Här kanske du sätter fingret på något avgörande. Jag undrar om vi alla är lite olika gällande hur långt vi drar det här med att inte störa andra?Har precis den motsatta upplevelsen. Som tidigare nästan uteslutande hus-boende fick jag verkligen en chock i vår lägenhet i Linné över att det var ungefär fyra meter max över till nästa fönster, och innebörden av att de såg rakt in i vår hall dit man sprang på toa på natten. Sjukt obekvämt att liksom behöva springa lite hukande och inte tända någonstans för att inte bo i ett akvarium typ.
Annars stördes jag inte av att ha grannar alls i lägenhet, jag stördes mer av att behöva visa hänsyn och vinnlägga mig om att inte störa själv. Långa kontorsdagar med tidig start = kändes som jag störde på morgonen när jag gick upp och duschade tidigt eftersom jag visste att grannens barn sov precis bakom vår dusch, sena kvällar hem från stallet = behov av att kunna både tvätta, köra diskmaskin, dammsuga osv på tider när det ska vara tyst. Vi var liksom aldrig hemma på normal tid för sådana aktiviteter och jag var alltid stressad av att hålla hunden lugn på morgonen så att hon inte började studsa i hallen pga lyckan över att få gå ut vid 05-tiden och av att liksom behöva lägga om mitt gångsätt (är en hälgångare annars, som under dessa år började gå på tå).
Det bästa med villaliv är att inte behöva tänka på sådant, vilket gör mitt tidsmässigt optimerade liv lättare att hantera. Jag kan starta en tumlare vid 23 när jag kommer hem från stallet och på så sätt ha torra underkläder till morgonen, jag kan duscha 04.00 när jag ska med första tåget till Stockholm utan att behöva bry mig om att störa någon och jag kan ligga i badet och lyssna på ljudbok högt nog för att överrösta bubblandet utan att störa någon alls, trots att det sker vid midnatt. För att inte tala om att dottern kan vakna 06 och börja rusa runt med sina leksaker utan att behöva stilla henne.
Villaliv faller dock nog ganska lätt med bara en usel granne. Just nu har vi tur, bara trevliga, äldre grannar som har utflugna barn och som därför uppskattar en högaktiv treåring. I tidigare boende så bodde vi dock i Cop Land. På riktigt. Den grannen var inte att leka med alltså, han hotade tom med att punktbevaka oss med hjälp av sina trafikpoliskollegor om vi inte hade snyggt nog på tomten (som vi på den tiden sket högaktningsfullt i, så slarviga unga studenter vi var). Efter den upplevelsen var det en dröm att flytta in i lägenhet kan jag säga.
Jag vill såklart inte heller störa mina grannar men jag måste ju ändå kunna leva i lägenheten och skulle aldrig ens fundera innan jag hoppar in i duschen mitt i natten. Likaså hur man går eller att hunden kan bli glad.
Jag tror att man i lägenhet generellt är bra på att ta hänsyn till varandra, man vill själv inte bli störd och tänker också på att inte störa andra. Men det finns ju också den aspekten att man i lägenhet behöver ha lite mer acceptans till störningar än annars och att man får gilla läget på vissa punkter.
Men jag kan helt klart förstå att det blir belastande om man känner att man liksom måste vända ut och in på sig själv för att försöka leva utan att störa grannarna.
Igenkänning på det där med insynen. Vi har också fri insyn genom går lägenhet (bor dessutom på markplan) men har satt upp lite insynsskydd som ger tillräckligt med skydd för att jag kan fortsätta gå naken till köket på morgonen