Vad behöver vi för tillvägagångssätt..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
Sv: Vad behöver vi för tillvägagångssätt..

**KL**
Någon här som är med i Hopphästklubben? Där samlas väl folk som förstår sig på avel med ägare till ston som duger och där finns det väl lite kontakter. Har det gjort något om man kan lära sig något av, kanske utveckla?
/U

För att få ett mer internationellt inflytande, med våra hästar, kan nog bara ske genom att vi genomför väl organiserade aktioner, där utlänska medborgare bjuds in.:d
Vi behöver bara se själva hur vi resonerar, vi åker gärna till aktionerna i Verden, och det är flera aktioner varje år.

Vi skulle ha motsvarigheten till aktionerna i Verden. Självklart så hade även tyskarna problem, när dom började och många mkt bra hästar köptes för en spottstyver, men se idag!!!:o
Vad har inte det gjort för aveln i Tyskland, och även dess tävlingsryttare.:idea::love:

Hur får man dem listade där? Antar att det krävs prestationer?

Jag har själv haft en OS hoppryttare på min ena häst i 3 år, som 4,5 och 6-åring, i år tävlas den av en mkt meriterad svårklass ryttare som har många internationella meriter och Kontakter, hästen är nu till salu och förhoppningsvis kommer försäljning att ske i samband med unghäst VM i hoppning nu i Sept via hans kontakter...

Har en annan unghäst som jag fått en annan OS meriterad ryttare att ta under minst 2 år och matcha genom championaten och försöka få en värdeökning på hästen så att man kan sälja när den är värd som mest eller när man känner att man inte törs stå risken med en allt för dyr eller talangfull häst.

Jag känner visserligen dessa ryttare personligen ganska väl, och dom känner till mamman till dessa avkommor och har sett henne tävla.

Men ett råd:

Kontakta ryttarna direkt om ni har en talang hemma i stallet!
Det är faktiskt vägen ut i den internationella cirkusen, vi måste synas i sporten med våra svenskfödda hästar, är dom bra, så finns det ett stort intresse för kunder utomlands att köpa svenskfödda.

Ja, det är endast prestations ston som blir listade, dvs Hoppdiplom eller via egna tävlingsmeriter, minst 3 felfria 140-hoppningar eller plac. Kommer inte riktigt ihåg, men det står på deras hemsida.

Det finns en god början bl a genom Hopphästklubben och de auktioner som arrangeras på Flyinge i samband med Breeders Trophy och under Falsterbotävlingarna. Det som för den nya uppfödaren kan vara svårt är nog inte i första hand bristen på kontakter utan att vara tillräckligt självkritisk i sitt val av avelsmaterial. Har under dagen besökt en fölmönstring där många högt meriterade hingstar fanns som fäder men däremot var det ytterst få ston med några som helst meriter. Att betäcka sitt, vid 3-årstest högt bedömda sto och sedan låta henne tävla för att sedan åter gå till avelsboxen efter BEVISAD kapacitet är enligt mitt tycke den enda vägen om man vill producera toppklasshästar oavsett diciplin. Genom att placera sitt sto i händerna på en skicklig utbildare/ryttare skaffas också kontakter med sporten på ett naturligt sätt, om än ganska kostsamt innan du skaffat ett namn som uppfödare. Dock oftast en investering som lönar sig på sikt. Inga kontakter i världen hjälper dock om slutprodukten inte håller måttet. Kontakter och mer kunnande om vad ryttarna söker kan man bl a skaffa genom att besöka tävl.platser, även internationellt som unghäst vm, sök uppfödare i tex Danmark och be att få besöka - många är stolta och glada att få visa sina hästar. Råd från i Sverige etablerade uppfödare är inte heller att förakta.

Det finns en god början bl a genom Hopphästklubben och de auktioner som arrangeras på Flyinge i samband med Breeders Trophy och under Falsterbotävlingarna. Det som för den nya uppfödaren kan vara svårt är nog inte i första hand bristen på kontakter utan att vara tillräckligt självkritisk i sitt val av avelsmaterial. Har under dagen besökt en fölmönstring där många högt meriterade hingstar fanns som fäder men däremot var det ytterst få ston med några som helst meriter. Att betäcka sitt, vid 3-årstest högt bedömda sto och sedan låta henne tävla för att sedan åter gå till avelsboxen efter BEVISAD kapacitet är enligt mitt tycke den enda vägen om man vill producera toppklasshästar oavsett diciplin. Genom att placera sitt sto i händerna på en skicklig utbildare/ryttare skaffas också kontakter med sporten på ett naturligt sätt, om än ganska kostsamt innan du skaffat ett namn som uppfödare. Dock oftast en investering som lönar sig på sikt. Inga kontakter i världen hjälper dock om slutprodukten inte håller måttet. Kontakter och mer kunnande om vad ryttarna söker kan man bl a skaffa genom att besöka tävl.platser, även internationellt som unghäst vm, sök uppfödare i tex Danmark och be att få besöka - många är stolta och glada att få visa sina hästar. Råd från i Sverige etablerade uppfödare är inte heller att förakta.

Dagens bästa sammanfattade inlägg!:bow:

Tack, eftersom jag är både ryttare och uppfödare har jag en hel del åsikter och funderingar om avelsframsteg och hur vi ska kunna få ut våra hästar på markanden även internationellt. Det som hamnar på den negativa sidan är att det fortfarande finns alldeles för lite kunskap om vilka kvaliteér som krävs av dagens hästar på tävlingsbanorna och att Sverige kan vara lite av en ankdamm där små klubbar för "inbördes beundran" ofta bildas. Att generöst kunna glädjas åt andras framgångar och kanske t o m ta lärdom är väl egentligen inte alls svårt. Om inte kommer vi nog i bästa fall stå kvar på dagens nivå eller i värsta fall tappa mot våra konkurrenter.

Jag är också medlem och har två listade ston (mina avelsston).

Du är en mkt klok människa och jag delar din uppfattning till 100%:)

Att betäcka sitt, vid 3-årstest högt bedömda sto och sedan låta henne tävla för att sedan åter gå till avelsboxen efter BEVISAD kapacitet är enligt mitt tycke den enda vägen om man vill producera toppklasshästar oavsett diciplin.
Det är en bra väg, men knappast den enda vägen. Det finns massor med tävlingshästar som presterar på internationell nivå där mamman inte ens är inriden. Precis som det finns massor med tävlingshästar som har möderne som presterat i de högsta klasserna.

Jag tror på mångfald. Jag tror inte att en väg en den rätta vägen och att alla ska följa den. Då får vi en för nischad avel som inte går framåt eftersom vi tänker för snävt. Vi måste våga testa nya vägar för att nå högre än vad vi gör idag.

Det är en bra väg, men knappast den enda vägen. Det finns massor med tävlingshästar som presterar på internationell nivå där mamman inte ens är inriden. Precis som det finns massor med tävlingshästar som har möderne som presterat i de högsta klasserna.

Ja, det finns det. Men det känns ju alltid som ett lite "säkrare" kort att avla på ston som har fått Prestations Diplom och där mamman/mormorn presterat i sporten samt lämnat avkommor som också presterat.

Jag tror på mångfald. Jag tror inte att en väg en den rätta vägen och att alla ska följa den. Då får vi en för nischad avel som inte går framåt eftersom vi tänker för snävt. Vi måste våga testa nya vägar för att nå högre än vad vi gör idag.

Har du några bra/konkreta förslag?

Men det känns ju alltid som ett lite "säkrare" kort att avla på ston som har fått Prestations Diplom och där mamman/mormorn presterat i sporten samt lämnat avkommor som också presterat.
Fast är det de säkra korten som har tagit oss dit vi är idag? I så fall har vi inte tillräckligt bra säkra kort för att det ska bli ännu bättre. Det är ju det som denna tråden går ut på, att ifrågasätta hur vi kan bli bättre. Idag produceras det en mångfald av 130-hästar i Sverige, men den där sista biten räcker de inte riktigt till. Men så är det över hela världen! Vi måste vara beredda att få ett överskott på "medelmåttor" för att vi ska få en elit. Det går liksom inte att bara avla elit-hästar, det händer rent statistiskt inte! Hade vi bara fått fram elithästar så hade eliten sett helt annorlunda ut än vad den gör idag.

Har du några bra/konkreta förslag?
Nej, tyvärr! Men jag tror att vi måste vara lite mer djärva och ta lite mer risker i vårat avelsmaterial.

Varför inte föda upp topphästar för den svenska marknaden? Är verkligen målet att exportera det bästa vi har? Jag såg heller att fler toppryttare red svenskfödda hästar, det gagnar svensk avel och svensk ridsport.
Men för att få en topp behövs en bredd. Det föds inte tillräckligt med svenska hästar för att täcka behovet, utan vi måste importera för att täcka behovet. Alla måste inte avla på prestation, att avla på tex temperament eller kanske en vacker färg är inte buskavel. Tom de som avlar på grannens hingst gör en god gärning. Vi måste få lov att föda upp både billiga och dyra hästar, snälla hästar utan talang, och vice versa. Istället för att racka ner på dem som vill avla på sitt travsto, så behövs andra åtgärder för dem som har BRA ston och verkligen försöker satsa. I andra länder finns specialprogram för tex hopphästarna, varför skulle inte ASVH kunna bli först med ett för dressyrhästar. Minimikrav på stona, plocka ut ett antal hingstar och ge fölen ett prefix och så vidare. Om nu inte ASVH kan tänka sig något sådant, vi har en hopphästklubb, varför inte starta en dressyrhästklubb?
De unga hingstarna måste bli billigare att använda, de måste få en snabb avkommebedömning, och avlarna hitta vägar att kunna föda upp hästarna billigare/mer rationellt, få dem inrida osv. så man har råd att betäcka stona varje år, och kunna behålla avkommorna lite längre.
Istället för att bara kunna betäcka ett sto med tex Contendro kanske man kan använda lovande söner till honom u goda mödernelinjer så man får alla 3 stona betäckta (om det nu är 3 man har) för samma peng.
Sedan kan man som hästuppfödare inte sätta sig ner och vänta på att andra ska göra något. Vad är det som hindrar att skaffa egna kontakter, åka utomlands och se vad som är gångbart. Hitta nya vägar, nischa sig helt enkelt.
Många måste också bli mera självkritiska, bara för att man använt tex Cardento (för det gjorde alla andra, ju) på sitt sto (vars enda merit oftast är att hon råkar ha gröna papper) inte betyder att fölet bli något för Malin Baryard, och när det får 41 p på fölvisning betyder inte det att domaren är partisk och att man inte har ett kändisnamn. Åk istället på fler fölvisningar och se hur domarna dömer, hur ston med samma stam som ditt förärver sig med andra hingstar. Racka inte ner på de stona som tävlat LA eller 120. Jag tycker absolut att ett sådant sto har i aveln att göra. Hon är ridbar, och prestationsvillig. Förmodligen kommer många av hennes avkommor inte att tävla högre än hon själv, just pga av 99 % av svenska ryttare inte har ambitioner för högre.

Senast ändrad:

Varför inte föda upp topphästar för den svenska marknaden? Är verkligen målet att exportera det bästa vi har? Jag såg heller att fler toppryttare red svenskfödda hästar, det gagnar svensk avel och svensk ridsport.

Det tror jag nog att alla här inne håller med om!
Men jag vet också ett par hästar som är sålda från Sverige nu under våren, till toppryttare utomlands har betingat MKT stora pengar, vilket gör att ägare/uppfödare nog i detta fall mer eller mindre varit tvungna att sälja, annars hade dom varit "tokiga"...
Därav försvinner också våra bästa hästar utomlands pga "pengar styr"...Ingen uppfödare har råd att stå emot bud på 10-12 miljoner om man inte har en bra ekonomi i botten och känner att man har råd att sponsra Svenska Toppryttare...

Alla måste inte avla på prestation, att avla på tex temperament eller kanske en vacker färg är inte buskavel. Tom de som avlar på grannens hingst gör en god gärning. Vi måste få lov att föda upp både billiga och dyra hästar, snälla hästar utan talang, och vice versa. Istället för att racka ner på dem som vill avla på sitt travsto, så behövs andra åtgärder för dem som har BRA ston och verkligen försöker satsa.

Handlar inte tråden om hur vi skall marknadsföra oss och synas Internationellt...:grin: Det tror jag inte att vi gör om vi fortsätter det avelsarbetet som du beskriver ovan!
Det kan nog näst intill vara omöjligt att marknadsföra bla dessa travarkorsningar ex. för den internationella ryttaren i hoppning och dressyr i alla fall....Att avla på färger, tror jag också begränsar marknaden, men det kan ju bero på ras och intresse område...(vad vet jag?)

Racka inte ner på de stona som tävlat LA eller 120. Jag tycker absolut att ett sådant sto har i aveln att göra. Hon är ridbar, och prestationsvillig. Förmodligen kommer många av hennes avkommor inte att tävla högre än hon själv, just pga av 99 % av svenska ryttare inte har ambitioner för högre.

Ja du, även om man prestationsavlar de bästa individerna med de bästa blodslinjerna så föds det ändå en massa mediokra hästar och väldigt få Svårklass hästar. Därför TROR JAG att det är Livsfarligt att börja avla fram ridskole hästar och hästar för amatörer, DOM föds ändå, Hur vi än avlar...

Ja du, även om man prestationsavlar de bästa individerna med de bästa blodslinjerna så föds det ändå en massa mediokra hästar och väldigt få Svårklass hästar. Därför TROR JAG att det är Livsfarligt att börja avla fram ridskole hästar och hästar för amatörer, DOM föds ändå, Hur vi än avlar...
Och då är vi inne på diskussionen om de hästarna som är avlade för prestation verkligen har temperamentet att gå på ridskola eller hos en medioker hobbyryttare!! Och vi är också inne på diskussionen att man helst inte vill sälja en avkomma för mycket mindre pengar än vad man har lagt ut på den.

En lugn och säker ridskolehäst kostar inriden och med ett par års ridning ca 45.000:-. Föl som är prestationsavlade ska säljas för mer än den summan!

Och då är vi inne på diskussionen om de hästarna som är avlade för prestation verkligen har temperamentet att gå på ridskola eller hos en medioker hobbyryttare!! Och vi är också inne på diskussionen att man helst inte vill sälja en avkomma för mycket mindre pengar än vad man har lagt ut på den.

En lugn och säker ridskolehäst kostar inriden och med ett par års ridning ca 45.000:-. Föl som är prestationsavlade ska säljas för mer än den summan!

Ja, och den diskussionen tillhör väl ändå inte denna tråden????

Jag håller med om att det inte finns någon anledning att medvetet avla fram klass 2 och 3 hästar för att de är snälla, det är ju inte säkert att de är lättare att komma till ridning på för det. Sedan behöver det inte betyda att en vänlig häst som de flesta kan umgås med är en medelmåtta.
Det en del hästar som är lugnare när den är i lägre kondition och mer på bettet när den kommer upp i kondition. Jag är ganska övertygad om att en svårklasshäst inte automatiskt har ett temperament som gör att en glad amatör skulle bli olycklig av att äga den, även om mycket talang går till spillo.
Givetvis finns det en hel del talangfulla hästar som är för känsliga för okänsliga/obalanserade ryttare och jag är helt övertygad om om vi använder huvudet när vi avlar och inte bara använder oss av avelsmaterial som är hyperkänsliga så kommer vi även i fortsättningen ha SWB som passar alla.
Jag kan tycka att Irco Marco hästarna är ett av flera exempel på att hästar inte alls behöver vara smått bindgalna för att kunna prestera ganska bra.
Jag själv är glad hobbyryttare men önskar ändå en känslig häst som jag mer eller mindre kan tänka till att göra rätt, men det förpliktigar ju också på andra hållet och jag vet att hon skulle bli olycklig, men inte dum, med en annan slags ridning som kanske andra hästar skulle acceptera. Är det de ambitiösa hästarna som verkligen vill arbeta och gör det med glädje som inte efterlyses av dem som önskar medelmåttor?

Vad önskas av hobbyryttaren?
Det måste ju hur som helst vara en någerlunda korrekt häst exteriört som har lätt för sig att gå i form etc. Det borde ju också vara en häst som utan allt för mycket protester gör det man ber om, annars är det ju inte roligt om det handlar om att rioda en häst som hellre skulle stått kvar i boxen.
Så om båda kategorier önskar en någerlunda korrekt häst som är ambitiös och positiv så kan jag inte förstå varför det skulle vara någon svårighet att ha detta som gemensamt avelsmål.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 251
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 676
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 773
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2