Vad är det här för växt?

Sv: Vad är det här för växt?

equisetum arvense är en läkeväxt, rik på kisel, så den är bra för hästarnas hovar och päls.

men den har en kusin som växer på mer myrig mark, och den är giftig. kommer inte på vad den heter just nu, men den har kortare blad och en markerad "hatt" på toppen.

:p

Vill bara uppmärksamma er på att växter som kanske inte är giftiga för människan kan vara giftiga för hästar. Sen är ju inte alla läkeväxter ogiftiga... Digitalis (fingerborgsblomma), t.ex. är en gammal läkeväxt men rejält giftig även för människan.

Läs mer om giftiga hästväxter här:

http://www.tidningenridsport.se/img/pdf-arkiv/ria050803t064.pdf

//Tina

Tack för svaren förresten, det är inte körvel, utan det är nog hundloka/hundkex de bilderna som diskuterades innan här i tråden, och set står hundkex? på nu i albumet.

Jag har just till min stora glädje upptäckt att fåren äter hundkäx, samt en annan storbladig växt som i alla fall jag anser tillhöra ogräsfacket! :bow:

Den är INTE giftig för hästar.

och digitalis purpurea, alba osv är mig veterligen giftig för människor också...

Jag har haft något liknande.
Har bekämpat med roundup.
För hand. Gått på vallarna och i hagarna och sprutat för hand. Satt en målad blompinne på varje ställe så jag vet var jag gått.
Tagit upp pinnarna efter ett par dagar när plantorna börjat dö.

Har inte haft hästar i hagarna på ett par veckor efter besprutningen.

Det finns ganska många växter som är giftiga i mer eller mindre utsträckning, men hästarnas naturliga instinkt och lukt/smaksinne säjer dom att inte äta det. Mej veterligen finns det inget djur som äter ormbunkar eller liknande sorter, så jag tror inte du behöver vara orolig. Fler "giftiga" växter är t ex smörblomma...som dom inte heller äter. Ekollon är giftiga och i några få fall finns det hästar som får för sig att äta dom i större mängder och har blivit sjuka, men jag har haft ett otal hästar på bete i ekhagar och aldrig sett att dom ätit av ollonen.

Lite vaga idéer om vad som växer i din hage.
Ombunken heter Örnbräken, försvinner efter några års trimning.
Hundkäxet ser uta att vara hundkäx innan blomning, tyder på kväverik jord. Får älskar att äta hundkäx, sambete alternativt växelbete med häst gör susen.
Okänt elände 1 = Snärjmåra, fåren äter gärna, likaså hästarna. Tyder på kväverik mark.
Okänt elände 2 = Ser ut att vara älgräs innan blom, det äter både får och hästar, luktar väldigt gott på kvällarna efter en varm dag.
Okänt elände 3 = Lite osäker, men det ser ut att vara en näva, och sannolikt Midsommarblomster som också är ett tecken på kväverik jord.
Jag skulle sambeta med får, trimma örnbräken och beta ganska hårt så att gräset får en chans istället, nu blir det för skuggigt nära backen och då vantrivs vanligt gräs.

Vilka växter det är så har vi nog rett ut, en del av dina var rätt, andra fel.

Sambeta med får skulle jag gärna göra, det huserar flera hundra får i byn. MEN.. fårägaren vill INTE ha sina får med mina hästar, sen en av mina tidigare unghästar försökt stampa ihjäl ett förrymt lamm som förirrade sig in i hagen. Så sambete går inte. Växelbete skulle ju funka om jag hade någon annanstans att släppa mina hästar när fåren ska ha deras beteshage, vilket jag inte har tyvärr.

Köpa egna får har jag kollat upp möjligheterna till, men det var inte helt lätt. Det är liksom inte bara att 'köpa ett får', utan de ska vara testade och fria från nåt som jag glömt vad det var osv, och det blev ett jäkla projekt helt enkelt.

Hagen ÄR betad väldigt hårt förra året, jag har faktiskt börjat fundera på om det var/är DÄRFÖR det plötsligt exploderat av ogräs där, att den betades ner för hårt och gräset dukade under, och det tåligare ogräset fick fördel, och sen gynnats av den här vaaaarma vintern?

För som sagt, det är en formlig invasion mot vad det varit tidigare, och jag har soms agt 'förbannat' mig själv lite att jag tillät dem att beta ner det så hårt.. Men du menar alltså att det är motsatsen?

Skugga har det inte varit direkt, tvärtom.

Först vill jag bara be om ursäkt att jag på nåt sätt missade en hel sida av svar, det var ouppmärksamt.
Det här med gräs och att gräs älskar ljus. Så är det faktiskt. Det finns en hel del litteratur om hur man hävdar gamla betes- och slåttermarker. Låna på Bibblan. Gräsen är ofta väldigt tåliga för betestryck och torka, men blir snabbt ledsna om ljuset försvinner. För många stora träd, buskar eller Brännässlor, Örnbräken etc, stjäl framförallt ljus men också näring.(läs kväve N)
Mina betesmarker är stenhårt betade i 15 år av får och hästar. Nu på våren kan djuren hålla tillväxten jämna steg, så jag har värsta golfgreenen. Skulle jag nu flytta djuren till nästa beteshage, så skulle gräset fullkomligt explodera. Tilläxten stannar märkbart upp i slutet på Juli.
Då jag inte äger markerna och markägaren är mån om att få så höga bidrag som möjligt för arealen, så har jag lovat att inte konstgödsla. Det har nu aldrig varit aktuellt, då vallen som såddes in för 15 år sedan är en permanent betesvallfröblandning.
Kolla in www.OlssonsFrö
Hav tålamod, det tar några år att få balans mellan betestryck, ljus, näring och önskade arter.

Jag köper det du säger, och det är ju bland annat därför (plus att minska spridningen) som det putsas varje år, så att rator och ev högvuxet/förvuxet gräs som hästarna ratar inte växer sig för långt och dels tar över, och dels skuggar.

Jag brukar ta bort dem från betet när 'längden' går under gräsmattekort, och de börjar välja att äta utlagt hösilage istället (dvs det täcker inte TS-behovet). Haft marken sen 2001 och det har funnits lite ogräs, men tämligen begränsad mängd.

I år togs de bort i 'vanlig' tid, betet brändes dock ganska hårt av den torra sommaren (som jag jublade över, då jag har FÖR bra drag i betet som sagt). Putsades på hösten som vanligt, men det fanns inte mycket alls att putsa i år.

Sen, den här sk vintern gjorde ju vinterhagen till lervälling, så de gick på betet i november - januari. Jag höll noga koll på nedtrampningen så de inte skulle trampa sönder.

Och nu i vår så har det variT SNUSTORRT, så betestillväxten ligger 'efter' jmf med ett normalt år, men dessutom har jag då som sagt rena EXPLOSIONEN av hundkex och stormåra på betet, och det har knappt funnits en enda hundkex innan, och ytterst begränsat med snärjmåra.

(Örnbräken är och förblir i en väldigt begränsad del av hagen, en liten del inne 'i skogen', där hästarna aldrig går, där det aldrig slås etc, den härjar ganska fritt därinne, men tycks 'stanna där')

Klövern tycks för övrigt vara totalt stendöd i år, inte sett en enda liten förskrämd stackare. Om det är för den inte kommit än (borde den?) eller att den dött vet jag inte dock.

Men NÅGOT har helt klart hänt/gått snett. Och det enda som skiljer mot tidigare år är alltså att det brändes sönder mer än normalt i somras (pga torka och pga att det som blev förvuxet/ratat var markant mindre än tidigare, de betade mer jämnt över hela hagen), och att hästarna iom 'vinterbetet', betade ner det hårdare än normalt (och betade en tid då hagen normalt vilar då såklart).

Först en snustorr sommar, sedan en blöt och klafsig vinter med många hästfötter. Och sen en smula tjäle på det. Har jag fattat det rätt? För isåfall har jag en lite hypotes!

Nästan rätt. Sommaren var inte snustorr, men det var en lång period med stekande sol och torka. 'Alla andra' svor, jag gick och myste och tyckte dte var bra att betet brändes sönder lite (som sagt, det är för bra egentligen..). Sen regnade det tämligen normalt på hösten. Sen blevd et 'ingen vinter', var kallt (minus) lite till och från, men långa perioder med ordentligt med plus (tio plus i december... normalt ska vi ha lika många minus). Nederbörden var normal, men kom som regn istället för snö, så det blev ju blött överallt. Och vinterhagen fixade det inte utan blev söndertrampad. När jag fått en skada på en av hästarna av lerhelvetet släppte jag dem på betet istället.

De gär där ett begränsat antal dagar nu och då i november, inte alls i december förrän julafton, sen gick de där dagligen i princip januari ut. Det var under denna period omväxlande påfruset (ej tjäle) och 'ofruset' (mjukt). Jag höll dock NOGA kolla så det inte blev söndertrampat. Så, ja det klampade omkring hästar där när det var mjukt (vilket det ju normalt aldrig gör), men förutom vid grinden trampades det inte sönder eller blev lerigt. Utan man såg hovatrycken (och här och där lite slidestopränder).

Sen har det vilat från januari, och tjälen kom tillslut med.

Så, inte blivit söndertrampad, men en väldigt torr sommar med stekande sol (= brändes en del), en normal betessäsong och en normal höst, men sen frånvari av vinter och höstväder ända in i januari med bara tidvis under nollan. Och hästarna där både gåendes och 'betandes' från slutet på december till slutet av januari. Och en EXTREMT sen tjäle. Följt av en av de torraste vårar jag någonsin kan minnas. Knappt en droppe regn varken i mars april eller första halvan av maj. VÄLDIGT varm april, övriga månader normala.

Så, låt höra hypotesen, för nåt har 'gått snett' som sagt (orsakat av mig eller vädret) och gjort att ogräset fått fäste och exploderat.

Glömde - det stod vatten pölvis på det under stor del av december - januari. (Det började växa MOSSA på vissa delar av vinterhagen, de delar som normalt är blöta höst och vår, som stod under vatten dec - jan... Dock ingen mossa på sommarbetet, men det säger en del om hur BLÖT vintern var). Nu så våren har ju istället varit snustorr, och marken är sprucken och torr som om det vore sensommar =/

Hmm, lite bilder förresten..

1 januari:
https://lagring.storegate.se/user/P...1f-41e2-97eb-50b637c77152&Image=823745&Size=1

3 januari (på icke slaget ställe)
https://lagring.storegate.se/user/P...76-4bb2-8e2a-62ca944db23e&Image=844847&Size=1

27 april
https://lagring.storegate.se/user/P...4-4ff0-a52b-cac3aa5b62df&Image=1225815&Size=1

https://lagring.storegate.se/user/P...4-4ff0-a52b-cac3aa5b62df&Image=1225802&Size=1

9 maj
https://lagring.storegate.se/user/P...4-4f04-abe2-1dfb756cd2d9&Image=1258865&Size=1

https://lagring.storegate.se/user/P...4-4f04-abe2-1dfb756cd2d9&Image=1258854&Size=1 Även detta icke slaget tsälle (samma som vinterbilden)

Jag köper det du säger, och det är ju bland annat därför (plus att minska spridningen) som det putsas varje år, så att rator och ev högvuxet/förvuxet gräs som hästarna ratar inte växer sig för långt och dels tar över, och dels skuggar.

En dum fråga, men vad menar du med "putsas"?

Hmm, betesputs? Alltså att man slår gräset så att det blir kortare. Då slås ev övervuxet gräs ner, och hästarna brukar ju beta ojämnt, och lämnar även på ratorna (där de bajsat), då slås det gräset ner. Det är positivt både ur parasitsynpunkt och gräsets/betets synpunkt.

Väldigt okänd 3 ser faktiskt ut som hampa.
Du vet sådant man stoppar i pipan och röker om man är student och bor i Californien.....
Finns ju ofta i vildfågelfröblandningar och sprids sedan genom avföring från desamma....

Väldigt okänd 3 ser faktiskt ut som hampa.
Du vet sådant man stoppar i pipan och röker om man är student och bor i Californien.....
Finns ju ofta i vildfågelfröblandningar och sprids sedan genom avföring från desamma....

Haha, det var faktiskt min första tanke med, hampa. Fast jag tror/trodde ju inte det är det..

Elände nr1 ser ut som snärjmåra. Har den "klibbig" stam?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag har i princip inga växter hemma i lägenheten och vill tveklöst ändra på det, men jag har noll koll på vad som kan vara bra att köpa...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 239
Senast: Sedna
·
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 898
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
24 008
Senast: Otherside
·
Relationer När är det rimligt att vuxen-barn relationen övergår till vuxen-vuxen relation? Jag läste den här artikeln...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
28 577
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024