Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Enligt CDC's godkannande ska nu personer med "underliggande" sjukdommar fa en booster ... i HELA USA. Sedan ar det en sak for staterna exact hur de levererar booster shots. Jag har underliggande sjukdommar och har darfor fatt min boster.
Vad man sagt ar att ALLA ska fa boosterdosen nagon gang i host, men manniskor som mest behover den far den sa fort som mojligt.
Har i Oregon och i Washington ar larare och ovrig skol personal precis lika prioriterade som sjukvardspersonal, och de ar pa gang ... men forst kom de som har underliggande sjukdommar och darfor ar de som ar mest kansliga.
Okej. Har en exkollega som just nu detta år jobbar i Portland & cali på en akv-enhet som frågade mig hur det såg ut här eftersom de inte fått någon info om tredje booster där annat än 'september'.

Jag fick min andra dos Pfizer för 9 dagar sedan. Jag fick ont i armen och rejäl klåda runt injektionsstället i nästan en vecka, ingen feber eller andra symptom.

Nu har jag en rätt ordentlig knöl där jag fick sprutan, ungefär som en enkrona stor och ganska platt men gör inte ont. Någon annan som har fått en knöl och har den i så fall försvunnit efter ett tag?

Själva sticket gjorde mer ont den här gången och armen började göra ont nästan direkt så jag funderar om hon kan ha lyckats spruta in vaccinet på fel plats? Eller på fel sätt?

Okej. Har en exkollega som just nu detta år jobbar i Portland & cali på en akv-enhet som frågade mig hur det såg ut här eftersom de inte fått någon info om tredje booster där annat än 'september'.

Den enda info som jag ar medveten om ar faktiskt den forsta som kom fran CDC och jag har inte heller sett nagon uppfoljning. Jag traffade ett par i Fredags som fatt sin booster, de hade bada underliggande "conditions". Jag gick in pa narmaste apotek och sa att jag ville ha ett booster shot, Apotekaren fragade om bevis for mina sjukdommar och jag visade listan med mediciner pa mitt sjukhus website ... och fick sprutan.

Intressant biverkning den här gången efter andra sprutan (förutom det vanliga ömma sprutområdet som förra gången). Lymfknutan i armhålan gjorde ont dagen efter, spreds lite upp mot axeln - det kändes t.o.m mera av än sprutområdet. Kunde ligga på sidan av den armen utan att sprutområdet gjorde ont, bara lite ömt, men armhålan och axeln klagade lite.
Är ju ett tydligt tecken på att kroppen arbetar tungt på vaccinet iallafall! Lite intressant att känna det :D

Idag är det ömt om jag trycker med armen men axeln gör inte ont längre iallafall. Sprutområdet är bara ömt om jag trycker på det.

På samma sätt som med COVID-19-vaccin så finns det lite olika sätt att bygga vaccin på. Inaktiverat virus eller försvagat virus är två varianter. Och sen finns det andra mekanismer som lär immunsystemet att klara av en hotande infektion.
Aha, du menade så! Tröga jag undrade om du menade olika sätt att ge vaccinet på :o:rofl:

Aha, du menade så! Tröga jag undrade om du menade olika sätt att ge vaccinet på :o:rofl:

Du är inte alls trög. Jag använde fel term. Men det är klart att olika sätt att ge vaccinet kan ge olika biverkningar också. Kan tänka mig att om man trycker hela nålen genom hela armen så gör det mer ont efteråt.

Var det så konstigt? Det handlade ju om att tvång kanske inte är bästa sättet. Och det pågår ett samtal som vaccinpass till evenemang och att vissa arbetsgivare kommer kräva att man är vaccinerad - i Sverige och i resten av världen. Så man får kanske anta att det vi som åsyftas är vi i Sverige? Eftersom att andra länder redan tagit ställning i frågan.
Jag reagerade på ordet vi. Vi i rubriken. Varför just hon och någon annan? Vem? Kungen eller som talesättet säger, ”hon och hennes löss”.

Detta var en journalist, jag får kritisera hennes sätt att bruka orden. En företagare bestämmer över sin verksamhet och staten över sin verksamhet och har även lagmöjligheter att bestämma över företagaren och privatpersoner och delegera detta till fhm men en journalist bestämmer enbart över sina val av ord.

Bokat tid för dos nr 2 av moderna, och hoppas på milda eller inga biverkningar. Då jag ska iväg dagen efter 🙈🙊 ska ta torsdag nästa vecka.

Pojkvännen tog sin dos 2 av moderna i onsdags och åkte på feber och ont i kroppen

Fick 2a sprutan i onsdags. Mådde lite kasst hela eftermiddagen och fram tills lördag eftermiddag. Armen gjorde ont och jag fick en stor bula i armhålan som skavde. Nu är den mindre och jag har inte ont längre men luktar extremt mycket svett i just den armhålan.

Jag och sambon fick andra sprutan (Pfizer) tidigare idag. Jag är lite stel i muskeln, och vi båda är lite ömma om vi trycker precis där sprutan sattes, men klart lindrigare den här gången. Får väl se hur det känns imorgon. Ingen av oss fick några jobbigare biverkningar av första sprutan, mest ont i armen vilket höll i sig ett tag.

Fick vaccindos två igår, Pfizer. Jag tycker nog att det kändes mer den här gången när hon stack in nålen och sprutade in vaccinet. Men det gick också fortare. Tror den andra tog det lugnare = mindre spänt. Jag har kunnat sova på armen/vänster sida även om den gör rejält ont. Börjar känna mig lite febrig. Å andra sidan är det mitt normaltillstånd så febern behöver inte bero på vaccinet.

Är så glad att jag har klarat av att ta båda doserna (har aldrig någonsin tvekat!) utan att känna rädsla inför sticket. Med tanke på hur extrem min nålfobi har varit så är jag lite sådär äckligt stolt över mig själv :D

Väntar de obligatoriska 15 efter dos 2 Moderna.

Tyckte nog också att detta stick kändes mer, men tror det var handhavandet som diffade. Ser fram emot att ett par dygn ska ha passerat, och håller tummarna för milda biverkningar…

Väntar de obligatoriska 15 efter dos 2 Moderna.

Tyckte nog också att detta stick kändes mer, men tror det var handhavandet som diffade. Ser fram emot att ett par dygn ska ha passerat, och håller tummarna för milda biverkningar…

Det där med hur mycket ett stick känns är också mycket en slump. Vi har inte smärtsensorer på varenda kvadrat mm av huden och beroende på om nålen råkar pricka en sådan eller inte så kan det göra stor skillnad i hur det känns både vid själva sticket och efteråt.

Det där med hur mycket ett stick känns är också mycket en slump. Vi har inte smärtsensorer på varenda kvadrat mm av huden och beroende på om nålen råkar pricka en sådan eller inte så kan det göra stor skillnad i hur det känns både vid själva sticket och efteråt.
intressant. Mitt första stick kändes nästan ingenting men jag hade lite ont i armen efteråt, det andra sved lite men jag hade nästan inte ont alls i armen efteråt. I övrigt hade jag inga biverkningar alls.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
866
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Magnum
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 764
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar