katastrof på vägen, men vem vet vad som blir i slutänden...
Men se på hur rp kommit till o vilka bra individer som kommit fram på vägen.
Ta förra årets 3års testsvinnare. Mercedes MW...fick 53p gång o 52p hopp... Hur många "renrasiga" ponnier hade lyckats med det?
Nu skulle inte detta handla om ponnier alls...o jag har tyvärr heller inte ekonomin att testa mig fram utan tar så säkert jag kan.
Men som jag sagt förr...skulles å gärna lägga tex Don Romantic på mitt fina arabsto o se vad det blev...:d
Sen ha avkomman(sto) kvar i avelsboxen om hon höll måttet.

Men jag tror också vi måste våga pröva nytt blod, nya korsningar...
men pga ekonomi så vågar jag inte chansa:grin:

Tror på att om man tar det bästa från varje ras så kanske man hittar något nytt...
Kan bli mycket katastrof på vägen, men vem vet vad som blir i slutänden...
Jag tror inte att ett avelsförbund på ca 5000 ston fram till betäckning varje år har råd att hålla på och experimentera för mycket.

Ju mindre ett avelsförbund är i antalet betäckta ston, desto mindre har man råd att hålla på och testa. Gör man fel i små avelpopulationer, så sprider sig dem felen dels snabbare men ger även större konsekvenser än om populatione varit större. Se det som en metafor: småringar på vattnet i en vattenpöl får en helt annan spridning än ringar på vattnet i ett stort hav. :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 251
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 676
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 773
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2