Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker det är riktigt taskigt mot personalen att lägga förväntningar på att de ska göra börja hantera extraordinära situationer, när upplägget faktiskt är planerat för en annan hantering men du vägrar att följa den.
Vill du gå så gå, men då tycker jag du ska stå för att du valt bort att ha personal i beredskap vid behov.
Ok ja jag har aldrig uttalat att jag förväntar mig särbehandling men om dom behöver hantera mig på golvet innanför dörren eller på vägen utanför dörren tror jag att det går för detsamma för dom.

Jag har ingen lust att vänta inne efter sprutan. Pappa hade sagt att han väntar ute 15 min. Antar att ingen kan tvinga mig att vänta inne?
Jag gick ut och satte mig i bilen vilket var ok här, de sa till mig att sitta där en kvart innan jag körde iväg och komma in igen om jag märkte nåt. Men då är parkeringen precis utanför. En del satt på stolar utanför, vi blev tillsagda att gå ut och ingen väntade inne. Om det är riktigt skitväder kanske folk väntar inne.

Tänker att det kanske beror på hur platsen ser ut, här är vaccinationslokalen direkt innanför en dörr (inga korridorer eller liknande) så det gör ju ingen skillnad om man befinner sig precis utanför. Om du tycker det är jobbigt att vänta inne pga mycket folk hade jag sagt det och meddelat att jag väntar utanför istället.

Tillägg: nej, de får/kan inte tvinga dig.

Nu har de öppnat upp för oss födda -91 och tidigare här i Skåne, så jag och sambon (som är inom samma åldergrupp som mig) bokade tid nästa fredag. Jag ska till tandläkaren den förmiddagen så lika bra att ta allt jobbigt den dagen :p Är såklart jätteglad över att få vaccinet men sprutor är ju aldrig kul och man vet ju aldrig vilka biverkningar man får så lite läskigt är det allt.

Nej det var så jag menade. Jag vill inte sitta inne ihop med massa människor i onödan.

Där jag var igår satt några ute när jag kom dit, antar att det var deras observationskvart. Det stod ju en personal i dörren och tog emot, han kollade nog dem. När det var min tur var det bara 4 där inne, och alla hade 10-15m mellan sig i en stor lokal så jag kände inte att det hade betydelse att vi var inne. Värre är det på Ica :)

Jag har ingen lust att vänta inne efter sprutan. Pappa hade sagt att han väntar ute 15 min. Antar att ingen kan tvinga mig att vänta inne?

Själv hade jag andningsskydd när jag vaccinerade mig. Det skyddar både dig och andra om du hanterar det rätt. Det är ett bra alternativ om man känner sig orolig för att eventuellt smittas vid vaccination när man ska vänta efteråt.

Själv hade jag andningsskydd när jag vaccinerade mig. Det skyddar både dig och andra om du hanterar det rätt. Det är ett bra alternativ om man känner sig orolig för att eventuellt smittas vid vaccination när man ska vänta efteråt.

Det fick vi tillhandahållet av veccineringsstället och jag tror nog de gör så på de flesta ställen. De gav oss dem med pincett och tog aldrig i dem till skillnad på dem i hög hos vårdcentralen när jag var där av annan anledning.

Det fick vi tillhandahållet av veccineringsstället och jag tror nog de gör så på de flesta ställen. De gav oss dem med pincett och tog aldrig i dem till skillnad på dem i hög hos vårdcentralen när jag var där av annan anledning.

Så gjorde de där jag vaccinerade mig också. Jag fick spruta händerna först och sen gav de mig ett munskydd med pincett. Stolarna där vi satt och väntade stod utspridda. Allt kändes väldigt proffsigt och effektivt.

Nu dagen efter första sprutan mår jag alldeles utmärkt! Det gör pyttelite ont där de stack mig när jag använder den muskeln. Men så pass lite att jag kan använda armen fullt ut utan problem.

Har nedsatt lukt och smaksinne såhär 10 timmar efter vaccination. Inte sådär knäppt som man läst om utan bara extremt dämpat, som vid förkylning.

Fick ett bra immunsystemssvar av
första dosen Corminaty uppenbarligen, halvhög feber hela natten, nästan ingen lukt/smak (metallisk smak som dominerar) och tjock i halsen, med det som jag antar kallas allmän sjukdomskänsla. Sådär som man typ blev innan pandemin ett par gånger om året i influensa men har hunnit glömma bort. Öm på injektionsstället.

Kan ju alltid hoppas att lukt och smak blir bättre under dagen när man köpt färska skaldjur till midsommar....

Är det nån som vet om man ska rapportera in biverkningar även om de redan står med som vanliga, ganska vanliga och ovanliga på listan? Eller måste de hänga kvar ett visst tag först?

Fick ett bra immunsystemssvar av
första dosen Corminaty uppenbarligen, halvhög feber hela natten, nästan ingen lukt/smak (metallisk smak som dominerar) och tjock i halsen, med det som jag antar kallas allmän sjukdomskänsla. Sådär som man typ blev innan pandemin ett par gånger om året i influensa men har hunnit glömma bort. Öm på injektionsstället.

Kan ju alltid hoppas att lukt och smak blir bättre under dagen när man köpt färska skaldjur till midsommar....

Är det nån som vet om man ska rapportera in biverkningar även om de redan står med som vanliga, ganska vanliga och ovanliga på listan? Eller måste de hänga kvar ett visst tag först?
Till mig sa den som vaccinerade att man bara behöver rapportera biverkningar om man får ngn ovanlig eller allvarlig biverkning. Inte om man får det vanliga.

Till mig sa den som vaccinerade att man bara behöver rapportera biverkningar om man får ngn ovanlig eller allvarlig biverkning. Inte om man får det vanliga.
Jo, det är väl rimligt om det handlar mer om upptäckt - tänkte mer om det också användes för att övervaka ”statistiskt” på nåt vis. Vare sig allvarliga eller sällsynta. Utom möjligtvis lukt- och smak-bortfallet som inte står listat på FASS. Men just nu sorterar jag in det under allmän sjukdomskänsla om det går över som förväntat inom några dagar. Innan pandemin tänkte jag aldrig på att det var en hyfsat vanlig effekt av influensavirus , men så har det ofta varit för mig, att lukt och smak blir rejält påverkat och dämpat nästan till noll.

Jag tänker att det kallas biverkningar men egentligen är det lite det här man är ute efter, att få ett immunsvar. Och det är bra att vaccinet har verkan.

Så förstår jag det också om jag läser vad det står på baksidan av mitt vaccinationskort. Det vill säga att man bara rapporterar allvarliga biverkningar eller biverkningar som håller i sig länge.

I min information står det bara, ”Om du upplever biverkningar efter vaccinationen kan du också rapportera in dem själv på —länk—-”. Men det verkar rimligt att inte spamma med rapporter om vanliga biverkningar - annat än om det varit för att monitorera statistiskt.

Där jag vaccinerade mig ( kista mässan) var det gott om plats. Stolar med några meters avstånd och minst dubbelt så många som användes. Att vänta utanför var inget alternativ, lite långa avstånd för att kunna hålla koll på folk, men det var helt frivilligt som jag uppfattade det.

Tyvärr hade de inga munskydd där jag var och vaccinerade mig så jag var glad för mitt andningsskydd. Munskydd hjälper ju bara om alla har det vilket ju blir effekten om det delas ut och det var fler som inte hade munskydd än de som bar munskydd.

Tyvärr hade de inga munskydd där jag var och vaccinerade mig så jag var glad för mitt andningsskydd. Munskydd hjälper ju bara om alla har det vilket ju blir effekten om det delas ut och det var fler som inte hade munskydd än de som bar munskydd.
Här var man tvungen att sätta på munskydd och sprita händerna innan man får gå in. Jag hade eget munskydd och hade just spritat händerna men fick göra det en gång till. Märkligt att det är så olika.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
866
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Magnum
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 764
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar