Jo det tror jag många gör också, jag har som sagt aldrig råkat ut för att det är ett helt låst läge även om man har med föräldrar att göra. De gånger det är låst (och som jag själv ”låst”) så har det varit för att någon måste ta hand om barnet/barnen.Är det inte alls tänkbart att föräldrar i dessa fall skulle kunna kompromissa med sina kollegor och dela med sig av de eftertraktade sommarveckorna och storhelgerna? Att de tänkte lite mindre på att maximera sin egen familjetid och tänker lite mer på andra i deras omgivning?
Jag tycker det vore himla synd om man behöver begränsa via lagstiftningen, för det riskerar att slå hårt mot dem som behöver den. Så det vore mycket bättre om alla berörda kunde jämka sig självmant istället, och inte nyttja allt man kan bara för att man just kan. Man måste liksom inte göra allt som inte är utanför lagen, när det drabbar andra negativt.
I min bekantskapskrets är det rätt vanligt att det bara är en vuxen ledig under tex storhelger, den är inte helt representativ eftersom den av självklara skäl består av folk med viss yrken då både jag och barnets pappa har jobb med väldigt oregelbundna arbetstider. Jag skulle säga att det verkligen inte är att maxa familjetid när en förälder är hemma över jul och den andre över nyår. Och jag har nog aldrig haft någon kollega som maxat familjetid på sommaren heller man vill kanske ha iaf två veckor ihop och eftersom rätt många inte har barnomsorg v.28-31 så blir det väl ofta så att iaf två av de veckorna blir med ”hela” familjen..