Vaccinerade mot Covid-19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Får en massa mothugg på fb om min vaccination
Har nyss varit sjuk blablabla
Jag tänker vaccinera mig
Punkt
Även om det bara är 4 veckor sen jag var sjuk
Är det så nyss du var sjuk och mtp bristen på vaccin och behovet av att fler blir immuna så snart det går kan jag iofs hålla med om att man kan vänta lite och låt de som inte har något skydd alls gå före. Att du ska vaccinera dig håller jag dock helt med om, vad det lider. Genomgången sjukdom ger dock trots allt det bästa skyddet. Så att vaccinera dig nu är ju som om du just färdigvaccinerat dig för 4v sen och skulle börja vaccinera dig igen.
Hade det gått längre typ 5-6 mån sen sjukdom hade det ju inte varit så mycket att snacka om.

Men om sjukvården nu sa som de gjorde hoppas jag att de har vaccin så det räcker.

Är det så nyss du var sjuk och mtp bristen på vaccin och behovet av att fler blir immuna så snart det går kan jag iofs hålla med om att man kan vänta lite och låt de som inte har något skydd alls gå före. Att du ska vaccinera dig håller jag dock helt med om, vad det lider. Genomgången sjukdom ger dock trots allt det bästa skyddet. Så att vaccinera dig nu är ju som om du just färdigvaccinerat dig för 4v sen och skulle börja vaccinera dig igen.
Hade det gått längre typ 5-6 mån sen sjukdom hade det ju inte varit så mycket att snacka om.

Men om sjukvården nu sa som de gjorde hoppas jag att de har vaccin så det räcker.
Eftersom jag inte vet om jag har antikroppar så är det ju inte säkert att jag inte blir sjuk igen
Jag klarar inte en sån vända till
Jag vill vara vaccinerad innan jag börjar jobba igen i höst.
Annars ryker jag nog på det igen
Vaccin är gratis för mig, antikroppstest kostar.
Sjukvården anser att det är bra om jag vaccinerar mig.
Så jag lyssnar på sjukvården

På onsdag är de äntligen dags för spruta två för min del. Ska bli skönt att äntligen få de avklarat 👏 Pappa tar veckan efter spruta nummer två så skönt för honom också att äntligen bli klar ❤️ Hur tusan han lyckats klara sig från att få covid är för mig en gåta då han har jobbat i utsatt miljö där många varit sjuka. Men nu är de som sagt snart dags för spruta två.

Eftersom jag inte vet om jag har antikroppar så är det ju inte säkert att jag inte blir sjuk igen
Jag klarar inte en sån vända till
Jag vill vara vaccinerad innan jag börjar jobba igen i höst.
Annars ryker jag nog på det igen
Vaccin är gratis för mig, antikroppstest kostar.
Sjukvården anser att det är bra om jag vaccinerar mig.
Så jag lyssnar på sjukvården
Självklart ska du ta vaccin om vården säger att de har.
Jag håller dock inte med om resonemanget kring antikroppar. Har man haft sjukdomen så nyss och så allvarligt som du så har man antikroppar (eller det lite krångligare t-cellsskyddet). Att man vaccinerar sig säkerställer ju inte heller fullt skydd. Det är alltid bättre med genomgången sjukdom.

Men jag kommer inte att resonera vidare kring det, jag förstår hur du tänker, jag hade tänkt annorlunda. :)

Man kan ju tycka jag är snål som tycker 200 kr är mycket
Sätt det i relation till att det är mer än en tiondel av mina pengar jag har kvar när jag har betalt allt varje månad.
Så kanske man förstår att det inte är så intressant
Jag kände att detta var riktat till mig även om du inte citerade mitt inlägg. Jag vill bara klargöra i så fall att jag inte anser att du ska lägga pengar på att ta antikroppstest istället för vaccination.

Hade jag varit i din situation hade mitt resonemang varit att jag har nyss varit ordentligt sjuk och därmed vet jag att jag har antikroppar just nu. Just nu i samhället behövs det att fler blir immuna (för att även jag ska slippa få skiten igen) och därmed avvaktar jag med att vaccinera mig tills fler har hunnit få vaccin och så kan jag vaccinera mig i slutet av augusti/början av sep när det kan bli att mina antikroppar eventuellt börjar minska och de flesta har hunnit bli erbjudna vaccin. Jag hade alltså inte tagit vare sig antikroppstest eller vaccin.

Men det är som sagt hur jag hade resonerat. Jag tänker inte övertala någon att resonera så men anser att jag ändå har rätt att skriva det.

Jag kände att detta var riktat till mig även om du inte citerade mitt inlägg. Jag vill bara klargöra i så fall att jag inte anser att du ska lägga pengar på att ta antikroppstest istället för vaccination.

Hade jag varit i din situation hade mitt resonemang varit att jag har nyss varit ordentligt sjuk och därmed vet jag att jag har antikroppar just nu. Just nu i samhället behövs det att fler blir immuna (för att även jag ska slippa få skiten igen) och därmed avvaktar jag med att vaccinera mig tills fler har hunnit få vaccin och så kan jag vaccinera mig i slutet av augusti/början av sep när det kan bli att mina antikroppar eventuellt börjar minska och de flesta har hunnit bli erbjudna vaccin. Jag hade alltså inte tagit vare sig antikroppstest eller vaccin.

Men det är som sagt hur jag hade resonerat. Jag tänker inte övertala någon att resonera så men anser att jag ändå har rätt att skriva det.
Det var absolut inte riktat till dig.
Jag jobbar i en utsatt miljö och det var där jag blev smittad.
Jag tänker ta alla möjligheter jag kan för att inte bli så sjuk igen

Då så tiden avbokad
Eftersom jag är sån dum person som lyssnar på fakta så ska jag inte vaccinera mig
Jag jobbar i skolan utan större möjligheter till skydd och kommer till hösten återigen mötas av smitta.
Så be till gud att jag har antikroppar och att de håller 6 månader

Då så tiden avbokad
Eftersom jag är sån dum person som lyssnar på fakta så ska jag inte vaccinera mig
Jag jobbar i skolan utan större möjligheter till skydd och kommer till hösten återigen mötas av smitta.
Men du, såklart du ska vaccinera dig!
Vården tyckte ju det och jag tycker du ska lyssna på dom. ❤

Men du... var inte det där rätt onödigt? @Sonic76 har ju sagt att sjukvården anser att hon ska vaccinera sig nu. Då är det rätt fult att tycka hon tränger sig före.

Jag tror vården har bättre koll på hennes hela sjukdomshistoria än någon på nätet.

Men du... var inte det där rätt onödigt? @Sonic76 har ju sagt att sjukvården anser att hon ska vaccinera sig nu. Då är det rätt fult att tycka hon tränger sig före.

Jag tror vården har bättre koll på hennes hela sjukdomshistoria än någon på nätet.
Jag har ju skrivit flera ggr att om vården sagt så så ska hon. :confused: Det anser jag fortfarande, även om jag personligen kan tycka att det är märkligt även från vården men de kanske har väldigt gott om vaccin där hon bor. Och jag har också skrivit att jag förstår hur hon resonerar. Innebär det att jag inte får skriva hur jag skulle resonerat? Det har ju inte någon betydelse egentligen om hon bestämt sig. Jag hade ju personligen inte ens frågat vården. Jag jobbar också i utsatt yrke så jag förstår oron.

Då så tiden avbokad
Du vet om att det är helt ditt eget val. Oavsett vad du väljer kommer det att finnas de som har åsikter och tycka du gör fel. Du kan liksom inte följa allas åsikter och både ta vaccinet och avvakta. Angående fakta så finns det inget facit, ingen vet 100% säkert vad som är korrekt.

Jag har ju skrivit flera ggr att om vården sagt så så ska hon. :confused: Det anser jag fortfarande, även om jag personligen kan tycka att det är märkligt även från vården men de kanske har väldigt gott om vaccin där hon bor. Och jag har också skrivit att jag förstår hur hon resonerar. Innebär det att jag inte får skriva hur jag skulle resonerat? Det har ju inte någon betydelse egentligen om hon bestämt sig. Jag hade ju personligen inte ens frågat vården. Jag jobbar också i utsatt yrke så jag förstår oron.
Är det märkligt av vården att följa folkhälsomyndighetens rekommendationer?
https://www.folkhalsomyndigheten.se...om-vaccination-mot-covid-19/?exp=85612#_85612

Självklart ska du ta vaccin om vården säger att de har.
Jag håller dock inte med om resonemanget kring antikroppar. Har man haft sjukdomen så nyss och så allvarligt som du så har man antikroppar (eller det lite krångligare t-cellsskyddet). Att man vaccinerar sig säkerställer ju inte heller fullt skydd. Det är alltid bättre med genomgången sjukdom.

Men jag kommer inte att resonera vidare kring det, jag förstår hur du tänker, jag hade tänkt annorlunda. :)
Men alltså, alla får inte antikroppar eller något direkt t-cellskydd, och vissa får sämre svar av vaccinet etc. Arbetar du inom vården, eller forskar och därmed sitter på bättre info än gemeneman så ber jag om ursäkt! För jag själv är inte vårdutbildad. Men tycker att det här blev väldigt olyckligt annars.

Är det märkligt av vården att följa folkhälsomyndighetens rekommendationer?
https://www.folkhalsomyndigheten.se...om-vaccination-mot-covid-19/?exp=85612#_85612
Fast jag har aldrig sagt att man inte ska vaccinera sig alls. Det står att man kan vaccinera sig när man tillfrisknat, inte att man måste göra det direkt. I den skrivelsen finns ju ändå en del tolkning att lägga in om tidsperspektiv.

Men återigen, min respons var på att hon hade fått reaktioner på att hon skulle vaccinera sig och jag sa då bara att jag kunde förstå det och sen hur jag hade resonerat. Jag har aldrig sagt att hon inte ska vaccinera sig alls och inte heller att hon ska vänta till sent i höst OCH jag har också sagt att har vården sagt det så kör.
Det behöver ju inte innebära att jag tycker likadant eller skulle agerat lika eller ens att jag dömer henne. Jag sa bara att jag förstår de som reagerat. I vilken omfattning DE har reagerat eller vad de sagt, det får ju stå för dom.

Jag är för att så många som möjligt, så snart som möjligt får möjlighet till något som helst skydd. Vi verkar se olika på hur vi skulle agera på att uppnå det. Det är inget jag kommer gå på barrikaderna för att slåss för. Det är ett konstaterande bara och att vi alla har ett val och det tänker inte jag hindra eller dömma någon för. Det här är dock ett diskussionsforum och då hoppas jag att jag får framföra hur jag hade agerat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Läser om att man rekommenderar gravida kvinnor att vaccinera sig mot covid 19 efter vecka 20. Har ni som är gravida eller nyligen varit...
Svar
8
· Visningar
866
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Hur har ni drabbats/hanterat Covid- 19? Jag fick Covid tidigt i våras efter ha levt mer eller mindre över ett och ett halvt år(sjuk...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: Magnum
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 764
Senast: turbofling
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 274
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar