Vad behöver vi för tillvägagångssätt..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vad behöver vi för tillvägagångssätt..

Varför inte föda upp topphästar för den svenska marknaden? Är verkligen målet att exportera det bästa vi har? Jag såg heller att fler toppryttare red svenskfödda hästar, det gagnar svensk avel och svensk ridsport.
Jag har inte sagt att vi inte ska föda upp topphästar för den svenska marknaden? :confused: Tvärtom jag skulle bli väldigt glad om vi hade ett OS där alla svenska ryttarna red på svenskfödda hästar.

Tvärtom jag vill ha en diskussion om vilka konkurrensfördelar vi kan använda oss av och vilka vi anser oss ha eller kunna skapa, för att öka vår internationella konkurrens. Jag vill helt enkelt ha ett internationellt "sug" efter SWB ungefär som efter holseinerhästar i hoppning etc.

Tom de som avlar på grannens hingst gör en god gärning.
:confused: Den aveln har inte jag råd att bedriva. Jag måste bedriva en avel som är ekonomiskt försvarbar.

Det finns en god början bl a genom Hopphästklubben och de auktioner som arrangeras på Flyinge i samband med Breeders Trophy och under Falsterbotävlingarna.
Jag tycker också att dem gör ett jäkla bra jobb! :bow:

Det som för den nya uppfödaren kan vara svårt är nog inte i första hand bristen på kontakter utan att vara tillräckligt självkritisk i sitt val av avelsmaterial.
Jag tror dessvärre att det inte enbart gäller nya uppfödare utan att behovet av ökad kunskap är större än så.

kl

Men tror ni inte också att det finns en hel del talanger där ute som aldrig kommer till sin rätt?

Mkt beror ju på det som nämndes tidigare att man faktiskt måste våga ta kontakt med toppryttare om man har en häst som visar talang.. Sen är man osäker själv så kanske man ska lägga en slant på att få ngn riktigt duktig att kika på hästen man har hemma?

Tycker också att hopphästklubben är toppen och jag hoppas ngn dag (om det blir en avelsinriktning här hemma) kunna få med avkomma på ngn av deras auktioner:bow:
Det vore väl underbart att dels få en rejäl slant att investera i ännu bättre ston mm samt att få ut sin häst hos en förhoppningsvis riktigt bra ryttare!! Bara att få med en häst är ju kanonmarknadsföring!!

Sen tror jag på bättre och "aggresivare" marknadsföring..
Tycker att vi många gånger är för blygsamma, jantelagen styr ofta och iom det så blir det en del avundsjuka mm..

Senast ändrad:

Men tror ni inte också att det finns en hel del talanger där ute som aldrig kommer till sin rätt?
Det tror jag också!

Sen tror jag på bättre och "aggresivare" marknadsföring..
Tycker att vi många gånger är för blygsamma, jantelagen styr ofta och iom det så blir det en del avundsjuka mm..
Jantelagen är jag också trött på!

Är det någon som vet vart ASVH marknadsför oss någonstans? Det är jag lite nyfiken på. I tråden om Elitauktionerna i Verden så fanns det ju ett penningstarkt köpbehov i Danmark, Forna Östsstaterna och Italien etc. Kanske skulle ASVH annonsera även där?

Som ex när ni nämner Master..

Ser man till de tyska motsvarigheterna.. vilka inte kan vara lika bra(:D) då Master har legat i topp..
Så borde ju egentligen folk vallfärda efter dels honom, döttrar, unghästar och föl..eller?
För en tysk motsvarighet marknadsförs steeeenhååårt och stoägarna hade stått på kö för att använda honom..
Nu vet jag inte hur många utländska ston han (Master) får men men...

Tycker de med Masterdöttrar ska trycka på detta.

Sen finns det ju många som importerar och säljer tyska, holländska föl och unghästar här i sverige..
Jag undrar hur många av er här i Sverige som har förmedlare i tyskland, holland, frankrike mfl länder? Det är ju en klar fördel att ha... nu menar jag med hemsida med lättåtkomliga bilder, filmer och utförlig information på respektive lands språk?

Men det bästa sättet att marknadsföra den svenska hästen måste väl vara att låta våra svenska ryttare rida dem internationellt, på det viset skapar vi oss ett namn som ett land att räkna med i uppfödarkretsar. Om en tysk hoppryttare har en bra svensk häst i sitt stall åker ju spekulanterna till honom och tittar på bra hästar, som ju säkert inte är svenska. Om svenska toppryttare rider svenska hästar och gör bra ifrån sig utomlands kommer spekulanterna till Sverige för att hitta något liknande.

Men varför sätter ni er med armarna i kors och förväntar er att ASVH ska sälja era uppfödningar? Då tror jag ni kan vänta länge. Det viktigaste tror jag är att man är aktiv själv, skapar kontakter. Och om export är det ni tänker er måste stammarna vara internationellt ok. Vill man avla "helsvenskt" så är det endast vägen genom svenska ryttare som funkar tror jag.

Ingen har sagt att du ska bedriva någon sådan avel, jag säger bara att även den behövs (det behöver födas minst dubbelt så många hästar som det gör idag för att täcka behovet). Så länge behovet av billiga hästar för skogsmullen efterfrågas, så varför inte producera dessa hästar i Sverige istället för att skeppa hem lass efter lass med samma hästar från Polen, Tjeckien, Danmark, Holland mm mm.
Och egentligen tror jag inte det svenska halvblodet är så mycket "sämre" än andra länders halvblod (förutom att ridbarhet inte bedöms på våra unghästtester, kanske skulle förändra en del), men vi har för få och för dåliga unghästutbildare. Inom den sektorn skulle behövas göras massor.

Men varför sätter ni er med armarna i kors och förväntar er att ASVH ska sälja era uppfödningar? Då tror jag ni kan vänta länge. Det viktigaste tror jag är att man är aktiv själv, skapar kontakter. Och om export är det ni tänker er måste stammarna vara internationellt ok. Vill man avla "helsvenskt" så är det endast vägen genom svenska ryttare som funkar tror jag.
Jag sitter inte med armarna i kors! :confused: Jag har redan kontakter! Tråden syftar inte till att vi ska diskutera vad jag som enskild uppfödare kan göra utan mer utifrån vad vi tillsammans ska kunna göra för att få ett starkare varumärke ( SWB) internationellt.

Det förstår väl jag också att det bara är att lyfta luren och ringa om jag vill ha en kontakt utomlands, men det är inte den diskussionen som tråden är skapad för, utan mer vad vi tillssammans som aktörer i SWB ska göra för att få ett starkare varumärke internationellt!

Just att marknadsföra unghästarna är många uppfödare dåliga på. Många kan inte ens ta ett anständigt kort. Att få ut en vettig fotograf och kunna ta några videosekvenser är varken dyrt eller omständigt. Är man själv så kan några småuppfödare gå ihop och hjälpa varandra. Ni som visar föl på fölmönstring, be en fotograf komma dit och ta bilder när hästarna ändå är tvättade, knoppade osv. Passa på att filma eller be någon göra det. Samma med treårstest, kvalitets, tävling eller vad nu månde vara. Kanske kan någon i den lokala varmblodsföreninegen ta på sig ansvaret för att se till att det blir video och bilder tagna?
Förvänta er inte att ev köpare ser igenom en dålig bild, eller att de dyker upp på gårdsplan bara för att ni vill det.
Att göra en hemsida är idag inte särskilt svårt och med en engelsk del vänder man sig ju till ev utländska kunder. Att annonsera på utländska sajter är inte heller svårt, men då är bra bilder/videoklipp ett måste.
Jag förmedlar ju mycket tyska unghästar, och säljer en del av mina uppfödningar utomlands. Men jag är säker på att jag kunnat förmedla svenska föl istället bara jag fick tillgång till samma "mediamaterial".

Senast ändrad:

Att få ut en vettig fotograf och kunna ta några videosekvenser är varken dyrte ller omständigt. Är man själv så kan några småuppfödare gå ihop och hjälpa varandra.
Där har du en stor poäng. Jag tror också att vi som uppfödasre ska lära oss att samarbeta mer på det här viset. :bow: Det är ett bra förslag!

Men det är ju just det som är kruxet. Säg de uppfödare som kan tänka sig att samarbeta. Här sitter vi på våra gårdar och är avundsjuka på grannen om han tjänar en krona eller två och aldrig att man skulle kunna hjälpas åt, för då kan ju någon annan tjäna på det. Typisk svensk mentalitet.
Mycket av det du efterfrågar skulle kunna anordnas av de lokala varmblodsföreningarna bara någon tog initiativet, men återigen, där väntar alla på att någon annan ska göra något åt det.
Diskussionsgrupper om vilka hingstar som är internationellt gångbara, hjälp att hitta bättre avelsston, marknadsföring mm.
Kunnandet finns lite varstans, det gäller bra att få personer med erfarenhet att ge goda råd. Tyvärr brukar stoägarna göra precis tvärtom mot vad de får råd om. Insikt är bra, och man måste inte lära sig genom sina egna misstag, det går bra att göra det genom andras....

Där har du en stor poäng. Jag tror också att vi som uppfödasre ska lära oss att samarbeta mer på det här viset. :bow: Det är ett bra förslag!
Håller med..riktigt bra förslag!:bow:

Man har ju själv både en och annan gång suttit och kikat på alla föl/unghästar på EoGs sida.. Har också hittat flera "vill ha"-hästar:D

Svenska avundsjukan som i mångt och mycket är en frukt av jantelagen..

Kan inte jag lyckas så ska ingen annan heller göra det.

Men att det ska finnas fotografer på föl och unghästvisningar ska ju inte vara så svårt att ordna.. Så får var och en betala för det de vill ha sen!

Men det är ju just det som är kruxet. Säg de uppfödare som kan tänka sig att samarbeta. Här sitter vi på våra gårdar och är avundsjuka på grannen om han tjänar en krona eller två och aldrig att man skulle kunna hjälpas åt, för då kan ju någon annan tjäna på det. Typisk svensk mentalitet.
Mycket av det du efterfrågar skulle kunna anordnas av de lokala varmblodsföreningarna bara någon tog initiativet, men återigen, där väntar alla på att någon annan ska göra något åt det.
Diskussionsgrupper om vilka hingstar som är internationellt gångbara, hjälp att hitta bättre avelsston, marknadsföring mm.
Kunnandet finns lite varstans, det gäller bra att få personer med erfarenhet att ge goda råd. Tyvärr brukar stoägarna göra precis tvärtom mot vad de får råd om. Insikt är bra, och man måste inte lära sig genom sina egna misstag, det går bra att göra det genom andras....
Javisst "varför uppfinna hjulet fler gånger"!?

Men jag håller med! Jag tror att den svenska avundsjukan är ett jätteproblem!

Som liten vill man inte lyssna på dem som är större och mer "kända" då dem tydligen "lever i en annan värld och har det så himla förspänt" (!?) då dem redan är kända?!

Sällan tänker man då på att dem också varit okända en gång i tiden och följdaktligen gjort bra saker som inneburit att det gått vägen för dem.

Jag förstår inte riktigt den menatiliteten!?

Nej jag har lärt mig en sak och det är att ta lärdom av dem som redan har presterat något i den svenska aveln och sporten - dem lyssnar jag på för dem vet många gånger vad dem pratar om. Därmed inte sagt att jag köper allt rakt av men visst dem har en hel del att lära ut. Helt klart!

Jag tror att vi alla skulle kunna ta lärdom av andra människors kunskap genom att ställa oss lite mer ödmjuka inför uppgiften att vara uppfödare och samtidigt vilja utvecklas mer i den rollen.

Just att marknadsföra unghästarna är många uppfödare dåliga på. Många kan inte ens ta ett anständigt kort. Att få ut en vettig fotograf och kunna ta några videosekvenser är varken dyrt eller omständigt. Är man själv så kan några småuppfödare gå ihop och hjälpa varandra. Ni som visar föl på fölmönstring, be en fotograf komma dit och ta bilder när hästarna ändå är tvättade, knoppade osv. Passa på att filma eller be någon göra det. Samma med treårstest, kvalitets, tävling eller vad nu månde vara. Kanske kan någon i den lokala varmblodsföreninegen ta på sig ansvaret för att se till att det blir video och bilder tagna?
Förvänta er inte att ev köpare ser igenom en dålig bild, eller att de dyker upp på gårdsplan bara för att ni vill det.
Att göra en hemsida är idag inte särskilt svårt och med en engelsk del vänder man sig ju till ev utländska kunder. Att annonsera på utländska sajter är inte heller svårt, men då är bra bilder/videoklipp ett måste.
Jag förmedlar ju mycket tyska unghästar, och säljer en del av mina uppfödningar utomlands. Men jag är säker på att jag kunnat förmedla svenska föl istället bara jag fick tillgång till samma "mediamaterial".

:bow: :bow:
Håller med! Bra bilder och DVD är ett måste för att kunna sälja sina föl/unghästar.
Ädla Hästen i Skaraborg har ju haft ett projekt finanserat med EU medel, där man gjort en dvd med saluhästar. Sen har de samarbete med Tränarportalen där man kan annonsera hos dem.
Mycket bra initiativ tycker jag. Men det hade ju varit toppen med nån fotograf/filmare på fölvisningarna. Det ska jag ge som förslag!

Jag såg faktiskt deras salulistor lite varstans, (i Flyinge bla) och säkert kan fler varmblodsklubbar hoppa på det. Men jag tror att man kan göra det utan EU-pengar.
Går man in på deras hemsida är hälften av saluhästarna utan bilder helt, resterande av väldigt skiftande kvalitet. Det säljer man inte hästar på. I annonserna är dessutom beskrivningen otroligt knapphändig. Även om föreningen tar hand om själv annonseringen är det ju upp till uppfödaren att berätta alla fördelar med hästen, mödernet mm och presentera den på bästa sätt. Tycker man det är svårt så be någon om hjälp.
Jag tror att det är svårt att marknadsföra sig internationellt när det enda man kan beskriva sin häst med är "Hingst" eller "brun". då spelar det ingen roll vilka guldklimpar man har hemma i stallet.

Men det bästa sättet att marknadsföra den svenska hästen måste väl vara att låta våra svenska ryttare rida dem internationellt, på det viset skapar vi oss ett namn som ett land att räkna med i uppfödarkretsar. Om en tysk hoppryttare har en bra svensk häst i sitt stall åker ju spekulanterna till honom och tittar på bra hästar, som ju säkert inte är svenska. Om svenska toppryttare rider svenska hästar och gör bra ifrån sig utomlands kommer spekulanterna till Sverige för att hitta något liknande.

Jag håller med hela ditt inlägg. Men det är ju lätt att se vad som sker när våra talangfulla unghästar 5,6 och 7åriga hästar visar upp sig utomlands, bla på sunshine tour, unghäst VM eller dom följer med på andra Internationella tävlingar, En del av Dom bästa säljs för stora pengar utomlands, Vet ett par stycken som sålts till Jan Tops som sedan sålt dom vidare...Rodrigo Pessoa rider en e. Cardento, Alfonso Romo köpte en annan e. Cardento i våras...Esperanza med Angelie Von Essen är nu såld, Maria Gretzers Double o Seven är såld etc etc, Det är hästar som presterat bra genom unghästklasserna och som nu är mellan 7 och 9 år...
Så ibland är det som uppfödare svårt att behålla dom i Sverige för att dom skall ridas Svenskt. Å andra sidan är det ju oerhört bra reklam för SWB att Jan Tops kommer till Sverige och köper SWB hästar som sedan rids av ex. Rodrigo Pessoa, Alfonso Romo mfl

Det var absolut det bästa som har skrivits på mkt länge.:bow::bow:

Man kan med ett kort ord beskriva det hela "den svenska avundsjukan", är en STOR anledning till att det inte finns något samarbete emellan uppfödarna, i den utsträckningen som den skulle behöva vara.
ASVH kommer inte att göra något för oss uppfödare, men det finns faktiskt avelsföreningar som är mkt aktiva.:idea:

Ja men var det inte meningen att de skulle säljas utomlands ;)
Lösningen heter sponsorer. Och svenska duktiga ryttare är lika dåliga på att marknadsföra sig och sin talang som svenska hästuppfödare på att marknadsföra sina produkter.
Det är inte hästuppfödarna som ska sponsra svensk ridsport (som idag) det sk delvis lösas på annat vis.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 251
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 676
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 773
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2