Detta kanske inte har så mycket med just arbetsförmåga att göra men ändå:
Jag får känslan av att en del av problemet med att få saker gjorda bottnar i perfektionism.
Jag har en släng av det med, minst sagt. Det betyder alltså
inte att allt jag gör blir perfekt utan snarare att mycket aldrig blir gjort och framförallt aldrig blir klart.
Om jag borde ringt en vän igår så gör jag det kanske inte i dag heller och ju längre tiden går desto jobbigare känns samtalet. Om jag tror att en uppsats skulle kunna blivit mycket bättre än den blev så skriver jag aldrig klart sista sidan och skickar aldrig in den.
Om jag har tänkt röja i ordning min garderob för att det är stökigt där kanske jag inte hittar tid och ork till det. Men inte nog med att garderoben är rörig. Eftersom jag tänkt röja där vill jag inte lägga in ny tvätt där så istället förvarar jag mina nyvättade kläder i ikeakassar på golvet, i ett år eller så tills jag fått tillfälle att röja garderoben. Istället för att bara lägga in tvätten i skåpet där jag i alla fall vet att hunden inte lägger sig på den.
Detta är så klart bara exempel, ibland så går det ju bra också, annars hade jag aldrig klarat någon kurs eller haft några vänner kvar. För att klara av att sköta ett jobb får jag aktivt besluta mig varje dag för att nöja mig med ett halvdant resultat. Annars blir jag bara olidlig för mina kollegor och missar alla mina deadlines. Innan jag kom på att jag behöver göra det körde jag slut på mig på flera jobb, utan att egentligen få mer gjort än någon annan.
Om man nån stans har energin för att diska i tio minuter men inser att det fortfarande kommer se ut som skit efteråt så är det svårt att hitta motivationen.
Om perfektionism är problemet så kommer det bara bli värre om man blandar ihop det med lathet. För medicinen är motsatsen till att skärpa sig. Medicinen mot perfektionism är att hitta acceptans.
Kan du känna igen dig lite
@Wille?