utslitna ben ridning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: utslitna ben ridning

Ni har gått från att berätta för mig att min häst inte kommer att klara varken dräktigheten eller fölningen eller tiden efter till att hoppas det kommer att gå bra och smärtfritt, vilket framsteg!!!! Kan det rent av vara så att ni har börjat tvivla på om ni har rätt i era teorier om att hästen minsann inte kommer att klara en fölning.....

I vilket inlägg har jag kommenterat din häst och dräktighet????

Jag har så mycket häsvett man kan ha och min häst mår fortfarande bra och kommer att få ett mycket vackert föl :love: :laugh:
Jag trodde också att jag hade hästvett när jag red på klubben som 7 åring med Shettisen Klara :grin:

Jag återkommer om hur det går om ett tag, jag har inte egentligen mer att berätta just nu varken för 7-åringen med sin shettis eller någon annan. ;)

kl

Hoppar in i tråden istället för att göra en egen, även om det verkar vara en aning infekterat här inne!;)

Det är nämligen så att jag har ett 20-årigt sto som har liknande besvär. Hon halkar, snubblar och "tappar" frambenet när hon rids. Därför har jag slutat rida henne nu, och ska istället gå promenader och köra lite så hon får röra sig.

Hon är så pigg och glad och inte halt, så min förhoppning är att hon ska kunna finnas kvar i några år till!
Det jag undrar är om det finns nånting jag kan göra för henne i övrigt? Funderar på att ta ut en ET, är det nåt att rekommendera? Veterinär har inte tittat på henne än.

Hagen måste ju inte vara lika liten som en box heller:rofl: Mitt första föl rörde sig inte speciellt mkt det första året och springa får den väl i så fall göra när den är avvand.

Så blivande fölis ska inte få springa fritt förens vid 6 månaders ålder:eek::confused:

Förlåt att jag lägger mej i men jag tycker så fruktansvärt synd om din(a) häst(ar). För hästarnas skull så hoppas jag att det går bra och att stoet får ett värdigt slut på sitt liv. Varför känns det lättare bara för att man drar ut på det? Beslutet om du ska avliva din häst är lika svårt i dag som om 5år.

Så blivande fölis ska inte få springa fritt förens vid 6 månaders ålder:eek::confused:

Förlåt att jag lägger mej i men jag tycker så fruktansvärt synd om din(a) häst(ar). För hästarnas skull så hoppas jag att det går bra och att stoet får ett värdigt slut på sitt liv. Varför känns det lättare bara för att man drar ut på det? Beslutet om du ska avliva din häst är lika svårt i dag som om 5år.

Självklart ska fölet få springa fritt, herregud. Ursäkta men svenskar måste vara dom mest korkade, trögfattade j..vla människor jag någonsin mött.

Om du uttrycker dig dåligt på svenska kan det uppfattas att ingen förstår vad du säger/skriver, har du tänkt på det?

Kan var därför du uppfattar svenskar som tröga.

Kan också vara så att dom väljer att uppfatta mig på ett visst sätt i just den här tråden eftersom dom uppenbarligen är övertygade om att allt jag gör är fel. :(

Kan också vara så att dom väljer att uppfatta mig på ett visst sätt i just den här tråden eftersom dom uppenbarligen är övertygade om att allt jag gör är fel. :(

Nej för att DU är övertygad om att dina idiotiska idéer (betäcka en häst som inte ens kan ridas en timme om dagen och sedan tycka att de kan gå i en liten liten hage om de överlever, så kan fölet röra på sig sedan när det är avvant, tror du hästar tänker så?) är rätt....

Jag tycker du borde låta Swat komma och kolla på hästen, både för din och hästarnas skull (och för vår skull så vi slipper sitta och tro på allt skit du skriver fast du egentligen bara "trollar", för innerst inne hoppas jag att det är det som det handlar om)

Ursprungligen postat av lady2
Hagen måste ju inte vara lika liten som en box heller Mitt första föl rörde sig inte speciellt mkt det första året och springa får den väl i så fall göra när den är avvand.

Självklart ska fölet få springa fritt, herregud. Ursäkta men svenskar måste vara dom mest korkade, trögfattade j..vla människor jag någonsin mött.

Hur skall du ha det?? Skall den få springa fritt eller ej??

Det är du som är trög, du ändrar dig ju hela tiden. Eftersom du tycker vi svenskar är tröga så är väl du uppenbarligen inte svensk,,annars är ju du precis som oss, tröga, korkade etc. Men där du kommer ifrån, erat land kanske man har en annan syn på hästhållning än i Sverige.

kl

Hoppar in i tråden istället för att göra en egen, även om det verkar vara en aning infekterat här inne!;)

Det är nämligen så att jag har ett 20-årigt sto som har liknande besvär. Hon halkar, snubblar och "tappar" frambenet när hon rids. Därför har jag slutat rida henne nu, och ska istället gå promenader och köra lite så hon får röra sig.

Hon är så pigg och glad och inte halt, så min förhoppning är att hon ska kunna finnas kvar i några år till!
Det jag undrar är om det finns nånting jag kan göra för henne i övrigt? Funderar på att ta ut en ET, är det nåt att rekommendera? Veterinär har inte tittat på henne än.

Man börjar alltid med veterinär.

Ursprungligen postat av lady2
Hagen måste ju inte vara lika liten som en box heller Mitt första föl rörde sig inte speciellt mkt det första året och springa får den väl i så fall göra när den är avvand.

Hur skall du ha det?? Skall den få springa fritt eller ej??

Det är du som är trög, du ändrar dig ju hela tiden. Eftersom du tycker vi svenskar är tröga så är väl du uppenbarligen inte svensk,,annars är ju du precis som oss, tröga, korkade etc. Men där du kommer ifrån, erat land kanske man har en annan syn på hästhållning än i Sverige.

Det står att hagen kan vara mellanstor men det var visst någon som trodde det innebär sjukruta, jag har ingen hage som är 7 hektar heller men jag vet ju inte hur stor hage du behöver för att den ska räknas som stor nog.

Denna tråden var ganska gammal, men jag har missat den tydligen. Och jag ser ut så här just nu :eek:

Detta kan inte vara möjligt! Hästen ändrar symptom, mående, ålder, tid den varit halt osv. Lite svårt att ha varit halt i 3 år som skrivs i ett inlägg om hästen varit fri från hältor till 20års åldern och hästen nu är 21?

Men i alla fall, jag har en gammeltant, hon är 20. Hon är lite stel i benen och hon har känsliga luftrör. (+eksem) Detta har jag hela tiden stenkoll på och jag skulle aldrig ta ett föl på henne. Det påfrestar för mycket. Hon är helt 'frisk' med rätt skötsel, men ett föl på det?
Hon är pigg och glad och busar rundor i hagen och på ridturerna och är hur lycklig som helst. Men den dagen hon inte är det längre, då kommer hon få somna in. Hon ska ju bara ha det bra nu på sin ålderdom och göra saker hon tycker om och inte ha ont

Förra sommaren älskade hon fölen och tog hand om dem (mycket populärt hos stona när de var trötta på fölen), i år tycker hon mest att de är jobbiga. Vet inte om fölen var jobbigare i år eller om hon helt enkelt börjar bli för gammal för att orka hålla reda på busiga fölungar.

Och självklart ska föl kunna springa rundor! Min egen lilleman (inte gammeltant som är mamman så klart) är en lugn kille, så för honom skulle det funka med en liten hage där han bara kunde stå och filosofera. Men de andra fölen i lösdriften är sjövilda och hoppar och studsar och galopperar som tokar. Och det tycker jag är en självklar rättighet för föl.

Men jag hoppas för hästens skull att allt går bra och att kanske stoet kan få ett dräktigt sto som sällskap. Det kanske skulle vara lugnare för henne om fölet hade en lekkompis i alla fall?

Min häst kommer också att få somna in men det blir först om två år eller senare om det inte händer nånting innan dess.

Man kan nästan säga att en häst som är 18 är i 20-årsåldern, det var då hon blev dålig i benen och hon är nu 21 och blir 22 nästa år, har alltså haft dåliga ben i 3 år.

Hästen har snart exakt 5 månader kvar av dräktigheten nu och magen är stor men det är inget problem för henne och ärligt talat tror jag inte eller snarare VET att det inte kommer bli några problem heller. ;) :D

Jag har INTE läst hela tråden men reagerade på hur pass ont en häst med artros har egentligen. En människa med artros har ständig smärta alltså likaså djuren.
Min förra häst visade INGEN smärta men en dag stod hon inte på sitt ena ben, vi åkte akut till strömsholm o hon röntgades o fick försöka gå några steg hon var 4grader halt. o avlivades på plats. Hon var 6år gammal o världens underbaraste hon hade artros/pålagringar säg vad du vill. Hon hade en enorm smärta men visade det inte utom dagen vi åkte in.
Så ont har dom!! Även om dom inte visar, snubblar hon o går omkull så måste det väl ringa en varningsklocka för dig? en häst som mår bra utan smärta snubblar inte regelbundet o går framför allt inte omkull!

Åk till klinik, det kostar ungefär lika mkt som att ta ut veterinär o där röntgar dom. Sen ta det därifrån men är det så som du beskriver så bör hon nog få somna in.

För tredje gången:

Var bor du?

Kommer gärna förbi och tittar på din häst!

Om hästan är i så bra form som du beskriver så är det väl inga problem med ett besök?

/Swat

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 906
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 518
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?