Vad är det hemska med att vara hora?

Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Men om det skulle bli lagligt skulle det säkert finnas en hel del som inte får andra jobb, som blir desperata och tar det som sista utväg, och sedan måste leva med det. Så jag tror inte att det bara handlar om dom som väljer det själva.

Fast frågan är om dom hade haft så stora problem att leva med det om det inte var för omvärldens syn på deras val, och den traditionella synen på att "sex" ska hållas i förhållandet?
Hur mycket är det egentligen individen som har ett problem med det, och hur mycket är det hur dom blir bemöta av omvärlden efteråt som skapar ett problem med det?

/Camilla
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Jag utgår från vårt samhälle ja men jag förstår däremot inte hur du menar att jag utgår från sidan som har råd att betala. Om prostituerade i större mån gör det frivilligt, inte blir hotade och slagna av en hallick o.s.v så är det väl definitivt till deras förmån också?

Är det en förmån att sälja sin kropp?
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Nja, det är ju skillnad på sex i en relation där känslor för en person är en del av drivkraften. Den finns ju inte om man har det för pengar. Är man son jag inte intresserad av sex om jag inte älskar personen så blir det ju en form av avstängning av känslorna.
Men då ska du heller inte tex sälja sex heller, inte ens om det är en "sista utväg" för det gynnar inte kunderna när inte säljaren kan njuta alls. Det är ju trots allt ett yrke som krävs att man ser väldigt lätt på sex och som kan ta den fysiska njutningen för vad den är.
Jag tror inte man står sysslolös med sådana känslor med tanke på hur många kvinnor i ett flrhållande ställer upp på sex trots att de inte vill och där partnern inte verkar ha något emot att ha sex i alla fall.
Dom flesta seriösa kunder som köper vill se personen dom köper tjänsten av njuta om dom inte är smått känslokalla. Dom njuter oftast av att ge njutning. Att då få en eskort som är totalt känslokall och inte alls har lust egentligen, då blir stämningen ofta väldigt dålig och säljaren får snabbt ett dåligt rykte och förlorar då alla bra kunder.

Sen finns det alltid känslokalla typer som vill men det är också ofta dom som inte har lust att betala särskilt mycket heller. Vill man sänka sig till den nivån så som säljare, då har man antagligen väldiga psykiska problem sen innan och då bör man inte sälja alls.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Är det en förmån att sälja sin kropp?

Ehm, va? Hur tolkade du det så? Det är en förmån att inte bli hotad och slagen. Att sälja sin kropp frivilligt är en fördel jämfört med att sälja sin kropp ofrivilligt om det var det du menade. Men det är ju uppenbart.

Edit: förmån kanske är fel ord, det är till deras gagn att inte bli hotade och slagna jämfört med att bli det om jag uttrycker mig så då.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Jag utgår från vårt samhälle ja men jag förstår däremot inte hur du menar att jag utgår från sidan som har råd att betala. Om prostituerade i större mån gör det frivilligt, inte blir hotade och slagna av en hallick o.s.v så är det väl definitivt till deras förmån också?

Jag svarade på fetmarkerad fråga, med en motfråga.
Om din dotter säljer sin kropp, helt legalt - är det okej då? Hon blir inte vare sig drogad eller slagen eller fysiskt tvingad, hon får p-e-n-g-a-r!
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Tycker man om sex och njutning och har lätt att knyta an till nya människor snabbt så gynnas defenitivt säljaren lika mycket som kunden.

När det gäller prostitution är nog tyvärr definivtivt frågan lite större än så. Om en tjänar X antal kronor på sitt njutningsbara ligg, så finns det tusental - kanske hundratusental och åter tusental som MÅSTE sälja sin kropp på mindre njutningsbart sätt. Det är något man måste ta hänsyn till i frågan om prostitution ska tillåtas.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

När det gäller prostitution är nog tyvärr definivtivt frågan lite större än så. Om en tjänar X antal kronor på sitt njutningsbara ligg, så finns det tusental och åter tusental som MÅSTE sälja sin kropp på mindre njutningsbart sätt. Det är något man måste ta hänsyn till i frågan om prostitution ska tillåtas.

Så är det ju inom dom flesta yrken också. Folk blir utnyttjade inom nästan alla brancher på ett eller annat sätt. Se bara på hästbranchen på alla som sliter ihjäl sig och utsätter sig för risker med jobbiga hästar för inga pengar alls liksom. Oftast svart och får ingen ersättning eller hjälp ifall dom skadar sig osv.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Så är det ju inom dom flesta yrken också. Folk blir utnyttjade inom nästan alla brancher på ett eller annat sätt. Se bara på hästbranchen på alla som sliter ihjäl sig och utsätter sig för risker med jobbiga hästar för inga pengar alls liksom. Oftast svart och får ingen ersättning eller hjälp ifall dom skadar sig osv.

Fast du jämför 'yrken' med ett socialt samhällsproblem. Prostitution ÄR så mycket mer än så. Kan du inte se det?
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Och jag kan nästan garantera att heller inte dom flesta av kunderna vill köpa från någon som inte mår bra psykiskt eller som känner att den måste.

Haha vaa? Har nog aldrig varit med om en torsk som brytt sig det minsta om att jag var typ 16 år och hade helt sönderskurna ben.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Haha vaa? Har nog aldrig varit med om en torsk som brytt sig det minsta om att jag var typ 16 år och hade helt sönderskurna ben.
Jag skrev inte att alla kunder är vettiga. Däremot dom seriösa kunder som är värda att sälja till och som man säljer till om man sätter något som helst värde på sig själv som människa, dom kunderna behandlar eskorterna väl. Annat är bara tragiskt och sådant ska inte förekomma, sånna eskorter behöver hjälp för man ska inte inom något yrke låta sig utnyttjas.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Ehm, va? Hur tolkade du det så? Det är en förmån att inte bli hotad och slagen. Att sälja sin kropp frivilligt är en fördel jämfört med att sälja sin kropp ofrivilligt om det var det du menade. Men det är ju uppenbart.

Edit: förmån kanske är fel ord, det är till deras gagn att inte bli hotade och slagna jämfört med att bli det om jag uttrycker mig så då.

Det är varken en förmån eller till gagn, det är en grundläggande mänsklig rättighet.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Det är intressant att folk ska ha en så nedvärderande syn på det hela när det egentligen inte alls är så hemskt så länge det är självvalt. Man behöver ju inte ens arbeta med sex för att ses som något negativt. Det räcker med att man haft 20 sexpartner.

Jaså, du har bestämt att det inte är det?

Jag har sålt sex i några år helt frivilligt och har en annan uppfattning.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Fast du jämför 'yrken' med ett socialt samhällsproblem. Prostitution ÄR så mycket mer än så. Kan du inte se det?
Klart jag kan men folk verkar tro så mycket om eskorter som inte alltid är sant. Man kan inte dömma hela "branchen" pga det dåliga. Det finns väldigt mycket bra i det hela också som sker på bra och seriösa sätt.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Klart jag kan men folk verkar tro så mycket om eskorter som inte alltid är sant. Man kan inte dömma hela "branchen" pga det dåliga. Det finns väldigt mycket bra i det hela också som sker på bra och seriösa sätt.

Så du tycker att det är okej att vara hora. Dåså. Då noterar vi det.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

mandalaki;15886496) skrev:
Vad gäller könsrepresentationen: Vilket tror du förhållandet är? På 100 prostituerade kvinnor, kan det gå ungefär 0.25 prostituerad man?


Jag har läst detta, någon med högre kunskap får bedöma tillförlitligheten:

http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/160704-fler-man-an-kvinnor-saljer-sex

Citat ur artikeln:

"– I nordiska länder, där prostitutionen inte är så omfattande, är andelen män med erfarenhet av att sälja sex högre än den för kvinnor, säger Jari Kousmanen vid Göteborgs Universitet till danska Politiken.

I undersökningen har ett stort antal män och kvinnor mellan 18 och 74 år i Sverige tillfrågats - och resultatet visar att 2,0 procent av männen och 1,6 procent av kvinnorna någon gång har sålt sex.

Trenden är likadan även i Danmark visar flera undersökningar, vilket också bekräftas av experter inom manlig prostitution."

Däremot stod det också att kvinnorna fortsätter sälja under längre tid.

Som sagt vet inte om denna studie är bra gjord etc, men verkar inte jätteovanligt att män säljer sex.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Så du tycker att det är okej att vara hora. Dåså. Då noterar vi det.
Faktiskt så ja, och jag kan garantera att det finns en hel del som har vänner/familj osv som även dom säljer eller köper. Det är väldigt väldigt vanligt. Man ska inte dömma sådanna personer.

Dock personer som säljer utan att sätta något värde på sig själva, det är inte okej. Det viktiga är att eskorten tycker om och själv kan uppskatta sexet och umgänget med kunden.

All form av tvång inom alla yrken inom allt egentligen är fel. Det är inte rätt inom något yrke att utnyttja någon.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Dock personer som säljer utan att sätta något värde på sig själva, det är inte okej.

Det är inte den som säljer som är det grundläggande problemet, det är den som köper. Och det är den som säljer som tappat sitt värde, och den som köper som bestämmer, tycker och upplever var värdet ska ligga. Det är allt annat än en välbalanserad affär.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Jag svarade på fetmarkerad fråga, med en motfråga.
Om din dotter säljer sin kropp, helt legalt - är det okej då? Hon blir inte vare sig drogad eller slagen eller fysiskt tvingad, hon får p-e-n-g-a-r!

Om hon är nöjd med det livet så är det okej. Varför skulle det inte vara det? Jag kanske inte hade varit överlycklig över hennes val men det är väl mitt problem.
 
Sv: Vad är det hemska med att vara hora?

Om hon är nöjd med det livet så är det okej. Varför skulle det inte vara det? Jag kanske inte hade varit överlycklig över hennes val men det är väl mitt problem.

Själv hade jag nog som förälder svarat att jag hellre skulle sälja min kropp för att mina barn skulle slippa göra det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
10
· Visningar
1 149
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 104
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 206
Senast: Enya
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 885
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp