Även om de klarar bytet betyder det inte nödvändigtvis att barnen mår bra av det. Jag kan ju känna att det finns en anledning till att mina barns förskola inte rekommenderade sommarförskola även om det erbjöds. Antagligen pga de såg att det blev en onödig stress för många av barnen.
Nu går de i skola (som erbjuder fritids) men som faktiskt helt stänger igen några veckor under sommaren. Hittills har jag inte sett något erbjudande om alternativ. Kanske pga det är en fristående skola så då är alltså alternativet att antingen vara "sjysst mot kollegor" och välja den sämre skolan där det faktiskt är mycket problem och dessutom dåliga studieresultat eller prioritera barnen och välja en skola där de mår bra och får bättre förutsättningar för bra studieresultat. Jag tror nog att jag skiter i kollegor i det här fallet och lägger ansvaret att ta in sommarvikarier på arbetsgivaren
/Hon som tog semester när alla andra ville ha semester och när planerarna inte ville ge mig den semestern hotade jag med att ta föräldraledigt den tiden och lägga semestern i anslutning till föräldraledighet (dvs 2 månader ledigt). De gav semester veckorna jag behövde och jag sparade föräldradagarna.