Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det där med hur mycket ett stick känns är också mycket en slump. Vi har inte smärtsensorer på varenda kvadrat mm av huden och beroende på om nålen råkar pricka en sådan eller inte så kan det göra stor skillnad i hur det känns både vid själva sticket och efteråt.

Jag har väldigt många tatueringar så jo — jag vet :D

Också fått dos 2 idag.
Kändes betydligt mindre (samma tjej som vaccinerades mig, tror jag? 😅) och har helt klart mindre ont nu i efterhand. Hoppas klara mig från mer biverkningar än ont i armen. ✊

Har fått skjuta på min andra dos på grund av feber som inte ger sig, sjukt irriterande!
Men hoppas på nästa vecka, då är det åtta veckor sen första dosen.

Dom säger nu att vi som haft sjukdomen och är fullvaccinerade ska ha ett väldigt bra skydd. Känns väldigt bra, ska bara lyckas ta sprutan också :cautious:

Nu har jag fått min andra dos. Känns skönt med tanke på de lättade restriktionerna och att jag inte alls vet hur min arbetsgivare tänkt efter det. Kände nästan ingenting efter första, så är helt inställd på att reagera mycket värre den här gången.

Måste även säga att det var betydligt större rusning till vaccinationsstället nu när jag var där idag, än när jag tog första sprutan i början på augusti. Hörde lite snacket som gick i kön (vi fick stå och vänta utanför), och det verkade som att många som var där var där för sin första spruta. Undra om tisdagens beslut faktiskt fick några tveksamma personer att faktiskt ta steget och vaccinera sig?

Måste även säga att det var betydligt större rusning till vaccinationsstället nu när jag var där idag, än när jag tog första sprutan i början på augusti. Hörde lite snacket som gick i kön (vi fick stå och vänta utanför), och det verkade som att många som var där var där för sin första spruta. Undra om tisdagens beslut faktiskt fick några tveksamma personer att faktiskt ta steget och vaccinera sig?
Det är nog många som vaccinerar sig nu, som inte tyckte att det var kul att göra det under semestern i somras. Det är ju inte kul att få ev biverkning och ligga sjuk när man är ledig.....

Det är nog många som vaccinerar sig nu, som inte tyckte att det var kul att göra det under semestern i somras. Det är ju inte kul att få ev biverkning och ligga sjuk när man är ledig.....

Det är så jag hört av flera ovvacinerade vars åldersgrupp infallit under sommaren, att man väntar tills höstterminen drar igång.

Jag som resonerade tvärtom och anpassade så att man var ledig och hade tid att vara sjuk….. dagen innan midsommarafton, men det var enda dagen med lediga tider så jag anar att er analys är mer vanlig.

Jag som resonerade tvärtom och anpassade så att man var ledig och hade tid att vara sjuk….. dagen innan midsommarafton, men det var enda dagen med lediga tider så jag anar att er analys är mer vanlig.
Samma här. Jag var jättenöjd med att första sprutan sammanföll med sista veckan på jobbet innan sommarlov. Den är planeringsvecka, så både lättare att komma ifrån och få sprutan, samt lättare att vara hemma om det behövs. Spruta nummer två fick jag i början av min sista lediga vecka, och det var tur för då blev jag faktiskt "soffliggande" dagen efter....

Ja, tyvärr är det ju verkligen ett ologiskt tänk, speciellt som det tar såpass många veckor innan man har ett bra skydd!
I princip samma dag som jag fick min första spruta, 11 augusti, ändrade de intervallet till fyra veckor istället för sex till andra sprutan, därav att jag fick andra redan idag. Min bror som tog sprutan ett par dagar tidigare (jag tog mitt en onsdag och han typ torsdagen veckan innan) fick sex veckors-intervall och har alltså inte fått sin andra spruta än. Han kommer med andra ord inte vara fullvaccinerad, i alla fall inte med två veckors säkerhet efter andra sprutan, när restriktionerna hävs. Det hade varit samma för mig om jag inte hade vaccinerat mig just när jag gjorde. Det har varit svårt att få en tid här för de yngre åldersgrupperna (som inte är i någon riskgrupp eller jobbar inom vården) under sommaren, så jag hade inte kunnat vaccinera mig tidigare.

Jag trodde aldrig att de skulle häva alla restriktionerna redan, definitivt inte den om att arbeta hemifrån, och är just nu väldigt glad att jag kommer vara fullvaccinerad innan månadsskiftet. Tror många som räknat med att fortsätta hemma hela hösten (så har snacket i alla fall gått i vår arbetsgrupp) fick en liten kalldusch nu just eftersom de väntat för att slippa förstöra semestrar och så med att bli sjuk i en biverkning, "de skulle ju ändå sitta hemma hela hösten".

Ja, tyvärr är det ju verkligen ett ologiskt tänk, speciellt som det tar såpass många veckor innan man har ett bra skydd!

Ja det är ju synd, men inte oförståeligt hur de tänker. De flesta jag hört resonera så ser sig som unga och friska och att därmed tycker att de tar sprutan främst av solidariska skäl snarare än för egen skull, och då ser jag det som positivt att de tar sprutan överhuvud taget hellre än att gnälla över att de väntar en vecka eller två. Vi har ju en hel tråd här hos oss där en stor del av inläggen handlar om alla biverkningar vi fått, så jag tycker inte att det är jättekonstigt om vissa inte vill riskera sina få semesterdagar man planerat med kompisar och kanske måste ligga sjuk istället. Eller om man har ett sommarjobb och inte vill vara "besvärlig" och därför väntar tills den bekanta vardagen är tillbaka.

Tog ju första 26/7, blir andra nu på måndag. Lite längre intervall än planerat men vart förkyld förra veckan när jag hade planerat in o ta den, så blev och boka om helt enkelt.

Nu är jag vaccinerad redan den 20 april och den 1 juni, men jag skulle absolut resonera att det vore praktiskt att kunna vara sjuk är jag ändå var ledig- då slipper man ju krångla med jobbet, förlora pengar samt inte minst, jag älskar att jobba, det är inte alls kul att vara borta mer än nödvändigt! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
866
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Magnum
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 764
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar