Vad är arbetsförmåga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och då kommer jag orka mer?


Jo, hon har hjälp av andra, men odlar gör hon själv vad jag vet.


Kul att du känner att det är bra som det är.

För mig är det inte det.

"Alla dessa dagar som kom och gick. Inte visste jag att de var livet." Citat någon okänd

Och imorgon är det en jävla jobbdag till. Och jag har fortfarande oplanterade växter som står och väntar på att jag ska orka ta hand om dem.

Jag har också oplanterade växter som sitter och väntar. Det är som det är :).

Dom blir inte snabbare planterade om jag bränner energi på att mobba mig själv, tvärtom.
 
Jag har en väldigt begränsad bekantskapskrets men hittar två (och bekantskapskretsen slutar nog där) som både klarar av att jobba heltid, ha rent hemma och ha häst.
Fast här vill jag bara säga att när jag jobbade heltid och tillbringade hela kvällarna i stallet hos hästen så var det mycket mer städat och organiserat hemma än nu utan häst.
Jag var ju liksom aldrig hemma och stökade ner... Stor skillnad mot nu när jag är hästlös.
 
Fast här vill jag bara säga att när jag jobbade heltid och tillbringade hela kvällarna i stallet hos hästen så var det mycket mer städat och organiserat hemma än nu utan häst.
Jag var ju liksom aldrig hemma och stökade ner... Stor skillnad mot nu när jag är hästlös.
Ja, jag förundras över en bukefalist som dammsuger hela sitt hem varje dag.
I mitt sovrum så går jag liksom in på kvällen. Tar ev. av mig ett plagg eller handduk, Lägger mig. kliver upp och går ut ur rummet på morgonen. Dvs jag nuddar knappt golvet. Det skulle vara helt meningslöst att dammsuga sovrummet varje dag.
 
Och jag känner INGEN som gör allt det där på en ledig dag. Men om det är vad hon mår bra av så är det ju trevligt.... :up:

Jag tyckte inte det lät som så mycket 😁
Men jag trivs bästa med fullt schema och göra så mycket som möjligt, maximera min lediga tid och tiden före och efter jobb.
Inte för att jag är en bättre människa utan för att jag trivs med att ha det så.
 
Ja, jag förundras över en bukefalist som dammsuger hela sitt hem varje dag.
I mitt sovrum så går jag liksom in på kvällen. Tar ev. av mig ett plagg eller handduk, Lägger mig. kliver upp och går ut ur rummet på morgonen. Dvs jag nuddar knappt golvet. Det skulle vara helt meningslöst att dammsuga sovrummet varje dag.
Tycker det är rätt standard att behöva dammsuga varje dag om man har pälsdjur :o jag försöker dammsuga åtminstone köket, sovrummet och vardagsrummet varje dag men då i form av att jag släpper lös robotdammsugaren i något av rummen när jag går med hunden.
 
Tycker det är rätt standard att behöva dammsuga varje dag om man har pälsdjur :o jag försöker dammsuga åtminstone köket, sovrummet och vardagsrummet varje dag men då i form av att jag släpper lös robotdammsugaren i något av rummen när jag går med hunden.
Jag har pälsdjur och heltäckningsmatta - finns inte på kartan att jag skulle orka ens TÄNKA på att dammsuga varje dag. När jag jobbat färdigt, varit ut på promenad, eventuellt suttit ned en stund och kanske ätit middag är klockan redan nio, minst. Inte dags eller energi till att väcka snabeldraken. No way! 😅
Robot vore ju en dröm men det funkar inte på heltäckningsmatta.
 
Men det är väl helt meningslöst att överhuvudtaget jämföra sig med andra eller fundera på varför vissa gör si eller så?
Finns inte två människor som är lika eller prioriterar lika och prioriteringar ändrar sig dessutom
Precis så! Vi är olika funkis och har så himla olika prioriteringar allihopa - och särskilt att jämföra sig med vad någon visar på sociala media är TOTALT hopplöst. Så giftigt!
 
Idag sov jag till 13.00. Somnade nog vid 02. Åt frukost en timme. Städade ur ett ruggigt köksfönster modell stort. Planterade om de 4 krukväxter som står där igår. Var ingen jord i dom. Bara rötter. Dom har stått där i fyra år. Var svartmögelfläckar på fönsterglaset. Nu ska det bara putsas på utsidan. Spindelväv som såg ut som gardintyg lite här o där. Bytte gardiner. Inte gjort på tre år. Brukade alltid fixa till jul annars men har inte orkat det senaste. Åt sen gårdagens fiskgryta. Gick en sväng med hund, hade hellre velat sova en stund. Sitter nu på glasverandan. Måste hänga upp gardinerna jag tvättade på tork. Har väl fått ihop 2-3 timmar aktiv tid idag och det är jag jättenöjd med. Mer än ingenting.
 
Bara att cykla 4 mil är väl ändå en rätt rejäl ansträngning :confused:??
Ett motionspass men ingen rejäl ansträngning och till sak hör att det var på en ledig dag. Cykla plantera 4 buskar görs på fm man hinner vila o sen dra till stan. Slappa på kvällen om man inte har lust o göra nåt mer .
 
Mina föräldrar åkte hem idag. Taxin kom klockan sex, jag satt i soffan och glodde (trots att jag säkert hade kunnat vara jätteproduktiv), gick ut en sväng med hunden och var i första städhuset klockan nio. Städade till klockan fyra-ish, sedan var vädret fint och jag hade ropat in en möbel på försäljningssidan så jag slog två flugor i en och planerade hundpromenaden förbi det huset. Nu är jag SLUT trots att hundpromenaden är min laddning. Jag plockade växter till akvariet på vägen men har bara slängt ned dem i vattnet, får plantera en annan dag. Har pluttat ned de skitiga trasorna i tvättmaskinen och tryckt på start. Kanske, eventuellt blir det middag och kanske, eventuellt hänger jag upp trasorna när de är färdiga. Ett par småspindlar ska få mat, men det kan jag fixa om några timmar.
Känner mig rätt normal trots att jag inte fixat undan allt efter semesterbesöket jag haft i veckan. Förmodligen reclaimar jag soffan och sover här inatt.
 
Bara att cykla 4 mil är väl ändå en rätt rejäl ansträngning :confused:??
Det varierar från person till person. Jag skulle vara rätt död efter det men en på jobbet cyklar till jobbet varje dag (2 mil dit och 2 mil hem). Han har dock elcykel så det går väl relativt smidigt.
En annan kollega brukar springa till jobbet ibland. Vi har 25 min med bil till jobbet….
Alla är olika och alla tycker att olika saker är ansträngande
 
Ja, jag förundras över en bukefalist som dammsuger hela sitt hem varje dag.
I mitt sovrum så går jag liksom in på kvällen. Tar ev. av mig ett plagg eller handduk, Lägger mig. kliver upp och går ut ur rummet på morgonen. Dvs jag nuddar knappt golvet. Det skulle vara helt meningslöst att dammsuga sovrummet varje dag.
Det gjorde jag förr, kommer ihåg att så många på buke reagerade på att jag städade varje dag.

NU skulle jag också reagera!:D Visst var det för att jag hade flera hundar och de skitade ner osv, men i dag bryr jag mig inte lika mycket som då, jag orkar inte längre. Jag städar söndagar och ibland kan jag moppa lite i hallen, om hunden pälsar ner så får det vara så till söndag liksom, intresseklubben antecknar inte ens mer :D
 
Mina föräldrar åkte hem idag. Taxin kom klockan sex, jag satt i soffan och glodde (trots att jag säkert hade kunnat vara jätteproduktiv), gick ut en sväng med hunden och var i första städhuset klockan nio. Städade till klockan fyra-ish, sedan var vädret fint och jag hade ropat in en möbel på försäljningssidan så jag slog två flugor i en och planerade hundpromenaden förbi det huset. Nu är jag SLUT trots att hundpromenaden är min laddning. Jag plockade växter till akvariet på vägen men har bara slängt ned dem i vattnet, får plantera en annan dag. Har pluttat ned de skitiga trasorna i tvättmaskinen och tryckt på start. Kanske, eventuellt blir det middag och kanske, eventuellt hänger jag upp trasorna när de är färdiga. Ett par småspindlar ska få mat, men det kan jag fixa om några timmar.
Känner mig rätt normal trots att jag inte fixat undan allt efter semesterbesöket jag haft i veckan. Förmodligen reclaimar jag soffan och sover här inatt.
Svarar mig själv: om jag lägger ut bilder på sociala media ikväll kommer det att vara från någon av middagarna under veckan och från jättepromenaden vi tog uppå kullarna med hunden och katten. Kanske från Botaniska Trädgården. Inte från mitt dräggande i soffan eller kinamaten som legat i kylen sedan i Fredags, som jag funderar på att värma upp.
 
Tycker det är rätt standard att behöva dammsuga varje dag om man har pälsdjur :o jag försöker dammsuga åtminstone köket, sovrummet och vardagsrummet varje dag men då i form av att jag släpper lös robotdammsugaren i något av rummen när jag går med hunden.
Min hund klev in i sovrummet och gick och la sig och klev sen upp och gick ut. Så inte yrde det runt särskilt mycket hår.

(Exet konstaterade en tid efter att jag och hunden flyttat ut att jag faktiskt hade haft rätt han fällde mer än hunden..)
 
Bara att cykla 4 mil är väl ändå en rätt rejäl ansträngning :confused:??

Varierar verkligen från person till person. För mig är det jobbigare att sitta hemma än att cykla 4 mil för jag får ångest av att bara vara. Inte för att jag direkt har energi till det, utan för att det är mer av en ansträngning att "ta det lugnt". Har mitt huvud/kropp inte sysselsättning så går den sönder.

Men om någon får energi av att vara hemma och vila så förstår jag verkligen varför man gör det. Min sambo är sådan och jag avundas honom rätt ofta. Jag har liksom ingen "inbyggd ro" i kroppen.
 
Om vi nu ska jämföra oss… jag orkar allt som oftast inte göra NÅGOT! Vissa dagar orkar jag bara vara vaken och sitta i soffan och på sin höjd virka långsamt och kolla serier. Andra dagar har jag mer energi, som exempelvis igår. Då diskade jag dessa krukor och efteråt blev jag helt slut så jag gick och la mig och sov ett par timmar.

I lördags var jag på restaurang med några vänner. Två timmar räckte gott och väl för mig. Åkte hem och däckade och sov sen 2 dygn.

Jag är sååå avis på alla som har ork att göra saker. Som orkar jobba, som orkar ta hand om sitt hem. Som orkar mer än mig.

Men samtidigt så ska vi inte jämföra oss. Alla är olika.
 

Bifogade filer

  • 77044EBF-0C1F-4A42-B95C-83D341F283F5.webp
    77044EBF-0C1F-4A42-B95C-83D341F283F5.webp
    236,4 KB · Visningar: 31
Det varierar från person till person. Jag skulle vara rätt död efter det men en på jobbet cyklar till jobbet varje dag (2 mil dit och 2 mil hem). Han har dock elcykel så det går väl relativt smidigt.
En annan kollega brukar springa till jobbet ibland. Vi har 25 min med bil till jobbet….
Alla är olika och alla tycker att olika saker är ansträngande
Cykla 4 mil skulle jag nog bara göra om någon jagade mig.... :nailbiting: :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 889
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
838
Senast: ginnies
·
Skola & Jobb Du som läst på universitet eller högskola, vad har du gjort med alla de läroböcker du samlat på dig? Jag har ett tiotal läroböcker...
2
Svar
24
· Visningar
841
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp