Vad är arbetsförmåga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag försöker igen,det är INTE att leva i en sanitär olägenhet att mer än en gång glömma kastrullen på spisen och bränna det som är i.
I fallet som diskuteras- vilket är grunden för mitt ovan påstående- har det inte heller framkommit att " det är stinkande mat i köket mer eller mindre hela tiden-inte heller har det nämnts att " det luktar i hela huset", det är väl ditt påhitt.

Jag har aldrig heller skrivit att andra inte "får må dåligt av ex en bränd kastrull"- bara svarat på din skrivna sanning att det är en olägenhet , nej alla mår inte dåligt av sådant, det är inte en olägenhet för alla och för mig är det en skitsak i livet.

Jag förstår inte vad du har för behov att skriva om mina ord och mena jag tycker annat än det jag skrivit. Håll dig till att läsa in det jag skrivit: att beskrivningen inte är begreppet" leva i sanitär olägenhet", inse vad det betyder.
Ni kanske kan starta en egen tråd om det här?
 
Nej jag har inte deltagit i den diskussion vad jag kan minnas, möjligen något enstaka inlägg. Du kanske kan länka men jag tror inte du hittar något.

Och jag vet givetvis inte om någon här är beroende eller inte, men sannolikheten är att flertalet här är det mer eller mindre. Det är extremt vanligt bland de som brukar sociala medier frekvent.

Vi alla är ju dock mer eller mindre beroende av sociala medier idag. Iallafall av telefonen.
 
Nej jag har inte deltagit i den diskussion vad jag kan minnas, möjligen något enstaka inlägg. Du kanske kan länka men jag tror inte du hittar något.

Och jag vet givetvis inte om någon här är beroende eller inte, men sannolikheten är att flertalet här är det mer eller mindre. Det är extremt vanligt bland de som brukar sociala medier frekvent.
Men alltså för att gå tillbaka till ts. Tror du att ts förmåga och icke förmåga till att arbeta till och skötsel av hemmet handlar om att hen är beroende av sociala medier? Om du gör det så..jag vet inte. Blir lite mållös faktiskt.
 
Senast ändrad:
Jag försöker igen,det är INTE att leva i en sanitär olägenhet att mer än en gång glömma kastrullen på spisen och bränna det som är i.
I fallet som diskuteras- vilket är grunden för mitt ovan påstående- har det inte heller framkommit att " det är stinkande mat i köket mer eller mindre hela tiden-inte heller har det nämnts att " det luktar i hela huset", det är väl ditt påhitt.

Jag har aldrig heller skrivit att andra inte "får må dåligt av ex en bränd kastrull"- bara svarat på din skrivna sanning att det är en olägenhet , nej alla mår inte dåligt av sådant, det är inte en olägenhet för alla och för mig är det en skitsak i livet.

Jag förstår inte vad du har för behov att skriva om mina ord och mena jag tycker annat än det jag skrivit. Håll dig till att läsa in det jag skrivit: att beskrivningen inte är begreppet" leva i sanitär olägenhet", inse vad det betyder.
Jaja, du tycker något annat och förstår uppenbarligen inte problemet så inte så mycket att diskutera. Jag håller inte med dig iallafall.
 
Eller så har det det. TS tog själv upp att hen tillbringade den mesta av ledig tid på soffan med sociala medier. Det är en extremt stor varningssignal i mina ögon, i synnerhet som det är väl dokumenterat att sociala media är problematiskt och stjäl energi.

Varför andra hakade på vet jag inte, kanske för de ser samma sak eller för att det är ett intressant ämne.
Jag har sagt det förut och säger det igen. Mina problem har alltid funnits, d.v.s. innan det fanns mobiltelefoner och sociala medier. Det fanns innan jag ägde en dator också. Och innan jag ägde en soffa. Så mina problem har varken med soffan eller sociala medier att göra.

Och nej, jag kan inte välja att inte ha problem.

Jag försöker igen,det är INTE att leva i en sanitär olägenhet att mer än en gång glömma kastrullen på spisen och bränna det som är i.
I fallet som diskuteras- vilket är grunden för mitt ovan påstående- har det inte heller framkommit att " det är stinkande mat i köket mer eller mindre hela tiden-inte heller har det nämnts att " det luktar i hela huset", det är väl ditt påhitt.

Jag har aldrig heller skrivit att andra inte "får må dåligt av ex en bränd kastrull"- bara svarat på din skrivna sanning att det är en olägenhet , nej alla mår inte dåligt av sådant, det är inte en olägenhet för alla och för mig är det en skitsak i livet.

Jag förstår inte vad du har för behov att skriva om mina ord och mena jag tycker annat än det jag skrivit. Håll dig till att läsa in det jag skrivit: att beskrivningen inte är begreppet" leva i sanitär olägenhet", inse vad det betyder.
Jag har sagt att det luktat illa även i andra rum än köket. Jag äcklas av sånt.
 
Men alltså för att gå tillbaka till ts. Tror du att ts förmåga och icke förmåga till att arbeta till och skötsel av hemmet handlar om att hen är beroende av sociala medier? Om du gör det så..jag vet inte. Blir lite mållös faktiskt.
Det är väl inte vad som påstås?
Men att sociala medier, mobilspel med mera kan påverka måendet negativt/förhindra återhämtning fullt ut (inte bara fysiskt utan även kognitivt) är inte något som @Lobelia hittar på, det finns som sagt gott om forskningsstöd till detta.

Vi vet inte om TS är beroende av sin mobil/dator. Vi vet inte heller vad gränsen för riskbruk/missbruk går, högst troligt är den individuell. Det TS skriver är att hen ägnar mycket tid åt sociala medier och vilar, utan att få mer energi. Det kan ha ett samband, utifrån forskning och på gruppnivvå. Om det har ett samband i just TS fall vet vi inte. Inte hen heller om hen inte testar en period (mer än en dag) utan sociala medier, mobilspel mm för att se om nuvarande nivå av återhämtning ger mer energi. Eller triggar startmotorn av annan anledning, tristess till exempel.
 
Men orsak och verkan? Det är som att säga att sjuka är sjuka för att de tar medicin, snarare än att de tar medicin för att de är sjuka. Dvs man springer för att dämpa ett dåligt mående ett dåligt mående som gör att man inte orkar med sitt hushåll, sen gör omvärlden tolkningen att man gör av med all sin energi på att springa och därför inte orkar med sitt hushåll.

Så där kan man ju säga om alla beroenden. Det tar ju inte bort det faktum att människor kan bli sjukligt beroende av väldigt många olika saker. Inte bara droger och alkohol. Är ett alkoholberoende inte ett beroende om det bara är ett symptom på att man mår dåligt i övrigt? Knappast!
 
Jag har sagt det förut och säger det igen. Mina problem har alltid funnits, d.v.s. innan det fanns mobiltelefoner och sociala medier. Det fanns innan jag ägde en dator också. Och innan jag ägde en soffa. Så mina problem har varken med soffan eller sociala medier att göra.

Och nej, jag kan inte välja att inte ha problem.


Jag har sagt att det luktat illa även i andra rum än köket. Jag äcklas av sånt.

Även om problemen funnits innan så kan ju sociala medier och mobiltelefonen påverka dig negativt ändå.
 
Det är väl inte vad som påstås?
Men att sociala medier, mobilspel med mera kan påverka måendet negativt/förhindra återhämtning fullt ut (inte bara fysiskt utan även kognitivt) är inte något som @Lobelia hittar på, det finns som sagt gott om forskningsstöd till detta.

Vi vet inte om TS är beroende av sin mobil/dator. Vi vet inte heller vad gränsen för riskbruk/missbruk går, högst troligt är den individuell. Det TS skriver är att hen ägnar mycket tid åt sociala medier och vilar, utan att få mer energi. Det kan ha ett samband, utifrån forskning och på gruppnivvå. Om det har ett samband i just TS fall vet vi inte. Inte hen heller om hen inte testar en period (mer än en dag) utan sociala medier, mobilspel mm för att se om nuvarande nivå av återhämtning ger mer energi. Eller triggar startmotorn av annan anledning, tristess till exempel.

Det är väl ingen som säger emot det? Däremot är det ju inte problemet för TS, av vad som framkommer när hon berättar.
 
Även om problemen funnits innan så kan ju sociala medier och mobiltelefonen påverka dig negativt ändå.
Men ingen sådan sjuklig användning har ju beskrivits, det är ju bara någon som tagit formuleringen "jag orkar inte göra något annat än att ligga på soffan och scrolla i sociala medier" och dragit iväg den till att det skulle vara det som är problemet snarare än symptomet.
 
Det är väl inte vad som påstås?
Men att sociala medier, mobilspel med mera kan påverka måendet negativt/förhindra återhämtning fullt ut (inte bara fysiskt utan även kognitivt) är inte något som @Lobelia hittar på, det finns som sagt gott om forskningsstöd till detta.

Vi vet inte om TS är beroende av sin mobil/dator. Vi vet inte heller vad gränsen för riskbruk/missbruk går, högst troligt är den individuell. Det TS skriver är att hen ägnar mycket tid åt sociala medier och vilar, utan att få mer energi. Det kan ha ett samband, utifrån forskning och på gruppnivvå. Om det har ett samband i just TS fall vet vi inte. Inte hen heller om hen inte testar en period (mer än en dag) utan sociala medier, mobilspel mm för att se om nuvarande nivå av återhämtning ger mer energi. Eller triggar startmotorn av annan anledning, tristess till exempel.
Men det är ju inte relevant i tråden. Det är ju helt sanslöst att man känner att man behöver ta upp att sociala medier är beroendeframkallande (duh) och att många är beroende och att ts användande an sociala medier är oroväckande när det över huvud taget inte har med saken att göra.
 
Men det är ju inte relevant i tråden. Det är ju helt sanslöst att man känner att man behöver ta upp att sociala medier är beroendeframkallande (duh) och att många är beroende och att ts användande an sociala medier är oroväckande när det över huvud taget inte har med saken att göra.

Det kan visst vara relevant för tråden. Det behöver inte vara det, men det är inte helt uteslutet heller.
Klippt från: https://beroendekliniken.se/processberoenden/beroende-av-sociala-medier

"Det finns en stark koppling mellan sociala medier och psykisk ohälsa. Social media-plattformar har självklart sina fördelar, men att använda dem för ofta kan göra att man känner sig mer olycklig och isolerad. Dessa negativa känslomässiga reaktioner uppstår på grund av det sociala trycket att dela händelser med andra, att posta den perfekta bilden och att ständigt jämföra sig med andra.

En orealistisk jämförelse uppstår mellan mitt riktiga jag och den filtrerade och felfria nätversionen av andra personer. Att jämföra sig med andra på det här sättet kan leda till allvarlig psykisk ohälsa. Överdrivet användande av sociala medier kan inte bara leda till nedstämdhet och ett missnöje med livet, utan det kan även leda till sämre självkänsla eller ett behov för perfektionism som ofta visar sig som ångestsjukdomar."
 
Det kan visst vara relevant för tråden. Det behöver inte vara det, men det är inte helt uteslutet heller.
Klippt från: https://beroendekliniken.se/processberoenden/beroende-av-sociala-medier

"Det finns en stark koppling mellan sociala medier och psykisk ohälsa. Social media-plattformar har självklart sina fördelar, men att använda dem för ofta kan göra att man känner sig mer olycklig och isolerad. Dessa negativa känslomässiga reaktioner uppstår på grund av det sociala trycket att dela händelser med andra, att posta den perfekta bilden och att ständigt jämföra sig med andra.

En orealistisk jämförelse uppstår mellan mitt riktiga jag och den filtrerade och felfria nätversionen av andra personer. Att jämföra sig med andra på det här sättet kan leda till allvarlig psykisk ohälsa. Överdrivet användande av sociala medier kan inte bara leda till nedstämdhet och ett missnöje med livet, utan det kan även leda till sämre självkänsla eller ett behov för perfektionism som ofta visar sig som ångestsjukdomar."
Jag kollade igenom vetenskapliga artiklar, förvisso svenska men hittade inget alls om sociala mediers påverkan på psykiskhälsa hos vuxna. Hos barn och ungdomar finns det en hel del men det mesta handlar om mobbing, trakasserier och kroppsfokus.
 
Det kan visst vara relevant för tråden. Det behöver inte vara det, men det är inte helt uteslutet heller.
Klippt från: https://beroendekliniken.se/processberoenden/beroende-av-sociala-medier

"Det finns en stark koppling mellan sociala medier och psykisk ohälsa. Social media-plattformar har självklart sina fördelar, men att använda dem för ofta kan göra att man känner sig mer olycklig och isolerad. Dessa negativa känslomässiga reaktioner uppstår på grund av det sociala trycket att dela händelser med andra, att posta den perfekta bilden och att ständigt jämföra sig med andra.

En orealistisk jämförelse uppstår mellan mitt riktiga jag och den filtrerade och felfria nätversionen av andra personer. Att jämföra sig med andra på det här sättet kan leda till allvarlig psykisk ohälsa. Överdrivet användande av sociala medier kan inte bara leda till nedstämdhet och ett missnöje med livet, utan det kan även leda till sämre självkänsla eller ett behov för perfektionism som ofta visar sig som ångestsjukdomar."
Men herregud! Vad har detta med mig eller min fråga om arbetsförmåga att göra?

Jag känner f.ö. inte igen mig alls.
 
Det här.
Jag har nyss haft det besöket och behöver alltså byta gamla befintliga avloppsbrunnar mot modern variant, men jag har 7 år på mig från i höst så jag ser ingen direkt anledning till panik och hade lätt lagt ur pengar på att installera diskmaskin om jag behövde en för att underlätta livet.

Lär inte vänta så länge med byte dock, men kontentan är väl att sålänge du inte har fått något besök och beslut så behöver du inte panika och kan -enligt mig då- med gott samvete lägga en slant på att underlätta vardagen med en diskmaskin.
Sen måste man ju boka i god tid med. Vänner som gräver avlopp har ca ett års väntetid för dom har så mycket att göra.
 
Det kan visst vara relevant för tråden. Det behöver inte vara det, men det är inte helt uteslutet heller.
Klippt från: https://beroendekliniken.se/processberoenden/beroende-av-sociala-medier

"Det finns en stark koppling mellan sociala medier och psykisk ohälsa. Social media-plattformar har självklart sina fördelar, men att använda dem för ofta kan göra att man känner sig mer olycklig och isolerad. Dessa negativa känslomässiga reaktioner uppstår på grund av det sociala trycket att dela händelser med andra, att posta den perfekta bilden och att ständigt jämföra sig med andra.

En orealistisk jämförelse uppstår mellan mitt riktiga jag och den filtrerade och felfria nätversionen av andra personer. Att jämföra sig med andra på det här sättet kan leda till allvarlig psykisk ohälsa. Överdrivet användande av sociala medier kan inte bara leda till nedstämdhet och ett missnöje med livet, utan det kan även leda till sämre självkänsla eller ett behov för perfektionism som ofta visar sig som ångestsjukdomar."
Ja men folk bor inte under en sten. Alla vet det här. Men det har FORTFARANDE inget att göra med ts situation.
 
Men alltså för att gå tillbaka till ts. Tror du att ts förmåga och icke förmåga till att arbeta till och skötsel av hemmet handlar om att hen är beroende av sociala medier? Om du gör det så..jag vet inte. Blir lite mållös faktiskt.
Nej, var har jag skrivit det? Problemet är säkert mer komplext. Ägnar man all ledig tid med social medier och på sofflan med socialamedier har man dock ett problem, om inte annat finns det inte tid att göra annat.

Det blev ett himla väsen när jag föreslog att dra ner på tiden. Hur är det ens möjligt att få gjort något annat annars?
 
Nej, var har jag skrivit det? Problemet är säkert mer komplext. Ägnar man all ledig tid med social medier och på sofflan med socialamedier har man dock ett problem, om inte annat finns det inte tid att göra annat.

Det blev ett himla väsen när jag föreslog att dra ner på tiden. Hur är det ens möjligt att få gjort något annat annars?
Meh! Om frågeställningen varit
"jag får inget gjort pga sociala medier" hade dina svar varit klockrena. Men nu var det ju inte det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 889
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
838
Senast: ginnies
·
Skola & Jobb Du som läst på universitet eller högskola, vad har du gjort med alla de läroböcker du samlat på dig? Jag har ett tiotal läroböcker...
2
Svar
24
· Visningar
841
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp