Vad är arbetsförmåga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undrar var vissa får sin energi ifrån. Läste nyligen på Sara Bäckmos instagram att hon en ledig dag bl.a. hunnit med en tur till stan, planterat fyra (!) buskar, och cyklat 4 mil.

Lyckas jag plantera en buske en ledig dag så får det anses som bra.

Det känns så orättvist att hon orkar och lyckas med en massa saker. Jag startade min hemsida långt innan hon tänkt tanken. Och jag är omsprungen för länge sen.

Tror inte hon kollapsar så ofta. Det är ju bara att titta på vad hon åstadkommer. Själv gör jag inte ens en bråkdel av vad hon gör. Och det stör mig.
Ja det är orättvist att vissa har en massa ork. Jag känner en del sådana där människor jag med. Som har femtioelva projekt igång, som cyklar en mil innan frukost på helgen, renoverar en kåk och samtidigt hinner gå på en massa tillställningar.
Men jag känner också folk som jag, som kommer hem efter jobbet och det man orkar göra är att kasta in en tvätt i maskinen och en pizza i micron.

Ja det är surt. Men innebär det att jag är en dålig människa? Att mitt liv är piss? Inte alls.
Jag har vänner jag tycker om, en trevlig bostad ett arbete jag trivs med och ett intresse jag brinner för.

Men visst det ser inte ut som en hemnetannons hemma, jag har inte snajsiga matlådor med hemmagjord bearnaiessås och två sorters sallader på lunchen eller tränar tre gånger i veckan. Jag har fått anpassa saker för vad som funkar för mig.

Mitt liv är väldigt bra som det är.
 
Jag avskyr att vara så lågpresterande.
Oj jag anser mig verkligen inte vara lågpresterande 🥲
Jag har snarare accepterat vad jag klarar för att kunna ge mig själv de bästa förutsättningarna för att må bra.
Att gå och känna sig dålig för att man inte orkar lika mycket som någon bakom ett instagramkonto (som inte speglar hela verkligheten) känns väldigt kontraproduktivt.
Du borde vara lite snällare mot dig själv 🌺
 
Men det hon åstadkommer är ändå fakta. Hon skriver böcker och hon odlar utav bara helvete.
Nu är vi där igen. Det är ytan hon visar, ballerinaskorna. Det hon inte visar, de såriga, söndriga fötterna inuti skorna, det visas inte.
Det är livsfarligt att jämföra sig med flashiga influensers, oavsett inriktning, för det de visar är yta.

En vän till mig var/är ett känt namn inom fitnessvärlden. Följde man hen var det idel fina kroppsbilder, från gymmet, från löprundan, sponsrade inlägg med fina kläder osv osv med kronan på verket de fantastiska tävlingsbilderna med segrar. Samma person skakade i kroppen på jobbet om hen inte fick sina gram protein och koffein på minuten i rätt tid, samma person var hålögd av för lite sömn pga att det behövdes träningspass från 4 på morgonen till 22 på kvällen för att få in rätt mängd varje dag, samma person satt och grät av hunger instängd på kontoret och samma person träffade aldrig några andra än de på gymmet för frestelsen var för stor till mat, dryck och så hanns det ju inte för det gick inte att hoppa över ett träningspass.

Allt detta berättades det aldrig om i de flashiga inläggen.

Sluta jämför dig med andra! Du är som du är och det är mer än ok. Önska kan man alltid men inte slå på sig själv så som du gör, det kommer aldrig ändra något.
 
Men följ henne inte då
Och då kommer jag orka mer?

Visst. Men vet du vilken hjälp hon har till sitt förfogande? Det kanske är ett helt team?
Jo, hon har hjälp av andra, men odlar gör hon själv vad jag vet.

Ja det är orättvist att vissa har en massa ork. Jag känner en del sådana där människor jag med. Som har femtioelva projekt igång, som cyklar en mil innan frukost på helgen, renoverar en kåk och samtidigt hinner gå på en massa tillställningar.
Men jag känner också folk som jag, som kommer hem efter jobbet och det man orkar göra är att kasta in en tvätt i maskinen och en pizza i micron.

Ja det är surt. Men innebär det att jag är en dålig människa? Att mitt liv är piss? Inte alls.
Jag har vänner jag tycker om, en trevlig bostad ett arbete jag trivs med och ett intresse jag brinner för.

Men visst det ser inte ut som en hemnetannons hemma, jag har inte snajsiga matlådor med hemmagjord bearnaiessås och två sorters sallader på lunchen eller tränar tre gånger i veckan. Jag har fått anpassa saker för vad som funkar för mig.

Mitt liv är väldigt bra som det är.
Kul att du känner att det är bra som det är.

För mig är det inte det.

"Alla dessa dagar som kom och gick. Inte visste jag att de var livet." Citat någon okänd

Och imorgon är det en jävla jobbdag till. Och jag har fortfarande oplanterade växter som står och väntar på att jag ska orka ta hand om dem.
 
Nu är vi där igen. Det är ytan hon visar, ballerinaskorna. Det hon inte visar, de såriga, söndriga fötterna inuti skorna, det visas inte.
Det är livsfarligt att jämföra sig med flashiga influensers, oavsett inriktning, för det de visar är yta.

En vän till mig var/är ett känt namn inom fitnessvärlden. Följde man hen var det idel fina kroppsbilder, från gymmet, från löprundan, sponsrade inlägg med fina kläder osv osv med kronan på verket de fantastiska tävlingsbilderna med segrar. Samma person skakade i kroppen på jobbet om hen inte fick sina gram protein och koffein på minuten i rätt tid, samma person var hålögd av för lite sömn pga att det behövdes träningspass från 4 på morgonen till 22 på kvällen för att få in rätt mängd varje dag, samma person satt och grät av hunger instängd på kontoret och samma person träffade aldrig några andra än de på gymmet för frestelsen var för stor till mat, dryck och så hanns det ju inte för det gick inte att hoppa över ett träningspass.

Allt detta berättades det aldrig om i de flashiga inläggen.

Sluta jämför dig med andra! Du är som du är och det är mer än ok. Önska kan man alltid men inte slå på sig själv så som du gör, det kommer aldrig ändra något.
Nej, det är inte mer än ok. Jag trivs inte alls med mitt liv. Jag har inte ens en familj.
 
Tror inte hon kollapsar så ofta. Det är ju bara att titta på vad hon åstadkommer. Själv gör jag inte ens en bråkdel av vad hon gör. Och det stör mig.
Min poäng är att det folk visar är en fasad, de de vill att folk ska se.

JAg har ingen koll på just denna personen (har ingen koll vem hon är). jag är mest bara skeptisk till den fasad som folk generellt visar i sociala medier - det är inte dåliga dagar ostädade hem, disk mm folk visar upp - och det finns det garanterat bland de som visar sitt liv på sociala medier. Det är nog inte många som inte gör i närheten av det hon beskriver att hon gör, kanske även hon själv ;).
 
Oj jag anser mig verkligen inte vara lågpresterande 🥲
Jag har snarare accepterat vad jag klarar för att kunna ge mig själv de bästa förutsättningarna för att må bra.
Att gå och känna sig dålig för att man inte orkar lika mycket som någon bakom ett instagramkonto (som inte speglar hela verkligheten) känns väldigt kontraproduktivt.
Du borde vara lite snällare mot dig själv 🌺
Ja, och att ge sig själv möjligheten att lyckas. Jag är ovanligt trött nu eftersom jag dragits med en förkylning i snart tre veckor. Igår bestämde jag mig för att Mitt ENDA jobb idag efter jobbet (utom att mata husdjuren) idag är att fylla tvättmaskinen och äta upp en skål med jordgubbar. Hade jag varit ännu lite tröttare hade jag fyllt maskinen och programmerat den till att vara klar efter jobbet imorgon så att jag slapp fylla och hänga upp samma dag).
Så fort jag kom innanför dörren och tagit av mig skorna fyllde jag den. Jag satte mig inte ned. Lika bra att få det gjort innan luften gått ur mig. Då var dagens uppgift klar. Hade jag satt mig ned hade det varit kört.
ALLT annat utöver det och jordgubbarna är en bonus. Som att klippa naglarna jag precis gjorde mellan inläggen.

Jag har inget ångest över att jag inte gjort en massa saker jag "borde". Jag gjorde det jag planerade att göra. Det som behövde göras. Och dessutom klippte jag naglarna.
 
Och då kommer jag orka mer?


Jo, hon har hjälp av andra, men odlar gör hon själv vad jag vet.


Kul att du känner att det är bra som det är.

För mig är det inte det.

"Alla dessa dagar som kom och gick. Inte visste jag att de var livet." Citat någon okänd

Och imorgon är det en jävla jobbdag till. Och jag har fortfarande oplanterade växter som står och väntar på att jag ska orka ta hand om dem.
Imorgon när du kommer hem efter jobbet, innan du tar av dig skorna och jackan så planerar du EN växt. Då har du planerat en växt mer än idag.
 
Ja, och att ge sig själv möjligheten att lyckas. Jag är ovanligt trött nu eftersom jag dragits med en förkylning i snart tre veckor. Igår bestämde jag mig för att Mitt ENDA jobb idag efter jobbet (utom att mata husdjuren) idag är att fylla tvättmaskinen och äta upp en skål med jordgubbar. Hade jag varit ännu lite tröttare hade jag fyllt maskinen och programmerat den till att vara klar efter jobbet imorgon så att jag slapp fylla och hänga upp samma dag).
Så fort jag kom innanför dörren och tagit av mig skorna fyllde jag den. Jag satte mig inte ned. Lika bra att få det gjort innan luften gått ur mig. Då var dagens uppgift klar. Hade jag satt mig ned hade det varit kört.
ALLT annat utöver det och jordgubbarna är en bonus. Som att klippa naglarna jag precis gjorde mellan inläggen.

Jag har inget ångest över att jag inte gjort en massa saker jag "borde". Jag gjorde det jag planerade att göra. Det som behövde göras.
Själv har jag inte ens duschat idag.
 
Imorgon när du kommer hem efter jobbet, innan du tar av dig skorna och jackan så planerar du EN växt. Då har du planerat en växt mer än idag.

För mig är plantering av en buske ett ganska stort projekt. Det är inget jag orkar efter jobbet. Knappt ens på helgen.

Jag har haft som mål att göra nånting hemma efter jobbet varje dag. Men har inte lyckats med det. Oavsett så har buskplantering aldrig hört till de där små sysslorna man kan tvinga sig till efter jobbet.
 
Då får man ju se till att inte tro att man kommer att kunna fortsätta plantera en massa växter, som man sedan blir missnöjd över att man inte lyckas med. Särskilt många frekventa stora projekt utöver jobbet är det få som orkar.
Vad är meningen med livet när man inte har ett liv?
 
Vad är meningen med livet när man inte har ett liv?
Att skapa sig ett liv?
Om du nu har MASSOR med växter som ska ned i jorden och du inte orkar med så är det kanske bättre att ha några få växters som du orkar få ned i jorden och njuta av. Och så småningom orkar du kanske ha lite fler växter?
Det måste finnas forum som Buke för växtintresserade där du kan träffa likasinnade.
Gå i terapi och försök lära dig hur du får vänner som kan bli din "family of choice" eftersom din biofamilj inte verkar vara jättelämpade som familj åt dig. Att blod skulle vara tjockare än vatten är bara bullshit.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 889
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
838
Senast: ginnies
·
Skola & Jobb Du som läst på universitet eller högskola, vad har du gjort med alla de läroböcker du samlat på dig? Jag har ett tiotal läroböcker...
2
Svar
24
· Visningar
841
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp