Okej, jag förstår. För min del är det inte svårt att hålla mig till reglerna om ljudstörningar, t ex, jag har alltid bott i lägenhet och är så van vid det. Och heja och småprata, där är nog eremiten i mig så van vid att markera ointresse att det nog skulle ta slut rätt snart efter hej, om jag inte var pratsugen.
Delvis KL
Jag/vi tycker att det där med närboende grannar är lite jobbigt, och vill helst ha en del distans.
Vi både stör, och blir störda.
Vi bedriver ju jordbruk, och åkermarken och betesmarkerna finns överallt runt oss. Men det finns också några insprängda sommarstugor, eftersom en tidigare ägare sålde av några tomter för att finansiera investeringar.
För jordbrukets skull, behöver vi göra en massa bullrande eller luktande saker, när det är dags att göra dom olika sakerna. Oavsett om det är tidigt på morgonen, eller sent på kvällen, vardag eller helgdag, så körs det traktor för att t.ex. skörda vall och pressa balar, körs röjsåg för att rensa under nedersta tråden, sprids gödsel lagom till att det ska regna, eller flyttas djur...
Om då grannarna ska ha fest, samtidigt som vi behöver sprida gödseln, som kommunen inte vill att vi lägger i en stuka, och för att det var just den dagen, som gödselspridaren var ledig (gemensam i byn), så blir det "dumt"...
Vi är ofta störande, i synnerhet på sommaren.
Och när vi så äntligen får ta det lugnare några dagar, t.o.m. kanske får sovmorgon, ja, då är det rätt skönt att slippa höra "glada barn" som springer runt och leker, eller ha grannens gästers ouppfostrade hundar som kommer lösa, och springer runt benen på unghästar som man äntligen hinner träna med.
Då retar vi oss på "sommargäster" och 08-or...
Och så behöver man ta på sig "glada ansiktet" och vara trevlig mot grannarna, samtidigt som man råkar vara bekymrad över något, som sjuka djur, eller om höet ska hinna torka på slag.
Det är skönt att slippa ta på sig "glada ansiktet", när det är som mest att göra.
Det är också skönt att slippa klä sig "ordentligt" när man hänger tvätt eller rensar ogräs...