Det kan absolut vara en kompensation i stunden, men jag tror att det blir svårt att utforma ett system som upplevs som "rättvist". Jag tror att det snarare kommer att leda till att man har två orättvisa system, och det är ju inte bättre. Den ensamstående förälder som måste ta ut FL under de veckorna - som inte heller väcker något missnöje - är antagligen också den som har störst behov av möjlighet till extra inkomster än familjen med två löner eller singeln utan barn.
Inom vården har det getts extra lön på uppåt 100 000 kr om man flyttat sin semester, och jag ser det nog inte som önskvärt för lönesättning överlag att lösa problemet med att konstruera system med stora lönepåslag som faller ut ibland och ibland inte (behovet på en arbetsplats kommer ju att variera). Det ger andra problem istället, och gör det svårt att skapa en bra lönestruktur på längre sikt.
Att få fira jul med sin familj eller gå på sin väns bröllop kan dessutom vara ovärderligt i pengar.
Jag tycker det bästa sättet är att ha en dialog på arbetsplatsen och att kollegorna tänker på varandra, samt att cheferna ser till att äga problemet och säkerställa att dialogen finns på arbetsplatsen och inte överlämnar åt medarbetarna att lösa det själva. Ibland kan det som behövs bara vara att sätta ord på problematiken för att få mer förståelse parterna emellan, och det är mycket lättare för en chef att lyfta och referera till tidigare uttagen semester, än för en enskild medarbetare som då lätt uppfattas som gnällig eller ogin, eller bara allmänt udda som bokfört sina kollegors uttagna semester och FL.
Samtidigt så är det en fråga som arbetsgivaren måste planera för, det man kan kräva av arbetstagarna är att de aviserar sina avsikter i god tid så att den möjligheten finns.Min uppfattning är inte att folk vill arr föräldraledighet ska försvinna. Men att den ska användas då det verkligen behövs dvs för att ta hand om barnet. Det många verkar efterlysa I tråden är ju mer kommunikation på arbetsplatsen om dessa frågor. Och att även ha omtanke om sina kollegor. Ställa sig själv frågan om jag tex måste ha åtta veckor ledigt. (Ett exempel från min arbetsplats- personen la in föräldraledighet fyra veckor i juli och en vecka i mitten av juni. Sen vill personen lägga in semester och då man har rätt till fyra veckors sammanhängande semester finns det bara kvar augusti att lägga de på. Så personen har ledigt åtta veckor i juli - aug samt en vecka i juni.) Och nej ingen av semesterveckorna handlade om att personen behövde ta hand om barn.
Och jag tror de flesta vill ha kvar föräldraledighet och förstår föräldrars situation. Men det är trist med de som ska ha åtta- nio veckor ledigt bara för att de kan lagmässigt.
Har man flera som återkommande vill använda sina rättigheter att ta 9-10veckor ledigt under sommaren så får man organisera så att det fungerar UTAN att övriga arbetstagare drabbas hårt.
Det gör förmodligen också att en förälder som väljer att återkommande göra det, kommer att ha betydligt minskade möjligheter att få både goda löneökningar och ansvarsutökningar - eftersom frånvaroperioderna är så omfattande. Det får man lägga in i ekvationen.