Ja det gör jag med. Men att lägga det ”tacket” på någon som ofrivilligt inte kunnat vara på jobbet i den utsträckning den skulle önska känns orimligt. Det finns säkert såna (jag med) som orkar tacka. Men det är ju inte upp till arbetstagaren som ofrivilligt inte är på jobbet (och förlorar pengar på det) att säga tack för att du gör ditt jobb. Det är helt klart chefen som ska ge det tacket och uppskattningen.
Och för mig som varit chef så kanske jag ser det annorlunda, när ”jag” betalar för att någon ska vara på plats är det jag som leder och fördelar arbetet. För de jag inte betalar för kan jag inte fördela något arbete.. tex semester betalas fortfarande från ag, därför kan den styras/kommenderas in inom lagens gränser. Föräldraledighet betalar jag inte. Faktum kvarstår iaf fortfarande för mig som varit förälder ganska kort tid i arbetslivet att min flexibilitet var otroligt mycket större utan barn. Och detta trots att det var först när jag skaffade barn som jag skaffade ett jobb där jag styr mitt jobb själv. Dvs min enda erfarenhet från föräldraledighet som trumfkort är från innan jag fick barn och jobbade med ca 50% småbarnsföräldrar.
Frågan i tråden är ju inte huruvida man är mest flexibel i sitt liv i allmänhet, när man har barn eller är utan barn. Självklart är man mer styrd av sina barns behov än om man inte har barn. Det känns som att en grund för vår oenighet är att du verkar endast utgå från dig själv och din familj, och just dina och era önskemål/behov. Medan de flesta andra diskuterat frågan om FL som trumfkort ur ett generellt perspektiv.
Du känner dig låst av att ditt barns förskolas stängning, och det är förstås tråkigt. Men tänk dig att din förälder fyller 70 och vill fira det tillsammans med sina barn, barnbarn och övrig släkt på en resa över julhelgen. Eller än kär vän som ska gifta sig 6 juni 50 mil bort vilket kräver resdagar och övernattning för att du ska kunna vara med på bröllopet. Har du barn kan du använda FL för att kunna vara med, men har du inte barn är det inte säkert att du får ledigt om det finns föräldrar som lägger in FL under samma tid. Jag förstår inte varför det är så svårt att se att möjligheten till FL är en fördel, även om man tycker att det i grunden är bra att den fördelen finns och inte bör avskaffas?
Sedan förstår jag fortfarande inte din sambos jobb, han jobbar på en arbetsplats där man inte har rätt till semester? Är detta i Sverige? Är han egen företagare?