Vad är arbetsförmåga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ägnar man all ledig tid med social medier och på sofflan med socialamedier har man dock ett problem, om inte annat finns det inte tid att göra annat.

Det blev ett himla väsen när jag föreslog att dra ner på tiden. Hur är det ens möjligt att få gjort något annat annars?

Varför är det tvunget att vara ett problem om en person väljer att pyssla med sociala medier på sin lediga tid?
Som @em-pirre skrev, om personen hade sagt att hen inte får något gjort PGA sociala medier så håller jag med dig till 110%. Men nu är det ju inte så.
 
Varför är det tvunget att vara ett problem om en person väljer att pyssla med sociala medier på sin lediga tid?
Som @em-pirre skrev, om personen hade sagt att hen inte får något gjort PGA sociala medier så håller jag med dig till 110%. Men nu är det ju inte så.

Nu säger jag inte att det är så i det här fallet! Men det skulle ju kräva att personen ifråga har den insikten och förstår att det är p.g.a. sociala medier.
 
Nej, var har jag skrivit det? Problemet är säkert mer komplext. Ägnar man all ledig tid med social medier och på sofflan med socialamedier har man dock ett problem, om inte annat finns det inte tid att göra annat.

Det blev ett himla väsen när jag föreslog att dra ner på tiden. Hur är det ens möjligt att få gjort något annat annars?
Om jag kastar ner telefonen i toan och kastar ut datorn. Vad tror du förändras? Jo, absolut ingenting! Eller jo, jag blir betydligt mer isolerad än innan.
 
Om jag kastar ner telefonen i toan och kastar ut datorn. Vad tror du förändras? Jo, absolut ingenting! Eller jo, jag blir betydligt mer isolerad än innan.
Jag sade precis som du, men med andra ord men testade ändå en vecka och det hände en hel del,mest att jag blev medveten om beroendet. Men nej jag tror inte att din värld blir perfekt av att dra ner på sociala medier.
 
Varför är det tvunget att vara ett problem om en person väljer att pyssla med sociala medier på sin lediga tid?
Som @em-pirre skrev, om personen hade sagt att hen inte får något gjort PGA sociala medier så håller jag med dig till 110%. Men nu är det ju inte så.
Det är alltid ett problem om man ägnar all tillgänglig tid till soffan och sociala medier (eller spelar datorspel ell vad man väljer) Helt oberoende om det handlar om beroende eller inte.

Då hinner man inte göra något annat även om man skulle orka. Och då skriver jag generellt och inte om TS
 
Det är alltid ett problem om man ägnar all tillgänglig tid till soffan och sociala medier (eller spelar datorspel ell vad man väljer) Helt oberoende om det handlar om beroende eller inte.

Då hinner man inte göra något annat även om man skulle orka. Och då skriver jag generellt och inte om TS
Men det är ingen i tråden som har problem med tidsbrist.
 
Det är alltid ett problem om man ägnar all tillgänglig tid till soffan och sociala medier (eller spelar datorspel ell vad man väljer) Helt oberoende om det handlar om beroende eller inte.

Då hinner man inte göra något annat även om man skulle orka. Och då skriver jag generellt och inte om TS

Fast varför? Anser du att hänga i stallet på sin lediga tid också är ett problem? Alla gör ju det dom tycker om, sen kvittar det ju vad det är. Och hinner inte göra något annat, vad är något annat? Om man VÄLJER att kolla serier så har man ju valt det för att det är det man vill göra. Nu pratar jag om vuxna människor som bestämmer över sitt liv och sin vardag utan att det går ut över andra. Det är annat om det gäller barn såklart.
 
Fast varför? Anser du att hänga i stallet på sin lediga tid också är ett problem? Alla gör ju det dom tycker om, sen kvittar det ju vad det är. Och hinner inte göra något annat, vad är något annat? Om man VÄLJER att kolla serier så har man ju valt det för att det är det man vill göra. Nu pratar jag om vuxna människor som bestämmer över sitt liv och sin vardag utan att det går ut över andra. Det är annat om det gäller barn såklart.

Det blir ju ett problem om man mår dåligt av att inte orka sköta hemmet så att det håller den nivå av renlighet/ordning man vill ha.
 
For the record: jag har varit mobilfri i några timmar nu. Har mest legat utslagen på sängen. Är så trött. Ibland har jag tvingat mig att gräva i trädgården för att jag behöver plantera en buske. Eller så har jag klappat en katt.
 
Fast varför? Anser du att hänga i stallet på sin lediga tid också är ett problem? Alla gör ju det dom tycker om, sen kvittar det ju vad det är. Och hinner inte göra något annat, vad är något annat? Om man VÄLJER att kolla serier så har man ju valt det för att det är det man vill göra. Nu pratar jag om vuxna människor som bestämmer över sitt liv och sin vardag utan att det går ut över andra. Det är annat om det gäller barn såklart.
Ja det är ett problem om man hänger i all sin lediga tid och inte orkar ta hand om sitt hem. Att hänga i stallet är dock inte beroendeframkallande även om det inte riktigt är på samma vis. De är inte direkt konstruerade för att tjäna pengar på dig, och använda algoritmer för att meddela likes och locka dig att stanna kvar. De är också mer variation med hästar än med Facebook.

Jag talar också om vuxna människor och som sagt är det liksom inte mitt påhitt att sociala media/ och många spel som fyller samma funktion är problematiskt när det gäller att skapa stress och vara beroendeframkallande.

Man kan säga att sockerberoende, drogmissbrukare, spelmissbrukare, shoppingmissbrukare missbrukare av sociala medier mfl väljer sina droger, men idag är man rätt enig om att det är en sjukdomsbild med och det kan krävas hjälp både att inse sitt missbruk och ta sig ur det. Åtminstone om det gått för långt.
 
Det är väl klart att något annat händer om man tar bort det som man ägnar mycket tid åt. Det är ju rätt logiskt...
Ja det är ju liksom det som är poängen. Jag upptäckte också hur beroende jag var av det och hur mycket tid jag omedvetet lade på det utan någon eftertanke. Numera är det mycket mer av ett aktivt val och mindre slentrian jag använder sociala medier. Jag har också slagit av de flesta aviseringarna och alla mellan 22 och 07.
 
Jag tror att det stjäl mer energi av oss alla än vi är villiga att inse. Jag kan uppleva mobilen som stressande. Förr kunde jag titta på långsamma program och njuta av lugnet. Nu är mobilen där i handen och jag surfar runt och multitaskar. Jag måste alltså aktivt välja bort mobilen för att kunna koppla av på ett sätt som jag gjorde per automatik förr.

Jag håller med dig. Tror också att vara "ständigt uppkopplad" stressar oss mer än vi tror.

Ja och man märker det inte förrän man plockar bort dator/mobil.

Nu har ju TS bett om att ämnet mobilberoende ska släppas här, kanske kan ni starta en egen tråd om ni vill fortsätta på det spåret? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 889
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
838
Senast: ginnies
·
Skola & Jobb Du som läst på universitet eller högskola, vad har du gjort med alla de läroböcker du samlat på dig? Jag har ett tiotal läroböcker...
2
Svar
24
· Visningar
841
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp