utslitna ben ridning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: utslitna ben ridning

Djurplågeri är då definitivt inget jag ägnar mig åt. Intressant är ju att många som skriver i trådar här anser sig veta BÄTTRE än veterinären när det gäller hur deras häst ska utredas och behandlas om den är halt etc. Sånt läser jag dagligen här, veterinären gör bara fel så man måste byta klinik om och om igen.:cool:

Nejdå, veterinärer är människor och bedömning sker med utgångsläge från den beskrivning hästägaren lämnar samt självklart en undersökning. Men med egen erfarenhet bakom mig så vet jag att det som veterinären säger inte alltid kommer hela vägen fram till ägarens medvetande därför att svaret kan vara svårt att höra. Jag tror inte alls att du ägnar dig åt djurplågeri, däremot så tror jag att du kanske inte riktigt vill ta till dig hela sanningen eftersom den är svår. Det vittnar alla dina tidigare trådar om när det gäller problemen runt denna häst, även där har du haft lite svårt att förstå vad människor vill framföra till dig och gärna skjutit det ifrån dig.

Personligen hade jag inte försatt mitt lilla hjärta i den position som ditt sto nu befinner sig, även om ditt sto för ögonblicket verkar klara detta så är den svåraste biten kvar nämligen högdräktigheten. Dessa sista månader kan i sämsta fall bli ett helt helvete både för dig men inte minst din häst. Inget jag önskar någon av er. Ett så högt pris ska ingen behöva få betala.

Lycka till.

Lilla vän, TantEster har inte gjort en hältutredning av min häst. :idea: :angel:

Nä, och det kanske är synd... Men du kanske borde åka in till klinik och göra utredning på det, eller andningen åtminstone?

Men ja, alla blir vi saliga på egen tro och förnekelsens kraft äro den största. Bevisligen. Att du inte svarar på frågor om dina tidigare beskrivningar av hästen, talar sitt tydliga språk.

Att jag inte svarar på alla frågor beror kanske på att jag är trött på att svara på frågor från alla håll åt såna som ändå inte lyssnar och jag ljuger aldrig.

Lägg upp endera ett veterinärprotokoll från en nyligen gjort besiktning/undersökning vad gäller hältan och andning, eller bjud in djurskyddet och lägg ut protokollet?

Nejdå, veterinärer är människor och bedömning sker med utgångsläge från den beskrivning hästägaren lämnar samt självklart en undersökning. Men med egen erfarenhet bakom mig så vet jag att det som veterinären säger inte alltid kommer hela vägen fram till ägarens medvetande därför att svaret kan vara svårt att höra. Jag tror inte alls att du ägnar dig åt djurplågeri, däremot så tror jag att du kanske inte riktigt vill ta till dig hela sanningen eftersom den är svår. Det vittnar alla dina tidigare trådar om när det gäller problemen runt denna häst, även där har du haft lite svårt att förstå vad människor vill framföra till dig och gärna skjutit det ifrån dig.

Jag är inte dummare än att jag förstår vad veterinären säger till mig...
Nej jag ägnar mig inte åt djurplågeri och ja det har varit svårt att behöva inse att min häst inte kommer att bli frisk mer men det vet jag ju att hon inte blir. Jag förstår visst vad människor framför till mig men det betyder inte att jag alltid håller med. Kan ju vara så att det hade varit bättre för hästen att inte blivit betäckt även om veterinären tyckte det var OK men jag förstår inte vart ni vill komma med tråden. Hästen kommer att behöva avlivas så småningom men det är inte aktuellt eftersom den är dräktig. Har detta endast blivit en jag har rätt du har fel tråd? Hästen är dräktig går inte att förändra, hästen ska inte avlivas just nu, hästen har skador i benen går inte att förändra det heller.

Kan ju vara så att det hade varit bättre för hästen att inte blivit betäckt även om veterinären tyckte det var OK men jag förstår inte vart ni vill komma med tråden. Hästen kommer att behöva avlivas så småningom men det är inte aktuellt eftersom den är dräktig. Har detta endast blivit en jag har rätt du har fel tråd? Hästen är dräktig går inte att förändra, hästen ska inte avlivas just nu, hästen har skador i benen går inte att förändra det heller.

Du anser alltså inte att det är djurplågeri att låta en häst gå med grava andningsproblem i flera månader utan att ta ut veterinär och undersöka hästen och hjälpa den med andningsproblemen? Det är du ensam om, till och med lagstiftarna har en annan syn på den punkten..

Sen, det fetstilsmarkerade - det är alltså bara för att hästen är dräktig den inte ska avlivas just nu? Fy f*n på ren svenska i så fall.

Du orkar inte svara på frågor men du orkar fortsätta förklara att din häst är obotligt dålig men att du inte tänker ta bort den. Det är iofs ett svar i sig.
Du talar emot dig själv. Du plågar inte hästen men du har kvar den trots att den inte kommer att bli frisk och dessutom ökar du belastningen genom en dräktighet trots att hästen förutom den obotliga hältan dras med andningsbesvär som du inte tänker ens kolla upp. Vari ligger skillnaden mellan det du gör och plågeri?

Min häst har inga stora andningsbesvär och det finns många artroshästar som aldrig blir friska men inte behöver tas bort och detta börjar bli lite tjatigt men hästen är fortfarande dräktig tro det eller ej och kommer så att förbli.:bump::bump::bump::bump::bump::bump::bump::bump:

Det har jag inga som helst problem att förstå med tanke på att du gång på gång talar om det. Jag har förstått att det är viktigare för dig att få ett föl än att stoet ska må bra av det.

När tycker du att en häst har stora andningsproblem?
När tycker du att en häst är tillräckligt halt för att behöva tas bort?

Visst finns det hästar med lindrig artros som kan leva vidare men det betyder inte att alla hästar med artros klarar det. Det finns människor med cancer som blir friska och det finns de som dör av det. Samma diagnos betyder inte alltid samma prognos.

Senast ändrad:

När tycker du att en häst har stora andningsproblem?
När tycker du att en häst är tillräckligt halt för att behöva tas bort?

En häst som man ser har tungt att andas har stora andningsbesvär, t ex långt gångna fall av kvickdrag.

En häst ska tas bort när den inte längre kan gå i hagen utan att halta. Min häst rör sig obehindrat i hagen utan att visa hälta i både skritt, trav och galopp. I galoppen kan hon börja galoppera konstigt endast om hon tar snäva svängar. Det finns såna som har kvar hästar som markerar lite i trav.

En häst som man ser har tungt att andas har stora andningsbesvär, t ex långt gångna fall av kvickdrag.

En häst ska tas bort när den inte längre kan gå i hagen utan att halta. Min häst rör sig obehindrat i hagen utan att visa hälta i både skritt, trav och galopp. I galoppen kan hon börja galoppera konstigt endast om hon tar snäva svängar. Det finns såna som har kvar hästar som markerar lite i trav.

Fast du har ju gång på gång, i flera månader, skrivit att hästen har svåra andningsbesvär??

Hästar är flyktdjur, de är programmerade att inte visa smärta, och många hästar springer fortfarande trots stor smärta.

Din häst är initialhalt vid undersökning, men slutar magiskt halta så snart den går innanför staketet i hagen? Jag hänger verkligen inte med, du säger emot dig själv hela tiden.

Jag är inte dummare än att jag förstår vad veterinären säger till mig...

Är du säker på detta?

Jag har kollat dina trådar och redan
081007 undrade du över den här hästens hälta.
081021 tråd om atros
081107 tråd om hälta
090119 tråd om hälta och vila
090130 tråd ang ta föl på märr med artros.
osv osv ...

Vad är det du inte har förstått under det senaste året?

2004 var hästen 15 år. Lite märkligt att 2009 är hästen 22 år... Inte för att jag är något mattesnille men enligt mina beräkningar borde hästen var 20.

2004 var hästen 15 år. Lite märkligt att 2009 är hästen 22 år... Inte för att jag är något mattesnille men enligt mina beräkningar borde hästen var 20.

2009 är hästen 21 år, nästa år är hästen 22 år räkna själv ut hur gammal hästen var 2004.............

Min häst har inga stora andningsbesvär och det finns många artroshästar som aldrig blir friska men inte behöver tas bort och detta börjar bli lite tjatigt men hästen är fortfarande dräktig tro det eller ej och kommer så att förbli.:bump::bump::bump::bump::bump::bump::bump::bump:

Himla kul för din häst när hon blir högdräktig och tung..:cry:

Jobbigt nog för en fullt frisk häst sista tiden före fölningen.

Även om hästen nu har lättare andningsproblem så hur tror du hon mår när hon är stor och tung?
Och dessutom utslitna ben..

Om din häst skuttar lika bra som dina fåniga smileys så är det väl ingen fara,men tyvärr låter det som din häst får gå på övertid.

Hoppas din häst klarar dräktigheten ,risk finns att hon kastar fostret om hon blir för skruttig i kroppen.
Så spar på skuttande smileysar tills din häst fölat ..Jag skulle inte va så kaxig än.
Lycka till,till din häst.

Hoppas din häst klarar dräktigheten ,risk finns att hon kastar fostret om hon blir för skruttig i kroppen.

Lycka till,till din häst.

TS skrev i ett inlägg: Stoet har fosterförsäkring och dessutom är fölet försäkrat hela dess första levnadsmånad och vad fölet kostar i mat blir inga problem alls inte heller att stoet behöver mer mat under högdräktigheten.

Skulle hästen må dåligt under högdräktigheten finns det faktiskt veterinärer och jag tror inte det blir några problem. Jag kan ju återkomma under högdräktigheten och berätta hur det är men som sagt det kommer att gå bra.

Så skulle stoet kasta fölet under högdräktigheten eller föda ett döfött föl så får ju TS ut försäkringspengarna.

Skulle stoet inte vara dräktig och tvingas avlivas p.g.a. förslitnings skador så skulle ju ingen ersättning utbetalas.

Så har i alla fall jag tolkat denna individs försäkringsvillkor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 907
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 519
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar