Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon mer som fått Moderna och inte heller känt någon mer biverkning än typ lite ont i armen några dagar? Förutom det kände jag inget alls. Är Moderna ”känd” för lite biverkningar eller hade jag tur?

Jag fick Moderna och hade inga biverkningar alls. Ja, om jag tryckte på platsen för sticket var det ömt, men det blir väl som ett blåmärke där de sticker så det tar jag inte som att det har med vaccinet att göra. För övrigt hade jag inte ont någonstans och kände över huvud taget inget alls.

Bade Maken och jag och vara kollegor fick Moderna. Ingen blev mer paverkad an lite om nar man tryckte pa armen dar de satt sprutan. MEN 12 dagar efter att jag fatt andra sprutan borjade plotsligt armen gora rejalt ont ... precis som efter nagon annan vaccination (som jag inte minns vilken) dar armen ar svullen, varm och det gor ont. Det holl i sig i 2 dagar innan det slappte. Jag ansag att jag var helt klar och fullt vaccinerad nar det slappt. :p

Min Daughter-in-law som ar sjukskoterska papekade att det kallas "Covid arm", och aven om det inte ar direkt vanligt sa ar det inte ovanligt heller.

Fast jag har aldrig sagt att man inte ska vaccinera sig alls. Det står att man kan vaccinera sig när man tillfrisknat, inte att man måste göra det direkt. I den skrivelsen finns ju ändå en del tolkning att lägga in om tidsperspektiv.

Men återigen, min respons var på att hon hade fått reaktioner på att hon skulle vaccinera sig och jag sa då bara att jag kunde förstå det och sen hur jag hade resonerat. Jag har aldrig sagt att hon inte ska vaccinera sig alls och inte heller att hon ska vänta till sent i höst OCH jag har också sagt att har vården sagt det så kör.
Det behöver ju inte innebära att jag tycker likadant eller skulle agerat lika eller ens att jag dömer henne. Jag sa bara att jag förstår de som reagerat. I vilken omfattning DE har reagerat eller vad de sagt, det får ju stå för dom.

Jag är för att så många som möjligt, så snart som möjligt får möjlighet till något som helst skydd. Vi verkar se olika på hur vi skulle agera på att uppnå det. Det är inget jag kommer gå på barrikaderna för att slåss för. Det är ett konstaterande bara och att vi alla har ett val och det tänker inte jag hindra eller dömma någon för. Det här är dock ett diskussionsforum och då hoppas jag att jag får framföra hur jag hade agerat.
Det står ju att "kan vaccineras" efter att man tillfrisknat, vilket jag tolkar som att det inte bör ske under pågående infektion. Innan står det att man rekommenderas, och att man behöver eftersom att man inte vet hur länge skyddet sitter i och att det varierar. Detta är ju särskilt aktuellt nu med olika variationer som återfinns i flera regioner, speciellt delta-varianten kan bryta igenom skyddet. Det framstår inte som det här är rätt ämne att diskutera annat än vad myndigheter råder till, på samma vis som att man inte råder någon med skadad häst att strunta i veterinärbesök. Ser man ett klipp på youtube som rör covid-19 så dyker det liksom upp en liten klammer med myndighetsinfo om covid, som jag antar är för att man önskar minska allt för ogrundade, personliga åsikter. Det är ganska unikt ändå.

Jag ska få första sprutan 23:e. Första dagen på semestern. Endel har ju sagt att de fått väldigt ont i armen nått dygn efteråt, så kände att det var bättre att göra när jag var ledig dagarna efter. Eftersom jag behöver båda armarna i jobbet 😁 Dessutom har det varit svårt att få tider ett tag.

Det står ju att "kan vaccineras" efter att man tillfrisknat, vilket jag tolkar som att det inte bör ske under pågående infektion. Innan står det att man rekommenderas, och att man behöver eftersom att man inte vet hur länge skyddet sitter i och att det varierar. Detta är ju särskilt aktuellt nu med olika variationer som återfinns i flera regioner, speciellt delta-varianten kan bryta igenom skyddet. Det framstår inte som det här är rätt ämne att diskutera annat än vad myndigheter råder till, på samma vis som att man inte råder någon med skadad häst att strunta i veterinärbesök. Ser man ett klipp på youtube som rör covid-19 så dyker det liksom upp en liten klammer med myndighetsinfo om covid, som jag antar är för att man önskar minska allt för ogrundade, personliga åsikter. Det är ganska unikt ändå.
Som sagt, hade jag precis haft covid hade jag väntat och låtit de som inte hade något skydd alls få. Likadant vet jag att andra i min närhet resonerat när jag frågat när det är deras tur stt vacvinera sig (är i åldersgrupper som får vaccinera sig) så jag är inte ensam i det resonemanget. Vill man inte göra så, fine, det är ok. Vilket jag sagt hela tiden. Och jag kan läsa vad det står i länken, vi läser inte in exakt samma sak i den bara. Det är också ok.
Nu kommer jag inte säga detta fler gånger.

Som sagt, hade jag precis haft covid hade jag väntat och låtit de som inte hade något skydd alls få. Likadant vet jag att andra i min närhet resonerat när jag frågat när det är deras tur stt vacvinera sig (är i åldersgrupper som får vaccinera sig) så jag är inte ensam i det resonemanget. Vill man inte göra så, fine, det är ok. Vilket jag sagt hela tiden. Och jag kan läsa vad det står i länken, vi läser inte in exakt samma sak i den bara. Det är också ok.
Nu kommer jag inte säga detta fler gånger.
Min poäng är mer att det blir lite galet om den enskilda individen ska tänka att den gör någon annan en tjänst genom att avstå sin inbokade dos vaccin.

Då så tiden avbokad
Eftersom jag är sån dum person som lyssnar på fakta så ska jag inte vaccinera mig
Jag jobbar i skolan utan större möjligheter till skydd och kommer till hösten återigen mötas av smitta.
Så be till gud att jag har antikroppar och att de håller 6 månader
Nu vet jag att vi bor i samma region och boka en tid och vaccinera dig pronto. De har svarat utförligt även om man nyligen har haft covid ska man vaccinera sig så fort man är frisk. De är ingen garanti bara för att man varit sjuk. Min mamma kör med de resonemanget och ska inte vaccinera sig trots att de snart gått ett år sedan hon fick covid. Känner bara att de är upp till henne men vi andra i familjen vaccinerar oss. Hon som dessutom är aktiv bland människor borde vaccinera sig men icke. Så vet du vad boka en tid och var glad ❤️

Har lyckats boka en tid på onsdag. Tyvärr inte i Göteborg där jag bor utan får åka en bit. Varit inne på 1177 9-10 gånger om dagen sen de öppnade för min åldersgrupp i tisdags. Helt hopplöst att hitta tid här i stan tyvärr. Vid ett tillfälle fanns det 53 tider på ett stort vaccinationsställe i stan. Men när jag loggade in var de redan uppbokade. Göteborg har lägst andel vaccinerade i landet och det förstår jag för tider är helt hopplösa att få tag i och alla har väl inte heller möjlighet att åka en bit. Tycker VG-regionen över lag sköter vaccinering väldigt dåligt eftersom de sköt på riskgrupper under en viss ålder till fas fyra.

Har lyckats boka en tid på onsdag. Tyvärr inte i Göteborg där jag bor utan får åka en bit. Varit inne på 1177 9-10 gånger om dagen sen de öppnade för min åldersgrupp i tisdags. Helt hopplöst att hitta tid här i stan tyvärr. Vid ett tillfälle fanns det 53 tider på ett stort vaccinationsställe i stan. Men när jag loggade in var de redan uppbokade. Göteborg har lägst andel vaccinerade i landet och det förstår jag för tider är helt hopplösa att få tag i och alla har väl inte heller möjlighet att åka en bit. Tycker VG-regionen över lag sköter vaccinering väldigt dåligt eftersom de sköt på riskgrupper under en viss ålder till fas fyra.

Här fanns det noll tider, utom dagen före midsommarafton då det fanns mängder.

Hmm...jag har fyllt i den digitala hälsodeklarationen minst två gånger nu.... Ja, men HUR kan jag veta att det är precis samma sak jag kommer att hamna i igen innan jag har börjat svara..... :D ?! Nåja, det har ju blivit ordentligt gjort i alla fall :up: !

Jag tog första sprutan i onsdags, Pfizer. Ytterst lite öm, men väldigt trött i ett dygn efteråt. Ska få kallelse till nästa spruta via brev (!), är lite nervös att PostNord ska slarva bort det...

Jag tog första sprutan i onsdags, Pfizer. Ytterst lite öm, men väldigt trött i ett dygn efteråt. Ska få kallelse till nästa spruta via brev (!), är lite nervös att PostNord ska slarva bort det...
Jag har inte fått min kallelse än (min tid är imorgon) men däremot två sms påminnelser.

Jag har inte fått min kallelse än (min tid är imorgon) men däremot två sms påminnelser.
Ajdå... Tror inte vi får någon smspåminnelse, det fick vi inte innan första iaf (föräldrarna, i annan region, fick däremot innan både första och andra sprutan). Jag hoppas nästa bokning kommer in på 1177.se, glömde fråga det vid onsdagens sprutning.Glömde också fråga hur långt innan kallelsen kommer så man vet om man ska sakna den:rolleyes:

Jag fick tid för dos ett och två i min kallelse som kom med posten, så det var ju hyfsat smidigt iaf.
Ja det fick jag med men då jag inte kunde ordna resan dit den dagen jag hade fått tiden så fick jag flytta tiden tre dagar och då avbokades också tiden för andra vaccinationen. Jag fick tiden direkt vid ombokningen för andra vaccinationen men den kallelse som enligt hen jag pratade med skulle skickas ut har inte kommit. Det kvittar ju för min del nu men även första kallelsen kom bort, den kom samma dag som jag skulle varit där. Sms påminnelser är bra! Annars hade jag inte vetat om att jag hade någon tid förren det var försent!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
866
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Magnum
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 764
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar