Jag tänker spontant att antingen vill jag bo som nu, i lägenhet i ett flerfamiljshus, eller med sjuttioelva mil till närmsta granne. Villaområden är största skräcken så sett. Ett eget hus och ändå inget privatliv, hur fan står folk ut liksom? Jag hade velat att Trump kom och byggde the wall runt min tomt i det läget, komplett med taggtråd, beväpnade vakter och hotfulla skyltar.
Här i min lägenhet är jag hyfsat anonym. Känner lite folk i området (svårt att låta bli efter 30 år i samma område) men ingen håller koll på vad jag sysslar med. I nuvarande lägenhet är insynen noll dessutom och det är en sån frihet att bara kunna slappna av i mitt eget hem. Förra lägenheten var en etta på markplan med en cykelväg utanför, det kändes ofta som en bunker då man såg rätt in i hela lägenheten så jag ofta fick ha fördraget. Då var längtan till ett hus mitt i ödemarken rejält mycket större än nu kan jag konstatera. Just insynsfrågan är ganska avgörande för mig.
Ska jag ha hus så ska det vara öde, för mitt privatlivs skull. Jag vill inte behöva tänka på insyn eller vad folk ser. Jag vill kunna komma hem och bara vara. Jag vill kunna fuldansa, klämma finnar, noppa hakan, fulgråta, peta näsan och fascineras över en jättesnorkråka ifred liksom.