Vad behöver vi för tillvägagångssätt..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Jag gör en ny tråd då jag tycker att den förra tråden om en ökad internationell konkurrenskraft har spårat ur och kommit helt från ämnet då jag ville ha en diskussion ur ett avelsperspektiv/uppfödarperspektiv.

I den här tråden så undrar jag därför vad tycker ni övriga uppfödare/hingsthållare att vi ska göra för att få en ökad efterfrågan internationellt på våra avkommor? Vad ska vi göra för att stärka upp oss i den internationella konkurensen?

Sv: Vad behöver vi för tillvägagångssätt..

Tyskarna verkar kunna samarbeta bättre än vi och dela glädje och sorg med varandra, kunna diskutera hingstar och ston. Vi uppfödare i Sverige skulle kunna lära oss så mycket mer av varandra!

Vi har bra avelsmatrial i Sverige men vi kan absolut bli ännu bättre.
Hingstarna går igenom bruksprov för att kunna bli godkända men för stona så saknas det. Det enda man kan göra idag är visning på 3års test, Varför inte redan visa en tvåring? Man kan redan se där hoppanlag, gång, storlek, benställning...mm. Då har vi redan där vunnit ett år för våran avel. Och där kan det sedan gallras, vilka ska ut i sporten vilka ska gå i aveln.

De bästa stona från ex 3 års test ska in i aveln direkt. Vi avlar på för gammla ston och aveln här går för långsamt. Vi har mycket att lära av varandra och jag tror att vi uppfödare,utbildare,tävlingsryttare måste kunna närma oss varandra mer jag tror verkligen på Troja projektet och att det är en väg i rätt riktning!

Vad innebär Troja-projektet?

Jag tror globox menar trojka-projektet. Det gar ut pa att förbund, ryttare och uppfödare bildar en trojka kring en intressant häst, där alla tre bidrar med nagot och far nagot. Kommer inte ihag detaljerna, men principen är den, i alla fall.

OK! Då har jag nog hört om det någonstans tidigare. Låter som en sund idé!

Ämnet tråden tar upp är intressant och viktig. Det vore verkligen bra om det även fanns fler möjligheter till hjälp för oss som vill avla men kanske inte har sysslat med det i så stor omfattning tidigare. Det är verkligen en djungel av märklig information att ta sig igenom då man ska ge sig in i det hela. För även om man har haft hästar länge och känner till anorna på olika hingstar och ston så är det ett stort och nytt steg det här med avel.

För egen del hade jag uppskattat om det fanns ordentlig hjälp att ta till likt tex ett gårdsbsök (som någon föreslog i den andra tråden) där man kunde få diskutera de egna stonas bästa kombinationer med presumtiva pappor. Detta hade varit givande antingen man är ny eller gammal i avelssammanhang.

Visst finns det möjligheter att ta reda på fakta genom att höra med andra som kan osv eller läsa sig till informationen, men de böcker som finns på marknaden håller sig antingen på en för låg nivå eller så innehåller de ett myller av förkortningar och antaganden att läsaren vet väldigt mycket sedan tidigare.

Vad vill jag ha sagt egentligen?:o Jo...kanske att det borde finnas fler ingångar till gemensamma diskussioner för nya och garvade inom avel. Det borde ligga i avelsförbundens intressen att föra en uppsökande verksamhet gentemot sina medlemmar via olika kanaler (utbildning, träffar, och rådgivning). Det ligger mycket tid, pengar och intresse i det här med avel och då vore det bra om resultaten blev så givande som möjligt. Kanske skulle man sedan kunna få igång ett samarbete med andra länder så våra hästar blev synliga där lika mycket som deras blir här. För vi har bra mycket bättre hästar än vi tror....tycker jag.:)

Senast ändrad av en moderator:

Lösningar som jag funderat på:

• Se till att de bra svenska hästarna matchas med bra ryttare, så de får visa upp sig ordentligt
  • Sätta bra ston i avel tidigare (tänker då i första hand på högmeriterade tävlingsston som t.ex Flippan och Madick). Embryotransfer kan vara en lösning för att samtidigt kunna fortsätta marknadsföra svenska hästar internationellt
  • Bygga upp ett bra samarbete mellan uppfödare, unghästutbildare och ryttare, för att skapa bästa möjliga förutsättningar att snabbare lyckas få fram de oslipade diamanterna

Jag anser att Sverige HAR en mkt bra avel, men tyvärr i för liten omfattning. Finns ju många svenskfödda hästar som exporterats och går höga klasser internationellt

ja självklart menade jag trojka!

Liten beskrivning av Trojka projektet...
Nu finns detta projekt endast inom dressyren men min förhoppnig är att även hopp och fälttävlans ,häst och ryttare ska kunna börja med detta projekt.

Korta fakta om TROJKA
Syfte & mål
Samarbete mellan sport och avel i syfte att få fram ekipage med medaljchans i mästerskap. Projektet syftar till att främja svensk avel och samtidigt ge satsande ryttare tillgång till kvalitetshästar. Målet är att rekrytera tre hästar/ryttare per år i satsningen.

Målgrupp
Uppfödare/hästägare som har en tillräckligt lovande häst och som är villig att ge bort 50% av sin häst, för att vara med en unik svensk dressyrsatsning med medaljer i sikte.
Ryttare från 20 år som bedöms vara lovande eller som redan är etablerade i Grand Prix och som saknar en talangfull häst och har ett bra samarbete med en av DK godkänd tränare.
(urtaget från tidningen ridsport)

Det tror jag skulle vara en ypperlig början för att sätta hjulen i rullning!

Måste bara tycka lite till...hi hi hi..nu har ni lyckats få igång mig..

Jag avlar hopphästar för sporten och mitt mål är att få fram bra tävlingshästar.
Men avel är intressant,har funderat över svensk avel och det är kanske dags att vidga vyerna lite...
Jag tycker att svensk avel har producerat hållbara "lite tygre avkommor" Men kanske dags att ta fram "Vinnar skallar"ex En Riktig bra Fransk Travare..som dels har extriör som passar hoppaveln och kanske satsa mer på Angloaraber för att få fram uthålligheten och högt blod. Vi är lite inskränkta med att hålla oss till "bara halvblod". Se ex Baloubet han har travarblod dels Anglo...En modern hopphäst idag tycker jag är Meridith Michaels-Beerbaum Shutterfly. Ädel, vändbar, Inte "för stor galopp"...Vi i Sverige är så inne på Galoppen men på Hopphästar blir det gärna lite för bra dom liksom "fastnar i luften" galoppen tar för mycket mark..Jag tror långsiktigt om ca 10 år så är sveriges Halvblods hästar "fortfarande hållbara men med lite nytänkande och bredare sikt så tar vi fram det bästa av alla raser...
och på så vis får fram den nya Svenska halvblodshästen...

Vi alla uppfödare vet att den där superhästen är svår eller rättare sagt näst intill omöjlig att få fram men det är vårat högsta mål. Så därför är våran avel så viktig att få fram en hanterbar vänlig, men ändå hungrig idivid som merparten kan rida och hantera. Och även kan bli en stjärna. Baloubet och Shutterflys temprament mässigt är alldeles för heta för oss vanliga ryttare men målet hade ju varit att deras hoppförmåga inte avstannar med ett mildare temprament som vi alla kan hantera...

I den här tråden så undrar jag därför vad tycker ni övriga uppfödare/hingsthållare att vi ska göra för att få en ökad efterfrågan internationellt på våra avkommor? Vad ska vi göra för att stärka upp oss i den internationella konkurensen?

Precis som i Sverige så är det kontakter som gäller på den internationella marknaden. De som har kontakter säljer faktiskt en del hästar till utlandet. Senast i våras var jag med en jag känner på en runda i Sverige för två utländska köpare som köpte svenska hästar, nu pratar jag om 5-7 åringar, yngre än så var de ej intresserade av. Jag vet även en hingsthållare med goda kontakter i utlandet som sålt yngre avkommor till de hingstar hon har utomlands.
I det senare fallet kontaktade hingsthållaren några uppfödare som hon visste hade fina föl och två av dem gick utomlands.
Bra hästar går alltid att sälja, även utomlands, man bör ha en ryttare som tävlar dem internationellt så att utländska köpare ser dem. Det finns mycket unghästklasser i utlandet som jag vet att en del åker på och genom det får utländska köpare också upp ögonen för hästarna. Vill man sälja internationellt så måste man också synas där.

Jag håller med till Fullo:bow: Man måste synas i sporten med etablerade ryttare för att kunna sälja dyrt om hästarna är Fina!

Visst, syns man så finns man! Jag tror det finns många som sitter och kurar i sina skogshyddor med riktigt bra hästmaterial i smyg men som inte hittat några vägar ut på egen hand. Det måste nog till en dialog mellan flera aktörer för att komma ifrån vår undanskymda tillvaro här i Sverige.
Kontakter är viktigt att ha men de borde finnas tillgängliga för fler.

Jag tror att kontakterna är tillgängliga för alla, det är bara lyfta luren och ringa! Samtal och rådgivning är gratis, det kan leda till att man skickar en video och får napp hos någon etablerad ryttare som vill göra ett långsiktigt samarbete med uppfödare och häst. Hur avtalet ska se ut kan/vill jag inte råda om, det finns så många olika lösningar som det finns ryttare till varje häst....

.

SeagirlM! Jag har ingen häst för egen del som skall ut på den internationella marknaden men tycker ändå att det fattas en del beträffande avelsfrågorna som kunde underlättats avsevärt med ett bättre fungerande nätverk mellan olika aktörer.

Kontakter är viktigt att ha men de borde finnas tillgängliga för fler.

Hur menar du då? Som SeagirlM skriver så är det bara att lyfta luren och fråga om intresse finns, ev. får man skicka en video om intresse finns och sedan kanske de kommer och tittar/provar hästen om den håller så pass hög klass att de tror att det är värt det.
De svenskar som rider hästar utomlands eller de som har kontakter där behöver inte leta efter svenska hästar i Sverige, uppfödare som vill ha sina hästar utomlands kommer till dem och uppfödaren får anstränga sig lite och lyfta på luren, vad finns att förlora? Många uppfödare klagar på att det inte finns nätverk, men vad bidrar de med själva? Det finns som sagt uppfödare i Sverige som redan har nätverk utomlands som de jobbat med i flera år, gör som dem istället, dvs ta initiativet själv som uppfödare. Jag förstår också att de som redan har sina nätverk inte ger bort dem hursomhelst då det ligger en hel del jobb bakom dessa.

Hur menar du då? Som SeagirlM skriver så är det bara att lyfta luren och fråga om intresse finns, ev. får man skicka en video om intresse finns och sedan kanske de kommer och tittar/provar hästen om den håller så pass hög klass att de tror att det är värt det.

Vilka då? Vad menar du/ni?

tråden handlar om hur uppfödare ska kunna skapa kontakter utomlands för att saluföra svenska hästar internationellt, så jag menar att uppfödarna själva måste ta första steget och ta kontakt med ryttare som kan visa hästarna på internationella banor, det är ganska vanligt att kontakter skapas vid tävlingar

Senast ändrad:

Jo, så långt är jag med. Men det är ett väl fungerande och etablerat nätverk som jag menar borde underlätta om man vill sätta svenska hästar på kartan i större utsträckning. Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Hela vägen från avelsboxen till slutprodukten. Men visst man kan knata runt själv och fråga.

PS Min fråga var vilka du menade man skulle lyfta luren och ringa? DS

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 251
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 673
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 676
Senast: Johanna1988
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 773
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2