Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns en god början bl a genom Hopphästklubben och de auktioner som arrangeras på Flyinge i samband med Breeders Trophy och under Falsterbotävlingarna. Det som för den nya uppfödaren kan vara svårt är nog inte i första hand bristen på kontakter utan att vara tillräckligt självkritisk i sitt val av avelsmaterial. Har under dagen besökt en fölmönstring där många högt meriterade hingstar fanns som fäder men däremot var det ytterst få ston med några som helst meriter. Att betäcka sitt, vid 3-årstest högt bedömda sto och sedan låta henne tävla för att sedan åter gå till avelsboxen efter BEVISAD kapacitet är enligt mitt tycke den enda vägen om man vill producera toppklasshästar oavsett diciplin. Genom att placera sitt sto i händerna på en skicklig utbildare/ryttare skaffas också kontakter med sporten på ett naturligt sätt, om än ganska kostsamt innan du skaffat ett namn som uppfödare. Dock oftast en investering som lönar sig på sikt. Inga kontakter i världen hjälper dock om slutprodukten inte håller måttet. Kontakter och mer kunnande om vad ryttarna söker kan man bl a skaffa genom att besöka tävl.platser, även internationellt som unghäst vm, sök uppfödare i tex Danmark och be att få besöka - många är stolta och glada att få visa sina hästar. Råd från i Sverige etablerade uppfödare är inte heller att förakta.
Det är en bra väg, men knappast den enda vägen. Det finns massor med tävlingshästar som presterar på internationell nivå där mamman inte ens är inriden. Precis som det finns massor med tävlingshästar som har möderne som presterat i de högsta klasserna.Att betäcka sitt, vid 3-årstest högt bedömda sto och sedan låta henne tävla för att sedan åter gå till avelsboxen efter BEVISAD kapacitet är enligt mitt tycke den enda vägen om man vill producera toppklasshästar oavsett diciplin.
Det är en bra väg, men knappast den enda vägen. Det finns massor med tävlingshästar som presterar på internationell nivå där mamman inte ens är inriden. Precis som det finns massor med tävlingshästar som har möderne som presterat i de högsta klasserna.
Jag tror på mångfald. Jag tror inte att en väg en den rätta vägen och att alla ska följa den. Då får vi en för nischad avel som inte går framåt eftersom vi tänker för snävt. Vi måste våga testa nya vägar för att nå högre än vad vi gör idag.
Fast är det de säkra korten som har tagit oss dit vi är idag? I så fall har vi inte tillräckligt bra säkra kort för att det ska bli ännu bättre. Det är ju det som denna tråden går ut på, att ifrågasätta hur vi kan bli bättre. Idag produceras det en mångfald av 130-hästar i Sverige, men den där sista biten räcker de inte riktigt till. Men så är det över hela världen! Vi måste vara beredda att få ett överskott på "medelmåttor" för att vi ska få en elit. Det går liksom inte att bara avla elit-hästar, det händer rent statistiskt inte! Hade vi bara fått fram elithästar så hade eliten sett helt annorlunda ut än vad den gör idag.Men det känns ju alltid som ett lite "säkrare" kort att avla på ston som har fått Prestations Diplom och där mamman/mormorn presterat i sporten samt lämnat avkommor som också presterat.
Nej, tyvärr! Men jag tror att vi måste vara lite mer djärva och ta lite mer risker i vårat avelsmaterial.Har du några bra/konkreta förslag?
Varför inte föda upp topphästar för den svenska marknaden? Är verkligen målet att exportera det bästa vi har? Jag såg heller att fler toppryttare red svenskfödda hästar, det gagnar svensk avel och svensk ridsport.
Alla måste inte avla på prestation, att avla på tex temperament eller kanske en vacker färg är inte buskavel. Tom de som avlar på grannens hingst gör en god gärning. Vi måste få lov att föda upp både billiga och dyra hästar, snälla hästar utan talang, och vice versa. Istället för att racka ner på dem som vill avla på sitt travsto, så behövs andra åtgärder för dem som har BRA ston och verkligen försöker satsa.
Racka inte ner på de stona som tävlat LA eller 120. Jag tycker absolut att ett sådant sto har i aveln att göra. Hon är ridbar, och prestationsvillig. Förmodligen kommer många av hennes avkommor inte att tävla högre än hon själv, just pga av 99 % av svenska ryttare inte har ambitioner för högre.
Och då är vi inne på diskussionen om de hästarna som är avlade för prestation verkligen har temperamentet att gå på ridskola eller hos en medioker hobbyryttare!! Och vi är också inne på diskussionen att man helst inte vill sälja en avkomma för mycket mindre pengar än vad man har lagt ut på den.Ja du, även om man prestationsavlar de bästa individerna med de bästa blodslinjerna så föds det ändå en massa mediokra hästar och väldigt få Svårklass hästar. Därför TROR JAG att det är Livsfarligt att börja avla fram ridskole hästar och hästar för amatörer, DOM föds ändå, Hur vi än avlar...
Och då är vi inne på diskussionen om de hästarna som är avlade för prestation verkligen har temperamentet att gå på ridskola eller hos en medioker hobbyryttare!! Och vi är också inne på diskussionen att man helst inte vill sälja en avkomma för mycket mindre pengar än vad man har lagt ut på den.
En lugn och säker ridskolehäst kostar inriden och med ett par års ridning ca 45.000:-. Föl som är prestationsavlade ska säljas för mer än den summan!
Och då är vi inne på diskussionen om de hästarna som är avlade för prestation verkligen har temperamentet att gå på ridskola eller hos en medioker hobbyryttare!! Och vi är också inne på diskussionen att man helst inte vill sälja en avkomma för mycket mindre pengar än vad man har lagt ut på den.
En lugn och säker ridskolehäst kostar inriden och med ett par års ridning ca 45.000:-. Föl som är prestationsavlade ska säljas för mer än den summan!