Vad är det här för växt?

Sv: Vad är det här för växt?

Kan vara unga plantor av hundkex. Annars är spansk körvel, vildpersilja och odört är snarlika hundkex före blomning. Spansk körvel luktar anis och blir en utsökt soppa. Odört är sällsynt. Vildpersilja är giftig men hästar äter den inte. HH

Spansk körvel är det inte, de här på bilden luktar ingenting. Och iaf enligt min mor är 'de stinkade pestväxerna' jag brukar muttra över varje sommar just spansk körvel, och de luktar verkligen.. Var ut och sniffade på dem nu (om de luktar nu när de är 'små' med) och jo de luktar redan nu. (grannen odlar/odlade sånt där skit i sin trädgård, min hage angränsar dit, jag har ett helt eget körvellandskap i en del av vinterhagen.. stinker blä på sommaren om man går genom det)

Så, det är nog mest troligt att det är 'unga' hundkex. vildpersilja lät ju lite kul tills dus krev det var giftigt, och oödrt är väl också giftiga.. Men iom att det är såpass mycket, så är det ju inte så troligt det är något sällsynt..

Men om vi nu antar det är hundkex, var sjuttom kommer den här explosionsartade invasionen från? Den fuktiga vintern (eller, vintern kom ju inte, det som var problemet, blev inte vinter förrän i januari) och/eller den OTROLIGT torra våren som varit?

Tror på att växten är en hundkäxsläkting...
Såg att du skrev att det fanns ormbunkar i din hage... Har kollat på internet efter vilka växter som är giftiga, ormbunke nämns som en. (Vill inte skrämmas, ber dig bara kolla!) Har själv dragit upp varenda ormbunkselände i min hage.

Jag har rätt noll koll på vad saker och ting i hagen heter, men när jag flyttade hit så släpade jag med mig båda bönderna (den ena vanlig bonde, den andra kravbonde) runt markerna för att förvissa mig om att det inte var något giftigt där. Och båda konstaterade att nix, inget giftigt. Och hästarna har överlevt so far iaf.

ormbunkarna är i en begränsad del, där det (undrar varför *sucka*) inte växer ett jäkla skit förutom ormbunkarna, längst ner i beteshagen. Hästarna rör dem inte, fast jag visste inte de var giftiga, vi har haft ormbunkar (eller nåt som jag hela livet TROTT är ormbunkar iaf??) i även tidigare hästhagar (hos glupska ponnyer med..) utan problem.

Men hmm, kanske ska släpa runt mamma i hagen, hon kan mer växter än mig.

Och så ska jag nog fota det där andra 'ogräset' som jag pratade om.. hmm..återkommer med mer bild/er!

Läste i blomboken att de lätt etablerar sig på kväverika ängsmarker....

Så, nu har jag uppdaterat med lite fler okända.. Det jag talade om innan, är det jag kallat okänt elände nr 1. Sen finns det två till okända med, som jag gärna vill veta vad det är?

Och så bild på ormbunkarna, lyckades hitta en åkerfräken inne i skogen utanför hagen med, för de som ville se sådan.

Gärna en uppbackning att det jag tror är humle är det också..

Äh, kolla länken och varsågod och artbestäm typ ;)
https://lagring.storegate.se/user/share.aspx?id=a342e334-f0a6-465a-92e2-c256c774a4e5

equisetum arvense är en läkeväxt, rik på kisel, så den är bra för hästarnas hovar och päls.

men den har en kusin som växer på mer myrig mark, och den är giftig. kommer inte på vad den heter just nu, men den har kortare blad och en markerad "hatt" på toppen.

själv har jag en million älgört i min ena hage. :p

En måra kan det nog/kanske vara, fast inte snärjmååra, läste om den, och de ska ha sträva stjälkar/blad, den här är glatt som bara den. Frågade mamma, som inte heller visste vad det var, men konstaterade att det INTE är snärjmåra, de är citat 'vidriga på att haka fast'.

Men finns det några andra, vanliga måror kanske?

Spansk körvel är det inte, de här på bilden luktar ingenting. Och iaf enligt min mor är 'de stinkade pestväxerna' jag brukar muttra över varje sommar just spansk körvel, och de luktar verkligen.. Var ut och sniffade på dem nu (om de luktar nu när de är 'små' med) och jo de luktar redan nu. (grannen odlar/odlade sånt där skit i sin trädgård, min hage angränsar dit, jag har ett helt eget körvellandskap i en del av vinterhagen.. stinker blä på sommaren om man går genom det)

?
Fullständigt OT - recept Körvelsoppa HH

http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=10507&pid=73730&mode=threaded&start=#entry73730

Hualigen, som de luktar vill jag nog inte äta dem. men kanske kan tipsa mamma, hon käkar ju nässlor.. *urk*

Stormåra eller gulmåra borde den där 'okänt elände nr 1' vara.

Okänt nr 2 är nog en midsommarblomster/tjärblomster faktiskt, vet inte varför det bara slog mig att 'ser de inte ut så' när jag satt och glodde på den?

hej
Växt nr 1. är gulmåra.
Växt nr 2. kan vara bolmört och är mycket giftig!!! svårt att säga exakt då blomman ej slagit ut. Blommar med små vit/ljusa, fräkniga blommor med mörk mitt...
växt nr 3. är troligen en näva exv. ängsnäva eller midsommarblomster
det du tror är humle är nog snarare humleblomster, får kardborrar senare. blommar med nerhängande lilaaktig blomma.
Ormbunken stämmer, det är en bräkenväxt likaså fräkenväxten. tror att det andra är en hundloka eller en spansk körvel deras blad och blommor är förvillande lika.

Kolla bolmörten noga, är dödlig i stora mängder och narkotisk om den intas i små mängder, ger halucinationer... vanlig vid torp och väggrenar...

gulmåra (om det är samma som vi på norska kallar gullmaure) kan det mkt väl vara, det är en vanlig växt.

Det är inte bolmört både växt 2 och 3 är skogsnäva (midsommarblomster), precis som Alexandra redan kommit fram till.

Kolla bolmörten noga, är dödlig i stora mängder och narkotisk om den intas i små mängder, ger halucinationer... vanlig vid torp och väggrenar...

Nu var det ju inte bolmört, men det där kunde ju annars förklara varför mina hästar är allmänt tossiga :devil:

Tack för svaren förresten, det är inte körvel, utan det är nog hundloka/hundkex de bilderna som diskuterades innan här i tråden, och set står hundkex? på nu i albumet.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har i princip inga växter hemma i lägenheten och vill tveklöst ändra på det, men jag har noll koll på vad som kan vara bra att köpa...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 239
Senast: Sedna
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 898
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
24 008
Senast: Otherside
·
Relationer När är det rimligt att vuxen-barn relationen övergår till vuxen-vuxen relation? Jag läste den här artikeln...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
28 577
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross