Vad är arbetsförmåga?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men vad vill du med i lägger? Bevisa för Wille att hon är lat?

Det är absolut en stor skillnad på att vara lat och att inte kunna. Den lata bryr sig inte. Den som inte kan kan ligga på soffan och surfa buke samtidigt som en har å gest över att en borde kliva upp och äta men det går inte.
Ehh.....mer bevisa isåfall att andra kanske inte heller är lata. Utan har olika svårigheter. Det var @Wille som klassade att det fanns lata människor-inte jag.
 
Jag har köpt vitaminer och järntabletter, men är dålig på att ta det. Järnet är lite knepigt att ta för det ska inte tas ihop med mat. Så det måste planeras in och påminnelse ska ställas i telefonen.
Oj, har ätit järntillskott från och till sedan strax efter jag fick mens, mest till.

Det enda rekommendationerna jag fått är att inte ta det med mejeriprodukter.
 
Jo, för jag orkade aldrig ta hand om kastrullen som jag kokade torr med grönsaker i och fyllde med vatten för att det vidbrända skulle lösa sig. Och den tomma syltburken jag ställde i diskhon blev heller inte omhändertagen i tid. Det är såna saker som gör att det blir äckligt.
Fast det är du som tycker det är en sanitär olägenhet och äckligt- jag tycker inte det, och det klassas inte heller som det- en vidbränd kastrull kan jag ha i blöt i omgångar länge och en tom syltburk , det är inget jag reagerar på.
Jag förstår du tycker det är jobbigt men du överdriver hur det ser ut hos dig, däremot är det såklart din egen känsla hur du mår och vad du orkar/inte orkar, det är det allvarliga i din situation inte att du inte orkar hålla ditt hem i pedanteri.
 
Oj, har ätit järntillskott från och till sedan strax efter jag fick mens, mest till.

Det enda rekommendationerna jag fått är att inte ta det med mejeriprodukter.
Det jag har är Niferex. På bipacksedeln står "Niferex ska inte tas med mat. Substanser i vegetarisk mat (t.ex. flingor och grönsaker) kan bilda komplex med järn (t.ex. fytater, oxalater och fosfater). Dessa komplex hindrar dig från att ta upp järnet. Innehållsämnen i kaffe, te, mjölk och koladrycker kan också minska upptaget. Tiden mellan intag av dessa produkter och Niferex bör vara minst två timmar."
 
Jag har köpt vitaminer och järntabletter, men är dålig på att ta det. Järnet är lite knepigt att ta för det ska inte tas ihop med mat. Så det måste planeras in och påminnelse ska ställas i telefonen.

Järntabletterna kan ge magbesvär​

Det är vanligt att få vissa biverkningar av järntabletter. Det kan till exempel vara illamående, förstoppning eller diarré. För att undvika biverkningarna kan du till en början ta tabletterna efter en måltid. Om det går bra bör du pröva att ta dem på fastande mage. Då tas mer järn upp i kroppen.
https://www.1177.se/Varmland/sjukdo...jukdomar/blodbrist-pa-grund-av-for-lite-jarn/


Ta tabletter efter du ätit så är det problemet löst eller direkt på morgonen när du vaknat
 
Vet du om du har brist på järn? Är inte bra att trycka i sig extra järn om inte brist finns.
Inte en susning. Och att kolla det är uteslutet.

Fast det är du som tycker det är en sanitär olägenhet och äckligt- jag tycker inte det, och det klassas inte heller som det- en vidbränd kastrull kan jag ha i blöt i omgångar länge och en tom syltburk , det är inget jag reagerar på.
Jag förstår du tycker det är jobbigt men du överdriver hur det ser ut hos dig, däremot är det såklart din egen känsla hur du mår och vad du orkar/inte orkar, det är det allvarliga i din situation inte att du inte orkar hålla ditt hem i pedanteri.
Men det luktar ju apa. Jag känner det inte bara i köket utan i angränsande rum.
 
Jag tror snarare att det är bra idé att så långt det är möjligt försöka undvika sådant som forskning uttryckligt visar ”kidnappar” belöningssystemet och minskar motivationen för att göra andra saker. Speciellt om man har problem med just motivation och att sätta sig med ”belöningen” innan man gjort det som upplevs som tråkigare är något som gör det dömt att misslyckas. Sen att man tycker det är roligt är en annan sak men knappast hjälpsamt för att ta tag i annat.

Självklart kan man behöva vila för att orka göra saker men då kanske genom att sitta med en bok, fika i trädgården eller sova en stund. Det går ju utmärkt att ringa eller teamsa med vänner medan man pysslar hemma om man vill vara social. Sen om just specifikt hantering av sociala medier ett stort intresse och man ogillar jobbet man har nu så kanske det kan vara en framtida karriärväg istället, det finns massor med företag som söker människor som är bra på sådant.

Fast nu pratar du om något helt annat än det jag skrev. Det här handlar inte om att välja det som är kul, utan om vad som ger och tar energi. Jag exempelvis känner igen mig extremt mycket i just det här med att få saker att bli gjorda. Det är skitsvårt och inget jag väljer. Det har enbart med mina svårigheter att ta tag i saker samt mitt energiförråd. Och det kan jag faktiskt inte styra över.

Det låter härligt att läsa en bok, fika i trädgården eller sova är något som du får energi av. För någon annan kan det vara helt tvärtom (nåja, sova behöver ju alla göra, men det andra).
 
Fast nu pratar du om något helt annat än det jag skrev. Det här handlar inte om att välja det som är kul, utan om vad som ger och tar energi. Jag exempelvis känner igen mig extremt mycket i just det här med att få saker att bli gjorda. Det är skitsvårt och inget jag väljer. Det har enbart med mina svårigheter att ta tag i saker samt mitt energiförråd. Och det kan jag faktiskt inte styra över.

Det låter härligt att läsa en bok, fika i trädgården eller sova är något som du får energi av. För någon annan kan det vara helt tvärtom (nåja, sova behöver ju alla göra, men det andra).
Fast nej, det spelar ingen roll hur mycket energi man får av den typen av aktiviteter om man sätter sig med det innan man gör det som ska göras som är tråkigare om man inte har disciplin nog för att faktiskt sitta 20 minuter (eller vad man nu tänker sig) och sen ta tag i det man ska göra. Det är något som de flesta med fullt normalt fungerande belöningssystem har enorma problem med så jag köper faktiskt inte alls att det skulle vara något som är hjälpsamt för de som har uttryckliga problem med just det.

Sen behöver det så klart inte vara just läsa eller fika som man använder som batteriladdande aktivitet innan man tar tag i något jobbigt, det var exempel, men tror absolut att man ska hitta något annat än att sitta med sådant som är specifikt designat för att man ska fastna med längre än tänkt.
 
Mitt belöningssystem fungerar inte som önskat. Så även om jag skriver upp en sak jag ska göra en viss dag, så blir det inte gjort. Saker som är roliga, är det samma sak med. Jag måste hela tiden tvinga mig och skärpa till mig för att få saker gjorda. Och det är tungt att leva så hela tiden.


Jag har redan skalat ner så mycket det går. Men det där med att inte ha tillräckligt med pengar är något som stressar mig.

Ett antal tusenlappar. Jobbet tar minst 3 timmar. Behöver köpa en ny kran också för att det ska bli godkänt.
Tre timmar??? Det låter väldigt mycket.
 
Fast nej, det spelar ingen roll hur mycket energi man får av den typen av aktiviteter om man sätter sig med det innan man gör det som ska göras som är tråkigare om man inte har disciplin nog för att faktiskt sitta 20 minuter (eller vad man nu tänker sig) och sen ta tag i det man ska göra. Det är något som de flesta med fullt normalt fungerande belöningssystem har enorma problem med så jag köper faktiskt inte alls att det skulle vara något som är hjälpsamt för de som har uttryckliga problem med just det.

Sen behöver det så klart inte vara just läsa eller fika som man använder som batteriladdande aktivitet innan man tar tag i något jobbigt, det var exempel, men tror absolut att man ska hitta något annat än att sitta med sådant som är specifikt designat för att man ska fastna med längre än tänkt.

Håller inte med. Det du pratar om är en annan sak än det jag pratar om. Det handlar åter igen inte om att prioritera det som är "lättare/roligare" och hellre göra det än det som måste göras.
Du kanske har missat det, att vi alla är olika.
 
Håller inte med. Det du pratar om är en annan sak än det jag pratar om. Det handlar åter igen inte om att prioritera det som är "lättare/roligare" och hellre göra det än det som måste göras.
Du kanske har missat det, att vi alla är olika.
Självklart är folk olika men du menar alltså att det inte är ett val att sätta sig med just sociala medier istället för annan återhämtande aktivitet? Det låter som att du beskriver ett missbruksproblem just relaterat till sociala medier, inte något energigivande. Det är inte alls det intrycket jag har fått av den här situationen.
 
Fast det är du som tycker det är en sanitär olägenhet och äckligt- jag tycker inte det, och det klassas inte heller som det- en vidbränd kastrull kan jag ha i blöt i omgångar länge och en tom syltburk , det är inget jag reagerar på.
Jag förstår du tycker det är jobbigt men du överdriver hur det ser ut hos dig, däremot är det såklart din egen känsla hur du mår och vad du orkar/inte orkar, det är det allvarliga i din situation inte att du inte orkar hålla ditt hem i pedanteri.
Skulle inte påstå att det räknas till att vara ens lite pedant bara för att man inte vill ha gammal mat framme som stinker. Det är snarare ganska så sunt tycker jag.
 
Självklart är folk olika men du menar alltså att det inte är ett val att sätta sig med just sociala medier istället för annan återhämtande aktivitet? Det låter som att du beskriver ett missbruksproblem just relaterat till sociala medier, inte något energigivande. Det är inte alls det intrycket jag har fått av den här situationen.

Jovisst, man väljer ju vilken aktivitet man själv tycker bäst om/ger mest energi för stunden.
 
Som vanligt känns det som att det förs flera olika parter tror att det diskuteras just det som just den personen skriver om.

Jag kan absolut förstå känslan av att komma hem från jobbet, där den energi man har räcker till att laga mat, men att diskandet får stå tillbaka, och att det till slut blir så mycket att man tittar på det hela, och ser inte hur man ska få nog med energi att ta hand om allt som ligger.

Men jag kan också förstå folk som tycker att man måste göra det tråkiga först. När jag väl lyckas komma igång att städa, vet jag att om jag tar en paus, blir det inte klart. Det hindrar mig dock inte från att ta pauser, och misslyckas med städningen, främst för att jag har alldeles för dålig förmåga att hålla fokus på något som jag tycker är tråkigt.
 
Skulle inte påstå att det räknas till att vara ens lite pedant bara för att man inte vill ha gammal mat framme som stinker. Det är snarare ganska så sunt tycker jag.

Jag skrev att det inte klassas som sanitär olägenhet, inget annat, men det kanske bara är jag och TS som ibland bränner nåt i en kastrull,vad gäller pedant så är det såklart en bidragande orsak till mindre bra mående om man strävar efter att inget får ligga framme för då mår man dåligt av det men att man samtidigt inte orkar hålla ordning. Stress för knopp och kropp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 889
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag har ringt psykakuten två gånger idag, men båda gångerna har jag lagt på luren innan jag kommit fram. Jag tycker inte att mitt...
Svar
6
· Visningar
838
Senast: ginnies
·
Skola & Jobb Du som läst på universitet eller högskola, vad har du gjort med alla de läroböcker du samlat på dig? Jag har ett tiotal läroböcker...
2
Svar
24
· Visningar
841
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp